Ga naar inhoud

Vlaam aangevallen ?


ZaZa

Aanbevolen berichten

Kan een Vlaam aangevallen worden ?

Vanavond, beetje laat dus schemerig, geef ik de konijnen eten....

Zie ik dat Polle onze Vlaam 'iets' midden op zijn rug heeft...

Nu zag ik gister al wel een nattige plek daar, maar verder geen aandacht aan besteed...Hij kwam niet en dook onder het hok..Daar kan ik niet bij..dus zo gelaten...

Nu kan ik niet ontdekken of het een kleine wond is, maar het lijkt iets 'groots' of het heeft gebloed en lijkt daardoor zo groot...

Heb er meteen Betadine op gedaan voor zover dat lukt (ze zijn niet zo tam)..

Morgen even verder kijken...

Krijg hem sowieso niet te pakken en ben alleen..Daarbij oogt hij normaal..ging lekker eten en drinken...vandaar dat ik even snel de Batadine kon geven...

Snap er niets van...er liggen ook nergens haren, gevochten met de andere ram geloof ik niet (er lopen 2rammen met 1 voedster)

Maar zou zoiets een rat kunnen veroorzaken (konijnenvoer) bij zo'n grote Vlaam ?

Mijn andere optie is dat hij hetzelfde kan hebben als Pleun ? Een zeer zeldzame en nauwelijks (lees:niet) te behandelen bacterie....

Het zit net als bij Pleun zat, exact in het midden op de rug......

Ik weet in dat geval wel dat we niet met hem gaan lopen modderen......

Iemand enig idee wb een rat ? Of kat...of....

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe diep de wond is? Sommige zalven zijn juist geschikt voor vrij diepe wonden en anderen juist weer niet.

Heb je toevallig geen zaklamp dat je even kan kijken wat het precies is? Toen Jet was gepakt ontdekte ik in eerste instantie maar 1 grote wond. Maar ze bleek er bij de dierenarts 2 te hebben. Het lijkt soms niet zo groot, maar kan toch wel behoorlijk zijn. En Jet liet niet merken dat ze pijn had, terwijl er toch twee stukken huid echt weg waren. En dat moest echt gehecht worden.

En op de rug..... zou het geen bijtwond kunnen zijn van het rijden?? Is maar een optie? Ik weet niet of je in een bosrijk gebied woont of een gebied met veel roofdieren? Het kan misschien ook een roofdier zijn geweest, marter, wezel een fret, ik noem maar wat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik al geprobeerd..Polle laat zich alleen niet bekijken :bounce: dus dat moet echt even in alle rust en met zijn 2...

Een roofdier..Het kan, ook al aangedacht..We wonen in een bosrijke omgeving..maar hebben ook een schutting om de hele tuin..

Het kan...Al heb ik die hier nog niet eerder gezien..Weet wel dat ze hier in de polder leven...

Mijn alarmbellen gingen rinkelen, dus een bijtwond van het rijden denk ik niet... (vreemde redenering)

De andere ram is een dwerg..dat rijdt ook wat lastig..maar ze zijn sowieso vriendelijk tegen elkaar

Er ligt ook nergens bloed...geen haren...geen stress bij de konijnen de afgelopen dagen......kan gewoon niets bedenken....

Dat maakt het wat vervelend: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?20728-Zeldzame-bacterie&highlight=pleun

Zal toch braaf tot morgen moeten wachten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff lijkt me moeilijk om zolang te moeten wachten. Is hij echt zo'n ramp met oppakken? Die van mij willen ook wel eens niet, maar als ik zoiets wil bekijken dan hebben ze toch echt even pech en zullen ze wel mee MOETEN werken. Ik bedoel het niet rot hoor, maar ben zo bang dat het iets naars is. Maar dat komt misschien ook door m'n eigen ervaring pas geleden.

Die roofdieren zijn nogal vindingrijk en lenig en misschien komen ze door een gaatje door de schutting heen? Een kat lijkt me niet zo waarschijnlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja joh, het is een vlaam van 7 kg !

Die heeft me al eens een gekneusde pols geschopt..niet expres hoor...

Ik kan nu gewoon niet Ć©n het konijn in de houtgreep nemen Ć©n met een zaklamp schijnen Ć©n nog eens goed bestuderen...

Dat moet morgen even met manlief bekeken worden. Ga er smorgens wel even bij observeren, dan heb ik al een beetje beeld..

Geduld geduld..

Heb nog even overwogen om hem binnen te zetten, maar heb geen hok en wil die stress Polle ook niet aan doen.

Een kartonnen doos werkt ook niet bij een Vlaam hĆØ...

:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig is dat he, als je ze wat hebben en ze zijn zo groot. Als ik ze hier moet pakken en medicijnen moet geven doe ik dat ook altijd met zijn tweeen. Dan geef ik ze eerst wat lekkers in het hok zodat ik dat af kan sluiten (want ze lopen hier los) en dan kan ik ze pakken. Maar als je geen hok heb word dat inderdaad wat lastig :P

Ik denk dat het best door een ander dier veroorzaakt kan zijn.

Heb je al vetramil geprobeerd? Dit gebruik ik altijd bij wondjes van de konijnen en vind het wel fijn spul. Het is volgens mij voor allerlei soorten wonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het algemeen veroorzaken wondes geen bacteriĆ«n maar kunnen ze wel overgebracht worden als een ander dier de wond veroorzaakt heeft. Toch lijkt de kans me vrij klein dat het precies dezelfde bacterie is, het geval bij Pleun was al zĆ³ zeldzaam....

Dan ga je al haast denken dat het ergens in je verblijf zit en onder bepaalde omstandigheden weer de kop opsteekt. En als je vlaam om de een of andere reden wat zwakker is kan het zijn dat juist hij daarom last heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja...net gedaan...

Het is een oppervlakkige langgerekte wond...Denk toch wel zo'n 13 cm lang en 2 a 3 cm breed...

Misschien wel iets groter...

De ellende is dat het er precies zo uitziet als bij Pleun...Daar baal ik enorm van..maar goed, besef wel dat dat niet hoeft te betekenen dat het ook hetzelfde is.

Dierenarts gebeld en die raadt aan om het weekend Betadine of Surolan te gebruiken..

Wordt het minder is het goed, zo niet dan langskomen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het algemeen veroorzaken wondes geen bacteriĆ«n maar kunnen ze wel overgebracht worden als een ander dier de wond veroorzaakt heeft. Toch lijkt de kans me vrij klein dat het precies dezelfde bacterie is, het geval bij Pleun was al zĆ³ zeldzaam....

Dan ga je al haast denken dat het ergens in je verblijf zit en onder bepaalde omstandigheden weer de kop opsteekt. En als je vlaam om de een of andere reden wat zwakker is kan het zijn dat juist hij daarom last heeft.

Daar heb ik ook al aan gedacht ja...Maar ze hebben na Pleun een nieuw hok gehad..

Wel leefden Pleun en hij samen..en hij heeft al een poosje een plek op zijn staart..

Gister las ik het topic van Pleun terug en las dat zij het ook op de achterkant staart had..(het gedeelt wat je niet ziet als ze huppelen omdat dat tegen hun rug aanligt zeg maar)

Even afwachten maar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet meteen denken aan een vos... Maar dan denk ik dat ze er niet meer geweest zouden zijn!

Wij wonen nu niet speciaal in een bosrijk gebied maar het laatste jaar zijn hier meer en meer oproepen van doodgebeten pluimvee/konijnen,...!

Ook bij ons is onze kippenbende vorige jaar helemaal uitgemoord! Van de gemeente uit zijn ze dan op jacht gegaan omdat er zo veel klachten binnenkwamen en hebben maar liefst 3 vossen gevangen in een straal van 10 km! Wij zelf hebben nooit zo'n beest gezien hier...

Als het zo'n grote wonde is denk ik niet aan ratten maar eerder aan een marter/wezel/ misschien een vos als hij die een harde klop heeft kunnen geven! Die kunnen ook makkelijker in en uit het hok onder /tussen kleine spleetjes zonder dat je er iets van merkt!

Ben wel benieuwd wat het zal zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je zei, of een rat dat misschien kan hebben gedaan, ik denk het wel. Een rat kan zelfs mensen bijten en verwonden, dus ik zou niet raar opkijken als ze dat ook bij een konijn kunnen, ook al is het een vlaam.

(Daarmee zeg ik niet dat het een rat WAS, daarmee zeg ik dat het een rat zou kunnen zijn.)

Nog veel succes vandaag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, geloof inmiddels niet meer dat het van een rat of ander dier is...

Daar is het te oppervlakkig voor en dan hadden we haren moeten vinden...

De huid is echt weg...Althans...de bovenlaag...

Zal zo even een foto maken...

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, geloof inmiddels niet meer dat het van een rat of ander dier is...

Daar is het te oppervlakkig voor en dan hadden we haren moeten vinden...

De huid is echt weg...Althans...de bovenlaag...

Zal zo even een foto maken...

Als de huid echt weg is..... en de wond is 2 a 3 cm breed en 13 cm lang.. moet je het dan niet laten hechten??? Ik ben erg benieuwd naar de foto!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die bovenlaag is weg...

Foto moet even tot morgen wachten..dan doe ik het op een 'schone' huid..Nu zit het vol met betadine, dan heb je geen zicht...

Hoe het er uit ziet is eigenlijk hetzelfde als de huid van Pleun in de link, iets minder bloederig wel.. http://www.bunnybunch.nl/community/attachment.php?attachmentid=636&d=1238706788 ..en de vorm is natuurlijk anders...

Dat vlies ken ik inderdaad...Bij Pleun was dat op een gegeven moment ook weg...nou, hoe het er dan uitziet is echt gruwelijk..

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .