Monique72 Geplaatst: 15 september 2011 Geplaatst: 15 september 2011 Wie heeft ervaring met dit onderwerp, ik weet me geen raad meer. Mijn NHD mannetje, 3,5 jaar oud plast niet meer netjes op de bak, en is constant nat. Hij is verder niet ziek, eet en drinkt en ligt lekker naast de andere 2 konijnen. Het is met periodes goed gegaan en behandeling door homeopatische diererarts gehad en nu laatste tijd is het helemaal mis. Flinke urine brand en kale plekken. Urine is gecheckt en in orde. Nu is hij weer onder behandeling maar wordt maar niet beter. Ik vind het zo zielig voor hem en dat ik hem iedere keer moet wassen. Het lijkt wel of er iets in zijn gedrag zit. Vorig jaar wel een nieuw konijn erbij genomen, een Franse hangoor. Maar na goed koppelen gaan ze met zijn 3-en heel goed om. Nooit geen ruzies en liggen zelf naast elkaar. Iemand een suggestie, want ik weet het niet meer. Alvast bedankt.
JoBoris76 Geplaatst: 16 september 2011 Geplaatst: 16 september 2011 Denk dat je moet gaan behandelen voor E. Cuniculi. Dan heb je Panacur en Metacam nodig. Is je dierenarts wel konijnkundig? Sterkte.
jnanis Geplaatst: 16 september 2011 Geplaatst: 16 september 2011 Is je konijn gecastreerd? Zoniet dan gaat hij van castreren minder sproeien en het territorium afbakenen. Maar als je konijn ziek is moet je dat maar niet meteen doen lijkt mij...
Nicky_the Geplaatst: 16 september 2011 Geplaatst: 16 september 2011 Denk dat je moet gaan behandelen voor E. Cuniculi. Dan heb je Panacur en Metacam nodig. Is je dierenarts wel konijnkundig? Sterkte.EC moet dan toch in de urine te vinden zijn?
JoBoris76 Geplaatst: 16 september 2011 Geplaatst: 16 september 2011 EC moet dan toch in de urine te vinden zijn?Dat weet ik niet heb er zelf gelukkig geen ervaring mee maar ik denk altijd gelijk aan EC als er gesproken wordt over urinebrand en kale plekken. Dit zijn in ieder geval wel symptomen van EC volgens de site van Wilhelminapark.
Nicky_the Geplaatst: 16 september 2011 Geplaatst: 16 september 2011 EC wordt als eerste in de urine gevonden, zo worden andere konijnen besmet
tumtum Geplaatst: 16 september 2011 Geplaatst: 16 september 2011 Zover ik weet is EC niet aan te tonen ... dan had ik mijn konijn zeer zeker laten testen. Hij heeft de diagnose EC gekregen aan de hand van de de symptomen. EC is al besmettelijk voordat het zich openbaart. Het kan doorgegeven worden door moederkonijn op haar jongen en/of via urine van een besmet konijn. Misschien toch beginnen met de behandeling zoals Wilhelminapark beschrijft. Hoe sneller je er bij bent, des te meer kans op herstel en/of overleven !
Engeltjes farm Geplaatst: 16 september 2011 Geplaatst: 16 september 2011 EC wordt inderdaad via urine overgedragen aan zn vriendjes, bijna elk konijn draagt de parasiet sowieso bij zichalleen niet bij elk konijn komt het ooit tot uiting, vaak komt het tot uiting na verminderde weerstand of stress.Ze kunnen EC NIET aantonen via de urine maar aan de hand van syptomen
Monique72 Geplaatst: 16 september 2011 Auteur Geplaatst: 16 september 2011 Alvast bedankt voor jullie reactie. Heb meteen gegoogled
Monique72 Geplaatst: 16 september 2011 Auteur Geplaatst: 16 september 2011 En toen ging er iets mis met de computer. Maar ik heb op EC gezocht, alleen de symptoom urinebrand
Monique72 Geplaatst: 16 september 2011 Auteur Geplaatst: 16 september 2011 Komt bekend voor. Alleen drinkt hij niet meer dan anders als hij binnen is. Hij eet nog steeds goed en andere symptomen zijn er (nog) niet. Andere 2 konijnen hebben nergens last van. Maar ik hem vanavond apart zetten, zodat ik beter kan monitoren. En maar met de dierenarts overleggen voor EC.
Nicky_the Geplaatst: 17 september 2011 Geplaatst: 17 september 2011 Hoe toon je deze ziekte aan: bloedonderzoek of urine?Er zijn bloedtesten voor het konijn beschikbaar die antilichamen ten aanzien van deze protozoa kunnen aantonen. Of deze bloedonderzoeken echt betrouwbaar zijn is zeer de vraag. De antilichamen werden bij 71 % van de zieke konijnen, maar ook bij 46 % van de gezonde konijnen gevonden. In de urine kunnen sporen aangetoond, echter deze worden maar af en toe uitgescheiden. Bron: Wilhelminapark
Monique72 Geplaatst: 19 september 2011 Auteur Geplaatst: 19 september 2011 Nou vanochtend een groot drama gehad. Pakte konijn uit zijn hok zat hij helemaal onder de maden. Ik had hem al naar binnen gedaan, maar heeft hij toch bezoek gehad van zo'n groene vlieg. En omdat hij naar urine ruikt en kale plekken ideaal slachtoffer blijkt dus. Ben me helemaal kapot geschrokken en als een gek konijn schoon geplukt van die vieze gore beesten. Meteen DA gebeld en andere konijnen meegenomen om te laten checken. Die gaan goed. Jumper heeft 2 spuiten gehad en een anti biotica vanwege de urine ontsteking. Kooi helemaal schoongemaakt en hij zit nu zielig in zijn uppie. Maar hij heeft wel gegeten en gedronken en dat vind ik een goed teken. Nou maar even afwachten of alles goed komt. Heel hard duimen.
Nicky_the Geplaatst: 19 september 2011 Geplaatst: 19 september 2011 Heeft de DA ook nog maden geplukt?Beterschap!
Monique72 Geplaatst: 19 september 2011 Auteur Geplaatst: 19 september 2011 Bedankt. Gelukig mocht ik hele dag thuis blijven van het werk zodat ik hem in de gaten kan houden. Maar ik ben positief ondanks de paniek van vanochtend. Hij drinkt en eet lekker door, keutelt goed en is nog alert. Ik heb al een paar keer gecheckt en geen vieze maden meer gevonden. Ik hoop dat ze vanavond niet terug komen. Ondertussen smeer ik de kale plekken in met calendula zalf. Meer kan iknu niet doen, dan alleen maar lief tegen hem zijn.
Monique72 Geplaatst: 19 september 2011 Auteur Geplaatst: 19 september 2011 DA heeft geen maden geplukt. Blijkbaar had ik zelf alles al weggehaald. Toen ik het zag als een gek naar de badkamer gerend en als een bezetene die beesten eraf gehaald. Zaten er echt wel een stuk of 15 op en in de kooi lagen ze ook. Die heb ik vanochtend helemaal ontsmet.
Aanbevolen berichten