Ga naar inhoud

Ralph wilt niet echt eten...


Yicke

Aanbevolen berichten

Gisteren alles prima in orde. Vrolijk konijn, at, deed wat ie moest doen.

Vanmorgen lag hij stilletjes te slapen, maar dat gebeurd nog al wel eens, dat hij niet snel wakker wilt worden. Ik heb hem een beetje gestreeld, hij sprong uit zijn bak en ging elders verder suffen. Waste zich een beetje, keek me norsig aan en legde zich terug neer.

Alles even afgetast, nergens raar gevoel of indicatie dat het pijn zou gedaan hebben.

Slaperig konijn dus, dacht ik.

Half uurtje geleden belt mijn man, of Ralph ook bij mij niet wou eten.

Neen dus. Echtgenoot had hem ook eten gegeven, maar hij nam zelfs de peterselie en de wortel niet aan. Zijn SS brokjes, die hij als snoepje af en toe krijgt, nam hij wel aan, maar na wat aandringen.

Zit nu op kantoor, man ook. Echtgenoot heeft deze namiddag vakantie genomen, we hebben de dierenarts gebeld, die komt tussen 12u en 13u langs. Ik kan naar huis tegen iets voor twaalf, tot een uur of twee, daarna zou mijn man al lang thuis moeten zijn.

Hij had vannacht goed gekeuteld, mooi donkere keutels, redelijk van formaat, misschien ietsjes natter dan gewoonlijk, maar dat kan ook zijn omdat hij ze pas had gelegd. Hij waste zich, lag niet anders dan normaal, gaf geen krimp toen ik zijn buik, poten, flanken, oren etc betaste en bepotelde. Pijn had hij dus niet. Hij stond netjes recht op zijn bak, sprong er vloeiend af, legde zich normaal neer.

En toch, ik ben super ongerust. Hoop dat hij subiet als ik thuis kom niet verslechterd is. Zal maar op zoek gaan naar verse munt, daar kan je hem altijd mee verleiden normaal...

Duimen jullie mee dat ik gewoon een overbezorgde konijnenmoeder ben en de dierenarts straks niets vindt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil dolgraag voor je duimen, maar ik ga ervan uit, dat de dierenarts wel degelijk iets zal vinden. Een konijn, dat niet eet (zelfs peterselie en wortel weigert), daar is iets mee aan de hand. Een gezond konijn zal altijd eten. Dat jij met voelen niks raars hebt kunnen vinden en dat Ralph geen tekenen van pijn gaf, wil niet zeggen, dat er niks te vinden is en dat Ralph geen pijn heeft.

Ik krijg zelf een beetje het gevoel, dat het misschien wel een gasaanval is. Mijn inmiddels overleden konijn heeft dat 2x gehad. 's Avonds niks aan de hand, 's ochtends helemaal mis. Veel liggen. Soepel wegrennen, maar dan meteen weer elders gaan liggen. Niet willen eten, zelfs niet het hele lekkere spul.

Wel super goed van jullie, dat jullie meteen de dierenarts hebben gebeld en dat die vanmiddag langs komt. Ik ga in ieder geval voor Ralph duimen, dat het allemaal zal meevallen en dat hij snel weer zichzelf zal zijn. Hij beter en jij weer stress-vrij!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts is geweest. Ze kon ook zo onmiddellijk niets opmerken.

Ik had hem echter eerst nog een dik half uur geobserveerd. Hij heeft, mits lichte dwang, enkele takken munt opgegeten, een paar SS brokjes, wat gedroogde paardebloem, maar steeds met moeite. Hij liet ook stukjes vallen, tot voor vanmorgen deed hij dat niet en at hij als een stofzuigertje...

Gelet op mijn observaties, het feit dat hij inderdaad bijzonder tam was (maar nog zeer vinnig toen de dierenarts en ik hem wilden oppakken hoor... Met z'n pootjes niets mis ;-)) en ik zelf ook in die richting dacht, vreesden we voor problemen in de mond, een ontstoken tandje, een abscesje, haakjes... Aangezien ook zijn voortanden nogal gelig waren, wat ook op wat lastiger eten kan wijzen, hebben we hem meteen naar de dierenarts gedaan.

De andere optie was pijnbestrijding en antibiotica en kijken of het beterde, maar met het weekend voor de deur en het feit dat een konijn dat plots niet eet snel achteruit kon gaan, hebben we voor het onderzoek gekozen. De kans dat het iets tand/bekje gerelateerd is, is veel te groot, gelet op de rare eethouding. Hij is wel geinteresseerd in het eten, maar geeft het na enkele hapjes op. Niet normaal voor onze vreetmachine.

Momenteel zullen ze hem zo ongeveer onder narcose aan het brengen zijn om naar zijn tanden te kunnen kijken. Rond 17u mogen we bellen om te horen hoe het gegaan is, of ze wat gevonden hebben en of we hem mogen gaan halen. Ik heb aangedrongen om hem zo snel mogelijk terug thuis te krijgen, met pijnstilling. Hij is ontzettend gestressed bij de dierenarts en rust en kalmte, tezamen met zijn omgeving en zijn mensen, zal hem beter doen. Het is toch weekend, dus we kunnen er 24/24 naast zitten. Als het echt iets bijzonder ernstig is, moet hij natuurlijk bij de dierenarts blijven, 't is een dierenhospitaal, dus er is constant verpleging en een dokter van wacht.

Ik hoop op domme haakjes of zo... Iets dat kan verholpen worden en hem vanavond in volle form terug thuis bij mij brengt. Momenteel zit het hoog, het gaat snel hĆØ, met zo'n konijn, je kan je niet voorbereiden en ik ben altijd bang dat er iets zou gebeuren. Zou het mezelf niet vergeven... Er zijn al ettelijke potjes gehuild sinds 13u30...

We houden jullie op de hoogte, zodra ik meer weet en dan kans heb om online te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net gebeld.

Hij was om te beginnen al bijzonder onrustig bij de dierenarts, de arme schat. Nog een reden om hem zo snel mogelijk thuis te willen verzorgen!

Zijn tanden, kiezen en de wortels ervan zijn prima in orde. (radiografietje genomen). Daar ligt het dus niet aan. Zijn maag is, aldus op de radiografie te zien, wel opgeblazen. In zijn darmpjes zitten maar weinig keuteltjes. Ze hebben hem nu aan de primperan en gaan, zodra hij helemaal wakker is, met dwangvoederen beginnen als hij de munt die ik had meegeven en zijn worteltje niet wilt. De boel moet terug op gang komen.

De dierenarts ging me terugbellen, ik had nu een collega die het verdere verloop niet kon zeggen. Sowieso wil ik vanavond nog langsgaan, als het alleen op dwangvoeren aankomt, dan doen we dat wel thuis, desnoods met een handdoek er rond. Ik denk dat een rustige omgeving beter is, zolang we het aankunnen. Zo'n franse hangoor is bijzonder sterk.

Iemand enig idee waarvan die maag zo kan opblazen en de boel kan stilvallen? Hij heeft niets anders te eten gekregen dan normaal, eet enkel hooi en groentjes, nooit brokken (behalve als snoepje)...

Pff.. De stress blijft dus nog een tijdje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijkomende update:

tanden en kiezen perfect OK, dus daar ligt het niet aan.

Zijn maag is dik en opgeblazen en zit vol eten, geen gas dus, maar vƩƩl voedsel. Darmpjes bijna leeg. Momenteel is hij aan de primperan, antibioticum en pijnstilling. De dierenarts ging hem al wat dwangvoeren.

Tegen 19u mogen we hem gaan halen. Er moet altijd iemand bijblijven om hem te observeren en te dwangvoeren, als hij zelf niet eet. Hij is nog niet wakker genoeg om te zien of de pijnstilling hem aan het eten brengt.

Het gaat dus bang afwachten zijn of de dwangvoeding, primperan en pijnstilling alles terug op gang brengen en ik ga waarschijnlijk een gat in de lucht springen bij de eerste keutels...

Iemand nog tips? Het blijft ernstig, aangezien hij nu dus bijna 24u niets gegeven heeft (of toch weinig, wat munt, wat hooi, een klein beetje SS...) en ik ben verschrikkelijk bang dat er hem iets zou overkomen.

Iemand enig idee wat dit veroorzaakt? Dierenarts dacht aan de verharing, mogelijks voedsel, maar hij eet eigenlijk voornamelijk hooi en groenten en nooit meer dan een half worteltje per dag. Veel koolhydraten krijgt hij niet binnen, vezels des te meer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja kan ik me voorstellen. Maar als het inderdaad dwangvoeren is en medicatie toedienen om darmpjes op gang te krijgen zou ik het ook liever zelf thuis doen. Daar is ie toch in een vertrouwde omgeving en gaat het misschien beter met dwangvoeren en begint ie zelf sneller met eten. Sterkte met het wachten.......

De dierenarts volgde me daarin ook voorzichtig, al gaf ze aan dat als ik het niet zag zitten, zij het wel wou doen voor vannacht en morgen. Seg, als je kind ziek is en je kan het thuis verzorgen, laat je het toch ook niet achter in het ziekenhuis? We zijn met twee, dus zelfs een sterke FH kan gecontroleerd worden met voldoende handen hĆØ...

De rust van thuis te zijn helpt misschien ook. Bij de dierenarts ruikt hij te veel vreemde dieren en is hij altijd zo onrustig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn ermee thuis, met een hele resem medicamenten en dwangvoeding.

Metacam tegen de pijn, primeran en cicaral voor de maag en darmpjes, antibioticum voor.. Tja... Voor wat?

Enige waar ik vragen bij heb is dat de metacam maar Ć©Ć©n keer per 24h moet gegeven worden. Dat lijkt me weinig?

Bij het thuiskomen is hij gelijk naar een andere hoek van de kamer gehupt en heeft een paar takjes peterselie opgegegeten. Nu ligt hij wat te suffen. Als hij binnen een uur niet meer heeft gegeten, beginnen we met dwangvoeren, dat beetje munt en peterselie is echt niet genoeg voor vandaag.

Vannacht dus in waakstand slapen...

Iemand nog tips? Enig idee hoeveel pijnstilling OK is? Hoeveel eten is genoeg om niet te moeten dwangvoeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met hele kleine beetjes, in de hoop dat alles op gang kan blijven. Hij heeft een injectie gekregen met antibiotica, pijnstilling en iets om zijn maag beter te laten werken.

De dwangvoeding, met kleine beetjes, is in de hoop dat de boel zich verschuifd richting darmen...

Momenteel heeft hij een half bosje peterselie binnen, met redelijk veel goesting. Ik hoop dus het dwangvoeren te kunnen overslaan en wacht op wat keutels...

Ik bel morgenvroeg meteen naar de dierenarts voor de Laxatact, als je denkt dat dat zinvol kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet welke pijnstilling hij heeft gehad bij de da. Wanneer mag je daarmee thuis beginnen?

Ik gaf metacam on de 12 uur........ 1e dosering is 0,4 ml per kg en na 12 uur evt een volgende dosis maar dan 0,2 ml per kg en dit is metacam voor de kat. metacam voor de hond heeft een andere dosering du sdat zou je evenmoeten opzoeken als je die hebt.....

Als ze geen eten willen, geven ze dat wel aan. Kleine beetjes en kijken hoe het gaat.

Ben blij dat je hem toch thuis hebt, is voor het beestje toch altijd beter dan bij de da. Sterkte!! zal duimen voor een hele hoop keutels :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit probleem ook gehad, het is behoorlijk ernstig hoor!! De eerste keer heb ik m'n konijn erdoor heen weten te krijgen, maar de 2e keer (2 jaar later) werd haar fataal. Wat je nog kan doen is de maag voorzichtig wat masseren. Ik zou niet teveel dwangvoeding geven, want de maag is al overvol. En je moet ook de medicijnen erbij zien te geven. Je dierenarts kan eventueel ook nog primperid spuiten, dan hoeft het z'n maag niet in en kan het wel z'n werk doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag domino,

we zijn ons ten zeerste bewust van de ernst van de situatie, geloof me.

Hij heeft bij de dierenarts (waar hij dus enkele uren geweest is, oa om na te kijken of het niets met de tanden te maken had, quod non) een injectie met verteringsstimulerend middel gekregen, pijnstilling en antibioticum. Wij moeten pas morgen vroeg met alles beginnen.

Momenteel heeft hij dikke halve bos peterselie op, iets meer dan vijf takken. We twijfelen of we nog wel zouden dwangvoeren. Hij is duidelijk nog niet in z'n sas en gekeuteld is er ook nog niet, maar ik zou hem ook niet willen overvoeren en heb liever dat alles 'natuurlijk' binnen gaat.

BTW: ooit eens een FH die eigenlijk nog bijzonder fit is proberen tegen zijn wil tegen te houden om zijn buik te masseren? Dat gaat ten koste van vƩƩl huid van de mens en bijzonder veel haar van het konijn. Die stress lijkt me minder bevorderlijk dan een massage overslaan. Al heb ik het geprobeerd...

Miriam,

het is metacam voor de hond (FH, anders moeten we te veel geven). De dierenarts spreekt van 1x per dag 0,6 ml, zelf zou ik, aan de hand van diverse tabellen, eerder denken aan 2 keer per dag 0,30. Hij heeft dan hetzelfde binnen, maar beter gespreid. NU ben ik ik bang dat hij zou nog een groot deel van de dag pijn hebben.

De grootste vraag blijft dus het dwangvoederen: hoeveel eten is genoeg eigen eten om dat niet te doen? Of kan het sowieso geen kwaad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf de laatste 6 weken problemen gehad met eennijntje en moeten dwangvoeren.

Waar ik meestal op lette was als ze zelf at en was toch redelijk, voedde ik niet bij maar hield haar wel in de gaten ( stond toen in de huiskamer). Als ik merkte dat ze verder niks at dan kreeg ze van mij wat dwangvoer en keek wanneer ze aangaf dat ze niet meer wilde.

Ik had de hele dag verse groente klaar staan ( regelmatig ververst), gedroogde kruiden, hooi en biks. Zo van wat ze binnen krijgt is meegenomen. Het heeft behoorlijk wat tijd geduurd voordat ze eindelijk wat begon te eten en meestal gaf ik dan voor de nacht wel iest van dwangvoer en voordat ik smorgens naar mijn werk ging, zodat ik zeker was dat ze wat binnen had.

Het gaat een beetje op je gevoel. Als je denkt dat het toch wel redelijk is wat ze binnen heeft, wacht dan gewoon even af. Zou ze dan uren niks meer eten kun je altijd beetje bij beetje dwangvoeren, en kijken hoe hij reageert daarop.

Wat betreft de pijnstilling, ik heb altijd metacam voor katten . Ik heb de laatste keer 2x per dag gegeven omdat ik merkte dat ze na 12 uur toch anders reageerde en lusteloos werd. Dit heb ik ook op gevoel gedaan, op het moment dat ik merkte dat ze levendig bleef op de tijd dat de pijnstilling uitgewerkt zou moeten zijn , ben ik er mee gestopt en heb gekeken hoe ze bleef reageren.

Kijk gewoon hoe hij reageert als je het 1x per dag doet. kan best zijn dat dat genoeg is voor je nijntje.

Hoe gaat het nu met hem???

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nacht is OK gegaan. Alle drie uur hebben we hem dwangvoer gegeven (op een nacht heeft hij een zakje voor 1,5 kilo konijn binnen, hij weegt er 5). Ik had uitgerekend dat met alle drie uur voeren en telkes 2 lepels (hij moet er 15 per 24h) hij voldoende binnen zou hebben, want uiteraard loopt er een deel terug uit...

De medicamenten neemt hij wel redelijk OK, al moet mijn man hem vasthouden en ik het in zijn bekje spuiten. Voor zo'n groot konijn is alles meteen grote hoeveelheden. Vannacht heeft hij niet zelf gegeten en ook niet geteutelt, wat ons niet echt goed leek.

De shift van 9u vanmogen bleek succesvoller: hij heeft een halve bos peterselie op, een SS brokje of 20, wat gedroogde kruiden en er begonnen keuteltjes te komen. Eerst klein, super donker, bikkelhard, nu wat groter, wat natter.

Aangezien hij at hebben we niet bijgevoerd.

Rond 11u heeft hij nog wat basilicum gegeten, een paar brokjes, wat gedroogde kruiden en een paar sprieten hooi. Ook blijft hij keutelen, al zijn ze nog altijd klein en donker, ze zijn toch al minder hard.

Om 12u heeft hij opnieuw medicatie gekregen voor zijn buikje (moet alle 6u) maar wou niet echt eten.

Ondertussen heeft hij de helft van een dikke basilicumplant binnen en nog wat kruiden. Voorlopig blijft hij ook keutelen, dus voeren we niet echt bij, da's toch stresserend altijd. Daarenboven kan je lichte geluidjes horen in zijn buikje als je er met je oor op gaat liggen, zoals hij normaal ook klinkt. Hij ligt nog rustig te liggen, pootjes veruit achteruit uitgestrekt (kikkerhouding) en heeft zelfs in de voormiddag een 'dood konijn'-slaapje gedaan, op zijn zij.

Ik denk niet dat hij echt pijn heeft, al wordt hij stilaan wat rustiger. Kan zijn, om 15u moet hij opnieuw pijnstilling krijgen. Als hij niet meer eet dan nu gaan we rond 18u ook wat bijvoeren en vannacht dan ook nog eens om 21-24-3 u. Dan denken we van een shift over te slaan en tegen de ochtend weer aan te kijken. Zo diep in de nacht eet hij anders ook niets en slaapt hij, misschien eet hij dan slechter omdat hij gewoon heel moe is? Om 3u krijgt hij dan ook weer pijnstilling.

Ik heb de verhoudingen gevonden voor de pijnstillers: de dosis die mijn dierenarts voorschreef is dezelfde als die die ik had teruggevonden, maar dan in Ć©Ć©n keer, we geven het nu in twee kleinere beetjes, verspreid over de dag, al zou ik hem gerust om 15u wat meer willen geven om te kijken of het eten dan betert.

Nu ja, vanmorgen is mijn man de dierenarts gaan updaten, zolang hij eet, hoe weinig ook, en keutelt, al zijn ze hard, is het beter dan gisteren. Het zou makkelijk 24h duren voor wat er gisteren middag in zijn maag zat de 'uitgang' bereikt, dus ik hoop op vƩƩƩƩl keutels vanavond!

Voor de moment houden we hem in de keuken, omdat daar zijn eten dicht bij de hand is. Er ligt een waar buffet te wachten constant: peterselie, witloof, wortel, brocoli, basilicum, munt, gedroogde paardenbloem, hooi, kruidenhooi, SS... Hij heeft weinig interesse in iets anders dan basilicum en een beetje peterselie, al heeft hij om 9u een half roosje brocoli geknabbeld. Dit zijn allemaal groenten die hij normaal quasi-dagelijks krijgt, dus zijn buikje is er prima aan gewoon normaal gezien.

Pff.. ZOu niets liever willen dan een bak vol keutels en een schrokkerig konijn. We hopen op beterschap tegen maandag, we kunnen dan geen vakantie krijgen en zouden hem toch tussen 8u30 en 12u30 en 13u30 en 17u moeten kunnen aleen laten. Ook ben ik dan over de middag alleen met hem thuis en weet ik niet goed hoe ik er dan zijn medicatie in moet krijgen, laat staan dwangvoer, dus daartegen zou hij overdag toch genoeg moeten eten voor zichzelf of we moeten hem binnen doen bij de dierenarts en dat is weer een bom stress...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou hij eet in ieder geval wel iets en maakt niks uit als hij andere dingen nu laat liggen, ik bood ook altijd aan wat ik wist dat ze lekker vond. keutels, hoe klein dan ook is een begin. Het kan nog wel even duren voordat hij weer een normale keutelgrootte krijgt hoor dus rustig verder gaan.

Wat maandag betreft, als hij zo blijft doen als nu dan zouden die 4 uurtjes alleen moeten kunnen, ik moest ook naar mijn werk en ik zorgde er altijd voor of dat ze zelf gegeten had of wat dwangvoer gekregen had.

Ik kan me voorstellen dat je liever een schrokkend konijn hebt en een berg met keutels, zo was ik ook hihi. Komt wel hoor, je bent op de goede weg.

Wat betreft de pijnstilling, de dosis die je da gaf was dat de dosis die je vond en dan 2x per dag of de dosis van de da in 2-en gedeeld?

Sterkte en blijf je topic volgen omdat ik best benieuwd ben hoe het blijft gaan nu....ik zal duimen voor een heeeeele berg keutels :yes:

Geef hem maar een knuffel van mij

aangepast door rabbitmams_miriam
Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts schreef 1x 0,6ml voor, de dosering die ik vond is 2x 0,3 ml.

Aangezien die medicijnen maar 12u werken, hebben we de dosis opgesplitst. Mocht hij er uit zien alsof hij toch te veel pijn heeft kunnen we nog een klein beetje bijgeven, denk ik dan, zonder over die dosis te gaan.

Rond 14u is hij terug stiller geworden, hebben hem dan ook al zijn medicijnen een beetje vroeger gegeven dan de voorziene 15u, nu is hij rustig aan het slapen, wat normaal is deze tijd van de dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .