Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Lani heeft een flinke tijd 24gr. SS en 1/2gr. Erwtenvlokken per dag gekregen. Die hoeveelheid was net goed voor haar, want op minder viel ze af en op meer liet ze haar BDK liggen.

Na 2 verstoppingen was ze flink wat gewicht verloren. Ze moest weer gauw aankomen, want ze was echt suf en futloos. Ze kreeg toen 26gr. SS en 3gr. Erwtenvlokken per dag. Meer kon niet vanwege de BDK. Dat is een hele tijd goed gegaan. Af en toe vond ik eens wat BDK, maar niks echt ergs. Elke Zondagochtend slaap ik uit en krijgt ze geen SS, wat haar erg goed deed wat betreft de BDK.

Afgelopen Woensdag zaten haar ren en kont opeens weer vol met BDK (je hoopt natuurlijk op een eenmalig iets). Gisteren liet ze ook wat BDK liggen, maar dat was direct na het verschonen van de ren en na haar gewogen te hebben (je hoopt dan dus op stress). Vandaag zaten haar ren en kont echter weer helemaal vol met BDK.

Het vreemde is, dat ze niks anders en niks meer dan bv. vorige week heeft gekregen. Ze krijgt gedroogde en verse kruiden, een schijfje winterpeen en een blad witlof (elke dag dezelfde hoeveelheden en dat al een hele tijd). Ze eet goed (valt echt aan op de SS), keutelt goed, drinkt goed.

Nu vraag ik me dus af:

Kan dit een teken van het lichaam zijn, dat het streefgewicht is bereikt?

De dierenarts heeft haar eens als stevig, maar gezond en netjes bestempeld toen ze 2kg woog. Dat gewicht heb ik dus als haar streefgewicht gebruikt. Afgelopen Donderdag woog ze 1922gr.

Kan het zo zijn, dat de extra eiwitten, die ze zo hard nodig had om aan te komen, nu overbodig zijn geworden, omdat haar lichaam zelf vindt, dat dit het juiste gewicht is en ze daarom nu de BDK laat liggen?

Geplaatst:

Dat is een moeilijke vraag. Vaak laten konijnen hun bdk's liggen vanwege een te hoge hoeveelheid aan eiwitten, waardoor hun bdk's mogelijk niet lekker meer smaken. Ik zou eens kijken hoe het een paar weken gaat zonder erwtenvlokken.

Geplaatst:

Het kan ook zijn dat er iets met haar gezondheid is.

Bij mij zijn de BDK's die blijven liggen vaak een voorbode van een gezondheidsprobleem. (Konijn zit niet lekker in z'n vel)

Hou dat dus ook extra goed in de gaten. (Doe je volgens mij al.)

Geplaatst:

Wauw, ik had de hoop eigenlijk al opgegeven, dat ik nog een reactie zou krijgen.

@ Nicky_the

Klopt, dat ze inderdaad BDK laten liggen door teveel eiwitten. Maar ze keeg al weken de hoeveelheid SS en erwtenvlokken, die ze deze week ook kreeg. Al die tijd is er niks aan de hand geweest en opeens 3 dagen achter elkaar laat ze de BDK liggen. Ik heb dan ook dezelfde dag, dat ik dit topic opende, in overleg met iemand anders besloten haar terug te zetten op het voerschema van voor het ondergewicht. Ze heeft vrijdagmiddag geen SS en erwtenvlokken gekregen, alleen wat gedroogde kruiden en 's avonds een halve portie SS. Gisteren heb ik haar dus weer op het oude voerschema gezet, maar nog zonder de erwtenvlokken 's middags. Voorlopig gaat nu alles weer goed. Ik ga er dus vanuit, dat haar lichaam inderdaad heeft bepaald, dat ze het juiste gewicht bereikt heeft en dat de extra eiwitten nu dus overbodig zijn.

@ Polomeisje

Dank je voor het meedenken.

Ik houd haar inderdaad goed in de gaten (te goed zelfs), maar niks wijst tot nu toe op gezondheidsproblemen.

Ik denk echt, dat de extra eiwitten overbodig zijn geworden. Een beetje als een pan met water op het vuur. Als je het water aan de kook wilt brengen, zet je het vuur hoog, maar als het eenmaal kookt en je houdt het vuur hoog, dan kookt de pan uiteindelijk over. Wil je het water heet houden zonder over te koken, dan moet je het vuur lager zetten. Lani is in mijn ogen dus als het ware overgekookt en heb dus haar vuur lager moeten zetten (voer moeten verminderen). Rare vergelijking misschien, maar ik kon niks anders verzinnen. Als er nog iemand is, die mij kan vertellen, of ik nu enorm uit mijn nek zit te lullen of dat ik misschien toch gelijk heb, dan hoor ik het nog graag.

Geplaatst:

Dat het een paar weken goed gaat, wil niets zeggen. Bij mij ging bij mijn konijnen de brandnetel maanden lang goed en ineens was het foute boel. Zo ook met de papaya en de erwtenvlokken.

Mijn herder met een voedsel allergie heeft vrij snel klachten: na 1 of 2 keer al. Maar mijn bouvier heeft het pas na een zeer lange tijd (1 of 2 maanden).

Daar in tegen knapt mijn herder zeer langzaam op (2 of 4 maanden) en mijn bouvier zeer snel (1 dag tot 1 week).

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .