ShinLi Geplaatst: 20 september 2011 Geplaatst: 20 september 2011 Hallo, heb net bij mn voedsters Gwyn en Freya (de twee flappers op mn signature) beginnende sore hocks ontdekt. Zijn nog maar kleine plekje echt bij hun hiel (zie foto: http://i116.photobucket.com/albums/o6/shinligfx/d797b47f.jpg). Ik heb al gelezen dat ik het beste pawwax kan bestellen online, of moet ik ook nog even een bezoek aan de DA brengen voor de zekerheid? En waar kan ik pawwax bestellen?Maar voornamlijk heb ik even een vraag over de ondergrond van hun verblijf, want ik had gelezen dat dit ook van invloed kan zijn op het ontwikkelen/verergeren van sore hocks. Dit is hun hok/ren: http://i116.photobucket.com/albums/o6/shinligfx/cd11873d.jpg . Je ziet dat in het hok zelf tegels liggen, buitenom gras. Nu wou ik ook graag tegels gaan leggen wat nu nog gras is, omdat al het gras doodgaat vanwege hun gepoep overal (ik heb 4 toiletten staan >.>). En ook vanwege de herfst winter dat ze dan ook meer ruimte hebben, en ik ze niet hoef op te sluiten in hun hok omdat het gras dan zo'n drassige bende is. Nu ik dit dus net ontdekte begin ik te twijfelen of alles aanleggen met tegels wel zo'n goed idee is, kan dit de sore hocks niet verslechteren? Maar dan gezien, ze laten rondrennen in een modderbende lijkt me ook niet bevordelijk. Dus wat is wijsheid? Ik zou vanavond tegels gaan ophalen....
sjaak en floortje Geplaatst: 20 september 2011 Geplaatst: 20 september 2011 Zelf zou ik tegels leggen. Of het nu invloed heeft op de sore-hocks of niet, een natte modderpoel is gewoon niet handig. Het is fijn als ze van de winter gewoon buiten kunnen, en niet hoeven worden opgesloten. Daarnaast denk ik dat je op zoek moet gaan naar de oorzaak van de sore-hocks. Zitten ze veel op de wc? Hebben ze misschien overgewicht? Is de bodembedekking in het hok wel goed genoeg, en in het toilet? Neemt die voldoende vocht op en ververs je die op tijd? Loop alles even heel goed na, en bedenk of er misschien iets is in het verblijf waar het door kan komen.
ShinLi Geplaatst: 20 september 2011 Auteur Geplaatst: 20 september 2011 Ze zitten niet zoveel op de wc, wel zitten/liggen ze veel in die groene bak die onderin de ren staat (kun je net wat zien op de foto). Deze was als wc bedoelt, maar is de 'lounge' plek geworden. Hier poepen ze dus helemaal niet in, en misschien een enkel plasje. Hier zit net zoals in de andere wc's hemparade in.Bodembedekking heb ik verder niet, ik heb zeil in het nachthok gedaan (goed afgekit e.d dat er geen vocht onderkomt) zodat ik het hok heel makkelijk met water kan schoonmaken. In het nachthok staan 2 vierkante wc's. Wel valt er altijd veel hooi op de grond vanuit hun 'hooiruif', die hanging basket die je ziet hangen. Dus dit word dan weer vies omdat het nat word van de drinkflessen (stomme dingen) en hun keutels. Misschien kan dit een oorzaak zijn?
lianne Geplaatst: 20 september 2011 Geplaatst: 20 september 2011 (aangepast) Controleer ook de nagels, als deze te lang zijn kan dat ook sore hocks tot gevolg hebben. Ik kon pawwax via de dierenarts bestellen, heb dat dus gecombineerd met een controle voor de zekerheid. Daarbij moet je er vanuit gaan dat het konijn van nature op een zachte ondergrond (gras, aarde) zit. Steen heeft aardig wat meer weerstand bij het springen en kan dus ook onbedoeld voor sore hocks zorgen. 20 september 2011 aangepast door lianne
ShinLi Geplaatst: 20 september 2011 Auteur Geplaatst: 20 september 2011 Oke, dan zal ik morgenochtend wel hun nagels controleren, en zo nodig knippen. De nijnen hebben trouwens geen overgewicht.
ShinLi Geplaatst: 20 september 2011 Auteur Geplaatst: 20 september 2011 Denk dat ik morgen als ik de auto meekrijg zowieso ff naar de dierenarts ga, neem ik in ieder geval Jopelien ook mee want ik vertrouw haar neus niet. Dus dan zal het wel met zijn vieren naar de DA gaan, want om Baldr nu alleen te laten zonder zn dames XD. Dus word een mooi combi-bezoek ^^.
sjaak en floortje Geplaatst: 20 september 2011 Geplaatst: 20 september 2011 Het zal het hooi zijn. Dat is hier ook altijd een probleem geweest. Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurd als je dat oplost. Dus een andere ruif, of een hooibal ofzo waardoor er geen nat hooi op de bodem komt te liggen. Om de een of andere reden is nat hooi 10 x zo erg voor de poten dan nat stro. Voor de zekerheid zou ik ze dan mee naar de da nemen, dan kan hij je misschien meteen wat advies geven. Overigens heb ik mijn konijnen al een hele lange tijd op stenen en ik heb nu beduidend minder ellende dan op gras (zeg maar zand, haha)
ShinLi Geplaatst: 20 september 2011 Auteur Geplaatst: 20 september 2011 Op die foto was het gras nog wel mooi groen, maar dat is nu... zo'n twee weken later, toch wel 3x minder geworden, veel bruine plekken ertussen hoor. Heb nu net de eerste lading tegels opgehaald dus hopelijk kan ik dat binnenkort aanleggen als het weer wat meezit. Dan word het op zoek naar een andere oplossing voor het hooi. Toch wel moeilijk want met zijn vieren gaat er toch heel wat hooi doorheen. Moet nu al bijna 3x op de dag dat ding bijvullen. Maar dan valt er wel weer veel uit wat dus vies word en niet opgegeten word. Dus dan is het wel beter daar toch een betere oplossing voor te vinden. Maar ik weet niet zo hoe ik dat moet oplossen, gaan we nog eens over nadenken. En als iemand dus tips heeft!
Amatjuh Geplaatst: 20 september 2011 Geplaatst: 20 september 2011 Ik het de wc onder de hooiruif staan.
ShinLi Geplaatst: 20 september 2011 Auteur Geplaatst: 20 september 2011 Dan hebben de nijnen niet meer zoveel ruimte om met zijn vieren om de hooiruif te eten helaas XD. Niet hoe het op dit moment is ingedeeld.
Amatjuh Geplaatst: 20 september 2011 Geplaatst: 20 september 2011 Het hoeft niet per se een standaard toilet te zijn he, het kan ook gewoon een plastic bak zijn of een kattenbak.
rabbitmams_miriam Geplaatst: 20 september 2011 Geplaatst: 20 september 2011 Het hoeft niet per se een standaard toilet te zijn he, het kan ook gewoon een plastic bak zijn of een kattenbak.Ik heb bij blokker zo`n porseleinen vlaaivorm gehaald voor eronder ( is niet te groot maar wel genoeg). Bij mij heeft het het probleem opgelost waardoor ze sore hocks kregen en ik heb een aangepaste hooiruif gemaakt waardoor ze niet meer grote plukken hooi op de grond kunnen gooien, erover plassen, en er de hele tijd in zitten tot de volgende schoonmaakbeurt ( 2x daags wordt hok aangeveegd en toiletbakken verschoond)
ShinLi Geplaatst: 20 september 2011 Auteur Geplaatst: 20 september 2011 (aangepast) @Amatjuh: ik gebruik zelf drie vierkante afwasteiltjes als wc's, en die groene bak was een onderbak van zo'n dunabak voor hamsters. Maar sinds Jopelien erbij zit gekoppeld heb ik het idee dat of Jopelien of ook Freya wat meer buiten de bakken plassen. Daarom heb ik nog een extra wc nu onder gezet, vlak naast de hanging basket hooiruif. @rabbitmams: heb even je fotoalbum bekeken, en zag ook de foto van je hooiruif, wat heb je hiervoor gebruikt?Morgenmiddag ga ik dus naar de DA met de nijnen ^^. Neem ze alle vier mee, want ik heb het gevoel dat Jopelien haar neusje steeds vies is, maar het lijkt geen snot, maar toch vertrouw ik het niet. Kunnen ze allemaal even gechekt worden in ieder geval. 20 september 2011 aangepast door ShinLi
Aanbevolen berichten