ShinLi Geplaatst: 22 november 2011 Geplaatst: 22 november 2011 Helaas heb ik toch sore hocks bij Gwyn en Freya ontdekt. Ze hadden een paar maand geleden ook al wat last, maar door het drogere weer en het hok goed schoon te houden is het toen beter geworden. Helaas lijkt het nu toch te verergeren, vooral omdat alles nu zo vochtig blijft. Ook al blijf ik het hok toch twee keer per dag aanvegen. Ik ben nu paw wax aan het bestellen. Het lijkt me ook verstandig om hun achterpoten wat schoon te maken? Ik had de poten van Freya even bekeken en ze zijn dus ook aardig vies, en lijkt ook vacht wat aan elkaar te zitten. Is dit verstandig om vandaag wat schoon te maken, of even wachten tot ik de paw wax zelf binnen heb?Is het ook verstandig om in het rengedeelte een goed absorbeerende bodembedekking neer te leggen, omdat de tegels maar nat blijven en ze dus ook poepen waar ze zitten? Waardoor alles zo vies blijft/wordt.
tumtum Geplaatst: 22 november 2011 Geplaatst: 22 november 2011 Er van uitgaande dat je ren overdekt is; leg houten tuintegels neer, hierop een zgn verbeddekentje wat je bij de dierenwinkel koopt. Je nijnen zitten dan van de grond af op dit dekentje wat best dik is en helpt bij hun zere pootjes. Ook trekt het vocht niet direct in het dekentje omdat het op de houten tuintegels ligt. Wel regelmatig uitwassen!
Dollie Geplaatst: 22 november 2011 Geplaatst: 22 november 2011 Ik neem aan dat Tumtum een vetbed bedoelt? Ben ik erg tevreden over maar ik denk dat het erg prijzig wordt om jouw hele ren met vetbedden te 'bekleden'..
ShinLi Geplaatst: 22 november 2011 Auteur Geplaatst: 22 november 2011 (aangepast) De ren zelf is overdekt, alleen de tegels om hok heen niet (alhoewel ik nu wel een zeil eroverheen span zodat de mist niet teveel op de tegels neerslaat.) Zal eens even kijken of een vetbed de oplossing is... Baldr had binnen notime een handoek al als gatenkaas gemaakt. Dus weet niet of dat bestand is tegen vier konijnen XD. Heb nu vanmiddag hok weer goed aangeveegd, en een heel dun laagje fijn stro neergelegd, omdat ik de tegels weer moest boenen. Zowieso blijft alles zo vochtig nu met die verdomde mist . Zal ook wel even kijken naar die houten tuintegels, hier zat ik zelf ook al wat over na te denken. Eens even op MP speuren of ik wat tweedehands kan vinden.@Dollie. Jah inderdaad, wordt zowieso dure business als ik met vetbedden, handdoeken of houten tuintegels moet beginnen. En ik ben bang dat ik het vetbed dan elke dag wel kan uitwassen :mdr:. Toch vind ik met een klein laagje bodembedekking dat de nijnen zelf ook al minder last hebben van vieze poten, je merkt het aan hun gedrag. Normaal slaan ze dan met hun achterpoten als ze nat/vies zijn. Nu niet met het laagje bodembedekking. Is geen eeuwige oplossing, maar gewoon tijdelijk totdat de sorehocks en dit vieze natte weer over is. 22 november 2011 aangepast door ShinLi
tumtum Geplaatst: 22 november 2011 Geplaatst: 22 november 2011 Yep ik bedoel een vetbed. Je hoeft niet je hele ren te doen hoor, ik heb twee tuintegels met een verbed er op liggen en ze vinden het heerlijk om daar op te liggen. Als ze opstaan "schuren" de poten niet over de tegels maar op het vetbed. Let wel op dat de tuintegels onbehandeld zijn, sommige nijnen proeven even...
Dollie Geplaatst: 22 november 2011 Geplaatst: 22 november 2011 Maar dan lopen ze dus alsnog over de natte grond, wat SH veroorzaakt. Mijn konijnen liggen idd ook graag op een vetbed. maar bij mij moet er ook wel overal waar hij plast (gelukkig alleen in het hok) een vetbed liggen, anders helpt het niet.
Aniek Geplaatst: 22 november 2011 Geplaatst: 22 november 2011 Hebben ze echt open plekken of alleen op het hieletje onder het haar een rondje? Of zeg maar over de gehele lengte ergens plekken zoals de Lotharingers. Sore Hocks zijn inderdaad erg moeilijk.
ShinLi Geplaatst: 23 november 2011 Auteur Geplaatst: 23 november 2011 Eerder hadden ze alleen een rondje. Nu is het toch wat langgerekter. Maar nog niet open zo goed ik heb gezien, wel redelijk rood. Dus het is ernstiger als een paar maandjes geleden. Laat het natuurlijk ook niet zo ver komen, ik weet zowieso van gwyn en freya dat hun achterpoten viezer zijn. Dus ik houdt ze altijd redelijk goed in de gaten. Maar t zijn geen knuffelkonijnen, dus pak ze niet dagelijks of wekelijks op . Hopelijk komt vandaag if morge de pawwax binnen (hoop vandaag, morge moet ik langer werke >.>)
ShinLi Geplaatst: 25 november 2011 Auteur Geplaatst: 25 november 2011 Nog even een snelle vraag! Hoe vaak moet je die pawwax op de wondjes smeren? Moet dit dagelijks? Bij freya valt het gelukkig nog mee, maar gwyn haar rechter achterpoot is toch erg rood.
Dollie Geplaatst: 25 november 2011 Geplaatst: 25 november 2011 Mocht je een vetbed nog overwegen: Ik zou het niet doen. Bij Fred waren de SH erger toen ze door de urine veroorzaakt werden, maar ik zag gisteren dat ze er toch nog steeds zijn. Ik heb Pip gecontroleerd en ja: Zij heeft ook kale hakjes. Ik ga er toch van uit dater bij een binnenkonijn die goed op gewicht is en veel beweging krijgt, geen andere reden is dan de bodembedekking. Helaas zijn de problemen bij Fred groter zónder vetbed, dus ik moet dit maar op de koop toe nemen.. Ik ga even uitzoeken of ik er toch wat aan kan doen. Ik weet niet in hoeverre behandelen (bijv. met pawwax) zin heeft als je de oorzaak niet wegneemt.Overigens zou ik minimaal 1x per dag insmeren.
ShinLi Geplaatst: 25 november 2011 Auteur Geplaatst: 25 november 2011 Dat is het hem juist, ik kan zelf niet echt dr achterkomen wat de achterliggende oorzaak is. Of het moet toch zijn dat gwyn en freya er eerder last van hebben door het soort konijn wat ze zijn. Alle vier zitten ze op dezelfde tegels, op dezelfde vieze bende die ze er dagelijks van maken XD, en toch hebben baldr en jopelien nergens last van. Hun achterpoten zijn ook veel schoner. Ze zitten op tegels, en in hun nachthok ligt zeil, met nu wat stro dr in, maar das pas van de laatse twee weken ofzo. Ze zijn beide ook niet te zwaar, dus t is moeilijk om precies te zeggen waarom ze dr juist last van hebben. Ik ga eerst kijken of het met hok goed schoonhouden en pawwax beter wordt. Ga geen vetbed o.i.d aanschaffen eerst, eerst maar kijken of er zo verbetering kan worden behaald. Dan ga ik in ieder geval dagelijks met de wax smeren. Zullen ze leuk vinden XD.
Aniek Geplaatst: 25 november 2011 Geplaatst: 25 november 2011 Eerder hadden ze alleen een rondje. Nu is het toch wat langgerekter. Maar nog niet open zo goed ik heb gezien, wel redelijk rood. Dus het is ernstiger als een paar maandjes geleden. Laat het natuurlijk ook niet zo ver komen, ik weet zowieso van gwyn en freya dat hun achterpoten viezer zijn. Dus ik houdt ze altijd redelijk goed in de gaten. Maar t zijn geen knuffelkonijnen, dus pak ze niet dagelijks of wekelijks op . Hopelijk komt vandaag if morge de pawwax binnen (hoop vandaag, morge moet ik langer werke >.>)Dan zijn het idd echt sore hocks.Dat rondje namelijk op de hak dat hebben heel veel konijnen dat is niet heel raar, dat is precies op de bal zeg maar dat mag gewoon. Als het maar niet langer gerekt en fel rood ontstoken is. Ik zou inderdaad zorgen voor zachte bodembedekking en verdere tips heb ik helaas niet voor je. Ik moet echt antibiotica spuiten, maar dat lijkt me bij jou nog niet aan de orde.
Aanbevolen berichten