Eugène Geplaatst: 26 oktober 2011 Geplaatst: 26 oktober 2011 Hallo, Mijn konijntje heeft al maanden last van tranende oogjes, maar het wordt steeds erger. De ogen zelf zijn niet ontstoken, en ze gedraagt zich als een kerngezond konijn. Alleen jeuken die oogjes soms! Zo erg dat de huid, daar waar het oogvocht dan korstjes worden, ondertussen geen haar meer heeft. Ik probeer het soms weg te wassen, maar eenvoudig is dat niet. Heeft iemand daar ervaring mee? En wat zou de oorzaak kunnen zijn? Ik dacht om er misschien een of ander zalfje aan te smeren zodat die korstjes zacht worden, maar ik zou niet weten welk. Vaseline plakt zo. Iso-betadine zalf heb ook ik liggen, maar eigenlijk is de huid niet ontstoken. Eerder geïrriteerd. Ik voeg enkele foto's toe.
Dollie Geplaatst: 26 oktober 2011 Geplaatst: 26 oktober 2011 Zijn haar kiesjes na gekeken? Eet ze goed?
Eugène Geplaatst: 26 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2011 Ik weet niet goed hoe die kiezen er normaalgezien moeten uitzien, maar ze eet alleszins goed ja.
Dollie Geplaatst: 26 oktober 2011 Geplaatst: 26 oktober 2011 Dat moet de dierenarts nakijken met een otoscoop, dat kun je zelf niet zien. Konijnen kunnen haakjes op hun kiezen krijgen en die 'prikken' soms tegen de traanbuis aan. Dan krijg je ook traanoogjes.
Eugène Geplaatst: 26 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2011 Ok, morgen ga ik langs, dan kan de DA me vaneens de juiste zalf meegeven. Bedankt!
Dollie Geplaatst: 26 oktober 2011 Geplaatst: 26 oktober 2011 Een zalfje zal niet helpen als je konijntje haakjes heeft. Die moeten onder narcose weggehaalt worden. Maar heti s wel een goed idee om er eens naar te laten kijken :yes:
Eugène Geplaatst: 28 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 28 oktober 2011 Zo, het is dus ofwel een allergische reactie (houtschavel moet weg) ofwel een bacteriële infectie (en daar heeft ze een oogzalf voor gekregen). Ook moet ik voldoende vaak de haartjes rond haar ogen opzij kammen dat die niet prikken. Tanden laten nakijken, die zijn scheef aan het groeien. Dus we moeten het goed in het oog houden en binnen 3 maand laten bijschaven. DA vertelde dat konijntjes slecht tegen narcosse kunnen, hopelijk bedoelen ze daarmee dat ze er achteraf niet goed van zijn, of betekent dat dat de konijnen er wel vaker aan dood gaan?
Dollie Geplaatst: 28 oktober 2011 Geplaatst: 28 oktober 2011 Beide.. maar bij de juiste narcose en een goede DA is het echt niet zó gevaarlijk.. heb nu twee keer een ouder konijn met haakjes gehad.. Is allemaal goed gegaan. Persoonlijk zou ik, als mijn DA dit zei, voor een second opinion gaan.
Nicky_the Geplaatst: 29 oktober 2011 Geplaatst: 29 oktober 2011 (aangepast) Scheef groeiende tanden betekend dat de tanden niet uit zichzelf afslijten en je dus om de zoveel maanden of weken de tanden onder narcose moet laten slijpen, anders krijgt het konijn er last van.Neem een goed hooi soort, waar ze echt goed veel van eten en zorg voor voldoende knaag objecten zoals verse wilgen takken, wilgen ballen, wilgen tunnels etc.De zalf irriteerde bij mijn konijn juist de huid rond de ogen. Ik smeerde daarom om het oog vaseline en dat hielp.Ik vind de ogen er overigens niet echt ontstoken uit zien... Ik zou ook voor een second opinion naar een konijn kundige dierenarts gaan.. 29 oktober 2011 aangepast door Nicky_the
Aanbevolen berichten