Ga naar inhoud

Haar uitval,en kaal onder de kin!!!


sanita600

Aanbevolen berichten

Hallo:yes:

Ik heb een probleem,ik heb 2 nijntjes(voedster van 2 jaar/ram van 4)

Sinds een week heeft mijn voedster last van kale plekken op haar rug met een beetje opgedroogd bloed(korst)

Weet 99% zeker dat mijn ram haar niet heeft verwond,ze zijn heel erg lief samen,hebben ook nog nooit gevochten.

Heb ze elke dag een paar uur los lopen en merk niks anders aan hun gedrag.

het rammetje heeft sinds een week een kale plek onder aan haar kin,hij likt er vaak aan.

Verder heeft het rammetje geen andere kale plekken.

Konijnen eten/drinken allebei goed,ook zijn ze vrolijk.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn.

Nu heb ik wel wat gelezen over schurft,mijt/schimmel.

Maandag ga ik naar de DA.......maar ik ben erg nieuwsschierig of anderen hier ook ervaring mee hebben.:bunny4:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijn gehad die vachtmijt had en bij hem hebben we dat behandeld met stronghold. Hij heeft een pipet in de nek gehad en dat moest 2 weken later nog een keer. De eerste keer heeft hij ook nog een injectie gehad tegen de jeuk. Tussendoor het hok wel heel goed schoonmaken, anders hebben ze het zo weer terug.

De dierenarts zal je daar ook wel meer over vertellen als het inderdaad om mijt gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar als ze op de rug zitten van de voedster, kan het ook nog zijn dat het bijtplekken zijn van het rijden. Veel rammetjes "grijpen" het vrouwtje vast in de vacht, maar soms gaat dat iets te hardhandig en dan krijgen ze daar ook korstjes.

Onder de kin zou ik zo even niet weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat zelf ook al te denken dat het misschien wel aan het gebit van het rammetje kan liggen.

Ik zal het maandag gelijk na laten kijken.

Bij de kale plekken van mijn voedster weet ik niet of dat komt door het rijden......ik zie het heel enkel en dat gaat op zich niet erg hard handig!

Vind het gewoon zo toevallig dat ze beiden last van kale plekken hebben?

Als ze last van vlooien hebben dan moet je dat toch ook kunnen zien??

Ik heb ze goed bekeken maar zie geen beestje ofzo.

aangepast door sanita600
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat zelf ook al te denken dat het misschien wel aan het gebit van het rammetje kan liggen.

Ik zal het maandag gelijk na laten kijken.

Bij de kale plekken van mijn voedster weet ik niet of dat komt door het rijden......ik zie het heel enkel en dat gaat op zich niet erg hard handig!

Vind het gewoon zo toevallig dat ze beiden last van kale plekken hebben?

Als ze last van vlooien hebben dan moet je dat toch ook kunnen zien??

Ik heb ze goed bekeken maar zie geen beestje ofzo.

Vlooien zie je meer niet als wel.. Bovendien is 1 beet al genoeg bij een vlooien allergie. Maar waar 1 vlo is, zijn er meerdere..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo,

Ze hebben een prikje gehad voor mijt.

Afgelopen dinsdag hebben ze er nog een prik voor gehad......en het gaat goed!

Ze hebben geen jeuk meer en de kale plekken verdwijnen ook:love:

Maar nu heeft mijn rammetje Zorro sinds begin van de week haast geen eetlust meer.

Drinkt ook haast niet,zit waar hij zit....kleine keutels!

Ben weer naar de DA geweest....zijn tandjes zijn nu weer goed onderzocht,de tandjes zijn een heel klein beetje scheef(sluiten niet helemaal goed op elkaar)de DA wou er eigenlijk niets aan doen omdat ze bang was dat hij er dan wel last van zal krijgen.

Zijn buikje was leeg........hij heeft een AB prik gekregen en een pijnstiller.

Sinds gisteren begint hij weer een beetje te eten en te drinken....ook komt hij weer gezellig bij me zitten(lijkt de goede kant op te gaan)

Maaaarrrr ik hou hem goed in de gaten.

Zorro heeft nu een vieze kont met plakpoep!!!!hoe kan ik dat het beste verwijderen.

Ik las dat je de konijn even met zijn kontje in een bak met water moet laten weken....maar dat gaat hij echt niet leuk vinden!

Ik heb gisteren al met een baby doekje geprobeerd om het schoon te maken,is wel een beetje gelukt!

Heeft iemand nog andere tips om het kontje goed schoon te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet niet me je hulp kunt krijgen! Maar ik hou ze als ik het moet schoonmaken zo vast dat het kontje onder de kraan komt. Dan worden de poten enzo niet zo erg nat en kan je het makkelijk schoon spoelen. Maar daar heb je dus wel even hulp bij nodig. De plakpoep komt waarschijnlijk door de ab.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak een bak met lauw water, doe die buiten (heb buiten konijnen) en trek zelf een schort aan. Dan pak ik het konijn tussen de voorpoten en bij de bips en die zet ik spetterend en wel in het badje, waarna ik met mijn vingers die bij de bips zitten, de troep los haal. Uit het badje natuurlijk goed drogen, zeker met deze kou!!

Met niet willen eten en kleine keutels moet je opletten!! Dit kan duiden op een komende verstopping. Zolang er nog keutels zijn, heel veel vezel voer proberen te geven. Desnoods de biks tot een papje maken met kokend water en dit af laten koelen en dan geven.

Als er geen keutels meer zijn, mag je absoluut geen vezelrijke voeding geven omdat dit om de verstopping gaat hangen en de verstopping dan groter wordt. Je kunt dan het beste Olvarit wortel (zonder aardappel) geven en naar de da gaan voor laxeer middel.

Maar een konijn dat minder hooi eet, kan ook kleinere keutels krijgen.

De plakpoep die hij nu heeft komt idd waarschijnlijk door de ab.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister avond wou Zorro weer niet eten en drinken.......ook wou hij niet uit zijn hokje:s

Heb hem maar een beetje met rust gelaten.

Vanmorgen wou hij weer niet uit zijn hokje,heb hem er toen uitgetild en eten proberen te geven.....maar weer wou hij niks eten .

Heb de DA gebeld en kon er gelijk terecht.

De DA heeft hem AB en pijnstiller gegeven,ook heeft hij wat voor zijn darmen gekregen.

Hele tas medicijnen mee en dwang voer.

Thuis zou ik hem dan een aantal keer per dag dwang voer gaan geven en al die medicijnen.

Toen ik thuis met hem kwam wou hij niet uit het katten mandje waar ik hem mee heb vervoert.

Heb hem er toen uitgetild en hij liet zich helemaal slap hangen,ik wist gelijk dat dit niet goed was....binnen 10 minuten was hij overleden:(

Ik heb hem weer terug gebracht naar de DA en daar achtergelaten.

Ik vind dit zo erg.....ook voor mijn andere konijn roos.

Ze bleef strak naast hem zitten en likte hem constant.

Misschien een hele rare vraag maar denken jullie dat Roosje hier veel van mee heeft gekregen.

Ik vind het ook zo zielig dat ze nu alleen is.......ik wil heel graag een vriendje voor haar!

Moet ik daar lang mee wachten of is het juist goed dat ik zo snel mogelijk weer een vriendje voor haar ga zoeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie medeleven!

Waarschijnlijk is Zorro aan gas overleden?!

IK heb roosje wel afscheid laten nemen.......toen Zorro overleden was heb ik hem nog even in het hok laten liggen.

Roosje begon hem te likken en bleef naast hem zitten.

Ik vraag me af of ze het door heeft.

Ben de hele avond al met haar aan het knuffelen.

Denk dat ik volgende week even naar de opvang ga om te kijken of er een vriendje voor haar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie medeleven!

Waarschijnlijk is Zorro aan gas overleden?!

IK heb roosje wel afscheid laten nemen.......toen Zorro overleden was heb ik hem nog even in het hok laten liggen.

Roosje begon hem te likken en bleef naast hem zitten.

Ik vraag me af of ze het door heeft.

Ben de hele avond al met haar aan het knuffelen.

Denk dat ik volgende week even naar de opvang ga om te kijken of er een vriendje voor haar is.

Goed dat je Roosje de kans hebt gegeven om afscheid te nemen van haar maatje. Ze zal het gerust wel door gehad hebben en zal hem net als jij verschrikkelijk missen.

Wat knap dat je nu al een nieuw maatje gaat zoeken voor Roosje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk zeker dat Roosje het wel door heeft...het lijkt of ze hem soms aan het zoeken is.

Vind het zo zielig als een konijntje alleen is,ik heb roosje het eerste jaar ook alleen gehad,maar toen ik een vriendje voor haar had gevonden zag ik gelijk dat dat veel beter is....lekker samen!

Ik weet dat Zorro nu geen pijn meer heeft,en ik ben blij dat ik hem een jaar bij me heb kunnen houden:heart:.

Nu wil ik graag een ander konijntje uit de opvang een goed huis bieden en een lief vriendinnetje geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .