Ga naar inhoud

Vacht & buitenhouden probleem


Noord

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Wij hebben sinds een tijd een albino Engelse angora (ja, het is echt iets aparts). Wij namen hem over omdat hij op zijn oude plek niet meer terecht kon en mijn vriendin een konijntje wel leuk leek. Toen wij hem kregen was hij echter nog kortgeknipt en tijdens de maanden daarna is die vacht maar blijven groeien. Ik ben me uiteindelijk maar gaan verdiepen in (dit soort) konijnen omdat het duidelijk werd dat het geen normaal konijn is. Toen kwam ik erachter dat dit soort konijnen ontzettend veel verzorging nodig hebben en dat er inmiddels flinke klitten in zijn vacht zaten. Alhoewel het niet lijkt alsof hij er last van heeft, lees ik overal dat het geen goede zaak is als deze klitten er zijn, en hij er uiteindelijk ongetwijfeld wel last van gaat krijgen. Daarom ben ik toen begonnen met een inhaalslag en heb ik de weken daarna langzaam die vacht geprobeert op orde te brengen zonder het konijn pijn te doen.

Echter, het blijkt nu dat er zulke grote klitten in zijn onderlaag zitten (echt kluwen, zeg maar) dat deze er niet meer uit te krijgen zijn zonder zijn haar er bijna uit te trekken. Gisteren had ik de laatste hand gelegd aan een bepaald deel van zijn vacht; de laatste klitten eruit gekamd dus. Tijdens deze sessie was het konijn af en toe wel onrustig, maar schreeuwde het niet uit, of iets dergelijks. Af en toe een zacht "meeeh" wellicht. Vandaag ontdekte ik echter tot mijn grote schrik dat zijn haar op die plek nu ontzettend dun gezaaid is. Ik weet niet wat voor een Rambo konijn dit is dat ie niet zoveel heeft laten merken, maar ik heb dus blijkbaar zijn haar er echt uitgetrokken tijdens met inspanningen.

Ik moet dus eigenlijk die hele vacht eraf knippen om hem goed op orde te krijgen, zodat ik hem daarna netjes kan bijhouden. Het probleem is echter dat hij momenteel buiten leeft, waar hij 20m2 aan dakterras tot zijn beschikking heeft. Nu ben ik bang dat als ik zijn vacht eraf haal, hij niet meer in staat is om zichzelf goed warm te houden als het kouder wordt. Sterker nog, ik ben er nu al bang voor dat die dunne plek niet goed warm gehouden wordt. Het konijn heeft namelijk nog wel eens de neiging om midden op het terras te gaan zitten als het flink waait, of zelfs een beetje druppelt.

Als we hem binnen gaan houden weet ik niet precies hoe ik het aan moet pakken met een poep en plas plek, of wat voor hok hij dan nodig heeft.

Anyway, wat raden jullie aan? Gewoon maar kort knippen en binnen houden deze winter, of laten zoals het nu is, hem buiten houden en dan in het voorjaar maar kortwieken? Zijn er anders nog tips om van dit soort enorme klitten af te komen? Ik wil eigenlijk geen werk meer doen aan die klitten als het betekent dat ik hem weer pijn ga doen. Als ik naar angora sites ga op internet staat daar eigenlijk niet zoveel nuttigs hierover. Alleen maar dat je het moet voorkomen, en tja, dat is wel duidelijk inmiddels, maar daar heb ik nu niks meer aan.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

aangepast door Noord
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook een angora maar die hoef ik eigenlijk nooit te kammen, eens in de zoveel tijd krijgt ze een knipbeurt. Maar goed, zij woont binnen dus maakt dat weinig uit.

Maar voor jullie konijn. Konijnen hebben zowiezo een hele hoge pijngrens, in die zin, omdat ze prooidieren zijn laten ze pas heel laat merken dat ze pijn hebben. Je kan het haar ook korter knippen, niet helemaal kort dus maar een klein beetje eraf, zodat je konijn zich nog wel warm kan houden en niet steeds van die klitten krijgt.

Mijn konijn is destijds vervilt in het asiel terecht gekomen omdat de vorige eigenaren niks aan de vacht deden.

Het beste kan je, als je alle klitten eruit hebt, je konijn iedere dag kammen zodat er geen klitten in komen en dus eventueel een klein beetje eraf zodat het wat minder makkelijk klit. Het is wel even uitkienen wat de juiste lengte is, misschien is er een honden trimmer in de buurt die jullie kan helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dus ook de reden waarom ik liever geen langharige konijnen wil, die ik buiten laat wonen. :P

Ben veel te bang dat ze in de regen of iets naar buiten gaan en zeiknat worden, plus allemaal klitten.

Dus zelf had ik hem naar binnengehaald, en een binnenhok neer gezet, misschien heb je wat aan dit topic: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?44652-Foto-s-van-binnen-konijnkooien-en-rennen-(nieuw!)/page1

Voor kooien enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Waar woon je? Ik wil je wel helpen met je konijn knippen. Ik heb zelf angora's en teddy konijntjes. Ik vang ook alle langharige konijntjes op van de kinderboerderij en die komen meestal niet verzorgd binnen. Eigenlijk moet je door de vilten heen knippen zodat je bijna op de huid zit. De vilten kan je er wel uitknippen en de rest wat nog goed is gewoon korter knippen. Ik heb mijn angora's half oktober helemaal kort geknipt en ze zitten bij nog niet in het stro. Heb je wel een nachthok waar hij s'nachts in kan slapen? Zelf vinden ze regen helemaal niet erg maar als ze nat worden en het gaat vriezen dan heb je echt een probleem. Ik zou zoieso de onderkant buik en geslachtsdeel altijd kort houden. En ik knip mijn angora's toch zeker elke 3 maanden kort. Zelf vinden ze dat ook veel lekkerder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .