Ireen Geplaatst: 25 oktober 2011 Geplaatst: 25 oktober 2011 Sinds ik Hajo heb, nu een paar maand, valt het mij ook dat hij regelmatig een paar keer flink achterelkaar niest, daarbij over zijn snuit wrijft met voorpoten en af en toe een kwak snot opniest. Nu denk ik gelijk aan "snot" maar erg veel info heb ik er tot nu toe niet over gevonden (of ik zoek hier verkeerd). Maar het rare is, is dat er verder helemaal niks aan Hajo te merken is. Hij ziet er tip top uit, eet goed, is levendig, ademt niet vreemd... zit in een ruim verblijf, met keuze binnen (in de schuur waar er altijd een raam open staat, tenzij het vriest) en buiten, dus kan prima tochtvrij zitten en ook goed geventileerd. De andere konijnen niezen niet... alleen hajo en niezen en snot opniezen is ook het enige 'vreemde' aan hem. Qua bodembedekking tot nu toe hebben ze alleen stro of hooi wat ze niet willen eten (omdat het anders smaakt/ruikt dan ze gewend zijn te eten) in het nachthok en hennepvezel in de poepbakken, dus veel stof zou er niet moeten zijn... Wat kan dit zijn, wat veroorzaakt dit, en wat kan ik er aan doen?Wat ik helemaal apart vindt is dat we laatst met enten (een maand terug) alle konijnen een routinecheck van de dierenarts hebben gehad, er is geluisterd met zo'n "tecoscoop ofzo" maar de dierenarts is toen niks opmerkelijks tegengekomen blijkbaar want alle konijnen waren prima in orde.
Ireen Geplaatst: 25 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 25 oktober 2011 Ik heb net meer info gevonden over die pasteurella, op het niezen na komt verder niks overeen. Het is mij nooit opgevallen dat hij waterig uitscheiding uit de neus heeft, alleen na een paar keer flink niezen een kwak geel snot. Hij ziet er echt tiptop uit, en als ik die verhalen over pasteurella lees dan zou ie nu haast doodziek moeten zijn en mn andere konijnen aangestoken hebben... maar zo lijkt het niet. En hij niest al een paar maand zo af en toe... Ik neem hem morgen maar voor de zekerheid toch even mee naar spreekuur bij de DA... het zit me niet lekker.
jrjsieben Geplaatst: 26 oktober 2011 Geplaatst: 26 oktober 2011 Je kunt beter gelijk naar een konijnkundige dierenarts gaan als het snot is dan is het belangrijk dat je gelijk gaat behandelen
rabbitmams_miriam Geplaatst: 26 oktober 2011 Geplaatst: 26 oktober 2011 En een afspraak gemaakt? Want gele snot is toch echt wel een reden om even naar de dierenarts te gaan. En ook al zijn ze ene maand geleden helemaal gecontroleerd door ene dierenarts, het kan van de een op de andere dag gebeuren dat je nijntje ziek wordt :yes:.Hoop voor je dat er niks ernstigs aan de hand is .
AnneGrootendorst Geplaatst: 26 oktober 2011 Geplaatst: 26 oktober 2011 Klinkt alsof jouw konijntje hetzelfde heeft als Dribbel. Zij niest ook regelmatig, de DA kan niets vreemds horen in de longen en verder is ze prima in orde. De eerste keer bij de DA heb ik direct anti biotica gehad voor zowel Dribbel als Speedy omdat ze allebei een vieze neus hadden. Echter bleef Dribbel maar aan het niezen en is het nu nog af en toe raak. Ze heeft twee verschillende soorten anti biotica gehad maar dat heeft niet echt geholpen. Nu heb ik laatst nog contact gehad met de DA en die dacht aan een allergie omdat het maar aan blijft houden maar niet erger wordt. Nu heb ik ze sinds twee weken zonder bodembedekking zitten en andere hooi voor ze gehaald. Het niezen is zo goed als over. Gisteren heb ik weer hennep geprobeerd te gebruiken maar Dribbel begon direct weer met niezen. Ook bij houtsnippers gaat ze niezen. Wat wel geschikt is weet ik nog niet, maar denk dus niet dat ze geen last kunnen hebben van redelijk stofvrije producten.. Wat heeft de DA gezegd??
Ireen Geplaatst: 26 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2011 Ik ga eind van de middag naar de DA, zodra ik meer weet laat ik het hier natuurlijk weten. Nu ik zelf meerdere info heb opgezocht, neig ik naar een allergie inderdaad. Bij 'snot' zou hij echt wel zieker moeten zijn, en hij is echt waar verder niet ziek (ik weet dat prooidieren dat slecht laten zien, en meestal pas als het te laat is), ik weet waar ik om moet letten als een konijn (of knaagdier) zich niet lekker voelt. Hij niest al een paar maand he, niet elke dag (misschien dat ik het eens in de 3 weken ofzo zie) en hij heeft ook al eerder een kwak snot opgeniest... dus als het 'snot' zou zijn, dan zou hij nu toch doodziek moeten zijn, of zouden mijn andere 3 konijnen ook iets van symptomen moeten laten zien. En dat is allemaal niet het geval. Natuurlijk ga ik voor de zekerheid wel naar de DA, waarschijnlijk zal ik antibiotica mee krijgen. Wat raden jullie aan, ook gelijk probiotica geven, en dan hoeveel en wanneer?
JOEPENKOOS Geplaatst: 26 oktober 2011 Geplaatst: 26 oktober 2011 Ik ga eind van de middag naar de DA, zodra ik meer weet laat ik het hier natuurlijk weten. Nu ik zelf meerdere info heb opgezocht, neig ik naar een allergie inderdaad. Bij 'snot' zou hij echt wel zieker moeten zijn, en hij is echt waar verder niet ziek (ik weet dat prooidieren dat slecht laten zien, en meestal pas als het te laat is), ik weet waar ik om moet letten als een konijn (of knaagdier) zich niet lekker voelt. Hij niest al een paar maand he, niet elke dag (misschien dat ik het eens in de 3 weken ofzo zie) en hij heeft ook al eerder een kwak snot opgeniest... dus als het 'snot' zou zijn, dan zou hij nu toch doodziek moeten zijn, of zouden mijn andere 3 konijnen ook iets van symptomen moeten laten zien. En dat is allemaal niet het geval. Natuurlijk ga ik voor de zekerheid wel naar de DA, waarschijnlijk zal ik antibiotica mee krijgen. Wat raden jullie aan, ook gelijk probiotica geven, en dan hoeveel en wanneer?Dat ze niet ziekt oogt hoef nog niks tebetkenen.Nelleke heeft ook Snot gehad...was ook totaal niet ziek,oogde heel gezon,at en keutelde prima.Alleen ze niesde heel veel,de afsgeiding poetsde ze telkens weg(dus dat zag ik niet),en soms hoeste ze als een zeehond(maar ook niet vaak)En toch had ze beginnende Snot...gelukkig was ik er snel bij en is het ook weer weg gegaan.Natuurlijk kan het ook heel wat anders zijn maar bij Snot hoeven ze dus niet doodziek tezijn.
Ireen Geplaatst: 26 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2011 DA denk dat het een ontsteking is in de voorste delen van het ademhalingsysteem, dus in de neus... Maar hij ademde bij de DA door beide neusgaten gewoon goed dus op dat moment zat er geen troep in. Echt snot verwacht mijn DA niet, hij zei hetzelfde als ik... als hij echt al snot had dan had hij er nu wel slechter uit gezien, of hadden de andere konijnen ook al geniest hebben omdat het zo besmettelijk is. Ik heb Rhinigenta meegekregen dat ik 1 maal daags 2 druppels per neusgat voor max 3 dagen moet druppelen. En hem goed in de gaten houden natuurlijk... als ie blijft niezen terug komen. Ik heb mezelf voorgenomen dat als ik weer zo'n kwakje zie dat hij uitgeniest heeft ik het langs breng voor kweek - just to be sure - aan het geen wat ik nu mee had, had de DA niks meer aan. Ik besefte gisteravond pas te laat dat ik dat wel eens mee naar de DA kon brengen, en had het dus al aan een krant gesmeerd en in de container gegooid, maar het vocht was al in de krant getrokken.
Aanbevolen berichten