Ga naar inhoud

Toby eet niet veel...


Tamara 81

Aanbevolen berichten

Toby eet dagelijks bijzonder weinig, hij keutelt wel veel. Eten is half caviabakje brokjes per 24u, soms nog minder, en NOOIT hooi.. Drinken is ook niet veel, hij kan met een flesje van 300cc wel een week toe. Een vers worteltje vind hij wel erg lekker, die geef ik hem dan ook maar om de dag (een halve). Het lijkt mij zo weinig, ik las dat konijnen constant moeten eten, maar dat doet ie dus lang niet.. Hij is niet echt aardig ook, hij gromt en krabt en bijt als je te dicht bij hem in de buurt komt. Hij zit regelmatig óp het 2 verdiepingen hoge hok, zeg maar hoe ie erop komt!, maar mooi dat ik hem daar niet weer afkrijg. Hij is een keer misgesprongen en sindsdien komt hij er wel op, maar er niet weer af.. Dus de oplossing: een plank als lift gebruiken, meneer gaat er mooi op zitten en laat zich door mij naar beneden tekelen (dat dan weer wel, ik moet gewoon niet aan hem komen). Is dit normaal konijnengedrag? Zou het eten en drinken verbeteren als zijn vriendinnetje bij haar babies wegmag? Graag advies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou kunnen dat hij inderdaad z'n vriendin mist. Mag ik vragen? Heeft hij haar zwanger gemaakt? En zo ja... is hij ondertussen gecastreerd of hoe zit dat??

Het gekke is wel dat hij veel keutelt, maar weinig eet. Dan moet hij toch ergens voeding vandaan halen lijkt mij? Eet hij misschien stiekem hooi? Terwijl je dat niet ziet? Of komt hij er gewoon helemaal niet aan en is het onaangeroerd als je weer kijkt?

En dat hij zo boos doet... weet je toevallig hoe dat is ontstaan? Ik zeg niet dat het zo is hoor, maar vaak ontstaat zoiets als een konijn 1 keer uithaalt en de eigenaar trekt dan terug, dan denkt het konijn dat ie gewonnen heeft en blijft dit gedrag vertonen en wordt erger.

Ik heb hier een konijn die dit ook vertoonde toen ze in het hok zat, maar ik liet me niet wegjagen en nu weet ze ook wel dat ik haar geen kwaad doe en alleen aai. Dus is ze een stuk liever geworden.

Misschien is het bij jou een andere oorzaak, maar dit is wel een veel voorkomende oorzaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Domino: ja, ik dacht dat het 2 zusjes waren, tot er een nestje was.. Toby is direct gecastreerd en mag in principe allang weer bij zijn meisje, maar ja, de babies zijn nog maar 7,5 week.. En dat terugtrekken van mijn hand kan wel kloppen, ik ben ooit eens flink gebeten door een konijn, dus dat is wel steeds mijn eerste reactie! Maar wat kan ik daar dan aan doen? Zodra ie me aan ziet komen staat ie al in standje aanval:(

@jrjsieben: Teveel voer kan ik me niet voorstellen, hij krijgt zo'n beetje een half handje per dag en dan laat ie nog staan ook.. wat ie wel eet? Zijn hok :grrrrrr: Knaagstrip of niet, dat mooie nieuwe hok valt al bijna uit elkaar, en doordat ie nu steeds op het dak springt (jaja) heeft ie daar ook al flink schade aangericht!

aangepast door Tamara 81
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je toevallig aan wilgentakken komen? Die vinden ze vaak erg lekker en mogen ze gewoon opeten. Misschien dat ie dan z'n hok wat heel laat.

Goed dat je hem meteen hebt laten castreren! Ik vond het ook wat lastig om te vragen want vaak staat zo'n vraag nogal aanvallend omdat het vrij regelmatig gebeurd dat het fout gaat met sexen met een nestje tot gevolg. Maar ik bedoelde het dus niet kwaad, was alleen benieuwd hoe het zat ;) en wat dat terugtrekken en dat doorbreken van het agressieve gedrag. Ik heb bij die voedster m'n jas ertussen gehouden en (met ook wel een beetje angst in m'n achterhoofd hoor... :) heb ook niet bepaald zin in een knauw in m'n vingers) gewoon doorgegaan en met m'n stem wat boos gereageerd. (niet schreeuwen hoor, want dat helpt niet bepaald).

Wat je ook kan doen is bv een ovenwant ofzo in het begin. Als hij maar doorheeft dat het niet werkt als ie boos doet en dat het niet vervelend is dat je hem bv aait.

Misschien zijn er anderen die hier ook nog advies over kunnen geven. Dit zijn mijn ervaringen ermee. Vaak is het alleen maar dreigen wat ze doen en echt doorbijten is meestal (ik zeg meestal) niet aan de orde (uitzonderingen daargelaten dan). Grommen en er op af springen en met de voorpoten slaan is vaak het eerste wat ze doen. Bij mij tenminste. Ik heb in het begin dit met Banjer ook gehad. Als ik met m'n hand in het hok kwam deed hij dat ook. Heb me ook niet laten kennen en hij heeft het rap afgeleerd. Nu kan ik gewoon met m'n hand in het hok. Soms dreigt hij nog wel eens, maar verder als naar voren stappen en z'n oren plat, komt ie niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad eens gaan afwegen wat je geeft aan hoeveelheid biks, volgens mij valt het wel mee? Hier is het afgewogen en krijgen ze op 24uur net een bodempje :) Krijgen ze teveel biks, dan stoppen de meeste met hooi eten.

Ook het feit dat hij zich alleen voelt kan er voor zorgen dat ze slechter gaan eten. Als ik mijn koppel tijdelijk uit elkaar haal, heb ik twee slecht etende konijnen.

Daarnaast kan die eenzaamheid natuurlijk ook dat boze gedrag verklaren. Dat kan een konijn namelijk flink gefrustreerd maken. Ik heb me er nooit door laten afschrikken, want meestal was het hier ook met de pootjes slaan en grommen. En als hij zich dan echt onbegrepen voelt en ik echt iets doe wat hij niet fijn voelt, komen de tandjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .