Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Mijn konijntje, die ik sinds afgelopen zaterdag heb, is niet helemaal in orde.

Hij had een heel bol en gespannen buikje, at en dronk toen nog wel redelijk.

Naar de dierenarts geweest, heeft een hele apotheek mee gekregen.

Het ging steeds op en af, opnieuw naar de dierenarts.

Opnieuw pijnstilling gehad.

Bol buikje werd steeds minder, nu nauwelijks meer voelbaar.

Nu maakt hij zo nu en dan een rochelend geluid, komt uit zijn neusje weg.

Ben al met dwangvoer begonnen, want hij eet en drinkt niet meer.

Hij keutelde in het begin opzich wel goed.

Toen werden het druiventrosjes die niet opgegeten werden, waren er ook best veel.

Toen werd het wat plakkerig en nu keutelt hij eigenlijk niet meer.

Tenzij hij het in de nacht op eet, maar dat kan ik me niet voorstellen.

Hier en daar vind ik zo nu en dan wel een verdwaald keuteltje.

Ik masseer zijn buikje en voel wel van die bubbeltjes rondgaan.

Rechts voel ik een kleine verdikking zitten, maar dat kan ook een volle darm zijn van ontlasting die er niet uit wil.

En daarom eet hij misschien ook niet.

Hij is redelijk alert, hupst zo nu en dan door de kooi.

Zit dan soms recht op en kijkt om zich heen.

Maar vaak ligt hij.

Vandaag ook dwangvoer gegeven omdat hij zelf niet eet en/of drinkt.

Hou hem dan ook zijn eigen eten voor.

Soms pakt hij dan een stukje aan en trekt dat met alle geweld uit mijn hand weg en laat het vallen, of bijt het stuk.

Daarna bijt hij mij zachtjes in mijn vinger en als ik dan een nieuw brokje wil pakken, tikt hij met zijn kopje mijn hand aan.

Ook klauwt hij de handdoek bij elkaar waar hij dan op zit.

Hij slikt zo nu en dan mijn hand.

Gisteravond zat hij bij mij op schoot en toen heeft hij mijn gezicht gewassen, misschien omdat het zout is?

Hij eet zo nu en dan een klein stukje hooi, dat wel, maar veel is het niet.

Beestje heb ik nog geen week en heeft me echt waar handen vol geld gekost, ik had wel 20 konijnen voor dat geld kunnen kopen.

De winkel waar hij weg komt wil er niks van weten.

Maar goed, ik heb hem en ik wil er ook alles aan doen dat hij beter gaat worden.

Het is een echte schat en soms lijkt hij mij te bedanken dat ik hem beter wil maken, door kusjes te geven en mij te laten lachen om datgene wat hij allemaal doet.

Zo lief rond kijken met dat koppie enz.

Het beestje heeft nu al een bijzonder plekje in mijn hart veroverd.

Klinkt jullie dit bekend in de oren en wat kan ik nu nog doen?

aangepast door Fluffy_Teddy
  • Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Hij is geschat op 12 weken.

Hij krijgt:

Equate, Enrofloxoral, Metocloral en sinds eergisteren ook Toltrazuril.

De Toltrazuril-kuur is vandaag afgelopen, dus die zou hij niet meer hoeven.

Van de Enro krijgt hij 2 maal daags 0,35ml

Van de Meto krijgt hij 4X daags 0,35ml

Van de Toltra kreeg hij 1X daags 0,6ml

Van de Eqaute kreeg hij het eerste uur, elk kwartier 0,6ml en daarna elk uur 0,6ml.

En hij heeft twee maal Novacam bij de dierenarts gekregen, omdat hij pijn had.

Als dwangvoer krijgt hij Olvarit Wortelhapje.

Er ligt echt van alles in zijn kooi, om hem maar aan het eten te krijgen, maar hij wil gewoon niet.

Hij ligt nu ook bij het deurtje te wachten tot ik hem weer kom voeren.

Hij woog toen ik met hem voor het eerst naar de dierenarts ging 720 gram en nu weegt hij 730 gram.

Temperatuur is 38,5.

Hij zit binnen, ik heb de kachel zelfs ietsje hoger gezet, uit voorzorg.

Geplaatst:

Als dwangvoeding kun je ook wat biks oplossen in warm water, dat laten afkoelen en dat geven. Dat is vele malen voedzamer dan het wortelhapje.

Heeft de dierenarts ook het gebit van het konijntje nagekeken?

Geplaatst:

Dat is idd. een idee, maar wet niet of dat gaat passen door het spuitje.

Had ook poeder mee gekregen ( recovery), maar dat was te dik.

Ja, gebit is nagekeken, was niks te zien.

Als dwangvoeding kun je ook wat biks oplossen in warm water, dat laten afkoelen en dat geven. Dat is vele malen voedzamer dan het wortelhapje.

Heeft de dierenarts ook het gebit van het konijntje nagekeken?

Geplaatst:

Ja, zelfs toen hij een dik buikje had, at en dronk hij gewoon.

Tandjes zijn allemaal goed.

heeft je konijntje wel al goed gegeten sinds je hem hebt? Zijn de tandjes gecontroleerd?

Vervelend dat het zo`n slechte start is voor jullie beiden.......

Geplaatst:

Zelf denk ik dat hij zat is van de medicijnen en de dwangvoeding.

Want daar zit ook het nodige vocht in.

Maar dat hij dan niet poept,...

Vanmorgen hingen er twee dunne, weke poepjes aan zijn kont en die heb ik met een tissue weg gehaald.

Er lag zo net ook een heel dun druiventrosje in de kooi, zo te zien niet vers meer, maar zeker niet oud.

Denk wel dat die van vandaag is, want als hij ook maar iets gedaan heeft ( keutelen) dan ruim ik dat meteen op.

Ik kan ook niet stoppen met dwangvoeren, want denk niet dat hij uit zichzelf gaat eten.

Maar aan de andere kant moet het geen gewoonte gaan worden dat hij dwangvoer krijgt.

Hij ligt nu ook alweer op me te wachten.

Oh, nu zit hij rechtop en wast zich een beetje, dat doet hij wel vaker, trouwens.

Toen ik een nijn op stage moest dwangvoeren met Science Selective heb ik daar inderdaad gewoon een drapje van gemaakt en met behulp van een spuitje in de bek gedaan. Dus het moet wel lukken, gewoon genoeg water toevoegen tot het net vloeibaar genoeg is. Ik zou echt proberen met biks te dwangvoeren omdat hier ook meer vezels inzitten en dus beter is voor de darmwerking. Het is ook wel belangrijk dat je konijn zn blinde darm keutels gaat opeten, want hier zitten essientiele vitamines/mineralen in.

Heb je ook al eens wilgenblaadjes geprobeerd? Toen Jopelien was gecastreerd was dat het eerste waar ze op aanviel. En er zitten toch vezels in.

Maar echt jammer dat je nieuwe konijntje zo ziek is en niet echt weet wat er aan de hand is, erg vervelend. Maar is je Dierenarts echt konijnkundig? En kun je misschien anders naar een andere konijnkundige dierenarts in de buurt voor een zogenaamde second-opinion? Misschien dat een andere DA toch een beter diagnose kan maken zodat je echt weet wat je konijn mankeert!

aangepast door ShinLi
Geplaatst:
Dat is idd. een idee, maar wet niet of dat gaat passen door het spuitje.

Had ook poeder mee gekregen ( recovery), maar dat was te dik.

Ja, gebit is nagekeken, was niks te zien.

Dan moet je de recovery dunner maken door er meer water bij te doen, recovery is vele malen voedzamer dan wortelhapje. En kleine beetjes geven, 1-2 ml per 2 uurtjes is voldoende.

Geef je zelf geen pijnstilling?

Geplaatst:

Ja, zeker jammer en ben ook teleurgesteld in deze winkel.

Maar het belangrijkste is dat hij weer beter wordt.

Een second opinion ga ik zeker doen, ik wil alles er uit halen wat ik kan doen voor hem.

Ook al kost het me handen vol geld ( wat hij me nu ook al gekost heeft).

Het is een erg aandoenlijk beestje.

De dierenartsen die hier zitten, staan niet op het lijstje.

Maar zou het Dierenziekenhuis in Drachten iets zijn?

Op het lijstje, zou Leeuwarden het meeste in de buurt zijn.

Maar heb geen auto, dan moet ik met de bus.

Misschien kan ik een forumtaxi regelen?

Ik heb geen OV chipkaart om met de bus te reizen.

Toen ik een nijn op stage moest dwangvoeren met Science Selective heb ik daar inderdaad gewoon een drapje van gemaakt en met behulp van een spuitje in de bek gedaan. Dus het moet wel lukken, gewoon genoeg water toevoegen tot het net vloeibaar genoeg is. Ik zou echt proberen met biks te dwangvoeren omdat hier ook meer vezels inzitten en dus beter is voor de darmwerking.

Maar echt jammer dat je nieuwe konijntje zo ziek is en niet echt weet wat er aan de hand is, erg vervelend. Maar is je Dierenarts echt konijnkundig? En kun je misschien anders naar een andere konijnkundige dierenarts in de buurt voor een zogenaamde second-opinion? Misschien dat een andere DA toch een beter diagnose kan maken zodat je echt weet wat je konijn mankeert!

Geplaatst:

Het was al erg waterig, maar het wou gewoon niet, al die stukjes zakten steeds naar onderen, waardoor het spuitje verstopt raakte.

Bij de dierenarts heeft hij Novacam gehad, een injectie die een dag lang werkt.

Wat voor pijnstilling kan ik zelf dan geven?

Ik weet niet of hij nu pijn heeft, de Novacam zal nog wel werken.

Maar als hij niet tot slecht keutelt, dan zal er toch iets mis zijn.

Dan moet je de recovery dunner maken door er meer water bij te doen, recovery is vele malen voedzamer dan wortelhapje. En kleine beetjes geven, 1-2 ml per 2 uurtjes is voldoende.

Geef je zelf geen pijnstilling?

Geplaatst:

Wat balen zeeg...denk je leuk een konijntje moet je er al zovaak me naar de DA.

Hebben ze het ookal met je over wormen gehad?

Hoeft natuurlijk niet zo tezijn....maar dat wil ook nog wel is het keutelpatroon veranderen.

Geplaatst:

De meeste pijnstillers werken maar 12 uur. Als het via een injectie gegeven wordt heb je sommige die 24 uur werken.

Als een konijn problemen heeft met zijn darmen kun je er wel van uitgaan dat hij pijn heeft.

Vaak wordt ciseral of methacam gegeven, 2 keer per dag via een spuitje in de mond.

Geplaatst:

Die buikmassage is in elk geval goed, daar kun je mee doorgaan. Wel voorzichtig doen, niet te hard.

Als het goed is geeft je konijntje zelf wel aan of hij dat prettig vindt (weglopen of blijven zitten).

Een verstopping zou te voelen moeten zijn, bij de ribben in de buurt.

Dat bolle buikje doet aan gas denken. Misschien is dat nu een beetje opgelost, maar het lijkt alsof zijn darmen niet lekker werken nu en alsof hij verstopt zit.

Ik zou toch proberen om de recovery erin te krijgen, je kan het wat meer verdunnen met warm water en dan achterin een spuitje lepelen. Je kan ook het tuitje van het spuitje een stukje afsnijden als het steeds verstopt raakt.

Probeer verder eens wat groenvoer, gras en paardebloem bijvoorbeeld.

Heeft je dierenarts aangegeven wat het volgens hem is? Gas of verstopping?

De medicijnen zijn voor:

Equate - tegen gas volgens mij

Enrofloxoral = antibiotica

Metocloral = om maag te ledigen

Toltrazuril - ken ik niet, wat doet dat?

Ik zou zelf Cisaral geven, zorgt dat de darmbeweging op gang blijft/komt. Kan gemixt worden met Metocloral, doet mijn DA vaak. (Ciprimix)

Verhaart je konijntje nu ook? Dan zou je vers ananassap kunnen proberen.

Als pijnstiller gebruik ik altijd Carprofen, moet 2 keer per dag in het bekje gegeven worden.

In Supreme recovery en in Oxbow Critical Care dwangvoeding zit trouwens ook probiotica, wat goed is voor de darmflora.

aangepast door Polomeisje
Geplaatst:

Ja, hij heeft Toltrazuril mee gekregen.

Heb wel het idee dat het daarna beter ging met zijn bolle buikje, want dat is nu zo goed als weg.

Dat kan het ook zeker zijn, maar dan mag hij van mij wel veel en veel meer keutelen dan dat hij nu doet.

Wat balen zeeg...denk je leuk een konijntje moet je er al zovaak me naar de DA.

Hebben ze het ookal met je over wormen gehad?

Hoeft natuurlijk niet zo tezijn....maar dat wil ook nog wel is het keutelpatroon veranderen.

Geplaatst:
De meeste pijnstillers werken maar 12 uur. Als het via een injectie gegeven wordt heb je sommige die 24 uur werken.

Als een konijn problemen heeft met zijn darmen kun je er wel van uitgaan dat hij pijn heeft.

Vaak wordt ciseral of methacam gegeven, 2 keer per dag via een spuitje in de mond.

Oepsie ik bedoelde caprofen ipv ciseral..

Geplaatst:

Toltrazuril helpt tegen de meeste soorten wormen, mochten die aanwezig zijn.

De pijnstilling die hij heetf gehad, werkt 24 uur.

Ik voel aan de rechterkant, een beetje onderin een soort van een langwerpig iets, je voelt het weg glippen als je er langs gaat met je vingers.

Ik heb de massage gegeven zoals op ik meende deze site aangegeven staat.

Hij ligt dan op zijn rug, in mijn rechter arm, met zijn kop naar de linker kant.

Eerst dachten we aan gas, maar dat is nu verdwenen, maar hij keutelt niet tot nauwelijks, dus denk nu aan een verstopping, maar daarvoor helpen de medicijnen die hij heeft toch?

Hij verhaart nu niet.

Toen ik hem net had, stond het erg bol, maar nu de buik minder is, is dat weg.

Die buikmassage is in elk geval goed, daar kun je mee doorgaan. Wel voorzichtig doen, niet te hard.

Als het goed is geeft je konijntje zelf wel aan of hij dat prettig vindt (weglopen of blijven zitten).

Dat bolle buikje doet aan gas denken. Misschien is dat nu een beetje opgelost, maar het lijkt alsof zijn darmen niet lekker werken nu en alsof hij verstopt zit.

Ik zou toch proberen om de recovery erin te krijgen, je kan het wat meer verdunnen met warm water en dan achterin een spuitje lepelen. Je kan ook het tuitje van het spuitje een stukje afsnijden als het steeds verstopt raakt.

De medicijnen zijn voor:

Ik zou zelf Cisaral geven, zorgt dat de darmbeweging op gang blijft/komt. Kan gemixt worden met Metocloral, doet mijn DA vaak. (Ciprimix)

Geplaatst:

Hoe zit het trouwens met het voer? Heb je hem laten wennen aan nieuw voer, groente, dat soort dingen?

Wat heeft ie gegeten voordat het gebeurde?

Dit vraag ik om te proberen de oorzaak te achterhalen. Dan kun je er achter komen of het iets "simpels" is en zijn spijsvertering gewoon van slag is of dat er meer zou kunnen spelen.

Geplaatst:

Probeer eens verse peterselie, selderij en een blaadje basilicum.

Wilgen, berk en eiken blad en takken. Eikel fijn stampen.

Langstelig gras die uitgebloeid is.

Dit in het hok leggen.

Geen idee hoe het diertje nu gehuisvest zit maar op hooi en stro houden.

Bakje met water, bakje met wortel hap en bakje met recovery/bix.

Persoonlijk zou ik dagelijks een pijnstilling geven.

De bubbeltjes in de buik is niet goed, je kan hier evt ook nog infacol voor geven.

Geplaatst:

Die bubbeltjes kunnen juist een teken zijn dat de massage werkt. Je geeft aan dat het gebeurt als je masseert toch?

Dan lijkt er juist weer beweging in te komen.

Bij een gezond konijn is dat inderdaad niet goed.

Als hij echt verstopt zit, kun je ook nog een laxeermiddel geven. Ik heb daarvoor Laxatract in huis.

De medicijnen zijn voor:

Metacloral is niet om de maag te ledigen, maar een darmstimulans (bevat dezelfde werkzame stof als primperid). toltrazuril is medicatie voor coccidiose, dus op basis van de medicatie is het in ieder geval een dierenarts die breed inzet op mogelijke ziektebeelden die voor kunnen komen bij een jong konijn.

Nog een kleine tip voor de dwangvoeding, in plaats van al dat gedoe met lepelen... De kleine spuitjes van 1 ml laten zich heel makkelijk vacuum trekken als je hem goed in de dwangvoeding zet en hem optrekt. Het is wat meer werk omdat je het spuitje wat vaker moet vullen maar het werkt veel sneller dan continu verstopte spuitjes.

Ik zou zelf in ieder geval met een jong konijn niet teveel zelf blijven modderen maar alles in overleg met een DA doen, vooral omdat het vaak nog complexer is bij de kleine hummeltjes.

aangepast door lianne
Geplaatst:

Toltrazuril is tegen coccidiose. Dat was een wijs besluit van je DA, want de kans is groot dat het cocc. had en dat is voor zo'n klein konijntje dodelijk. Het klinkt nu alleen alsof hij door de wortelhapjes een verstopping heeft gekregen.

Je konijn moet echt vezels binnenkrijgen. Het dwangvoer kun je mengen met water en dan neem je een small 1 ml spuitje (kun je van je DA krijgen) en daar knip je het smalle tuitje vanaf. Niet zover dat de opening net zo groot is als de rest van de spuit, maar net daarvoor. Dan heb je een veel grotere opening, maar kun je nog wel eten opzuigen

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .