Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zoals ik in een ander topic al aan gaf heeft mijn ram al zijn hele leven last van haakjes. Gelukkig hoefte hij tot nu toe maar 1x onder narcose. Hoewel ik hun voeding aangepakt heb, zit een 2e narcose eraan te komen..

Voor mijn gevoel doe ik al alles wat ik kan en hij knaagd ook meer als hij ooit gedaan heeft. De da zegt dat zijn kiezen wel recht op elkaar groeien...

Ik geef al:

- Alles met wilgen takken en ga ook nog verse takken geven

- Riet tunnels

- Erwten vlokken

- Luzerne ruiten

- Hope Farm Suptertrio Rabbit

- JR Farm bergweide hooi 2,5 kilo per 2 weken.

Wat kan ik nog meer doen???

Geplaatst:

Het hoeft helemaal niet aan de voeding te liggen hoor. Een iets scheve stand van de kiezen op elkaar zorgt al voor mindere afslijting en dus haakjes.

Zeker als jij aangeeft dat hij daar al zijn hele leven last van heeft, denk ik dat het eerder in de bouw zit.

Saar heeft ook problemen met haar kiezen (gehad hoop ik). Ze waren vergroeid, er zat een abcesje en wat haakjes. Er zijn er een heleboel getrokken, maar ze kan nog prima eten.

Helaas lijkt er bij 1 van de operaties iets met de stand van haar kaak gebeurd te zijn, waardoor haar voortanden nu scheef afslijten. Die moeten om de zoveel tijd laten slijpen. (Eerst na 4 weken, toen na 6 weken en inmiddels zijn we geloof ik alweer 8-10 weken verder en nog geen last.) Dit gebeurt door haar "aan het gas" te leggen: ze gaat in een bak met gas (weet niet meer precies wat) en dan halen ze haar eruit en hebben ze ongeveer 1 minuut de tijd om te slijpen. Dan hoeft ze dus niet onder narcose (zonder gas zou de DA het niet durven, Saar is veel te bedreven met haar tong).

Misschien een idee voor jouw DA?

Hoe heftig zijn de haakjes trouwens, kan het niet gewoon zonder narcose gevijld worden?

Geplaatst:

Ene konijn heeft er meer aanleg voor dan het andere en zoals ik lees doe je al heel erg je best ervoor.

Als die nog maar 1x onder narcose is geweest....dan mag je toch echt wel zeggen dat je je best doet.

Want anders had die wel veel vaker en sneller haakjes gehad.

Geplaatst:
Ene konijn heeft er meer aanleg voor dan het andere en zoals ik lees doe je al heel erg je best ervoor.

Als die nog maar 1x onder narcose is geweest....dan mag je toch echt wel zeggen dat je je best doet.

Want anders had die wel veel vaker en sneller haakjes gehad.

Bedankt voor je compliment. Ik doe er inderdaad zo veel mogelijk voor, maar de da vonden de haakjes toch wel erg. Ik wil m'n ram alleen niet onnodig laten behandelen. Hij is blind/slecht ziend dus elke verandering is voor hem erg stress vol. Ik wil daarom die haakjes pas weg laten halen op het moment dat hij pijn krijgt en/of niet meer wil eten.

Ik vind het wel jammer dat ondanks al mijn pogingen, hij toch nog verergerde haakjes blijkt te hebben.

Wel ben ik van plan om achterin de ten en/of in de ren een druiven/besse/braam struik te planten. Misschien ook nog iets van een appelboompje of perenboompje. Dan kunnen ze ook nog die takjes lekker op knabbelen.

Maar alle tips zijn echt welkom...

Geplaatst:

het beste tegen haakjes is hooi, hooi, hooi, hooi.

verder zweert Sharon uit Nijmegen bij Trovet biks (ik hoop dat ik de naam goed heb?) Ik zou dan zo min mogelijk geven en geen andere dingen erbij, zodat hij wel hooi moet eten... dat is het enige wat ik je kan aanraden.

Geplaatst:

Ik heb inderdaad een hele zoektocht gehad omdat ze altijd zeer weinig hooi aten. Nu eten ze dus 2,5 kilo in 2 weken tijd.

Ze krijgen geen groente en geen fruit, wel een klein beetje verse en gedroogde kruiden.

Van de dierenarts had ik Trovet mee gekregen omdat veel konijnen dat lekker vinden en de mijne vanavond zijn eten weigerde. Hij vond ze erg lekker, maar ik vind de brokjes erg klein.. ze zijn ongeveer het formaat katten brokken. Het zijn niet eens staafjes.. Ben eigenlijk bang dat ze zich erin verslikken..

Geplaatst:

verder zweert Sharon uit Nijmegen bij Trovet biks (ik hoop dat ik de naam goed heb?) Ik zou dan zo min mogelijk geven en geen andere dingen erbij, zodat hij wel hooi moet eten... dat is het enige wat ik je kan aanraden.

Yep, ik had het niet beter kunnen zeggen Bianca.

Trovet heeft hier een konijn van 6 jaar oud nog aan het hooi gekregen.

En ja, de brokjes zijn klein, maar als je hier ziet hoe Puk er op moet malen!

Verslikken heb ik nog nooit over nagedacht en zie ik ook niet zo snel gebeuren.

Geplaatst:

Sinds ze hier bunny basics/T krijgen van Oxbow hebben ze geen haakjes meer gehad (dikke2 jaar).

Hier krijgen ze maar weinig van, 1 eetlepel per 2 konijnen zodat ze veel hooi eten.

Heb je ook als eens timothy hooi geprobeerd? Of readigrass?

Geplaatst:

ik ben op aan raden van sharon ook sinds een paar weken overgestapt op Trovet

hier krijgen ze de helft Trovet en de andere helft Hope farm super trio omdat als ze maar een van de twee krijgen niks eten.

alleen hooi eet kanina nog steeds niet vanaf maart een ze al geen sprietje meer.

normaal zat er 6 weken tussen haakjes verwijderen dus dat zou volgende week weer zijn ik ben benieuwd ik hoop dat we het nu wat langer kunnen rekken.

vooral omdat ze al ouder aan het worden is en dan elke 6 weken onder narcose

Geplaatst:

Maar vinden jullie 2,5 kilo in 2 weken tijd niet veel hooi voor 2x 2,2 kilo konijn? Ik was er namelijk best trots op omdat ze eerst maar 5 kilo hooi in een half jaar aten (dat was dan al veel)!

Die voedingen die jullie opnoemen kan ik niet zo achter staan om het ook aan mijn konijnen te geven..

Trovet bevat BHA en BTA (verder als dat heb ik niet eens gekeken), wat bij honden kankerverwekkend en misvormend is gebleken..

Bunny Basics/T bevat Kobaltcarbonaat, wat volgens wikipedia schadelijk is bij inslikken en irriterend voor de ogen en de huid..

HFSt, wat ik nu dus geef, is gewoon natuurlijk. Zitten helemaal geen chemische toevoegingen in..

Geplaatst:

Nou mijn konijnen krijgen al ruim 2 jaar BBT en ze hebben nog geen bril nodig en echt geen problemen bij eten en slikken.

BBT is zelfs 1 van de beste biks ontwikkelt voor konijnen. Denk jij dat ze iets in biks zullen stoppen wat zulke dingen kan veroorzaken? Dan zouden er veel klachten van komen en de biks al lang niet meer gemaakt worden.

Helemaal 100% natuurlijk kan een biks nooit zijn, er zit altijd iets bij om het langer houdbaar, knapperig of wat dan ook te houden.

Maar goed je moet natuurlijk zelf weten wat je je konijnen voert en daar moet je ook achter kunnen staan.

Geplaatst:

Het enigste wat bij HFST toegevoegd is, zijn vitamines en mineralen. Dat zul je inderdaad altijd houden.

BHA en BTA kunnen tegenwoordig vervangen worden door (natuurlijke) vitamine E. Dat is ook wat HFST doet en Orijen en Probites etc etc. Dat er persé chemische conserveringsmiddelen in een voeding moeten zitten is (gelukkig) achterhaald. Chemisch maakt het alleen wel nog langer houdbaar dan vitamine E en chemisch is meestal goedkoper als natuurlijk. Vandaar dat veel fabrikanten nogsteeds voor de chemische conserveringsmiddelen gaan. Dit wil absoluut niet zeggen dat het geen kwaad kan..

Maar iedereen moet voeren wat hij/zij wil. Ik geef aan mezelf en al mijn dieren alleen zo natuurlijk mogelijke voedingen en van die mening zal ik ook niet afwijken.

Geplaatst:
Nou mijn konijnen krijgen al ruim 2 jaar BBT en ze hebben nog geen bril nodig en echt geen problemen bij eten en slikken.

BBT is zelfs 1 van de beste biks ontwikkelt voor konijnen. Denk jij dat ze iets in biks zullen stoppen wat zulke dingen kan veroorzaken? Dan zouden er veel klachten van komen en de biks al lang niet meer gemaakt worden.

Helemaal 100% natuurlijk kan een biks nooit zijn, er zit altijd iets bij om het langer houdbaar, knapperig of wat dan ook te houden.

Maar goed je moet natuurlijk zelf weten wat je je konijnen voert en daar moet je ook achter kunnen staan.

Ruim twee jaar? Dacht dat jij ook vorig jaar was begonnen?

Nou ja, mijn konijnen zitten in elk geval bijna een jaar op BBT en die sluiten zich bij Amatjuh aan. :yes:

Geplaatst:

Oh ja dat klopt inderdaad, dacht dat het al langer geleden was.

In ieder geval, mijn dierenarts verkoopt het al langer en ik weet zeker dat als zij klachten had gehoord over het voer ze dit niet meer zou verkopen.

Geplaatst:

verslikken KAN altijd, maar komt gelukkig weinig voor bij konijnen. De maat van de brokjes is dan volgens mij niet de doorslaggevende factor. Ik heb er hier in de afgelopen 2 maanden twee keer een verslikking meegemaakt met SS brokjes, maar ik had dan ook heel erg schrokkende konijnen met allebei tandproblemen en die brokjes werden gelukkig snel weer uitgespuugd na wat gekokhals. In de andere 20 jaar dat ik konijnen heb, heb ik nog nooit een verslikking meegemaakt.

Verslikkingen gebeuren bij konijnen het vaakst bij te enthousiast dwangvoeren, niet bij gewoon eten. Stelt dat je weer wat gerust?

Geplaatst:

Oh en 2 1/2 kilo hooi per 2 weken is heel goed hoor! Hier had ik er twee die ongeveer een kilo per week aten inderdaad. De DA hoopte dat ze zo de haakjes die ze al hadden op natuurlijke wijze zouden afslijten :)

Geplaatst:

Als ik omreken wat mijn konijnen eten qua hooi, kom ik op de dubbele hoeveelheid uit per konijn. Maar mijn konijnen eten ook wel echt heel erg veel hooi. Mijn ram heeft de kiezen niet recht boven elkaar staan en moet dus sowieso om de zoveel tijd zijn gebit laten slijpen.

Door aanpassingen in de voeding heb ik de tijd tussen het slijpen wel enorm kunnen verlengen. Hij lust niet graag groente, dus hier krijgt hij een klein beetje kruiden, ongeveer 25 gram SS (verdeeld over 2 maaltijden) en voor de rest alleen hooi.

Edit: hij weegt 2.2 kilo trouwens.

Geplaatst:

Er vanuit gaande dat je geen hele grote konijnen hebt, lijkt me dat een normale hoeveelheid.

Hoeveel biks krijgen jouw konijnen?

Geplaatst:

Oke, dan geef je al minder dan de richtlijnen, anders had je dat nog wat kunnen verminderen. Dat kan je misschien alsnog proberen, maar dan moet je wel opletten dat ze niet gaan afvallen.

Geef je het 1 keer op een dag? Mijn konijnen zijn nog meer hooi gaan eten toen ik 2 keer per dag biks ging geven.

En hoewel jouw konijnen een goede hoeveelheid hooi eten is het natuurlijk alleen maar goed als ze nog meer gaan eten.

Het kan zijn dat ik eroverheen gelezen heb hoor, maar hoe lang geleden is de laatste keer haken weghalen geweest?

Geplaatst:

Ik gaf altijd 2x per dag, maar sinds ongeveer 2 weken 1x per dag omdat we anders 1 of 2 bdk's per dag terug vinden. Nu met 1x per dag biks is dit niet het geval..

De laatste keer is 2 jaar terug (waren toen hele kleine haakjes en zijn eigenlijk alleen maar weggehaald omdat hij toen ook niet wilde eten, maar het weghalen had geen effect op het niet willen eten; bleek stress te zijn door grote verbouwing van de tuin).

Maar nu moet ik wel zeggen dat hij 1,5 maand lang dwangvoeding heeft gehad omdat hij zelf niets wilde eten (ze waren beiden ernstig ziek). Toen zagen we al kleine haakjes. Dus misschien komt het van het lange ziek zijn? Als er eenmaal kleine haakjes zitten, kunnen die dan weer weg gaan? Of worden die alleen maar groter? Want ik had dus verwacht dat ze nu met het vele hooi eten wel weg zouden gaan..

Ik wil eigenlijk niet nogmeer minderen met de biks omdat ik bang ben voor vitamine tekorten..

Geplaatst:

Oh, maar dat zou ik in dit geval ook zeker niet doen.

De kans is heel groot dat de haken van het lange ziek zijn komen. Zeker aangezien de vorige keer zo lang geleden is.

Als het echt nog kleine haakjes zijn, kan het nog zelf afslijten.

Ik zou niet te veel veranderen verder, het lijkt mij dat de haakjes echt van het dwangvoeren komen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .