Ga naar inhoud

Natte poep/ blindedarmkeutels/diarree?


lolaloveemma

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn konijntjes gisteren bij Aniek opgehaald. Ze zijn gezond, levendig, hupsen vrolijk rond, vallen aan op de care+ gemengd met hun oude voer en ik heb ze ook een paar keer zien drinken. Hooi eten ze niet zoveel maar dat komt wss omdat het hooi nogal oud is, we gaan zo snel mogelijk nieuw hooi halen. Ze hebben wat paardenbloembladeren gehad, verder geen groenvoer.

Gisteren hadden ze allemaal mooie, ronde keutels. Maar ik kom net thuis van school en zie redelijk wat natte poep. Ook weer gewone keutels. Wat is dit, wat heb ik fout gedaan en wat moet ik doen? Help me a.u.b ik maak me erg zorgen, misschien voor niets maar ze zijn er pas net en ik wil niet dat er iets mis gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm ja dat zou wel kunnen. Ze hebben ongeveer een uur in de auto gezeten, voornamelijk snelweg duys niet veel bochten enzo, en ze hadden stro en water tot hun beschikking. Maar het is natuurlijk wel allemaal nieuw en zo voor zo'n diertje. Ik zal dat van het hooi direct tegen mijn moeder zeggen als ze thuiskomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net naar de stad geraced om nieuw hooi te halen. Ik heb een flinke hoeveelheid in het hok en in de ren gelegd. Het snackje dat ze hadden heb ik eruitgehaald (er was nauwelijks van gegeten hoor) en ook de helft van het voer. Ik wil eerst dat ze het hooi goed eten. Moet ik nog iets anders doen? Of zou het nog iets anders kunnen zijn?

Ik ben een beetje erg bezorgd, vandaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had zo'n knaagstengel met van die nootjes.

Heb ze ook wel eens voor mijn hamsters als extraatje, dus had er een speciaal voor konijnen gekocht.

Ze zitten nu in het hok, gezellig samen boven :love:

Ze hebben maar een kleine hoeveelheid biks gekregen, ik wil het wat minderen.

Morgen even kijken of ze het hooi een beetje op hebben gegeten.

Als er morgen nog steeds plakpoep is en/of ze het hooi niet goed eten mail ik haar even, dat is wel een goed idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snacks zoals nootstengels of elk andere snack wat je in de dierenwinkel voor konijnen/knaagdieren kunt kopen is dikke onzin (niet onzin dat jij dit geeft, maar dat het verkocht word en word aangeprezen als iets 'gezonds'). Het is ongezond, zit vol suikers en vet en dit hebben je nijnen absoluut niet nodig. Dus de combinatie van stress, overzetten van voer en dit soort 'snack' en niet voldoende hooi eten kan dus voor de plakpoep gezorgd hebben. Snacks dus weglaten, iets minder voer geven, en misschien langzamer overzetten (misschien 1/3 nieuw voer en 2/3 oud voer) en dit langzaam opvoeren totdat je alleen nog het nieuwe voer overhebt. Als ze goed hooi gaan eten gaat dit hopelijk snel over. Probeer ze anders eerst lekker te verwennen met af en toe kruidenhooi op een dag, dit vinden mijn konijnen geweldig en gaat tot op het laatste hooitje op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de openingspost staat dat ze het gemengd heeft met het oude voer

TS die snoepjes kun je beter niet meer aan je konijnen geven, ongezond....

Oww sorry ;) overheen gelezen, was ook een beetje erg vroeg vanmorgen.... kwart over 3, wordt tijd voor m'n bed denk ik.. :D

Maar misschien kan het ook aan de Care+ liggen, wat ik al zei. Toevallig pas over gehad. Misschien heb je er wat aan.

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?54359-Beaphar-Care

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat zou kunnen. Ik hoop het niet, ze vinden die care+ heerlijk!

Ik heb het nu ongeveer half om half, dus 1/2 care+ en 1/2 oude brokken.

Is het misschien een idee om de volgende keer SS te kopen dan?

Dat hebben ze bij ons in de dierenwinkel ook, maar ik heb goede ervaringen met Care+ dus ik had dat gekocht.

Ik heb kruidenhooi gehaald. Ze krijgen minder biks, maar het probleem is dat ze gelijk op het bakje aanvallen en het zowat leegeten, en dan houden ze niet veel over voor de rest van de dag.

Wat zijn ongeveer de normen? Dus hoeveel per konijn per kg met care+?

Het hooi eten ze naar mijn idee beter, maar ze vallen er nog steeds niet echt op aan.

Ik kan het moeilijk zien, maar ik heb in elk geval niet allemaal nieuwe plakpoep gevonden.

Het zou kunnen dat ze het nog steeds hebben.

de stengels zal ik wegdoen, ik had hem al uit de kooi gehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de hoeveelheid per kg/konijn niet weten met care plus. Maar dat ze aanvallen op hun eten is geen slecht teken, das juist goed. Hoeveel wegen je konijnen ongeveer? En hoeveel gram geef je? En hoeveel keer per dag?

Zolang ze hooi eten is het goed, als je denkt wat teveel biks te geven in verhouding tot hun lichaamsgewicht geef dan even wat minder zodat ze wel meer hooi moeten/gaan eten hopelijk. Maar als de plakpoep nu over is, zou je het ook gewoon zo kunnen aanhouden. Misschien dat je even kunt zoeken op het forum via zoekfunctie naar meer topics over care+ en zou je zo de hoeveelheid per kg/konijn kunnen achterhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb weer keutels gevonden, deze keer blindedarmkeutels. (misschien was het de vorige keer hetzelfde?)

Het zijn ongeveer drie "trosjes".

Deze keutels horen ze toch op te eten?

Hoe zorg ik ervoor dat ze in het vervolg ze wel opeten.

Ze krijgen hooi, wat voer en witlof. (en drinken natuurlijk)

Daar waren ze al aan gewend bij Aniek.

Ik weet niet hoeveel ze wegen, maar ze zijn allebij ong. 5 maanden, en Boefje is goed op gewicht, Bella was te mager toen ze bij Aniek binnenkwam, maar is al goed aangekomen.

aangepast door lolaloveemma
Link naar reactie
Delen op andere sites

BDK kunnen ze laten liggen na en of bij stress. Verhuizen kan best stressvol zijn, nieuw huisje, nieuwe geluiden, nieuwe mensen enzo.

Verder afwegen hoeveel ze krijgen. Care+ is toch gewone biks? Volgens mij kun je dan gewoon uitgaan van 20 (tot 25) gram kg per kilo konijn. Maar het blijft afhankelijk per konijn, hier krijgen ze bijv. minder dan de richtlijnen en daar doen ze het super op. Geef ik ze meer, dan 'vergeten' ze gewoon om hooi te eten ;) (en blijven uiteindelijk de bdk's ook liggen.)

Het is aftasten hoe ze het er op doen, blijven ze mooi op gewicht, eten ze goed hooi, eten ze de BDK enzovoorts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm het zijn een soort brokken, geen biks. Ik kan even niet zo snel een plaatje vinden.

Ze zijn niet zo groot, niet groter dan biks maar het zijn geen staafjes.

Ik ga nu denk ik 's ochtends, 's middags en 's avonds wat geven, want anders eten ze alles in een keer op, en dat lijkt me niet zo goed.

Ik heb vanochtend (ong 9 uur) een bakje gegeven en dat was na 10 minuten half op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een half bakje ongeveer.

Ik heb ze net een kleine hoeveelheid gegeven en die is al op. Nou krijgen ze vanmiddag nog een keer zoiets en vanavond weer.

Het probleem met het hooi is dat ze het altijd tot hun beschikking hebben en vaak vers hooi krijgen, maar ik zie ze niet eten.

Als ik 's ochtends kijk hebben ze wel wat gegeten maar ze eten nooit op wat ik ze geef!

Al steek ik het door de tralies recht voor hen.

Ik heb kruidenhooi, eergisteren nieuw gekocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het geen probleem dat ze het in een keer opeten hoor. Dat doen mijn nijntjes ook en de rest van de dag eten ze dan gewoon hooi. Voor dat ik ga slapen krijgen ze nog een bakje groenten maar verder niets.

Ze eten netjes hun bdk op, hebben goede keutels en eten voldoende hooi.. Zeker nu ik kruiden hooi geef, binnen 3-4 dagen hebben ze zo'n zak leeg...

Dat ze de hele dag niets meer aan brokken hebben lijkt zielig en het aantal brokken dat je ze mag geven lijkt ook aan de lage kant, maar je moet goed onthouden dat brokken slechts als extra zijn.. Hooi is het belangrijkste voor een konijntje.

aangepast door AnneGrootendorst
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik, ze krijgen nu ook voornamelijk brokjes als snack.

Ik keek net even en zag 1 a 2 bdk's liggen. Ze waren nog vers.

Ze hebben ook weer hooi gegeten, maar ik heb echt het idee dat ze te weinig hooi eten!

Als je het ze toesteekt eten ze het niet op, ik zie ze nooit hooi eten en de hoeveelheid slinkt maar een klein beetje.

Wat ze overigens wel goed eten is de weiderol die ze hebben.

Als je googled op "weiderol" vind je een plaatje.

Het is een soort grote wc-rol met hooi en kruiden enzo eraan vastgeplakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .