Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo Allemaal,

Jullie forum en site heeft me al veel info gegeven over konijnen. Wij hebben sinds mei konijnen. Nu at ons dwergkonijn Cassy afgelopen vrijdag niet meer. Ik heb meteen de dierenarts gebeld en daar konden we gelijk terecht. Cassy heeft een paar spuitjes gehad en ik ben gestart met dwangvoeren en kreeg medicijnen mee naar huis, namelijk:

- primperan, ter stimulering van de maag en darmwerking (3x daags)

- baytril, anitbacterieël (1x daags)

- metacam, pijnstiller (1x daags)

Ze heeft de primperan 3 x daags gekregen vanaf vrijdag en de baytril en metacam alleen gisterochtend (zaterdag).

Gisteren at onze meid weer, niet veel, dus we hebben ook nog dwangvoeding gegeven. Vanochtend (zondag) ging Cassy meteen eten, wederom niet veel, maar ze at brokken. We hebben haar inmiddels ook weer water zien drinken en hooi zien eten.

Nu twijfel ik dus of ik haar nog medicatie moet geven. Ik wil niet te snel stoppen, maar ik wil ook niet teveel geven.

Wat zouden jullie doen?

De dierenarst is vandaag alleen voor spoed bereikbaar, en ik vind dit niet echt spoed.

Ik hoor graag wat jullie denken!

Groeten, Marieke

Geplaatst:

Wat heeft ze precies? Dat haal ik niet uit je verhaal. Gezien de medicijnen vermoed ik iets van verstopping??

Mij hebben ze altijd aangegeven als ze weer normaal eten , keutelen , enz dan kun je stoppen met de medicatie ( als het een verstopping is he). Cassy eet nog niet goed zei je dus zou ik niet stoppen met de medicatie. Maar lijkt me allereerst van belang wat de precieze problemen zijn en wat geconstateerd is door je da.

Geplaatst:

Hoi Miriam,

De DA heeft het niet gezegd of het nu verstopping of gas was. Cassy had hele kleine keuteltjes en heeft 1 keer 'plakpoep' gehad (zo beschreef de DA het). De DA heeft gezegd dat het een 'maag/darmprobleem' was en dat we moesten voorkomen dat haar darmen stil gingen staan. Er zat toen Cassy bij de dierenarts was niets meer in haar darmen, aldus de DA.

Groeten, Marieke

Geplaatst: (aangepast)

ok ik zou dan in ieder geval doorgaan met de medicatie totdat ze zelf weer eet en dat de keutels weer normaal gaan komen want zal nu ook minimaal zijn en waarschijnlijk klein. De pijnstiller is van belang want een konijn wat pijn heeft eet niet .

Cassy moet zelf gaan eten en ik heb het laatst hier gehad met dieuwertje , heeft toch wat dagen geduurd voordat dieuwertje weer normaal at en de keutels normaal waren en toen ben ik pas gestopt, haar wel in de gaten houdend.

Haar darmen mogen niet stil komen te liggen dus het dwangvoeren is heel belangrijk. Hoe vaak geef je dwangvoer? Ik keek meestal wat ze zelf at en daarop gaf ik haar nog een aanvulling. En goed opletten of er wel keutels komen en hoe die eruit zien, die kunnen je veel vertellen over haar toestand namelijk

aangepast door rabbitmams_miriam
Geplaatst:

Hoi Miriam,

Bedankt. Ik zie haar vanochtend, met pauzes, al aardig wat eten aan brokjes en hooi. Ze is nooit een grote eter van brokjes geweest. Ze vindt de dwangvoeding ook een grote ramp (Cassy is van nature nogal bang) en ik wil haar dus niet kwellen.

Ik ga de ontlasting in de gaten houden en zet de medicatie dus nog even voort. Better save then sorry!

Groeten Marieke

Geplaatst:

Ja daarom , je ziet het snel genoeg als alles weer normaal is met cassy.

Krijgt ze geen groenvoer? Daar zit nl ook behoorlijk wat vocht in wat goed is bij een evt verstopping.

Ik heb het hier regelmatig gehad vooral tijdens de rui, zelf dieuwertje doet nu weer wat moeilijker, die houd ik ook in de gaten en bij twijfel voed ik wat bij.

Tja dwangvoeren vinden ze nooit leuk, geloof me hier ook niet, maar ben er al aardig handig in geworden hihi en er volgt altijd een heerlijke aaibeurt op, dus ik sluit het af met een hoop geknuffel en tijd om weer te ontspannen en dan pas gaan ze terug het hok in

Geplaatst:

Als het echt om een verstopping gaat zou ik de brokjes even een paar dagen achterwege laten. Die blijven lang in het lichaam en kunnen dus weer zorgen voor een nieuwe verstopping. Mij is altijd gezegd dat ik de medicatie voor de darmen eerst af moet bouwen en pas achterwege mag gaan laten als het keutelen gaat zoals voorheen (dus dezelfde hoeveelheid) en ook dezelfde grootte zijn.

Geplaatst:

Ik heb (gelukkig) geen ervaring met verstopping/gas etc., maar bij antibiotica (baytril) zou ik de 'hele kuur' afmaken ongeacht of ze al beter is of niet, anders kan resistentie optreden van de evt. bacterien. Als je niet weet hoe lang de 'kuur' is, zou ik er nu mee doorgaan en morgen de DA bellen voor advies.

Geef je de Metacam (pijnstiller) in de mond of met een spuit/naald in de huid (is een andere vorm dan die je via de mond geeft!)? In het eerste geval werkt het volgens mij (onze DA) 12 uur, in het 2e geval 24 uur. Dus als je het via de mond geeft, zou je het eigenlijk 2x per dag moeten geven, als je wilt dat het de hele tijd werkt. Misschien gaat ze dan ook nog beter eten, omdat ze geen/minder pijn heeft. Vraag dat als het kan anders ook morgen even aan je DA:).

Geplaatst:

Bedankt allemaal!

Mijn DA zei me dat ik gewoon brokjes (science selective) mag voorschotelen (ook voor mijn andere konijn) en dat als ze die gaat eten ik de dwangvoeding mag afbouwen/stoppen, maar ik zal dat morgen nog eens navragen.

De ontlasting wordt meer, maar het zijn nog wel kleine keutels.

Voor de medicatie houd ik het voorschrift van mijn DA aan en ik bel ze morgen om even te vragen wat ik verder kan doen. Of ik inderdaad de Baytril moet afmaken. De medicijnen krijgt ze via een pippetje in haar mond en vanochtend sprong ze tot 3/4 keer toe bijna uit mijn armen omdat ze niet wilde. Het koste dus veel moeite.

Het feit dat ze weer zo veel kracht heeft om uit mijn armen te springen zegt mij dat ze aan de betere hand is, want dit kon ze vrijdag en zaterdagochtend absoluut niet.

Mijn DA zei me dat juist het groenvoer dat Cassy kreeg (witlof) een boosdoener kan zijn geweest, omdat je niet weet waar het vandaan komt en met wat voor 'gif' het allemaal al in aanraking is geweest. Ik wil haar dus nu vooral geven wat ze kent en gewent is van voor dat ze ziek werd en zorgen dat ze vooral veel hooi eet. Ik geloof dat dat ook steeds beter gaat.

Geplaatst:

Cassy lijkt weer helemaal fit te zijn. Ze eet weer met grote teugen en gromt weer tegen ons (wat ze altijd deed, behalve toen ze ziek was). Ze is weer op volle krachten, want het kost me veel moeten om haar de antibiotica te geven. Deze kuur moet ze inderdaad afmaken, aldus de DA. Morgen de laatste keer en dan is ze verlost van de medicatie.

Bedankt voor alle tips & trics!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .