Ireen Geplaatst: 24 oktober 2011 Geplaatst: 24 oktober 2011 Eén van de konijnen van mijn buren heeft een nierziekte, ik denk dan aan E-cuniculli. De konijnen lopen daar soms door de tuin, al heb ik ze sinds ik van de buurjongen hoorde dat het konijn ziek was niet meer zien hupsen. Maar mijn konijnen lopen vaak los in de tuin, er zit wel een schutting tussen... Maar hoe besmettelijk is E-cuniculli, en moet ik mij nu zorgen maken om mijn eigen konijnen?
Ginger Geplaatst: 24 oktober 2011 Geplaatst: 24 oktober 2011 Is EC een nierziekte ? Volgens mij is het een parasiet....
Ireen Geplaatst: 24 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 24 oktober 2011 Hij had het over iets met de nieren en de naam was moeilijk maar iets met de C... ik heb eens de lijst met aandoeningen door gekeken en dan lijkt EC toch het meest daarop. Toch?
Ginger Geplaatst: 24 oktober 2011 Geplaatst: 24 oktober 2011 Je hebt gelijk hoorLas dit net op internetAd 3. Blaas- en nierproblemen:* Urinebrand. Het konijn lekt urine over de achterpoten en buikwand* PU/PD door nierschade = veel drinken en plassen* Lurken aan de fles En verder vond ik dit Zolang E.cuniculi zich in de nieren bevindt is het konijn besmettelijk, deze fase duurt een paar dagen tot een paar weken. De symptomen verschijnen pas wanneer deze fase al voorbij is, dus op het moment dat E.cuniculi bij het konijn gesignaleerd wordt, is het dier zelf niet besmettelijk meer. De via de urine uitgescheiden sporen echter kunnen nog een maand in de omgeving overleven en gedurende die periode kunnen andere dieren nog steeds besmet raken.
Dollie Geplaatst: 24 oktober 2011 Geplaatst: 24 oktober 2011 EC kan inderdaad nierproblemen veroorzaken. Het wordt overgedragen moeder op jong en via de urine, mits het konijn nog besmettelijk is dan. (Zie de uitleg die Nienke hierboven geplaatst heeft.)
joopie7 Geplaatst: 24 oktober 2011 Geplaatst: 24 oktober 2011 EC is wel besmettelijk, alleen ze weten bizar weinig over de verspreiding ervan. Ik behandel momenteel mijn konijn twee weken met Fenbendrops, gewoon preventief. Maar zijn vriendinnetje had EC en ze zaten in het zelfde hok, dus dat is wel een ander geval dan bij jouw.
Aanbevolen berichten