Jazzy Geplaatst: 15 oktober 2011 Geplaatst: 15 oktober 2011 Hoi mede bunnybunchers,Ik zal even in het kort de situatie uitleggen waar ik mee zit.Sinds augustus is mijn koppel flink aan het niezen. Ik ben met ze naar de DA geweest waarna ik een kuur AB kreeg wat ik via de drinkflesjes moest toedienen, 14 dagen lang. Zo gezegd zo gedaan, maar dit bracht weinig verlichting. Twee weken later ben ik terug naar de DA gegaan omdat de symptomen eigenlijk alleen verergerd waren. Mijn ex-ram niest erg veel, 's nachts vaak zo'n 5 minuten achter elkaar een aantal keren en ook overdag viel het ons op dat het vaker gebeurde. De voedster kreeg steeds meer last van piepen bij het eten (zwaar ademen). Er was nog geen sprake van zichtbaar snot of erg natte oogjes etc.Vervolgens ben ik terug gegaan naar de DA en heb ik een nieuwe kuur gekregen van dezelfde AB, dit keer moest ik een hogere dosis geven en dan direct in de bekjes spuiten. Zo gezegd zo gedaan. de symptomen werden iets minder maar over ging het niet.Drie weken later begonnen ze zieker te worden. (Ze eten en drinken en keutelen goed en waren prima op gewicht en hupsen ook nog wel vrolijk rond maar waren wat rustiger) Het niezen nam toe en ik zag dat beide een beetje een nat neusje kregen af en toe. Vervolgens heb ik besloten om naar een andere konijnkundige DA te stappen, kijken of deze meer voor me kon betekenen. Hier kreeg ik een andere AB mee die 10 dagen rechtstreeks in bekje moest worden gespoten. Hier moest de snot absoluut van over gaan volgens haar. Deze kuur heb ik gisteren afgemaakt maar ik kan niet zeggen dat alle symptomen weg zijn. het niezen is iets afgenomen en de natte neusjes ook maar ik ben bang dat het over 2 weken gewoon weer terug is.Ze hebben geen zaagsel of stro in het hok momenteel (stro wil ik wel weer gaan doen ivm vorst) dus daar kan het niet aan liggen. Ik merk aan mijn exram wel dat hij extra veel niest wanneer hij hooi eet. Ik wil dit hooi echter niet weg laten eigenlijk.Wie kan me helpen bij deze situatie. Hoe zouden jullie dit aanpakken?Groetjes!
Aniek Geplaatst: 15 oktober 2011 Geplaatst: 15 oktober 2011 AB bij snot moet langer gegeven worden dan 10 dagen. Dat geef je door tot de symptomen over zijn en dan nog een tijdje.. alleen is het behoorlijk heavy. Enrofloxoral en doxoral werken daarnaast vaak niet afdoende.Wat heel effectief werkt is duplocilline, werk sneller en doeltreffender en als je ermee mee begint ipv eerst al het andere half heb je de kans op genezing veel groter voordat het chronisch word.
Aanbevolen berichten