Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Vanochtend (op dierendag) is mijn konijn gecastreerd. Om 9 uur heb ik hem bij de DA gebracht en om half 11 kreeg ik een telefoontje dat ik hem alweer kon ophalen omdat hij alweer had gegeten en bij was. Super snel. Bij de DA is het allemaal goed gegaan.

Nu heb ik een paar vraagjes en misschien kunnen jullie mij daar bij helpen.

- Hij heeft geen pijnstillers mee gekregen, nu heb ik op internet gelezen dat ze dit wel nodig hebben.. Klopt dit?

- Ik heb in zijn wc-tje houtkorrels zitten, is dit nu schadelijk of kan dit irriteren?

- Wanneer mag hij weer los rondlopen? Het is een binnen konijn. In mijn kamer springt hij meestal overal op, dit lijkt me nu niet echt verstandig. Maar ik vind het ook zielig om hem een week in zijn hok te laten zitten. (ook op internet gelezen)

K had nog een aantal vragen, maar ben t even vergeten. Zouden jullie mij hier misschien mee kunnen helpen? Ik weer soms niet meer wat ik wel en niet op internet moet en kan geloven...

Geplaatst:

Hoi hoi

Na een castratie kan je je konijn beter tijdelijk op een handdoek oid zetten.

Dan kan zijn wond niet irriteren of open gaan.

Meestal krijgt je konijn na de operatie een injectie met pijnstilling.

Houd je konijn gewoon goed in de gaten en zolang deze blijft eten geen zorgen maken

Geplaatst:

Rammetjes hebben doorgaans geen extra pijnstillers nodig, omdat een relatief kleine ingreep is. (Zelf maakte ik er ook iets groots van, maar Milo liep hier direct rond alsof er echt niets aan de hand was) Zolang hij gewoon lekker blijven eten, zou ik me daar geen zorgen om maken. Als hij niet wil eten, kun je altijd nog om pijnstillers vragen.

Hier liepen ze gewoon direct rond, sprong ook enzovoorts, het is ook geen open buikwond waar je rekening mee moet houden. (Bij voedsters is dit wel zo! Da's een veel heftigere ingreep)

Ik zou 'm niet op houtkorrels zetten, dat wordt echt gruis als het nat woord en lijkt me niet zo lekker voor zo'n verse wond. Handdoeken worden inderdaad eigenlijk altijd geadviseerd.

Geplaatst:

fijne dierendag voor hem....;)

mijn ram had er eigenlijk ook helemaal geen last van en had dus ook geen pijnstilling gekregen/ nodig.

wel had ik er een dik badlaken in zijn binnenkoi (want ik had hem wel een paar dagen binnen om te kijken of het goed ging) dat vond hij wel lekker geloof ik ???? deed het meer omdat ik het idee had dat stro mis. wat vervelend was,

en in zijn wc krant ipv. aubiose (ook meer uit voorzorg eigenlijk)

al met al denk ik dat de baasjes zich meer zorgen maken dat de ram dat zelf doet want bij mij was hij s'avonds al weer maf aan het doen....

Geplaatst:

Nou dan ga ik straks zijn hok eens open zetten en kijken wat hij doet. Hij begint namelijk nu weer een beetje actief te worden. Net heeft hij 3 blaadjes witlof gegeten en eet nu zijn ontbijt (biks) op en hij drinkt... K haal de hout korrels er wel uit voor de zekerheid en vervang het wel door krant. Hij heeft er al wel opgezeten en geplast, maar dat was maar 1 keer, dus lijkt me nog niet schadelijk :)

Ik vond het heel zielig als hij een week binnen moest blijven :O

Geplaatst:

Toevallig belde ik vanochtend mijn DA om te informeren over castratie van mijn ram, dat gaat volgende week gebeuren. Deze adviseerde om een buitenkonijn enkele dagen in het binnenhok te houden, omdat de weerstand toch iets lager kan zijn. Maar dat ook nog naar gelang het weer, dit advies was als het wat minder weer zou zijn. Verder hoefde ik eigenlijk niet veel speciaals te doen, enkel beetje in de gaten houden of het konijn het goed blijft doen. Ze zei ook je krijgt hem al niet mee naar huis als we hem niet in orde vinden.

Geplaatst:

wat ik aanraad, niet om je te laten schrikken, haal wat dwanvoeding in huis met een spuitje,

mocht hij niet gaan eten kan je heb helpen aansterken en water geven.

gewoon voor de zekerheid.

je kan ook mocht hij koud worden warme flessen water in het hok leggen of een kruik gebruiken!

ik had nml hier dat het goed ging en savonds ineens ging het minder omdat de pijnstilling was uitgewerkt.

allemaal tips hoor, maar zoals ik lees komt alles goed!!

Geplaatst:

Alles gaat volgens mij ook goed. Alleen ging hij net op zijn wc-tje zitten (met kranten) en je zag dat hij heel veel moeite had, en opeens WOESHJ kwam er een straal uit van 1 seconden en dat was zijn plas, en niet zon kleintje ook... Is dit normaal?? :s nu maar weer verschonen want t ziet er ook niet echt fris uit...

Geplaatst:

Denk maar eens na hoe jij je zou voelen :he:. Nee, dat kan geen kwaad. Hij heeft zijn plas natuurlijk al een tijdje opgehouden.

Toen Doerak gecastreerd werd, vond de dierenarts het geen probleem om houten korrels in zijn toilet te hebben. Als ik het idee had dat het teveel irriteerde kon ik er eventueel een washandje bovenop leggen. Kranten werden volgens hem te vochtig. In de kooi zelf rade hij me aan geen bodembedekking te doen behalve zacht materiaal. Hooi, stro rade hij me af ivm het prikken in de wond.

Ik had geen pijnstilling mee, Doerak had daar een spuit gekregen. Helaas had Doerak er wel wat last van. De volgende ochtend ben ik terug geweest naar de DA, waar hij nog een spuitje kreeg en ik hem een dagje heb moeten dwangvoeden. Tegen de avond deed hij alles zelf weer en wilde hij al weer lopen. Ik mocht hem van de DA gewoon laten lopen, als hij er 'klaar' voor was.

Doerakje is een binnen konijn, dus daarover hebben we het verder niet gehad; dat binnen halen enz.

Geplaatst:

Onze nieuwe aanwinst heb ik 2 dagen na zijn castratie uit de opvang opgehaald.

Ik heb zelf nog een paar keer gecheckt hoe "de wond" (zag alleen wat draadjes) eruit zag.

Heb 1 draadje afgeknipt omdat ik bang was dat ie er aan zou trekken.

Verder had hij er zelf volgens mij geen last van, aan het eten kun je het toch het beste zien denk ik.

Geplaatst:

Toen mijn ram geholpen is heeft ie er ook niet zo veel last van gehad.

Ik heb hem niet echt beperkt in zijn beweging die hij anders ook zou krijgen, dus gewoon lekker uit zijn kooi als ie dat zou willen :)

Verder inderdaad er wat voor zorgen dat het niet te stoffig om hem heen is waar hij zit en ligt. I.P. kun je er vanuit gaan, dat wat jij niet prettig voor een wond zou vinden vind een dier ook niet fijn.

En inderdaad, goed in de gaten houden betreft eten en drinken want dat moet ie wel doen natuurlijk :)

Succes er mee en ik denk dat het wel goed komt hoor:)

O ja, wat je evt ip van de kranten kunt doen....de krant in reepjes scheuren zodat het niet een kouwe platte grond is of bij de zeeman ofzo goedkope vaatdoekjes oid halen en die er in doen (is wat meer was-werk maar wel lekker voor je nijntje;))

Geplaatst:

Nou zo juist heeft hij zijn eerste binkies weer gemaakt, heerlijk!

Gister ochtend wou hij niet eten, dus was wel even schrikken, die dag heeft hij zon beetje onder toezicht gestaan van mijn huisgenoten want ik moest zelf naar stage helaas..

maar volgens mij gaat t inderdaad de goede kant op :D

Geplaatst:

Fijn om te lezen. Meestal maken konijnenbaasjes zich erg druk om de castratie van een ram, terwijl de ram zelf nergens last van lijkt te hebben.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .