Ga naar inhoud

Succesvolle genezing abcessen met homeopathie


Heidebloempje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik lees hier af en toe mee en vind het nu een goed moment een verhaal van mijn kant te delen over een konijn met een abces door bijtwond.

Ik heb nu al een tijd een groep van 4 konijnen. 3 voedsters en een ram. 1 van de voedsters staat duidelijk onderaan de rangorde en soms vond ik dat wat zielig. Dus besloot ik een 5e konijn aan te schaffen, een hollander dame.

Na ze een tijdje gescheiden te hebben met een panelenren in de grote ren, vond ik het tijd voor de koppeling. Deze ging best aardig. Doorgaans leek iedereen zich niet erg te interesseren voor de nieuweling genaamd Dutchie.

Uiteindelijk heb ik ze bij elkaar gelaten. Dutchie mocht nog niet altijd mee-eten met de groep maar verder leek het mij rustig.

Totdat ik na een tijd Dutchie op 3 poten zag hinken. Helaas een abces op haar binnen dijbeen. De DA heeft de wond schoongemaakt en mij Enrofloxoral meegegeven. Ik moest haar abces spoelen met groene biotex en water.

Vanaf het begin zat dit me niet lekker. De DA had al te kennen gegeven dat antibioticum meestal niet werkt bij abcessen bij konijnen en ze zag het zelf somber in. Met mijn eigenwijsheid en 26 jaar ‘ ervaring’ als konijnenliefhebber ben ik het internet opgedoken. Zodoende besloot ik tot een homeopatische behandeling.

Hieronder mijn dagboek:

30 mei:

Met Dutchie naar Sterkliniek Dierenartsen; loopt zo’n week niet meer op rechterachterpoot. Ontdek een grote stevige bult op binnenkant dijbeen

Behandeling door Dierenarts ; zij heeft het abces schoon gemaakt en geeft Enrofloxoral mee. Ik moet nu 2 keer daags met groene Biotex het abces spoelen en Enrofloxoral geven.

Zelf duik ik bij thuiskomst internet op voor alternatieve mogelijkheden. Via Stichting konijnenbelangen lees ik over het spoelen van wonden met Echinacea en Calendulan Wondspray. Die worden dan ook direct gehaald bij de drogist.

Dutchie verhuist van buiten naar een groot binnenhok midden in de woonkamer.

31 mei:

Verder gezocht op het internet, en een homeopaat gemaild die hier iets over zou moeten weten. Ondertussen Traumeel (Heel) en Belladonna D6(VSM) besteld bij de apotheek. Ik kwam deze middelen tegen op meerdere fora. Proberen waard.

1 juni:

Traumeel en Belladonna zijn beide in druppelvorm, dus met een schijfje appel eet Dutchie dit zo op.

Spoelingen gaan minstens 2 keer per dag (vrij genomen van werk om dit op de rit te krijgen).

3 juni:

Antwoord van homeopaat Hilga Kruize: Hepar Sulf. Spl. Van Pascoe gaan geven.

Zoek me suf op het internet en vraag hier en daar aan apotheken; middel nergens te krijgen. Wel vind ik op de duitse website van Pascoe de bijsluiter waardoor ik de samenstelling kan zien; meerdere diluties van Hepar, wat Belladonna en Silicea.

Dr. Vogel kent ook een Hepar Sulfuris maar zou slecht verkrijgbaar zijn. Gelukkig heeft een winkeltje in Bussum nog net 1 potje.

Dutchie krijgt vanaf 4 juni 3 keer medicijnen: ½ tablet Hepar Sulfuris verkruimeld in een stukje appel. 2 druppels traumeel en 2 druppels Belladonna D6.

6 juni:

Afgelopen dagen 1 keer per dag gespoeld. Hoeveelheid pus varieert, maar op 6 juni is de zwelling verdwenen en de rode kleur ook.

7 juni:

Ontdek een nieuw abces vlak naast de bestaande. Had in eerste instantie zijn weg gevonden via de ‘knie’ want daar zit een bultje. Maar blijkbaar komt de pus van deze via de wond van de eerste. De holte zit met name op de buitenkant van het dijbeen. Via massage kan ik de pus er telkens uitduwen. Tot Dutchie het zo vervelend vindt dat ze niet meer lief blijft liggen.

Tot op heden gebruikt ze haar poot niet, ze blijft het optrekken ook als ze ligt.

14 juni:

Pus vermindert aanzienlijk. Wond mooi roze van kleur, gaat langzaamaan dicht.

15 juni:

Stop met Traumeel en Belladonna. De zwelling en roodheid zijn weg, en daar dienden ze voor.

16 juni:

Snuffel weer even verder op het internet en nu eens in het engels (in mijn optiek zijn ze in buitenland iets verder met konijnen houden/behandelen). Ik beland op een website van een homeopatisch dierenarts in Spanje die een artikel heeft staan over homeopathie bij konijnen. Het artikel is geschreven door ene Belinda Francis. Ook daar lees ik iets over een EHBO doos (net zoals bij Stichting Konijnenbelangen) en lees daar over Silicea. Hier wordt vermeldt Silicea te gebruiken na behandeling met Hepar Sulfuris om genezing te bevorderen.

Silicea D6 van dr. Vogel wordt dus besteld.

20 juni:

Eerste wond is volledig dicht en ook al direct behaard. Nog wel klein korstje/litteken te voelen.

24 juni:

Helaas een derde abces ontdekt nu meer op de heup aan de buitenkant. Dit wordt lastig schoonmaken nu aangezien ik alleen woon. Voorheen kon ik Dutchie op haar rug leggen en de wond behandelen. Nu moet ze gewoon op haar poten zitten.

Gelukkig vind ik mijn moeder bereid om om de dag te komen helpen.

27 juni:

Omdat ik niet helemaal begrijp waarom er nog steeds abcessen ontstaan aangezien ze nu homeopathische middelen krijgt, verhoog ik de dosis van de Hepar Sulfuris en de Silicea tot de dosis voor kinderen van 2 jaar oud: 2 keer per dag 1 tabletje.

Dutchie is al even appelmoe en dus stop ik de tabletjes in een rozijn. Die eet ze uit de hand op.

Het spoelen van het abces is nu dus om de dag en dan valt de hoeveelheid pus zeer mee in vergelijking met de voorgaande weken.

1 juli:

Het abces verandert meer naar een soort puist. Er is geen grote holte waar pus uit komt maar een relatief kleine bult. Spoelen haalt niet alles weg, en zolang er nog een klein beetje blijft zitten, ontstaat er elke keer weer nieuwe pus. Wat logisch is natuurlijk.

8 juli:

Dutchie mag al een paar weken elke dag naar buiten zodra ik thuis ben. De tuin is verder afgesloten met paneelrennen en zo kan ze lekker rennen en even buurten bij de andere konijnen. Ik merk overduidelijk dat ze het fijn vind om tegen de ren van de andere konijnen te liggen. En aangezien het nu weer zo goed met haar gaat, maak ik in de ren van de groep konijnen een stuk voor haar klaar. Ik verschoon het 2e verblijf en zet een paneelren in de grote ren als tussenafscheiding en Dutchie mag weer buiten wonen.

9 juli:

Dutchie weer even gecontroleerd. Zodra ik naar de wond kijk komt er direct wat pus uit. Dus weer even spoelen. De wond is daarna geheel schoon. Om de wond dicht te laten gaan spuit ik er wat Calendulan Wondspray op.

12 juli:

Dutchie heeft het naar haar zin buiten. Ze eet lekker haar hooi, maakt soms een binkie en neemt nog trouw haar rozijnen aan met tabletjes Hepar Sulfuris en Silicea.

Ik verlaag de dosis weer naar 1 keer daags 1 tabletje. En dat doen we nog even voor een paar weken. Elke week zal ik haar weer even oppakken om te controleren, maar ik kan nu met zekerheid zeggen dat Dutchie abces en pusvrij is.

Het kostte 6 weken in tijd en een hoop TLC van mij. Maar ik moet ook de werking van deze homeopathische medicijnen niet onderschatten. Dierenarts xxx zou voor mij duimen omdat abcessen voor konijnen zo lastig zijn. Daarom wilde ik jullie dit laten weten. Ik ben zelf niet bang om mijn eigen hersens en inzicht te gebruiken en zelf te onderzoeken wat het beste is voor mijn konijn. Andere mensen misschien wel. Maar er zijn dus mogelijkheden buiten de reguliere behandelwijze om een konijn van een abces af te helpen.

Het is nu inmiddels eind oktober en Dutchie is een flink stuk gegroeid. De jongedame is nu zo’n anderhalf jaar oud en al een flinke Hollander. Zoveel anders dan eind mei!

Deze foto is van 28 juni. Dutchie ligt aan de andere kant van de ren. Aan deze kant ligt NHD Nosy.

attachment.php?attachmentid=53988&d=1319723260

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een verhaal!

Ik hoop dat mensen er wat mee kunnen.

Ik zou zelf afgeschrikt zijn door de naam Belladonna, dat is namelijk nachtschade en ontzettend giftig.

Maar misschien ligt het aan de dosis of welke werkzame stof ervan is gebruikt.

Gelukkig is het bij jou allemaal goed gegaan en heeft het geholpen.

Mijn ervaring is trouwens dat AB wel werkt tegen abcessen. In elk geval om ze kleiner te krijgen, volgens mij ook om de genezing na het leeghalen te bevorderen. Maar ik moet ook zeggen dat ik er niet zoveel ervaring mee heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp uit je bericht (snel gelezen) dat je bang was dat antibiotica niks zouden doen en dat je daarom voor homeopathie hebt gekozen. Nu is ze beter en daardoor lijkt het of je zegt dat homeopathie beter werkt. Ik wil daar toch een kritische opmerking bij maken.

Ten eerste is in de behandeling van abcessen, naast antibiotica, het draineren (en spoelen) van de pus heel belangriojk. Misschien wel belangrijker dan de antibiotica. Dit heb je gewoon gedaan en ik denk dat je hiermee je konijn genezen hebt.

Ten tweede zeg je zelf al: ondanks de medicatie ontstonden er nieuwe abcessen. Als de homeopathie zou werken, zou je dit niet verwachten.

Van geen enkel middel binnen de homeopathie is bewezen dat het werkt. En dan bedoel ik: 100 dieren behandelen en 100 niet en dan kijken welke groep het beter heeft gedaan. Ook in de mensen-geneeskunde niet. Dus: van mij mag iedereen zelf weten voor wat voor behandeling men kiest, maar ik hoop dat mensen toch eerst naar hun dierenarts gaan en middelen gebruikt waar wel iets over bekend is.

Wel fijn dat je konijn weer helemaal hersteld is natuurlijk. Dat zal door de goede verzorging met spoelen komen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .