Cleo Geplaatst: 15 november 2011 Geplaatst: 15 november 2011 Ons konijn Elmo is ziek..ik zag dat hij wat minder hooi begon te eten en dat zijn ogen ontstoken waren. Elmo is niet echt een knuffelkonijn en ondanks dat we 2x per dag voeren en dus in het hok (paardestal van 4x4) zijn, moet ik tot mijn schaamte bekennen dat ik te laat heb opgemerkt dat het meer was dan zijn oogjes. Ik schaam me daar heel erg voor en heb er ook al een slapeloze nacht van gehad. En voel me dus ook heel erg schuldig. Bij de dierenarts bleek dat zijn tanden niet goed zijn. Omdat Elmo al teveel is afgevallen, kan hij niet gelijk geholpen worden en moet ik hem speciaal voer geven zodat hij aankomt.Gelukkig vind hij het erg lekker maar hooi wil hij nog niet eten.Mijn vraag is dus hoe ik een hooipapje moet maken zodat hij dat wat makkelijker kan eten en kan ik ook brokjes gaan weken zodat hij dat makkelijker kan gaan eten.
elnienkjo Geplaatst: 15 november 2011 Geplaatst: 15 november 2011 Een van de bb-ers (Dollie) heeft afgelopen jaar een pleegkonijntje verzorgd met hetzelfde probleem en zij heeft hem toen weer op gewicht kunnen krijgen voor de operatie.Misschien dat je aan dit topic wat hebt en zij je wat tips kan geven: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?47958-Ibbels-dagboek&highlight=ibbel
Nicky_the Geplaatst: 15 november 2011 Geplaatst: 15 november 2011 Je kunt van alle brokjes pap maken door er kokend water overheen te gooien en te roeren totdat het een papje is. Vervolgens op kamer temp laten komen en dan geven.. Ik gebruik het vaak als dwangvoeding.
jrjsieben Geplaatst: 15 november 2011 Geplaatst: 15 november 2011 Ja en misschien SS nemen dat is heel goed en kan je makkelijk een papje van makenEn zorg dat hij lekker veel stro heeft dat hij lekker warm kan blijvenEn zit hij alleen in die stal ?Welkom op BB
Dollie Geplaatst: 15 november 2011 Geplaatst: 15 november 2011 Gaat het om zijn tanden of zijn kiezen?Op zich maakt het niet uit, want Ibbel bleek met beide problemen te hebben en kon alle voeding makkelijk eten. Brokjes weken kun je zeker proberen. Hooi eten is normaal heel belangrijk maar waarschijnlijk wil het nu even niet, dat is niet erg. Straks als hij geholpen is aan zijn gebit, moet het wel weer natuurlijk. Het papje wat je van de dierenarts hebt gekregen is waarschijnlijk Science Recovery of Critical Care? Voor Ibbel deed ik daar geraspte wortel door heen, dat zie je volgens mij ook wel op één van de eerste foto's in het topic waarvan Elnienkjo een link van geeft. Ik heb er ook appel door gedaan na een tijdje, maar dat lustte Ibbel niet graag. Wat bij Ibbel ook erg heeft geholpen, is brinta. Dit leng je aan met water. Rustig beginnen hoor, geef hem eerst een klein beetje. Bij Ibbel ging het namelijk perfect, die had nergens last van maar kwam keurig aan. Alleen toen ik het later aan een ander pleegkonijntje gaf werd ze er ziek van, kreeg ze last van haar darmen. Naast dit alles kreeg Ibbel nog Science Selective Junior brokjes. Deze zijn makkelijker te eten én bevatten veel voedingsstoffen. Ibbel is uiteindelijk in twee maanden tijd van een konijn dat al heel lang veel te mager was en ook alwéér af begon te vallen naar een plaatsbaar konijn gegaan. Op een rijtje wat Ibbel dagelijks kreeg: 's Ochtends eerst een flinke hand SS Junior, daarna maakte ik Critical Care met geraspte wortel klaar. Tegen de middag waren de SS en de Critical Care op, dan kreeg hij een bakje Brinta en nog een keer SS. Tegen de avond nog een keer Critical Care, de SS werd weer bijgevuld. Hij kreeg dan nog een beetje groente (andijvie, witlof, wortel e.d.) in kleine stukjes gesneden, tegelijk met mijn eigen konijnen. Als hij overdag nou erg snel z'n Critical care of Brinta op had, dan kreeg hij nog wat. Dat konijn heeft als een bouwvakker gegeten haha. Uiteindelijk met mooi resultaat.Succes!
Cleo Geplaatst: 15 november 2011 Auteur Geplaatst: 15 november 2011 Al veel reactie. Bedankt. Ik ga alles zo even goed lezen, ben nu aan het werk...
Cleo Geplaatst: 15 november 2011 Auteur Geplaatst: 15 november 2011 Het lastige is dat Elmo dus apart moet van zijn vriendinnetje en zij gisteravond helemaal in paniek was. Ik vond het zo zielig..Vanmorgen heeft Elmo om half 7 zijn Critical Care gehad en heeft mijn moeder (woon even tijdelijk bij haar, is nu wel handig) later op de morgen Elmo weer bij zijn vriendin geplaatst.Zelf werk ik en ben dus niet de hele dag thuis. Als ik hem om half 7 voer en dan om 3 uur weer, dat moet toch kunnen? Ik ben 2 dagen in de week wel om half 1 thuis maar ik kan natuurlijk niet op verschillende manieren gaan voeren.Vanmiddag even SS halen en ik weet ook dat ze bij deze winkel heerlijke "biologische" brokjes hebben. Zelf voer ik altijd eigen merk van de winkel en dat beviel me altijd goed maar de biobrokken vinden ze veel lekkerder en ruiken net zo lekker als de CC die ik van de Da heb gekregen..Hooi eet Elmo nagenoeg niet. Moet ik daar nog wat meer?Ik heb nu pauze en ga even het verhaal van Ibbel lezen.
Dollie Geplaatst: 15 november 2011 Geplaatst: 15 november 2011 Hooi moet zeker wel, maar nu doet dat waarschijnlijk pijn. Je kunt bpvendien niet echt een konijn 'vetmesten' en stimuleren hooi te eten, ze eten geen hooi als ze vol zitten met 'lekkers'. Als hij op gewicht is en aan zijn gebit geholpen, dan kun je verder.Ik zou in dit geval ook als hij met zijn vriendin zit als je niet thuis bent veel brok aanbieden. Vriendin valt straks wel weer af als hij weer gezond is en je alleen nog de normale portie geeft.
Cleo Geplaatst: 15 november 2011 Auteur Geplaatst: 15 november 2011 Zo het verhaal gelezen...Leuk konijn die Ibbel!De kinderen zijn met papa naar de Da geweest en ik weet dus niet of het alleen zijn tanden zijn of ook de kiezen. Mijn eerste prioriteit is dat Elmo aankomt. Gelukkig vind hij eten wel heel lekker.Elmo zit dus niet alleen zijn hokje maar heeft een heel leuk vriendinnetje Josje. Elmo is wel een beetje mijn favoriet...Ik heb er een groot nachthok instaan en daar sluit ik elmo in op als hij moet eten. Gelukkig vind het het eten van de Da heel erg lekker en hoef ik niet te dwangvoeren.Op de bodem ligt vlas met een dikke laag stroo..en ik het hok heb ik gisteravond ook extra stro gelegd zodat hij lekker warm kon zittenIk dacht dat wortels niet goed waren voor konijnen maar ik kan hem nu wel een worteltje (gereaspt) geven dus..Zit nu op mijn werk maar zou het liefste zo snel mogelijk naar huis gaan. Gelukkig is Elmo in goede handen bij mijn moeder.
Nicky_the Geplaatst: 15 november 2011 Geplaatst: 15 november 2011 Zo het verhaal gelezen...Leuk konijn die Ibbel!De kinderen zijn met papa naar de Da geweest en ik weet dus niet of het alleen zijn tanden zijn of ook de kiezen. Mijn eerste prioriteit is dat Elmo aankomt. Gelukkig vind hij eten wel heel lekker.Elmo zit dus niet alleen zijn hokje maar heeft een heel leuk vriendinnetje Josje. Elmo is wel een beetje mijn favoriet...Ik heb er een groot nachthok instaan en daar sluit ik elmo in op als hij moet eten. Gelukkig vind het het eten van de Da heel erg lekker en hoef ik niet te dwangvoeren.Op de bodem ligt vlas met een dikke laag stroo..en ik het hok heb ik gisteravond ook extra stro gelegd zodat hij lekker warm kon zittenIk dacht dat wortels niet goed waren voor konijnen maar ik kan hem nu wel een worteltje (gereaspt) geven dus..Zit nu op mijn werk maar zou het liefste zo snel mogelijk naar huis gaan. Gelukkig is Elmo in goede handen bij mijn moeder.Wortels bevatten veel suikers, waar konijnen van aankomen. Daarom is het normaal niet goed, maar nu juist uitstekend.Je kan ook het wortelloof geven, vinden ze ook super lekker.
Cleo Geplaatst: 16 november 2011 Auteur Geplaatst: 16 november 2011 Het gaat heel goed met Elmo. Ik rasp een worteltje door zijn brokpapje en hij vind het heerlijk.Hooi eet hij volgens mij nog steeds niet maar het lijkt erop dat hij zich al wel beter voelt.Ik sluit hem ongeveer een uurtje per voerbeurt op en doe het nachthok dan weer los zodat ze weer samen kunnen zijn.
Aanbevolen berichten