Gijssie Geplaatst: 22 september 2011 Geplaatst: 22 september 2011 Hoi allemaal,Het gaat niet zo goed met Bo. Gisterenmiddag heb ik hem nog een klein handje zonnepitten gegeven en die at hij op. Maar 's avonds nam hij niks meer. Ik dacht misschien heeft hij al gegeten en zit hij vol. Vanmorgen kwam hij ook niet rennen voor zijn voer en was hij een beetje lusteloos. Hij was niet zichzelf. Dus ik heb meteen de DA gebeld en we konden meteen langskomen. Bo's temperatuur was 40,1 en 1 van zijn balletjes (waar zijn balletje gezeten heeft) voelde warm aan. Hij heeft dus een ontsteking.Ik heb een zakje critical care meegekregen en ciseral en carprofen drops had ik nog in huis. De dierenarts wilde hem liever niet opnemen (wat eerst het plan was) omdat er myx heerst en hij al een paar gevallen had gehad. Omdat Bo nu minder weerstand heeft wilde hij dat dus liever niet doen. Morgen moet ik nog een keer langs en vanmiddag moet ik bellen over hoe het gaat. Maargoed nu thuis eet hij nog niets. Weten jullie wat ik moet doen.Ik zat zelf te denken aan dwangvoeden, maar ik heb dat nog nooit gedaan, dus hoe doe ik dat en hoeveel voer per keer en hoe vaak?Sorry voor alle vragen.Misschien heeft iemand nog tips.Alvast bedankt
Dollie Geplaatst: 22 september 2011 Geplaatst: 22 september 2011 Je hebt al Cisaral en Carprofen gegeven? Hoe reageert hij daar op? Ik geef er zelf altijd de voorkeur aan om toch even af te wachten of ze al wat eten, maar ja. Hij heeft al even niets of weinig gegeten en dan moet je ook weer niet te alng wachten. Dus konijn in de houdgreep en dwangvoeren maar. Begin maar met een ml. of vijf, Bo is een groot konijn dus dan zul je echt niet te veel geven, terwijl het misschien wel zorgt dat hij zelf weer gaat eten, soms hebben ze dat net even nodig. Stimuleer dat zelf eten ook, paardenbloemblaadjes en verse kruiden (peterselie, citroenmelisse) willen ze vaak nog wel hebben. Wil hij nog steeds niks, geef dan een uur later nog een beetje dwangvoer. Ik zou het zelf zo veel mogelijk over de dag verdelen. Telkens een paar ml.Hij krijgt ook AB neem ik aan? Aaangezien hij een ontsteking heeft?
rabbitmams_miriam Geplaatst: 22 september 2011 Geplaatst: 22 september 2011 Wat vervelend, maar wel goed dat de da zo allert is om niet op te nemen om niet nog meer problemen te veroorzaken bij Bo ivm die myx.Dwangvoeren doe je met een plastic spuit(je) zonder naald natuurlijk. Ikzelf heb een vrij grote omdat mij dat makkelijker in de hand ligt. Als bo helemaal niks eet, raad ik je aan om meerderemalen per dag een kleine hoeveelheid te dwangvoeren. Is afhankelijk hoe groot bo is hoe veel je moet dwangvoeren. Heeft de dierenarts je geen aanwijzing gegeven of een folder waar alles in staat?Ik heb bij mijn konijntjes ,en hun gewichten liggen gemiddeld tussen de 1,7 en 2,5 kg, porties van 10 ml per keer aangemaakt en gekeken of het makkelijk erin ging. Je merkt snel genoeg als je teveel geven wilt want mijn nijntjes duwen het er net zo snel weer uit dan ik het erin duw.Misschien toch handig om even bij de da te informeren wat hij adviseert, had hij ook de darmpjes gecontroleerd ? Keutelt bo nog ?Want als er iets van een verstopping bij zit moet je natuurlijk niet zo maar gaan dwangvoeren.
Gijssie Geplaatst: 22 september 2011 Auteur Geplaatst: 22 september 2011 Bedankt voor je snelle antwoord.Hij heeft een injectie gehad, maar zo stom als ik ben, ben ik helemaal vergeten te vragen wat daar inzat. Hij zij dat dat 12 uur werkt. Volgens mij was dat zowiezo pijnstilling want daarna moest ik met carprofen beginnen. Ik denk ook wel dat daar antibiotica inzat toch?Ik heb alle dingen voor hem gehouden waar hij normaal gek op is. Alleen peterselie nog niet. Dat heb ik niet in huis, maar kan ik wel even gaan halen.
rabbitmams_miriam Geplaatst: 22 september 2011 Geplaatst: 22 september 2011 en misschien wat kruidenhooi proberen, ieder nijntje is natuurlijk verschillend maar hier krijg ik ze in tijden van nood vaak aan het eten met pepermunthooi. En inderdaad peterselie want geloof dat dat ook eetlust opwekkend werkt.
Gijssie Geplaatst: 22 september 2011 Auteur Geplaatst: 22 september 2011 Wat vervelend, maar wel goed dat de da zo allert is om niet op te nemen om niet nog meer problemen te veroorzaken bij Bo ivm die myx.Dwangvoeren doe je met een plastic spuit(je) zonder naald natuurlijk. Ikzelf heb een vrij grote omdat mij dat makkelijker in de hand ligt. Als bo helemaal niks eet, raad ik je aan om meerderemalen per dag een kleine hoeveelheid te dwangvoeren. Is afhankelijk hoe groot bo is hoe veel je moet dwangvoeren. Heeft de dierenarts je geen aanwijzing gegeven of een folder waar alles in staat?Ik heb bij mijn konijntjes ,en hun gewichten liggen gemiddeld tussen de 1,7 en 2,5 kg, porties van 10 ml per keer aangemaakt en gekeken of het makkelijk erin ging. Je merkt snel genoeg als je teveel geven wilt want mijn nijntjes duwen het er net zo snel weer uit dan ik het erin duw.Misschien toch handig om even bij de da te informeren wat hij adviseert, had hij ook de darmpjes gecontroleerd ? Keutelt bo nog ?Want als er iets van een verstopping bij zit moet je natuurlijk niet zo maar gaan dwangvoeren.Ik weet niet of Bo nog keutelt, want er lagen wel keutels in het hok, maar die kunnen ook van Gijs zijn. Het waren er wel minder als normaal, dus het zou wel kunnen dat hij niet meer keutelt. Dit heb ik ook aan de dierenarts verteld. Maar wat als hij verstopping heeft, wat moet ik dan doen?Ik ga de da nog ff bellen.
rabbitmams_miriam Geplaatst: 22 september 2011 Geplaatst: 22 september 2011 Je zou dan in ieder geval darmstimulerende middelen moeten hebben. Ciseral is goed daarvoor. Maar overleg anders even want je dierenarts heeft bo onderzocht en weet zo meer van de situatie als ik je kan vertellen. En dan kun je gericht Bo gaan behandelen, maar het dwangvoeren zal in het begin misschien moeilijk lijken, je wordt er steeds handiger in hoor, dus niet te snel opgeven :yes:.En blijven aanbieden wat Bo normaal lekker vind, in tijden van ziekte heb ik altijd een bakje met groenvoer bij ze staan wat ik meerdere malen per dag dan vernieuw zodat er altijd iets tot hun beschikking is. Was je al opgevallen dat de keutels wat kleiner werden de laatste tijd? Dat kan nl al een voorbode zijn van een verstopping..Succes met je dwangvoeren , neem je er rustig de tijd voor
Beestenbende Geplaatst: 22 september 2011 Geplaatst: 22 september 2011 Ik heb net je berichtje beantwoord, maar wilde hier toch ook nog even wat neerzetten.Ik hoop, dat Bo er snel weer bovenop is. En als er iets is, stuur me maar een berichtje. Probeer met dwangvoeren en medicijnen geven in ieder geval rustig te blijven, want dat is beter voor Bo. En zoals Miriam al schreef, het kan in eerste instantie even lastig zijn, maar je wordt handiger met dwangvoeren/medicijnen geven. Je moet echt even leren, hoe je konijn reageert en hoe het voor jou het makkelijkst is.Bo, lief zijn voor vrouwtje en wordt maar heel gauw weer beter!
Gijssie Geplaatst: 22 september 2011 Auteur Geplaatst: 22 september 2011 Ik ben net ff naar de liddle geweest om een peterselie plantje te halen en nog wat groentes die hij lekker vind. Hij heeft van het peterselieplantje wel gegeten. Betekent dit dat hij dan geen verstopping heeft of kan dit alsnog?Hij blijft nog wel op 1 plek liggen.
Gijssie Geplaatst: 22 september 2011 Auteur Geplaatst: 22 september 2011 Je zou dan in ieder geval darmstimulerende middelen moeten hebben. Ciseral is goed daarvoor. Maar overleg anders even want je dierenarts heeft bo onderzocht en weet zo meer van de situatie als ik je kan vertellen. En dan kun je gericht Bo gaan behandelen, maar het dwangvoeren zal in het begin misschien moeilijk lijken, je wordt er steeds handiger in hoor, dus niet te snel opgeven :yes:.En blijven aanbieden wat Bo normaal lekker vind, in tijden van ziekte heb ik altijd een bakje met groenvoer bij ze staan wat ik meerdere malen per dag dan vernieuw zodat er altijd iets tot hun beschikking is. Was je al opgevallen dat de keutels wat kleiner werden de laatste tijd? Dat kan nl al een voorbode zijn van een verstopping..Succes met je dwangvoeren , neem je er rustig de tijd voorOm nog even te reageren op de keutels. Ik had wel een paar keer kleine keutels gevonden van Bo. Daarom had ik ook prozyme besteld. Maar toen dat binnen was, waren de keutels weer normaal dus ik dacht dat het dan niet meer nodig was om dat over het voer te doen.
rabbitmams_miriam Geplaatst: 22 september 2011 Geplaatst: 22 september 2011 Meestal als ze in de rui zijn geef ik het altijd een heel klein beetje op een stukje wortel, om evt problemen voor te zijn. Misschien een kleine tip...Als er keutels komen en ze zijn kleiner dan normaal loopt het niet lekker in die darmpjes , nu heeft Bo bijna niks gegeten sinds gisteren dus zullen er ook minder zijn,dat is logisch . Daarom moet hij ook gaan eten en dat ie een hapje van de peterselie heeft gegeten is goed maar wil niet zeggen dat er niks verstopt is. Als ze een verstopping krijgen, even uit eigen ervaring dan, merk ik dat ze steeds minder eten maar wel iets eten, en ik let daarom dagelijks op de keutels. Zitten hier nu met zijn drie-en bij elkaar en dan zie je niet van wie de keutels niet goed zijn maar dan krijgen ze alledrie een duwtje in de rug.Dat BO op 1 plek blijft liggen geeft eigenlijk aan dat ie zich niet lekker voelt. Had je nog gebeld met de dierenarts voor evt aanvullende info?
Beestenbende Geplaatst: 22 september 2011 Geplaatst: 22 september 2011 Zo, de hond even afgescheept met een supersnelle ronde van 40 minuten, want ik was zo bezorgd om Bo, dat ik zo snel mogelijk meer wilde weten. Hoe is het nu? Heeft Bo nog wat andere dingetjes gegeten? Even een kleine aanvulling op Miriam's woorden: Niet alleen kleine keutels duiden op een mogelijke verstopping, maar ook te grote. Het enige, wat me bij Lani voor haar 1ste verstopping was opgevallen, dat ze regelmatig wat te grote keutels neerlegde. Ik had daar geen zorgen over, omdat er overal staat, dat kleinere keutels reden tot zorgen zijn. Na een flinke zoektocht op internet bleken die grote keutels dus inderdaad ook een teken te zijn. Dat even ter aanvulling, want je gaf al aan, dat je kleinere keutels gevonden had. En in dat geval gok ik toch op een verstopping. Eerst dacht ik natuurlijk nog, dat Bo misschien wat at, omdat de pijnstilling begon te werken, maar nu je zegt, dat hij al kleinere keutels heeft gehad, lijkt het toch op verstopping. Ik zeg niet, dat het dat is, maar de kans is zeker groot. Geef hem de Cisaral en blijf hem lekkere dingen aanbieden. Elk beetje, wat hij eet, is een extra stimulans voor zijn darmen om weer goed te gaan werken. En zorg, dat hij genoeg drinkt, want als hij een verstopping heeft, heeft hij dat vocht hard nodig. Tips om hem te laten drinken had ik je eerder al in het privƩ bericht gestuurd.
Gijssie Geplaatst: 22 september 2011 Auteur Geplaatst: 22 september 2011 Zo, de hond even afgescheept met een supersnelle ronde van 40 minuten, want ik was zo bezorgd om Bo, dat ik zo snel mogelijk meer wilde weten. Hoe is het nu? Heeft Bo nog wat andere dingetjes gegeten? Even een kleine aanvulling op Miriam's woorden: Niet alleen kleine keutels duiden op een mogelijke verstopping, maar ook te grote. Het enige, wat me bij Lani voor haar 1ste verstopping was opgevallen, dat ze regelmatig wat te grote keutels neerlegde. Ik had daar geen zorgen over, omdat er overal staat, dat kleinere keutels reden tot zorgen zijn. Na een flinke zoektocht op internet bleken die grote keutels dus inderdaad ook een teken te zijn. Dat even ter aanvulling, want je gaf al aan, dat je kleinere keutels gevonden had. En in dat geval gok ik toch op een verstopping. Eerst dacht ik natuurlijk nog, dat Bo misschien wat at, omdat de pijnstilling begon te werken, maar nu je zegt, dat hij al kleinere keutels heeft gehad, lijkt het toch op verstopping. Ik zeg niet, dat het dat is, maar de kans is zeker groot. Geef hem de Cisaral en blijf hem lekkere dingen aanbieden. Elk beetje, wat hij eet, is een extra stimulans voor zijn darmen om weer goed te gaan werken. En zorg, dat hij genoeg drinkt, want als hij een verstopping heeft, heeft hij dat vocht hard nodig. Tips om hem te laten drinken had ik je eerder al in het privƩ bericht gestuurd.Ach arme Dazmir. Geef hem maar een knuffel mij. Heel lief dat je zo meeleeft. Bo heeft dus net hele kleine keutels neergelegen. Ze zien ook wat lichter dan normaal.In die injectie die de da heeft gegeven zat pijnstilling, ab en darmstimulans. Ik heb net gebeld, dit wist de assistent te vertellen. De da zelf was er even niet dus ik wordt zo teruggebeld.De injectie zou 12 uur werken, dus ik denk dat ik dan vanavond pas met de ciseral mag beginnen?Ik ga zo weer ff kijken of hij weer wat wil eten en drinken.
rabbitmams_miriam Geplaatst: 22 september 2011 Geplaatst: 22 september 2011 Heb je ook pijnstilling meegekregen voor de tijd nadat de injectie uitgewerkt is? Want een konijn wat pijn heeft zal niet eten.Ik hoop dat Bo snel opknapt. Had je het dwangvoeren al uitgeprobeerd? Ben beetje nieuwsgierig want de eerste keer dat ik het moest doen had ik het zweet in mijn handen staan :wink2:Is ie nog steeds zo lusteloos nu?
JoBoris76 Geplaatst: 22 september 2011 Geplaatst: 22 september 2011 Als het echt om een verstopping gaat probeer dan ook vocht te geven. Dat is o zo belangrijk nu en misschien iets van een laxeermiddel zoals Laxatract of Duphalac (bij apotheek verkrijgbaar)? Dat doet hier ook wonderen.
Gijssie Geplaatst: 22 september 2011 Auteur Geplaatst: 22 september 2011 Heb je ook pijnstilling meegekregen voor de tijd nadat de injectie uitgewerkt is? Want een konijn wat pijn heeft zal niet eten.Ik hoop dat Bo snel opknapt. Had je het dwangvoeren al uitgeprobeerd? Ben beetje nieuwsgierig want de eerste keer dat ik het moest doen had ik het zweet in mijn handen staan :wink2:Is ie nog steeds zo lusteloos nu?Ja pijnstilling had ik nog. Bij mij stond ook het zweet in mijn handen. En puntje bij paaltje had ik hem op zijn rug en komt de dwangvoeding niet uit het spuitje, dus heel onhandig het spuitje open gemaakt en dit een beetje naar binnen laten lopen. Ik had al veel meer water gebruikt dan op de verpakking stond vermeld dus ik snap er niets van. Maar... voor vanavond heb ik een grotere spuit... Dus dan doen we poging 2. De ciseral heb ik wel gegeven en dit is gelukt pfff wat een drama, bo'tje krijgt echt een hekel aan me, maarja dat maken we wel weer goed als hij beter is.
Gijssie Geplaatst: 22 september 2011 Auteur Geplaatst: 22 september 2011 Als het echt om een verstopping gaat probeer dan ook vocht te geven. Dat is o zo belangrijk nu en misschien iets van een laxeermiddel zoals Laxatract of Duphalac (bij apotheek verkrijgbaar)? Dat doet hier ook wonderen.Maar hij heeft wel gekeuteld (heel klein en licht). Dus er komt wel wat uit.
rabbitmams_miriam Geplaatst: 22 september 2011 Geplaatst: 22 september 2011 Ja pijnstilling had ik nog. Bij mij stond ook het zweet in mijn handen. En puntje bij paaltje had ik hem op zijn rug en komt de dwangvoeding niet uit het spuitje, dus heel onhandig het spuitje open gemaakt en dit een beetje naar binnen laten lopen. Ik had al veel meer water gebruikt dan op de verpakking stond vermeld dus ik snap er niets van. Maar... voor vanavond heb ik een grotere spuit... Dus dan doen we poging 2. De ciseral heb ik wel gegeven en dit is gelukt pfff wat een drama, bo'tje krijgt echt een hekel aan me, maarja dat maken we wel weer goed als hij beter is.Geloof me zo snel krijgt Bo geen hekel aan je. Ik ben met mijn nijntje al 3 weken bezig en ook al is ie me soms zat ik mag hem wel weer aaien dus komt wel weer goed. Gaat nu om Bo`s gezondheid.Ja dat zweet in de handen komt me echt bekend voor hihi, geloof me wordt steeds makkelijker. Wat mij ook wel eens hielp bij een bepaald konijntje van mij was in een handoek wikkelen en dan lekker op schoot neerzetten. Ze hebben dan geen grip om hun pootjes af te zetten en dan heb je iets meer controle want blijft vervelend voor hun en voor jou . Gewoon een hoding uitproberen die voor jou en voor Bo werkt, is gelukkig maar tijdelijk,Zul je net zien, konijn op de plaats werkt de spuit niet Als hij keutelt liggen in ieder geval de darmen niet stil, dat is goed. De grote en hoeveelheid in de gaten houden en natuurlijk de vorm . Is Bo nog lusteloos of komt er weer wat beweeglijkheid in?
Gijssie Geplaatst: 22 september 2011 Auteur Geplaatst: 22 september 2011 Er lijkt iets meer beweging in te komen. Niet veel maar iets. Jeetje 3 weken al, dat is lang. Wat heeft jou konijntje dan?Weet iemand of ik de ciseral en carprofen in 1 spuit mag geven?
rabbitmams_miriam Geplaatst: 23 september 2011 Geplaatst: 23 september 2011 de medicijnen zou ik apart geven, meestal heb ik er altijd een half uur tussen.Mijn konijntje had last van een snotneusje en dat gaat langzaam de goede kant op, maar betekent wel dat je even met medicijnen bezig blijft want moet helemaal beter zijn anders komt het straks weer terug en dat wil ik niet. Voor de rest gaat het prima met hem, net zo ondeugend als altijd en eet als een slootgraver hihi.Hoe gaat het nu met Bo??
Dollie Geplaatst: 24 september 2011 Geplaatst: 24 september 2011 Ik geef medicatie niet uit hetzelfde spuitje maar (tenzij expliciet is aangegeven dat dit niet kan) wel direct na elkaar.
Polomeisje Geplaatst: 24 september 2011 Geplaatst: 24 september 2011 Nog een aanvullende tip:Masseer zijn buikje door er rustig overheen te gaan met je vingers. Je merkt vanzelf of hij dat prettig vindt.
Gijssie Geplaatst: 24 september 2011 Auteur Geplaatst: 24 september 2011 Bedankt voor jullie tips. Ik ga het masseren proberen. Hij eet wel wortelloof en voor de rest dwangvoeding. Weet iemand hoe lang zoiets meestal duurt, voordat ze zelf weer gaan eten? of is dat echt niet te zeggen.Hij heeft nu 3 dagen injecties (ab, cicaral en carprofen) gehad van de da. De ab werkt 24 uur en die andere 2, 12 uur, dus die moet ik 's avonds dan weer zelf geven.Ik vind hem nog steeds niet actief. Ik weet ook niet of hij moe is van het dwangvoeren want daar krijg hij best wel stress van.
JoBoris76 Geplaatst: 24 september 2011 Geplaatst: 24 september 2011 Je hebt zeker geen andere pijnstiller zoals Metacam in huis?? Misschien reageert hij wel slecht op de Carprofen? Het ene konijn doet het er wel goed op en de andere niet. Ikzelf heb altijd Metacam in huis omdat mijn vorige konijntje niet goed op Carprofen reageerde en ik het dus niet aan durf om Binky Carprofen te geven. Sterkte!
Polomeisje Geplaatst: 24 september 2011 Geplaatst: 24 september 2011 (aangepast) Hoe lang het duurt ligt er volgens mij ook aan wat de oorzaak is. Dat zal in jouw geval de ontsteking zijn.Ik neem aan dat hij zich eerst weer prettig moet voelen, dus die ontsteking moet verminderen.Heb je gecheckt of die er al beter uitziet?Zolang hij blijft keutelen en jij blijft dwangvoeren, zal hij weer gaan eten als hij zich beter voelt. 24 september 2011 aangepast door Polomeisje
Aanbevolen berichten