Kelleke01 Geplaatst: 8 oktober 2011 Geplaatst: 8 oktober 2011 iik heb in de keutels van mokka kleine wormpjes gezien, het zijn zoizo geen maden want hun hok was helemaal schoongemaakt en in de eerste keutels zag ik kleine witten sliertjes...Wat kan ik geven tegen wormen, hoeveel en vooral hoe toedienen??Kan ze namelijk moelijk oppakken:$
elnienkjo Geplaatst: 8 oktober 2011 Geplaatst: 8 oktober 2011 Dat zijn waarschijnlijk pinwormen. Je konijnen kun je behandelen met panacur, maar de dosering weet ik niet.
JoBoris76 Geplaatst: 8 oktober 2011 Geplaatst: 8 oktober 2011 Je moet zeker 2 weken Panacur geven. Ik heb altijd de vloeibare variant, 2.5% en daarvan is het 0.8 ml per kg lichaamsgewicht. Ook moet je het hok goed ontsmetten iedere dag en keutels weghalen i.v.m. herbesmetting.
Cleo en Jackson Geplaatst: 8 oktober 2011 Geplaatst: 8 oktober 2011 Over de dosering verschillen DA van mening, maar panacur is wel het middel dat word geadviseerd bij wormpjes.Pinworm ofwel passalarus ambiguus is waarschijnlijk de worm waar je het over hebt(een worm die vaker voorkomt bij konijnen) Om hier zeker van te zijn kun je onderzoek laten doen bij de DA naar wormpjes/eitjes in de keutels.
Kelleke01 Geplaatst: 9 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 9 oktober 2011 het is vreemd want als ik nu naar de keutels kijk vind ik niks meer..... hoe dien je dat vloeibaar toe?Ik kan ze moeilijk pakken...
Cleo en Jackson Geplaatst: 9 oktober 2011 Geplaatst: 9 oktober 2011 Toedienen doe je met een spuitje in t bekkie, de DA kan dit voordoen(althans dat had voor mij veel nut want je kunt t spuitje vrij ver t bekkie induwen zodat ze het wel moeten slikken)Kan goed zijn dat je vandaag niets ziet, dat betekend helaas niet dat ze er niet meer zijn.
JoBoris76 Geplaatst: 9 oktober 2011 Geplaatst: 9 oktober 2011 Ik gaf het altijd op een stukje oud bruin brood omdat Binky het ook niet lekker vond. Je kan ook pasta bestellen bijv. bij Bunnybin en dat schijnt lekkerder te zijn en dat kun je dan misschien op groenten doen??Verder sluit ik me bij Cleo en Jackson aan. Ze zijn er vast nog wel. Vaak komen ze voor in de bd-keutels omdat ze daar wonen.
Kelleke01 Geplaatst: 10 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 10 oktober 2011 ik heb ze op de gewone keutels gezien, ma nu twijfel ik weer omdat ik nu niks meer vond...ok ik denk dat het makkelijker is het mss op een stukje oud brood te doen, eerst met een spuitje proberen....
AnneGrootendorst Geplaatst: 10 oktober 2011 Geplaatst: 10 oktober 2011 Waarom zelf dokteren als je ook naar de DA kunt gaan? Lijkt me verstandig je konijntje te laten onderzoeken om te zien wat het is en hoe je het op kunt lossen.
Wabbit Geplaatst: 10 oktober 2011 Geplaatst: 10 oktober 2011 (aangepast) Als je wormpjes hebt gezien dan heeft je nijn wormpjes. Pinworm in net gelegde ontlasting is over het algemeen namelijk vrij duidelijk waar te nemen....ook al is het maar 1 wormpje. Helaas komen de wormpjes niet altijd mee met de ontlasting, doordat ze meestal in de blindedarm zitten. Als je je DA belt met de mededeling dat je nijn pinworm heeft kan hij je vast wel uitleg geven over wat te doen. Zou namelijk fijn zijn als je nijn niet mee hoeft. Volgens mij had iemand hier ooit een filmpje neergezet van stof speelgoed, wat vochtig was en waar de wormpjes letterlijk uitkropen.Ik kan je aanraden toch de panacure te doen, zeker als je zeker weet dat het de pinworm is. WPark raadt een 14 daagse kuur aan, sommige dierenartsen een 2-wekelijkse. Volgens mijn DA kon een 14 daagse kuur geen kwaad en heb ik destijds een 14 daagse kuur gedaan. 10 oktober 2011 aangepast door Wabbit
Kelleke01 Geplaatst: 13 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 13 oktober 2011 ik heb de DA gebeld, en ik mag panacur komen halen... 2 weken behandelen... ik heb wat geoefend en ja hoor ik kan ze opnemen... nu duimen dat ik de panacur kan toedienen hmm
Wabbit Geplaatst: 13 oktober 2011 Geplaatst: 13 oktober 2011 (aangepast) Succes er mee....en vergeet vooral niet de hokken goed te ontsmetten en zeer regelmatig de keutels te verwijderen. Je hebt kans dat na het toedienen van de 1e (of 2e) dosering er ineens heel veel wormen (dood) in de ontlasting zitten. Schrik daar maar niet van. Na vier dagen zou je echt geen worm meer moeten zien. De rest van de dagen is ivm herbesmetting en de cyclus van de worm. 13 oktober 2011 aangepast door Wabbit
Kelleke01 Geplaatst: 14 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 14 oktober 2011 brrrrr ben er echt vies van , smerige beesten die wormen!
Kelleke01 Geplaatst: 18 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 18 oktober 2011 ik geen nu al 3 dagen de ontworming, en doordat ze apart zitten door de castratie van mijn ram zie ik dat het enkel mijn voedster is die wormen heeft.. de ram heb ik ook ontwormt maar daar is niks te zien..Nu heeft mijn dierenarts gezegd panacur 5 dagen geven en na 1 maand herhalen... ik ga het voor de zekerheid toch 14 dagen geven want overal lees ik 14dagen...Ze zijn terug goed aan het bijkomen, maar mss gaf ik ookte weingi eten....Nu krijgen ze smorgens SS, na de middag groenvoer en savonds een kleine portie SS en natuurlijk altijd vers hooi..
JoBoris76 Geplaatst: 18 oktober 2011 Geplaatst: 18 oktober 2011 Verstandig dat je toch 14 dagen gaat geven want met 5 dagen en dan na 1 maand herhalen heb je geen resultaat. Dan zit je zo weer met hetzelfde probleem. Het kan goed zijn hoor dat je voedster buikpijn o.i.d. heeft gehad en zich nu beter voelt. Wormpjes kunnen zelfs voor verstoppingen en gasaanvallen zorgen. Succes!!ik geen nu al 3 dagen de ontworming, en doordat ze apart zitten door de castratie van mijn ram zie ik dat het enkel mijn voedster is die wormen heeft.. de ram heb ik ook ontwormt maar daar is niks te zien..Nu heeft mijn dierenarts gezegd panacur 5 dagen geven en na 1 maand herhalen... ik ga het voor de zekerheid toch 14 dagen geven want overal lees ik 14dagen...Ze zijn terug goed aan het bijkomen, maar mss gaf ik ookte weingi eten....Nu krijgen ze smorgens SS, na de middag groenvoer en savonds een kleine portie SS en natuurlijk altijd vers hooi..
Wabbit Geplaatst: 18 oktober 2011 Geplaatst: 18 oktober 2011 Misschien zie je wel geen wormpjes in de ontlasting van je ram, dat wil niet zeggen dat hij geen wormen heeft of krijgt.Grote kans dat hij misschien al wel de eitjes heeft uit de ontlasting van je voedster. Daarom is het van belang beide nijnen te ontwormen. Anders blijven ze elkaar besmetten.Volgens mij is de cyclus van de pinworm van ei naar worm minder dan 14 dagen. Daarom wordt er volgens mij een 14-daagse kuur aangeraden. Ieder eitje wat de dag van de panacure is opgegeten is dan uitgekomen tot worm en direct door de panacure bestreden, waardoor die worm geen nieuwe eieren meer kan leggen. Maar ik heb geen medicijnen gestudeerd en kan er dus valikant mis zitten.
Aanbevolen berichten