Ga naar inhoud

Liesbreuk bij ouder rammetje


Gatsie

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op t forum, maar bezoek de site al jaren. Nu dacht ik, ik meld me aan is wel zo gezellig. Dus bij deze ff hallo!

Verder zit ik nu met een vraag... En ik heb overal op internet gezocht, maar vond er maar weinig over. Misschien dat iemand mij hier op t forum kan helpen?

Mijn 9 jaar oude rammetje heeft last van een aantal kwaaltjes. De dierenarts gooit het op ouderdomskwaaltjes... Zo heeft hij sinds kleins af aan de niesziekte. De dierenarts heeft een kuurtje gegeven wat niet mocht baten destijds en kwam toen tot de conclusie dat het waarschijnlijk blijvend zou zijn. Hij heeft er inderdaad ook op een bepaalde manier mee leren leven, maar tis wel zielig als hij zo niest...

Sinds een paar maanden heeft hij nu ook een liesbreuk en zijn ogen beginnen echt uit te puilen bij het niezen. Ook begon hij slecht te eten. Natuurlijk ben ik gelijk naar een konijnenkundige dierenarts gegaan. Aan de liesbreuk durfden zij helaas niets te doen, vanwege zijn leeftijd. Verder kwam de constatering dat er iets in zijn longetjes zou zitten en daar kregen we dus weer een kuurtje voor. De dierenarts was bang dat hij het niet zou redden. Wat waren wij natuurlijk trots en blij dat ons rammetje mooi weer uit zichzelf te eten enzo. De dierenarts raadde aan om ervan te genieten zolang het kan...

Vorige maand nog zijn we weer langs geweest bij de dierenarts, vanwege de inenting dag. Ook toen durfde de dierenarts geen uitspraak te doen over de liesbreuk. Bij mensen doen ze wel operaties. Ik zat te denken aan een soort broekje ofzo. Maar dat is weer onhandig met de ontlasting enzo..

Nu heb ik zojuist zijn liesbreukje weer gecontrolleerd, wat ik dagelijks doe, en kwam ik tot de ontdekking dat er nu ook een vreemd wit behaard iets naast de roze liesbreuk hangt. Ik dacht eerst dat het een blaadje witlof was waar hij op was gaan zitten. Ik heb er voorzichtig aan gezeten en mijn konijn sprong op. Waarschijnlijk zit het witte geval aan hem vast! Ik durf er dan ook ff niet meer aan te zitten, ik wil hem niet pijnigen.

Hij zit nu weer heel rustig zoals altijd op zijn kussentje naast... En hij lijkt oke te zijn, ondanks omstandigheden. Maar ik maak me wel zorgen... Weet iemand meer over liesbreuken bij konijnen en of t klopt dat er ook andere dingen beginnen te "bungelen"?

Weet iemand iets? Tips? Alles is welkom.

Bedankt!!

aangepast door Gatsie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, wat betreft het niezen; Gebruikte normaal altijd houtvezels van de Albert Heijn als bodembedekking, totdat ik las dat die juist heel slecht kunnen zijn voor konijnen. Zodoende heb ik een grote baal hennepsnippers genomen en daardoor is het rammetje wel minder gaan niezen dan normaal.

Verder maakt hij sinds een paar dagen een ander geluid bij het niezen; het klinkt als een soort piepje... Alsof hij astma heeft ofzo... Ik ga de dierenarts maar weer bellen... :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad even langs de dierenarts gaan. Via een verhaal op een forum is het moeilijk om advies te geven. Ik heb zo op het verhaal geen idee wat het "witte behaarde iets" zou kunnen zijn. Ik dacht aan een abces, maar als je dagelijks checkt, zou je dat vast eerder gezien hebben. Dus maar naar de dierenarts inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eens naar een andere DA gaan. Een konijn met niesziekte?? Tuurlijk kan een konijn niezen en snot hebben enz. maar niezziekte vind ik erg bijzonder. Een liesbreuk tja. zeker als hij redelijk groot is moet hij geopereed worden, omdat er een stuk darm klem kan komen te zitten met alle gevolgen vandien. Daar bij kan een liesbreuk ook zeer pijnlijk zijn, dus is het eigenlijk vrij zielig dat hij er mee door moet lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben vorige week vrijdag weer naar de dierenarts geweest. De dierenarts durft niks te doen aan de liesbreuk. Zijn leeftijd vinden ze helaas nogsteeds een te groot risicofactor om te opereren. Wel heb ik weer een antibioticakuur gekregen bestaande uit 2 medicijnen tegen het niezen en tegen de pijn. Een deel van het kuurtje duurde enkel 3 dagen en is al afgerond. De andere deel duurt 10 dagen..

Ik vind het wel jammer dat de dierenarts het opereren niet aandurft...

Dat witte harige ding wat ik ernaast zag hangen was simpelweg een grote knot haar wat door de ontlasting aan mekaar is gaan kleven.

Volgens mijn DA die hier ook op het forum als konijnkundige dierenarts benoemd word en een dame van stichting konijnenbelangen die ik gesproken heb is de niesziekte iets wat vaker kan voorkomt bij konijnen.

Ondanks de gebreken gaat het redelijk goed. Hij neemt de medicijnen goed in zich op en eet ook gewoon. Daarbij krijgt hij natuurlijk de volle aandacht en dat is altijd fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een konijn van 9 jaar ook nooit laten opereren. Sowieso vind ik dat je terughoudend moet zijn met grote ingrepen, maar een konijn van 9 jaar is ook al echt oud hoor. Natuurlijk worden sommigen ruim boven de 10, maar toch... En hij heeft nu geen last van die liesbreuk, toch? En het is i.p. ook niet levensbedreigend nu, dus ik zou het zelf ook niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niesziekte komt wel vaker voor bij konijnen ja, maar niesziekte is toch niet echt de juiste benaming. Pasteurella of snot heet het bij konijnen.

Of ik een negenjarig konijn nog zou laten opereren is geheel afhankelijk van de situatie.. maar als hij er geen last van heeft dan zou ik het laten. Bovendien raadt een dierenarts het niet voor niets af. Als jij vertrouwen in je dierenarts hebt zou ik zijn advies opvolgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, dus het heet snotziekte! De dierenarts zelf noemde het ook niesziekte, vandaar dat ik het ook zo noemde. Geen idee dat ik daar een fout in maakte, excuus hoor! Bedankt voor de opheldering!

En hij heeft van de liesbreuk opzich niet heel veel last, denk ik. Hij heeft er zijn eigen handigheid in gevonden wat betrefr zitten, lopen enzo met dat geval tussen zijn pootjes... Maar toch zou ik meer willen doen voor hem, gek misschien maar ja...

De kuur doet hem gelukkig ook goed wat betreft het niezen en zijn oogjes zitten weer normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .