Ga naar inhoud

Tips voor heel ziek konijn


isajo

Aanbevolen berichten

Ons vrolijke konijntje heeft sinds zaterdag dikke ogen en geslacht, vermoeden is Myxo maar nog geen bulten te zien. Wel direct naar binnengehaald, pijnstiller en ontstekingsremmer gegeven en hier knapt ze elke keer erg van op. DA kijkt nog even aan en geeft dan preventief antibiotica om longontsteking te voorkomen.

Nu 2 dagen later gaat het niet echt slechter maar ook niet beter. Ze slaapt veel maar als ze wakker is dan is ze wel actief, komt naar je toe en graaft in het stro een lekker plekje om te liggen.

Haar slijmvliezen zijn dik maar ze ademt goed alleen drinken uit de fles of uit een bakje wil ze op geen enkele manier. Wel eet ze nog goed brokjes, groen voer en hooi en ook voldoende. We geven haar extra veel groenvoer: wortels, andijvie, witlof en maken we dat expres nat maar krijgt ze dan voldoende vocht binnen?? Of moeten we vocht gaan dwangvoeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt me heel bekend in de oren... Het topic 'mijn zieke Vlaamse reus Rambo' is mijn myxverhaal dat nu stilaan ten einde lijkt te komen!

Ik ben altijd vocht blijven geven tot ik zeker zag dat ze genoeg dronken!

Ook kan je uitdroging makkelijk zelf testen bij je konijn, je neemt een groot stuk rugvel en trek dat een beetje (niet overdrijven natuurlijk) omhoog. Als het vel direct terug vlak tegen de rug aan gaat liggen is je konijn nog heel goed gehydrateerd.

Als het vel wat recht blijft staan of traag op zijn plek terug gaat zijn dit tekenen van uitdroging.

Als je dit aan je DA vraagt kan die uitdroging ook snel zien hoor als je niet zeker bent!

Lees zeker de topics hier eens en als je eventueel vragen hebt mag je me gerust een bericht sturen, ik zal doen wat ik kan om jullie te helpen!!

Groetjes,

Chloë

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het doorlezen van de topics was heel nuttig en we leven maar even bij de dag. Vandaag dag 4, haar oogjes zitten nu volledig dicht maar nog geen bulten te zien. Ons andere konijn buiten lijkt nog gezond.

Drinken gaat niet van harte maar gisteren werkte de truc van een beetje fruitsap toevoegen aan het water wel dus slobberde ze een klein bakje leeg. Zal wel niet zo gezond zijn maar hooithee wil ze niet hebben en ook met een spuitje lukt slecht ze slikt niet door.

Wat uiterst gemeen is deze ziekte wel heb ik het gevoel dat de pijnstillers helpen en ondanks alles reageert ze nog wel vrolijk en valt ze een wortel met volle overgave aan dus opgeven doen we nog niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad echt de allerbeste instelling vind ik: Leven dag per dag! Klinkt in elk geval al heel goed dat ze nog vrolijk is en wil eten! Geef ze ALLES was ze lekker vindt hoor want ze zal wel wat afvallen omdat haar lichaam in strijd is.

Die bulten (myxomen) komen niet per se door... Er was slechts 1 konijn van de 3 bij mij die deze myxomen vertoonde, hetgeen ik tot op de dag van vandaag nog niet begrijp waarom!

Je andere konijn buiten echt heeeel erg goed in het oog houden, van de moment dat je begint te zien dat zijn/haar oogjes een beetje slaperig worden, direct de anus controleren op zwellingen (dit was bij mij een van de eerste symptomen telkens) en als dit het geval is meteen binnen halen, AB en metacam mee geven! Je kan geen dag te vroeg zijn daarmee hoor... Bij Fluffy ben ik al veel sneller AB beginnen geven als bij mijn eerste konijn omdat ik dan pas goed wist wat de aller eerste symptomen waren door heeeeel veel internet opzoekwerk! Zeker doen, verdiep je er volledig in zou ik zeggen.

Zijn je konijnen ingeënt geweest? Kan je misschien een foto maken van de situatie?

Ik zou ook zeker aanraden om bij de apotheek antibiotische oogzalf (terramycine hier) te gaan halen en 2x daags in de oogjes te doen! Dit helpt bij het bestrijden van de zwelling.

Ook een soort weerstandsverhogende druppeltjes (hier een combo van echineacea, propolis en thijm) kunnen zeker geen kwaad! Ze zouden zelfs ook antibioticum versterkend werken!

Die truc met dat fruitsap heb ik zelfs nooit gehoord ^^ ik heb telkens de brokjes natgemaakt, verse groentes allemaal nat gemaakt en dan zo'n 10 mL per dag echt gedwongen gegeven met een spuitje, al was het telkens een hele strijd...

Die pijnstillers zijn inderdaad echt heeel belangrijk. Zo lang je konijn zelf eet en vrolijk doet moet je er VOLLEDIG voor gaan want het is echt effectief mogelijk dat ze genezen!

Al moet je wel realistisch blijven en beseffen dat de kansen klein zijn. Ik ben er 2 verloren maar er lijkt er 1 door heen aan het komen zijn!

Ik wens je heeel erg veel moed, sterkte en kracht want ik weet, zoals wel meer mensen hier op het forum, dat het niet makkelijk en vaak een heel oneerlijke strijd is!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag 5 (eigenlijk 6 want ze was al een dagje heel rustig): ademen gaat moeizaam en eten wil ons konijntje ook niet meer zelf. Dwangvoeren krijgen we langzaam in de vingers al gaat er veel naast ze krijgt ook wel iets binnen en het is de enige manier om haar vandaag te laten eten.

Wel heeft ze nog een stapel keurige keutels neergelegd en geplast, gisteren wilde ze ook zelf nog eten en heeft ze voldoende gehad.

We hebben zalf voor de oogjes gekregen die nu elke keer heel vies zijn. Om eerlijk te zijn heb ik nu weinig vertrouwen erin dat ze het zal halen het leven bij de dag is leven bij de ochtend, middag, avond, nacht geworden...

ZO zielig het doet echt zeer haar zo te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ademhaling is inderdaad echt de allergrootste boosdoener! Staat ze lekker warm? Ik heb mijn konijnen telkens een lekker warme kruik onder een stevige handdoek gegeven om op/ bij te liggen!

Ook kan je bij de apotheek slijmoplossend middeltje gaan vragen, ik heb gewoon 2x daags gespoeld met fysiologische oplossing (die kan je ook zelf maken met water en zoutverhouding, zie internet voor het recept) of met je konijn gaan dampen! Heeft hier voor heel goede resultaten gezorgd!

Het is vreselijk je mooie diertjes op een paar dagen zo te zien achteruit gaan en doodziek te zien worden... Maar je moet je daar echt proberen over te zetten! Het is nu zo, het is echt vreselijk en oneerlijk maar je kan alleen maar vooruit en alles uit de kast halen om ze er proberen door te krijgen, hoe erg ze er ook uitzien...

Je kan er ook natuurlijk voor kiezen om je diertje te laten inslapen als jij vind en of ziet aan je nijntje dat het genoeg is geweest... Een heel moeilijke maar dappere beslissing vind ik dat, je geeft je dier daar een waardig einde mee en bespaart het van een ongetwijfeld lange en pijnlijke weg voor jezelf maar vooral voor je konijn.

Ik moet eerlijk zijn, ik heb die beslissing niet kunnen maken. Alleen omdat ik weet dat ik mezelf voor altijd zou blijven afvragen zijn 'of die kleine kans alsnog uitgekomen zou zijn', maar dat is ieder voor zich natuurlijk!

Verder wil ik nog proberen meegeven: probeer ze alsnog te verleiden om zelf te eten met peterselie, rozijntjes, citroenmelisse, appel, vers lang gras (dit zijn de dingen die er het eerst weer vanzelf in gingen bij mijn ziekjes)

Ik probeer je niet de les te spellen als dit zo zou overkomen bij jou of anderen, ik ben alleen echt heel gedreven om anderen te helpen met de verzorging van hun konijntje omdat ik weet dat het zo vreselijk is en ik geef je daarbij mijn ervaring omdat dit blijkbaar heeft aangeslagen! (het is geen verplichting natuurlijk om al die dingen te kopen / te doen die ik hier vermeld, het zijn maar ideetjes die ik geef omdat ik die zelf ook via dit forum gekregen heb terwijl ik er helemaal niks van afwist :) )

Veel sterkte & goede moed toegewenst!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad een rotziekte. Ik kom hier nog niet zo lang, maar heb al veel nare verhalen gelezen hier.

Ik wil graag aan alle adviezen iets toevoegen: weet ook wanneer het genoeg is. Als mijn konijn zo benauwd zou zijn en ik moest hem/haar langdurig dwangvoeren, zou voor mij de grens bereikt zijn. Veel dieren overlijden. Als konijnen niet ingeënt zijn, overlijden ze bijna allemaal. Het is dus nooit raar te kiezen voor inslapen, als je ziet dat het verder achteruit gaat.

Sterkte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de tips opnieuw! ik kwam van de supermarkt terug met een stapel extra lekkere dingen zoals peterselie, basilicum, appeltjes. Eerst wilde ze het niet hebben, toen de pijnstillers en het oogcremetje gingen werken heeft ze zo waar wat gegeten ervan. Water gaat nog met een spuitje maar ook dat leren we saampjes steeds beter. Ademen met een inhaler mentol voor haar neus maakt alles wel wat los maar het blijft lastig.

Nog steeds geen bulten overigens. Bij welke dag is jullie ervaring dat de zwellingen minder worden? Dan weet ik nog hoe lang het slechter gaat voor het weer een beetje beter wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed dat ze zelf toch wat heeft gegeten! :)

Die fysiologische oplossing heb ik gewoon gekocht bij de apotheker, dat was in van die tubetjes, ik pakte mijn konijn op op mijn schoot met zijn poep, dan met de rug tegen je buik (eventueel in een handdoek) en dan daar die druppels indruppelen! (Ik deed telkens een heel tubetje per neus! Dan gaan ze wel even pruttelen maar dan niezen ze het vuil er uit en dat werkt slijmverdunnend!) Ook zijn oogjes spoelde ik hier mee uit alvorens ik er telkens zalf in deed!

Moet wel zeggen dat dat in de neus druppelen enige oefening vergt... Ze vinden het ECHT niet leuk... Is te vergelijken als wij water moeten inademen zeg maar! Maar het hielp hier echt wel.

Jammer genoeg kan ik je alleen zeggen dat het echt lang kan duren eer er verbetering zichtbaar is... Ik weet niet juist meer op welke dag fluffy begon te beteren (je kan dat zien in mijn topic wel, kheb dat daar goed bijgehouden!), reken zeker maar op een 14 dagen, 3 weken in mijn geval dacht ik...

Veel sterkte voor jou & je konijntje!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lang leve de oogcreme, het helpt goed heb ik het idee. Ze heeft in elk geval iets minder dikke oogjes en minder vies. Vanochtend weer een stapel keutels dus met het eten zit het voorlopig nog goed. En ook schoon voor de dag komen vind mevrouw nog steeds topprioriteit!

We houden de moed erin, ze krijgt wel steeds meer een hekel aan mij (ik doe alle vervelende dingen) en ze eet zo uit de hand van mijn man die nog steeds erg lief is natuurlijk ;) Vanavond zal ik eens kijken of neusje spoelen helpt (weer zo rotklusje)

Ik hou jullie op de hoogte en dank voor het meeleven allemaal, dat helpt enorm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een week is nu voorbij, de zwelling van neus en oogjes is ietsje pietsje beter vandaag maar ze is wel wat meer suf en slapjes. Eten gaat nog via het spuitje en elke keer als we thuis komen van werk of 's ochtends is ze helemaal stram en stijf een massage doet wonderen en daar knapt ze echt van op. Schoonpoetsen doet ze nog steeds heel secuur. Ademen ging gisteren vrij slecht maar vandaag weer heel rustig en ook door haar neusje toch iets minder dik dus.

Ze blijft keutelen (stuk of 20 per dag maar er zitten wel slijmproppen bij) en plassen en we hebben niet het gevoel dat ze uitgedroogd is. We wennen al een beetje aan dat ze er zo slecht uitziet.

De tegenstelling met ons super vrolijke springende konijn buiten is wel erg groot die heeft nog nergens last van en is blakend van gezondheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, nu met dit koude weer dacht ik dat de myxaanvallen wel zouden stoppen maar het gaat blijkbaar gewoon door. Heel veel sterkte, dat ze nog goed eet en haar zelf verzorgt is in ieder geval positief!

Spijtig genoeg duurt dat eventjes na de eerste kou. De muggen zoeken met de nachtvorst warmere oorden op: lees: jouw huiskamer en konijnenhokken, die je natuurlijk voor je konijntjes met lekker warm hooi en stro vult...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Isa (zo heet ze) is vannacht overleden (dag 10). De laatste verzorgings beurt gisteravond hadden we er al niet zo veel vertrouwen meer in. Ze liet meer dan daarvoor haar kopje hangen en was bijna niet wakker te krijgen om wat te eten terwijl dat eerst met veel gesmak en goedkeuring van haar uit prima ging. We hebben het maximale gedaan in elk geval alleen als haar lijfje niet verder wil dan houdt het op. We zijn aan het idee gewend maar toch nog heel verdrietig

In het aardbeienbed, onder de appelboom hebben we een mooi plekje gevonden voor ons vrolijke konijntje dat als geen ander heel hoog kon springen, lui liggen en genieten van de zon, gezellig doen, elke morgen een glimlach op je gezicht toveren en geweldig zorgzaam was voor haar vriendje Gijs.

Dank voor jullie lieve en zorgzame opmerkingen en medeleven. We gaan binnenkort (als we zeker weten dat Gijs niet ziek is) op zoek naar een fijne nieuwe vrouw voor onze gecastreerde hangoor dwergkonijn Gijs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gijs is nog steeds gezond en gelukkig is het heel koud nu dus geen muggen meer. Ik denk dat Isa gewoon domme pech heeft gehad. We wonen in een buurt in Utrecht dicht tegen het buiten gebied aan waar een aantal jaren terug myx was bij de wilde konijnen dus dikke kans dat het met de warme herfst dagen weer op is gekomen daar en dat Isa geprikt is. Andere buur konijnen hebben ook nergens last van.

Wachten nog een weekje of 2 voorzichtig af dat is de incubatie tijd maar we hebben goede hoop dat Gijs gezond blijft en hij gaat in het voorjaar direct voor een enting naar de dierenarts.

Dat hadden we niet gedaan omdat ze het zo verschrikkelijk vinden in de auto en vooral Gijs laat direct alles lopen en houdt zich volledig slap en wil een paar uur niet meer eten. Dus dat hadden we er niet voor over. Dom achteraf maar we waren echt elke keer vreselijk bang om ze te verliezen in de auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .