Miranda1991 Geplaatst: 10 november 2011 Geplaatst: 10 november 2011 Hallo allemaal,Mijn konijntje van 7 maanden, is een kieskeurige dame met eten.Maar nu de laatste tijd vind ik haar erg mager, en ben ik extra op haar eet-gedrag gaan letten.Ze eet bijzonder weinig, en als ik haar iets aanbied, zoals een appel, wortel of een stukje andijvie, duwt ze m'n hand weg, ze wil het gewoon niet.Ook niet als ik het gewoon aanbied in het hok, dus niet direct uit de hand.Witlof lust ze wel, maar mag ze niet van mij, ze krijgt er dunne keutels van.Ik heb naar haar tandjes proberen te kijken, maar dat vond ze niet zo leuk, maar tot zover ik gezien heb zijn die niet te lang.De voortandjes lijken over haar ondertandjes te vallen, maar ik dacht dat dit zo hoort, weet niet zeker hoor...Maar wat zou ik kunnen doen, zodat ze weet gaat eten, en wat dikker wordt?Ze is wel actief, ze hupst lekker door haar hok, en speelt met haar balletje.Ze is alleen heel chagrijnig als ik tegen haar praat, dan gaat ze stampen en een soort van grommen.Dat had ze eerst nooit!Ik maak me een beetje zorgen om haar!
BorLot Geplaatst: 10 november 2011 Geplaatst: 10 november 2011 Volgens mij hoort dat niet. De tanden moeten kunnen afslijten, en dat kunnen ze niet als ze over elkaar heen liggen lijkt me... Voordat je gaat bijvoeren zou ik sowieso naar de dierenarts gaan, voor een checkje. Een konijn dat niet goed eet, is bijna altijd ziek. Ze valt dus niet aan op het eten? En hoe oud is ze? Dat grommen en stampen kan te maken hebben met haar hormonen. Veel verstand heb ik hier niet van, andere BB'ers kunnen je vast beter helpen;) Maar wel even langs de DA gaan.
Elvje Geplaatst: 10 november 2011 Geplaatst: 10 november 2011 Tanden horen wel over elkaar heen te staan. De boventanden over de ondertanden, is dit niet zo, hebben ze een klemgebit namelijk Maar een konijn heeft veel dieper in het bekje nog een hele verzameling kiezen, die vaak voor problemen zorgen. Haakjes, dit kan alleen de dierenarts zien en de achterste kiezen zijn zelfs alleen onder narcose te bekijken.Konijnen moeten absoluut eten, anders komen hun darmen stil te liggen en dit is rampzalig. Ik zou zo snel mogelijk en check-up laten doen door de dierenarts.
rabbitmams_miriam Geplaatst: 10 november 2011 Geplaatst: 10 november 2011 Ik zou inderdaad zo snel mogelijk een dierenarts erna laten kijken want dit is niet goed. Zelf kun je nooit zien of er haakjes zijn, een da ziet het zelf al heel moelijk en vaak gebruiken ze ene roesje om het goed te bekijken. Maar wat je vertelt is in ieder geval geen goed teken, er is duidelijk iets aan de hand met je nijntje!!
BorLot Geplaatst: 11 november 2011 Geplaatst: 11 november 2011 Ik heb ook echt geen verstand van konijnen, echt erg:$ Ben je al naar de dierenarts geweest? Want dat wist ik nou nog wel;)
Miranda1991 Geplaatst: 13 november 2011 Auteur Geplaatst: 13 november 2011 Hallo Allemaal,Inmiddels ben ik inderdaad met Pluis naar de dierenarts geweest, ze had grote haken op haar kiezen, en haar bekje groeit iets scheef, vandaar dat ze niet goed at, ze kon haast niet kauwen.De dierenarts heeft de haken weggehaald, en pijnstillers mee gegeven, en ik moest haar dwangvoeren als ze niet zelf ging eten.Dat dwangvoeren ging niet, en zelf eten deed Pluis nog niet.Ik kwam net op het idee om haar wortel in kleine stukjes te snijden en het haar aan te bieden...En jawel....ze begon direct te eten! Waarschijnlijk kan ze niet goed wortel afbijten, door haar scheve bekje.Maar ik ben blij dat ze weer iets wil eten!! :yes:Ik hoop dat het goed blijft gaan, en als ze weer slecht eet weet ik nu waar het aan ligt!
Miranda1991 Geplaatst: 16 november 2011 Auteur Geplaatst: 16 november 2011 Even een update over konijn Pluis:Inmiddels ben ik een tweede keer naar de dierenarts geweest, omdat ze heel zielig als een bolletje in een hoekje van haar hok zat, en niet bewoog, gelukkig drinkt ze wel.Ze heeft nu antibiotica, omdat ze lichte koorts had, en ze heeft darmstimulerende medicijnen mee, en pijnstillers.En ik moet haar dwangvoeren, wat gelukkig steeds beter lukt.Ze gaat nu heel langzaam vooruit, en vanmorgen zag ik iets heel bijzonders....Pluis woont samen met een ander konijn (AmadeĆ¼s), en hij ging dus eten, maar hij slikte het niet door, nee hij liet 't platgekauwde brokje weer uit z'n bekje vallen, en tot mijn grote verbazing at Pluis dit op!Zo ging dat een tijdje door. Toen Pluis er genoeg van had ging AmadeĆ¼s zelf eten, toen slikte hij het wĆ©l door!!Ik vind dat echt heel bijzonder en super lief!!!
jrjsieben Geplaatst: 16 november 2011 Geplaatst: 16 november 2011 Zeker heel bijzonder en liefHoe gaat het nu
Miranda1991 Geplaatst: 16 november 2011 Auteur Geplaatst: 16 november 2011 Zeker heel bijzonder en liefHoe gaat het nuHoe gaat het nu?Redelijk...ik moet tot sowieso komende Vrijdag doorgaan met de medicijnen, en dwangvoeding.Zelf eten doet ze niet, alleen als het voor haar wordt gekauwd, nu ze dwangvoeding krijgt merkt ik dat ze zachtjes aan actiever begint te worden, en net keek ik naar buiten en zag ik dat ze een paar strootjes opat, dus er zit wel verbetering in, gelukkig drinkt ze wel goed!
rabbitmams_miriam Geplaatst: 16 november 2011 Geplaatst: 16 november 2011 Ongelooflijk hoe sommige konijntjes voor hun zieke vriendjes zorgen . Ik hoop dat Pluis snel weer beter is!
Miranda1991 Geplaatst: 26 november 2011 Auteur Geplaatst: 26 november 2011 Pluis is weer helemaal 100% beter, ze eet en gedraagd zich weer zoals ik haar ken !! :yipi:
rabbitmams_miriam Geplaatst: 26 november 2011 Geplaatst: 26 november 2011 Kijk dat is pas goed nieuws!! :mdr:
Aanbevolen berichten