Ga naar inhoud

Milo's tand


Elvje

Aanbevolen berichten

Zoals verschillende BB'ers hebben meegekregen heeft Milo een ongeluk gehad toen hij uitlogeren was bij Dollie. Wat er juist gebeurd is, weten we niet. Ik weet ook niet hoe de toestand nu exact was (en misschien ook maar goed ook, arme stakker :yes:)

Na ruim 2 weken (moment dat hij mee naar huis mocht) was het niet direct verontrustend, maar ook niet geruststellend. Daarom thuis natuurlijk nog eens gekeken naar nog eens ongeveer 2 weken (denk ik), ook niets verontrustend. Geen doorgroeiende tanden enzo. Dat gaf hoop.

Dinsdag keek ik nog eens, omdat we met 2 maanden wel zouden moeten weten wat het verdict ging zijn. (Is over minder dan 2 weken). En dat zag er toch niet zo mooi uit. Z'n teruggegroeide tandje staat scheef, niet scheef naar voren, maar de tand een stukje gedraaid.

P1000955.jpg

P1000956.jpg

Niet heel duidelijke foto's, maar kan natuurlijk niet alles met m'n camera. (En nee, heb Milo ook niet op z'n kop gehad. Gewoon op goed geluk de camera onder z'n bekje gehouden) Milo staat natuurlijk ook niet te springen om foto's van z'n gebitje...

Iemand die hier ervaring, tips of wat dan ook voor heeft?

Aan Milo zelf merk je niet veel van, waarschijnlijk heeft hij wel een tijd last gehad van z'n raar teruggroeiende tand, verdikte neus enzo. Maar hij eet super goed, biks, hooi, groente, alles gaat gewoon naar binnen. Hij houdt Maaike ook prima bij qua eettempo. Daarom dacht ik ook dat het toch goed gekomen was....

Natuurlijk... ga ik met Milo naar de DA als ze doorgroeien of last veroorzaken, maar eerst maar eens jullie raadplegen.

(En voor Dollie natuurlijk... zij heeft de ravage gezien die het was)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zei toch dat het vreemd was ;) (Foei Elvje, je mag niet lachen met Milo's tandjes)

Ik kan er met mijn verstand gewoon niet bij dat die tand zo vreemd gegroeid is, als ik bedenk hoe de wortel loopt.

Ik hou in m'n achterhoofd dat er nog een operatie aan kan zitten komen, hou daar een bedrag voor gereserveerd. Want zo gauw dit toch niet goed loopt of dat hij er last van krijgt, is het voor mij simpel. ;)

Ik vraag me nu wel af hoe de boel nu afslijt. Normaal slijten de ondertanden af op de stiftanden boven, maar met die gekke tand van 'm? Waar zijn die stiftanden nu? Z'n tanden zijn ook niet mooi gekarteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm. Nu ik er nog eens naar kijk. Zou ik haast zeggen dat dít de stiftand is. Maar die staat wel anders dan toen Milo bij mij wegging. Toen was het onderscheid heel duidelijk namelijk. Hij is nu net zo lang als de goede voortand bijna. Vind het van een foto sowieso lastig te zeggen.

Over het afslijten maak ik me sowieso niet zo'n zorgen. Dat was na twee maanden echt al wel mis gegaan, maar ze zijn nog keurig recht.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vast staat is dat het scheef in z'n bekje staat, dat is in reallife wat beter te zien dan op de foto. Bij de vorige controle stond de stiftand wel keurig recht, lijkt me niet dat hij dan ineens een stuk gedraaid is.

Vreemd is het in ieder geval wel ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dat zeker wel kan hoor, als de voortand niet terug groeit is er meer ruimte dan normaal. Daarnaast wordt de tand niet op z'n plek gehouden door de voortand. Maar van een foto vind ik het heel lastig te zeggen. Sowieso, want dit is de eerste keer dat ik meemaak dat een konijn zoiets doet :P (hopelijk ook de laatste)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zult geweten hebben dat je op een Milootje in pension hebt gehad ;) (Hoeft voor mij ook geen tweede keer, zo'n actie... helemaal geen gevaarlijke Milo-acties meer)

Ik kan er op het internet ook niets over vinden, maar misschien dat er nog meer noodlottige konijnenliefhebbers hier op het forum rondspoken. Je weet maar nooit :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm...

Eigenlijk heb je nog een extra zich/foto nodig om het echt goed te kunnen beoordelen en dat is ongeveer van onderen uit.

Het is duidelijk dat wat er staat, niet op de plek staat waar je normaal gezien de voortand zou verwachten.

Dat is erg duidelijk te zien op de 2e foto.

Alleen is de structuur van een stifttand toch meestal iets anders dan die van een gewone tand en die zit ook niet exact op de plek waar je deze tand eruit ziet komen.

Er zijn dus idd nog 2 mogelijkheden. Of het is een stifttand en dan staat deze ook niet zoals hij hoort of de gewone tand is zo ver afgebroken dat hij op de verkeerde plek teruggroeit. Met deze foto's lijkt het laatste mij het meest waarschijnlijk.

Ik zou in ieder geval goed blijven opletten, zoals je doet. Er zijn ook gevallen waarbij na afbreken (komt ook voor bij knippen) de tand helemaal de verkeerde richting opgroeit en naar boven groeit i.p.v. naar beneden.

Mocht je merken dat hij er op de één of andere manier last van krijgt, kan je ook altijd een röntgenfoto laten maken. Daar is duidelijk op te zien waar en hoe de tanden groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

M'n eerste indruk en de tweede ook was dat dit een gewone tand is, nou ja.. gewoon ;) Zo uit m'n hoofd is het ook smaller dan z'n gewone tand er naast. Maar als ik een gok in graden ga doen, zou ik zeggen dat hij zo'n 45 graden (of meer?) gedraaid is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op en top Milo ;) Milo zoals hij ten voeten uit is. Het is gewoon eigenlijk verbazend lang goed gegaan en zonder kleerscheuren overal vanaf gekomen..., want in de eerste week dat hij hier was, zat meneer al met z'n kopje vast in traliewerk van dat hele stevige. De toon was toen al gezet ;)

Past wel weer bij z'n baasje... da's ook zo'n raar geval :D zit ook vreemd in elkaar :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het vervolg ;) Heb Milo's tanden vanmorgen nog eens bekeken, maar nu met de gedachten dat het een stifttand zou kunnen zijn.

En zeer waarschijnlijk is het dus een stifttand :oh: :oh:

Vandaar dat het er natuurlijk ook zo raar uitzag... ik dacht echt dat z'n tand terug was, maar daar kon ik geen spoor van vinden. :$ Z'n stifttand heeft de kans schoon gezien om geüpgraded te worden naar een gewone tand. Z'n stifttand is duidelijk anders dan z'n gewone tand die er nog zit. Ook is hij beitelvormig en z'n ondertanden staan achter z'n voortanden, dus is er ook een vorm van afslijting.

De tijd zal het waarschijnlijk wel leren of dit een leefbaar gebit is voor een konijn en of er goed en voldoende afgesleten kan worden. Milo kan gewoon lekker eten (en boeven, dat bewijst hij al de hele morgen), zolang ik maar niet om de paar dagen naar z'n tanden wil kijken :he:

Volgens mij is het nu gewoon in de gaten houden of er geen olifantstanden komen, want volgens mij zien we z'n tand nooit meer terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de opvang hebben we wel eens konijnen met een scheef gebit gehad wat na 1 of 2 keer knippen toch weer recht groeide. Je kunt het dus even in de gaten houden en het eventueel een keertje bijknippen (of laten knippen). Groeit het toch door of scheef, zou ik het laten verwijderen. Hij is nu nog jong, toch? Als hij op latere leeftijd er last van krijgt en nog onder narcose moet, is het nog veel vervelender.

Ik heb 2 rammen zonder voortanden. Beide zij na een trauma een tand kwijt geraakt. (de 1 door een sprong uit het hok; de andere ook in een pension, dus door mij niet gezien) De ingreep stelde niks voor en ik zou er bij twijfel over de voortanden van 1 van mijn konijnen ook snel weer voor kiezen ze te laten verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is van januari dit jaar, dus nog best jong voor een konijn :)

Knippen laat ik sowieso niet doen, pijnlijk en als je hoort wat daar allemaal mis mee kan gaan... Nee, dan is het eerder slijpen ;)

En ja, als hij er last van krijgt en als ze te lang worden, gaan we zeker actie ondernemen hoor ;) Maar als hij zonder problemen zo verder kan leven, mag hij dat van mij ook. Hij smikkelt nu beter met z'n gekke stifttand dan toen z'n stifttand kleiner was.

Het lijkt mij dat ik binnen het jaar wel weet waar we staan en op zich is hij dan ook nog altijd best jong :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik hier zelf niets aan laten knippen of slijpen. Het ziet er niet uit, maar het functioneert wel. Recht groeien gaat sowieso niet lukken: De hele tand is afwezig. De stiftand staat niet normaal máár doet zijn werk wel, de ondertanden zijn m.i. niet te lang of scheef. Ik ben bang dat je het juist 'verknalt' als je daar wat aan laat doen. Maar dat is wel als het zo blijft natuurlijk, als er iets veranderd en een negatieve invloed heeft ga ik helemaal met Christa mee, je kunt altijd eens kijken wat het dan opleverd.

Ik weet ook niet of ik het op basis van hoe het er nu uitziet zou laten verwijderen. De ingreep stelt idd niet heel veel voor maar het is tóch een ingreep onder narcose. Bovendien kan hij hier volgens mij nog prima mee knagen en hoewel ik het niet zielig vind voor konijnen die geen tanden meer hebben - olifantstanden zijn pas zielig - is het wel fijn dat hij het nog kan, is toch wel zo natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jup, je hebt het beter geformuleerd, maar zo denk ik inderdaad ook :)

Ooh, pff, knagen kan hij hoor :rofl: In het begin bleef het beperkt tot boeven, papier, karton en tralies, maar nu knaagt hij ook weer aan wilgenspeelgoed en vooral: een rieten mandje dat écht stuk moet. (Daarmee dat ik dacht dat alles goed was gekomen)

Bovendien kan hij gewoon worteltjes aanpakken met z'n tanden om vervolgens de hersenen van z'n vriendin er mee in te slaan. Papier pikken van mensen wil ook nog prima :)

En ons maakt het toch niet uit dat het er niet uit ziet (zie je normaal ook niet echt), maar het werkt inderdaad.

En mocht de situatie verslechteren (of haalt hij weer een niet zo'n slimme streek uit) zal ik gepaste acties ondernemen, wees gerust :D

Nu laat ik 'm liever knagen ;) (het behang moet toch al vernieuwd worden ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde ook niet nu knippen hoor, maar als het toch doorgroeit. Nu valt er weinig te knippen.

Stifttanden breken heel snel en als er boven nu alleen een stifttand zit, kun je er op wachten dat die toch een keer breekt en alles weer scheef groeit. Mijn beide mannen hebben af en toe nog een stifttand staan (die terug gegroeid is) en die breekt vanzelf weer af. Goed in de gaten houden dus, maar hoop dat alles meevalt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .