Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Zondag heb ik de lieve en wat slome blauwe hangoorram Bas (ruim 2 kilo, 4 jaar) opgehaald bij de opvang om aan mijn rustige, vreedzame Daffy (6-7jaar) te koppelen. Bas was zijn vriendin verloren en werd zaterdag gebracht door zijn vorige verzorgers. Zij hadden Bas woensdag bij hun dierenarts laten nakijken en laten inenten. Ik durfde het aan om hem mee te nemen ondanks dat hij maar één nachtje in de opvang was geweest. Hij was tenslotte net door een dierenarts nagekeken. Bas had in korte tijd een hoop meegemaakt, maar het leek me voor hem misschien wel fijn om niet in de opvang te blijven.

De koppeling aan Daffy leek vlot en redelijk rustig te verlopen, maar na een uur liep het mis. Daffy viel hem telkens grommend aan. Bas plofte na een sprint moedeloos neer zonder zich nog te verweren. Eerder ging hij zo nodig wel met Daffy een krachtmeting aan. Maar nu leek hij helemaal uitgeput van alle gebeurtenissen. Zijn neusje was tijdens het koppelen nat geworden en heel even had hij wit uitvloeisel. Het leek mij beter de twee te scheiden. Na het apart zetten was Bas' neusje gauw droog. Vandaag, twee dagen later, zie ik dat zijn neusje nattig (niet wit) is. Op dit moment is het niet acuut, hij eet prima, rommelt lekker in zijn hok. Ik wil Bas even tot rust laten komen.

Vraag is: zou het kunnen dat Bas een chronische infectie (bv snot) onder de leden heeft? Het lijkt me niet verstandig hem aan Daffy te koppelen zo lang ik niet weet wat er aan de hand is...

aangepast door Suuzi
Geplaatst:

Het kan wel...maar daarvoor moet je toch even naar de DA toe om dat telaten onderzoeken.

KAn ook door alle stress in 1x zijn weg bij z'n eigen huis,1dag opvang en dan weer opeens naar een nieuw huis.

Maar als je gewoon zekerheid wilt gewoon even een bezoekje aan de DA brengen met bas.

Het lijkt me ook maar het beste met Bas naar de DA te gaan voor een bacteriekweek binnen nu en een week, zodra hij een beetje is bijgekomen. Arme jongen.. Ik mag naar de dierenarts van de opvang. Ik lees op BB bijna nooit over dierenartsen die kweekjes doen bij konijnen (zoals bij Medirabbit wordt aanbevolen: http://www.medirabbit.com/NL/Longziektes/Ziektes/URI_nl.htm). Dit lijkt mij echter de enige manier om duidelijkheid te krijgen? Een bezoekje lijkt me alleen zinvol als een dierenarts aan bacteriekweken doet? Want anders ziet de DA niet veel meer dan wat ik zelf kan zien: nat neusje, geen nat neusje..

Hoe voorkom ik, voor het geval Bas iets onder de leden heeft, dat Daffy besmet raakt? Hoe springen opvangmedewerkers om met hygiëne als zij konijnen met chronische snot verzorgen? Is snot bijvoorbeeld alleen via direct contact besmettelijk of ook via indirect contact? Via de lucht? Ze zitten nu op een 5-6 meter afstand, de één in de keuken de ander in de woonkamer.

aangepast door Suuzi
Geplaatst:

ik heb nu ook zo`n kweekje laten maken, omdat het probleem met ab niet weg ging dus als jij erom verzoekt wordt dat wel gedaan, dan weet je zeker of het snot is of niet. Aangezien het toch best prijzig is zo`n kweek zullen ze dat nooit meteen doen bij geringe klachten en eerst ab uitproberen.

Okay, misschien komt het steeds meer in zwang. Ik geloof dat het nog vrij nieuw is om bacteriekweken voor een konijn aan te bieden. Ik heb meerdere dierenartsen meegemaakt begin dit jaar die niet over bacteriekweek begonnen bij mijn later overleden ram die een luchtweginfectie had. Diverse AB leken niet aan te slaan. Het doet een beetje pijn om dit te beseffen achteraf.. Had ik er zelf maar aan gedacht en om gevraagd. :(

Bij mijn eigen dierenarts kost een kweek bij een konijn 60 euro, hoorde ik gisteren toen ik er uit mezelf naar vroeg vanwege Bas. @rabbits_miriam: hoe veel kostte het bij jou? Nam men een kweek van één of twee neusgaten?

aangepast door Suuzi
Geplaatst:

Volgens mij van 1, geen idee eigenlijk want had het konijntje tegen me aan en dierenarts stond achter me. Was wel het neusgaatje wat het vieste was. Ik heb ook ong 55 a 60 euro betaald maar had ik er nu voor over. Had al 3 weken ab maar probleem was nog steeds niet opgelost.

Ik heb gister overlegd met de opvang. Vandaag overleg ik met de dierenarts van de opvang en ik neem aan dat we een afspraak gaan maken voor Bas. Ik heb een foto van zijn neusje die ik haar kan mailen. Ik zal kijken of ik de foto vandaag hier kan plaatsen.

Bas doet het verder goed. Hij lijkt steeds meer op zijn gemak. Zijn favoriete bezigheid is kranten scheuren en grote proppen maken, kortom Bas maakt een zooi van zijn kooi! Hij plast en keutelt links en rechts en gaat gewoon liggen waar hij net een plas heeft gedaan. Ik orden de boel 2 a 3x per dag zodat hij weer wat te doen heeft. We houden elkaar aardig bezig. :mdr:

Bas is dol op eten, vooral groenvoer, maar hij eet ook hooi, stro en SS. Slapen is de derde hobby van hem. Ik hoor hem soms snurken. Ik denk dat hij het warm heeft omdat hij van buiten naar binnen is gegaan. Mijn handen zijn nog niet heel leuk, tenzij ze eten brengen.

O ja, het ging over zijn neusje... :$ Deze ziet nog steeds een beetje nattig en verfomfaaid. Geen witte vloeiing vandaag.

aangepast door Suuzi
Geplaatst:

Wat is Bas een leukerd om te zien :love:

Wel jammer van dat snotneusje, want ik kan me voorstellen dat je daar helemaal niet gerust op bent. Zo te zien en te lezen heeft hij er niet veel last van als hij nog zo lekker bezig om er een zootje van te maken... Kleine klusser is ie :)

Hopelijk kan de dierenarts uitsluitsel geven over de oorzaak van de snotneus en is het niet iets besmettelijks zodat het koppelen met Daffy snel verder kan gaan. Beterschap en succes!

Geplaatst:

Dank je! Bas ziet er superschattig uit als hij languit ligt te slapen en snurken. :love:

Ik durf er geen fles champagne om te verwedden of er nog iets gaat opbloeien tussen de twee. Daffy is van de leg door de koppeling of alleen al de geur van Bas. Ze zit in de keuken of op het terras, Bas in de woonkamer. Ze eet slecht en reageert niet op Ciseral. Vanmiddag gaan we naar de DA. Ik hoop dat Daffy niet eet omdat ze stiekem toch wel verliefd is op dat grijze monster dat ze eerst heel boeiend en leuk vond maar na een uur plotseling grommend van het terras probeerde te verjagen.

Geplaatst:

Kan het zijn dat het terras misschien te "eigen" is en dat ze gewoon territoriumdrift kreeg? Dan zou je misschien opnieuw kunnen koppelen op een plaats waar Daffy normaal niet komt, zoals de badkamer.

In ieder geval wens ik je heel veel succes en beterschap met de beestjes en ik ga duimen dat het een klef stel gaat worden!

Geplaatst:

Ja, dat kan zeker zo zijn. De zeer ervaren opvangmedewerkster (waar Daffy vandaan komt) en ik verwachtten dat het koppelen goed zou verlopen in een weliswaar niet neutrale, maar grote koppelruimte. We vinden Daffy een uitgesproken niet dominante voedster. Achteraf vind ik het jammer dat ik het standaard advies op BB (koppelen op neutraal terrein) naast me neer had gelegd. Voortaan weet ik wel beter. Wie weet dat de twee nog een klef stel kunnen worden, maar dan moet Bas door de APK-keuring komen, wellicht eerst een behandeling ondergaan. Ik heb geen idee hoe dit allemaal gaat lopen. Wachten op uitslag van een bacteriekweek duurt een week.

Geplaatst:

Complicatie is dat Daffy ondanks een Primperid-injectie en Ciseral te weinig blijft eten... een beetje groen, te kleine keutels. Als het zo blijft, moet ik vanavond gaan dwangvoeren. Mijn woning is te klein om ze zo danig te scheiden dat Daffy Bas niet meer hoort en ruikt. En zo lang dit zo is, heeft ze kennelijk andere dingen aan haar hoofd dan eten.

Mijn dierenarts adviseert om Bas terug naar de opvang te brengen waar hij nagekeken kan worden en behandeld. Dan kan Daffy weer tot zichzelf komen voor we een een nieuwe koppelpoging ondernemen. Ik baal ontzettend.......

Geplaatst:

Ja, ik vind het sneu dat ik Bas naar de opvang terug moet brengen. Gelukkig lijkt hij totaal niet onder de indruk van de veranderingen. Bas komt over als een konijn dat snel tevreden is. Hij lijkt het allemaal wel best te vinden zo lang hij zijn natje en droogje krijgt..

Daffy is echter gevoelig voor (positieve?) spanningen. Ze zit tegen diarree aan en eet nog steeds geen hooi of brokjes. Een meevaller is dat ze het dwangvoer zelf uit de spuit op likt.

Bas vond het niet leuk om terug naar de opvang te gaan. We moesten eerst alle bochten van Amsterdam-Noord verkennen met dank aan de wegwerkers. Vervolgens moest Bas door plaatsgebrek voor één nacht in een veels te kleine kooi. Bas lijkt mij een konijn dat zich makkelijk aan past, maar nu zag je heel duidelijk dat hij het moeilijk had met wéér een verandering. :frown:

Hopelijk maakt Bas vandaag een grote snottebel zodat de bacteriekweek kan worden afgenomen. Ik duim dat de uitslag gunstig is. Als Daffy dan nu ook weer normaal gaat eten, dan kan ik weer gaan denken aan een koppeling.

aangepast door Suuzi
Geplaatst:

Hè, wat vervelend dat dit nou juist jou moet overkomen. Ik had jou en Daffy zo gegund dat het direct helemaal goed zou gaan met de nieuwe man in huis.

Duimen maar dat Bas geen besmettelijke toestanden heeft en straks weer terug kan komen voor een koppeling op neutraal terrein, zodat Daffy en jij van deze Doehetzelver kunnen gaan genieten zonder stress. Kom op Daffy, ga eens lekker eten: je maakt Suus helemaal ongerust zo en dat is niet de bedoeling! Beterschap en succes met alles!

Geplaatst:

Dank je wel, Janet voor je berichtje. Zo'n oppepper heb ik net even nodig!

Daffy heeft flinke verhoging (41 graden). Woensdag was het nog 40,5 graden. Het begint er steeds meer op te lijken dat Daffy iets heeft opgelopen van haar nieuwe lover. Ze heeft bij de dierenarts een infuus met vitaminenshot gehad. Vanaf nu krijgt ze een ontstekingsremmer (Metacam) om de temperatuur te laten zakken. De dierenarts was zo lief om mij geen consultkosten te rekenen. Ze drukte me op het hart om vanmiddag van de zon te gaan genieten.

Geplaatst:

Arme Daffy (en arme jij). Met dit warme weer lijkt het me voor Daffy extra vervelend om koorts te hebben. Hopelijk kan ze een lekker koel plekje vinden om tot rust te komen en op te knappen, wat uiteraard met jouw liefhebbende zorg vast wel gaat lukken.

Beterschap voor je meisje en probeer het advies van de dierenarts ter harte te nemen en te genieten van het zonnetje...

Geplaatst:

Dank je! Of Daffy last heeft van de hitte betwijfel ik. Vanochtend koos ze het warmste plekje in de zon uit om uren te liggen stoven. Kennelijk heeft ze na een slechte zomer nog iets in te halen net als wij?? :neutral:

Heel positief is dat Daffy blijft eten (selderie, wortelloof, wilg, appel, gedroogde kruiden, ananas) en mooi op gewicht blijft met een heel klein beetje dwangvoer. Haar darmen borrelen gezond en ze legt kleine, zwarte keutels. Ze is niet uitgedroogd. Kortom, haar algemene conditie vind ik vrij goed voor een konijn tegen koorts aan.

Ik wens jou een zonnige weekend met picknick in het park, en andere aangename verpozingen. :)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .