Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Een konijn op werk heeft echt hele grote keutels! Weet 1 van jullie hoe dat kan?

Hij krijgt SS als voer en heeft altijd genoeg hooi!

Ook krijgt hij af en toe een bakje kattengras!

Iemand een idee hoe het kan! Zijn keutels zijn echt wel dik 2 keer zo groot als normaal...

Groetjes

Geplaatst:

Grote keutels zijn meestal een goed teken, je kunt daar ook goed aan zien of ze genoeg/veel hooi eten. Ik heb hier wel eens gelezen dat grote keutels ook op een (beginnende) verstopping kunnen duiden, maar dat heb ik zelf nog nooit gezien....

Waarschijnlijk eet dit konijn dus veel hooi.

Geplaatst:

Hier wilde ik inderdaad ook nog een keer iets over vragen. Mijn konijnen hebben grote keutels (konijnen van gemiddeld formaat, zo'n 2 kilo) en in de vogelopvang waar ik werk is een konijn van hetzelfde formaat, maar die heeft hele kleine keutels. Dus dat heeft te maken dat dat konijn slechtere voeding krijgt? (Hij eet weinig hooi volgens mij, en krijgt onbeperkt gemengd voer.)

Geplaatst: (aangepast)

Ja, daar heeft dat zeker mee te maken. Waarschijnlijk is het niet alleen het formaat dat anders is, maar ook de structuur. De keuteltjes van mijn konijn dat geen hooi at, waren altijd zwart en keihard, en vrij klein dus. Niet stuk te krijgen.. Als ik nu per ongeluk op een keuteltje ga staan, zeker van m'n buiten konijnen, vallen ze gewoon uit elkaar. Ze zijn ook veel lichter, hoewel dat ook met de kwaliteit van het hooi te maken heeft.

Ik zou dit wel aangeven, het kan - zeker op de lange termijn - erg slechte gevolgen hebben voor gebit, darmen en ook de blaas als ze zo veel brokjes krijgen en zo weinig hooi. Een eierdopje brokjes is al genoeg vaak, mits er onbeperkt hooi aangeboden wordt.

aangepast door Dollie
Geplaatst:

Mijn konijnen hebben inderdaad grote keutels waar je duidelijk hooistructuren in kunt zien. Ze vallen zeer snel uit elkaar (er liggen overal deeltjes in de ren en tuin haha).

Dat konijn dat in de opvang zit is een pensionkonijn. Het liefst zou ik hem mee naar huis nemen en hem een mooi leven geven. Hij zit al meer dan 2 maanden in de opvang omdat zijn baasje op vakantie is in Italiƫ (voor onbepaalde periode). Het konijn is een hoopje ellende in mijn ogen. Hij doet gewoon niets. Hij eet, hij drinkt, hij poept en plast, that's it. Ik heb hem een tijd geleden een wc-rolletje met hooi gegeven en hij heeft er nog geen tandje ingezet. Mijn konijnen zouden hem binnen een uur weg hebben gewerkt. Hij weet gewoon niet hoe het is om een konijn te zijn.

Geplaatst:

Dat is wel lastig, de eigenaar bepaald natuurlijk welke voeding het dier krijgt en dat kun je niet zo maar aanpassen. In zulke gevallen ga ik wel op mijn eigen gevoel en kennis/ervaring af, ik hou eerst gewoon aan wat de baasjes ook voeren, als ik merk dat dat echt te veel (of in een zeldzaam geval te weinig) is verander ik de hoeveelheid wel iets. Als het konijntje weer opgehaald wordt, adviseer ik de baasjes ook om andere/minder voer te gaan geven. Wat zij daar mee doen is natuurlijk aan hen..

Geplaatst:

Voordat mijn nijnsels ernstig ziek werden, aten ze bijna geen hooi. Hun keutels waren heel klein.

Toen ze beter waren, aten ze heel veel hooi en werden hun keutels wel meer dan 2x zo groot!!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .