Manon73 Geplaatst: 18 november 2011 Geplaatst: 18 november 2011 Ik lees overal dat je een konijn met ec binnen moet zetten. Mijn dierenarts heeft hier niets over gezegd.Het konijntje is 4 dagen opgenomen geweest bij de dierenarts en daarna is ze echt een stuk beter geworden. Ze tolt niet meer maar is nog niet helemaal stabiel ze heeft nog een kleine afwijking naar rechts. Haar kopje staat nauwelijks scheef. Ze krijgt nu dagelijks nog fenbendrops. Op dit moment absoluut nog een konijnwaardig leven.Helaas heb ik al ervaring met ec. Eveneens 2 buitenkonijnen verloren aan ec. Deze zijn overigens wel binnen gehaald. Maar dat heeft helaas niet kunnen baten.Nu heb ik een switch gemaakt van dierenarts en heb in deze dierenarts veel meer vertrouwen. De 2 andere hebben een andere dierenarts gehad.Kan ec de kop opsteken na een enting? Van te voren namelijk helemaal niks aan mijn nijn gemerkt. Ik hou ze altijd heel goed in de gaten en ik weet dat ze pas iets laten zien als het bijna te laat is. Over de incubatietijd kan ik bijzonder weinig vinden. Het vorige konijn is al sinds juli niet meer bij ons.Ik zou dus eigenlijk willen weten of ze echt naar binnen moet en wat de incubatietijd is. Het laatste zou de dierenarts nog opzoeken maar dat is ze uiteindelijk vergeten.
ceedeerom Geplaatst: 18 november 2011 Geplaatst: 18 november 2011 Ik heb mijn konijn naar binnen gehaald, gewoon omdat het makkelijker was hem te verzorgen en omdat ik hem veel beter kon in het oog houden. Het was toen wel voorjaar.
Manon73 Geplaatst: 18 november 2011 Auteur Geplaatst: 18 november 2011 We hebben ook nog 2 honden waardoor er binnen meer stress zou zijn voor haar. De honden durf ik geen seconde alleen te laten met de konijnen. Een paar weken geleden hebben ze helaas een egel in stukken gebeten. Vraag me niet hoe maar in de tuin lagen overal stukken.De konijntjes die het niet gered hebben, hebben in de garage gestaan maar dat was wel in de zomer.Ik ga regelmatig bij haar kijken. Ik wil haar natuurlijk goed in de gaten houden. Overdag loopt ze los in de ren en s'nachts zet ik haar in het hok met veel stro.
tumtum Geplaatst: 22 november 2011 Geplaatst: 22 november 2011 Ik herken je probleem. Mijn FH heeft EC gehad en ik liep ook tegen feiten en fabels aan. Mijn nijn blijft buiten met zijn partner FH. Bewust. Ten eerste is hij een echt buitenkonijn en ten tweede flipt hij gewoon als hij wordt opgesloten in een kleiner hok (dit heeft te maken waar ik hem vandaan heb). Wel heeft hij nog steeds Panacur omdat ik het idee heb dat hij zonder Panacur toch minder goed functioneert. Ook ben ik er inmiddels achter dat een konijn niet resistent kan worden voor Panacur; met is zijn kwaliteit van leven beter dus wat is de keuze? Ook hen ik een Snugglesafe liggen voor het geval dat het te koud wordt. Mocht het heeeeel extreem koud worden dan kunnen ze naar de schuur waar veel daglicht in komt. Maar ik houd hem wel iedere dag even goed in de gaten hoe het met hem en zijn vriendin gaat.
tumtum Geplaatst: 22 november 2011 Geplaatst: 22 november 2011 Over inenten; hij heeft daar een hele grote terugslag van gehad. Ik heb hem dit najaar niet meer in laten enten, wel zijn vriendin. Niet dat ik Russische roulette wil met hem, maar ik ben echt ontzettend geschrokken dat ik het niet aandurf met hem.
Manon73 Geplaatst: 23 november 2011 Auteur Geplaatst: 23 november 2011 Hoe lang krijgt hij al panacur? Heb je het andere konijn ook panacur gegeven? Ons konijntje is er nog niet maar het gaat best goed. Ik zie haar alleen het trapje niet oplopen. Ik sluit haar s'avonds als ze fenbendrops heeft gehad op boven in het hok. Samen met haar vriendje. s'morgens laat ik ze nog even boven "ontbijten" en dan gaat het luikje open en is ze zo beneden. Ik heb haar geen enkele keer boven in het hok kunnen betrappen. Nu moet ik zeggen dat ze nooit veel in het hok zat. Ik zou alleen willen ontdekken of ze wel het trapje op kan als ze dat zou willen. Ze rent en huppelt weer best goed maar het kan nog beter. Ik ben ook een beetje bang om te stoppen met fenbendrops, bang dat het dan weer erger wordt.
tumtum Geplaatst: 24 november 2011 Geplaatst: 24 november 2011 Panacur heeft hij gehad van maart tot en met mei. Nu ben ik sinds eind september weer begonnen. De voedster heb ik geen Panacur gegeven. Het is nl zo dat als zij besmet is met EC door de urine van de ram dit gebeurt moet zijn ca 1 maand voordat het zich heeft openbaart bij de ram. Daarom houdt ik ze gewoon goed in de gaten als ze na mijn werk de tuin in mogen; hoe lopen/huppen ze en hoe staan ze op uit ligstand. De ram komt gewoon het trapje op ondanks dat zijn ene achterpoot niet helemaal functioneert. Ga er van uit als jouw nijn nog kracht heeft in de achterpoten ondanks dat ze niet echt konijnig hupt zij wel het trapje op kan.
tumtum Geplaatst: 24 november 2011 Geplaatst: 24 november 2011 Wat misschien goed is om te weten is dat maar twee procent van de nijnen niets aan EC overhoudt. Ik meen dat tien procent het overleeft en de andere nijnen er helaas aan dood gaan. Konijnen die het overleven leven meestal nog 1,5 tot 2 jaar. Ik weet niet meer of dit een gemiddelde is.
Manon73 Geplaatst: 24 november 2011 Auteur Geplaatst: 24 november 2011 Zoals ze nu is is het absoluut konijnwaardig. Mocht ze het trapje niet meer opkunnen dan koop ik een hondenhok ofzo en zet dat in de ren erbij. Ik heb een tentje van Ikea daar zit ze regelmatig met vriendlief in. Voorheen sprong ze op de hooibak (curver bak) en op tuinstoelen dat zie ik haar niet meer doen maar verder kan ze gewoon huppelen en is ze in de ren zindelijk. In het hok helaas niet maar dat is ze nooit geweest altijd verliest ze met een bodembedekking haar zindelijkheid. In de zomer geen bodembedekking dan is het hok ook weer schoon. Ik heb 2 andere konijnen met ec gehad en die hebben het echt zo veel erger gehad. eentje had meteen zijn kop een kwart gedraaid en kon al snel niet meer lopen. Die 2 hebben het helaas niet gehaald. Ik baalde dan ook enorm dat konijn nr 3 ec heeft. Ik zag het donker in gezien mijn eerdere ervaringen.Maar deze keer ziet het er naar uit dat ze het gaat halen. Ik weet dat de kans bestaat dat ec weer terugkomt.
Aanbevolen berichten