Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Halla Allemaal,

Vandaag gaan we weer naar de dierenarts voor ons konijntje Lizzi. Lizzi had/heeft snot, we hebben een kuur van 10 dagen Baytrill gehad maar helaas niest ze nog af en toe en had ze gister weer een klein beetje een vies neusje. Ook hoorde ik gister een piep in der ademhaling toen ze geeuwde.

Wat zou de volgende stap zijn en moeten we ons zorgen maken dat ze er niet meer vanaf komt? Ik kan nergens vinden wat er na antibiotica komt namelijk.

Het exmannetje waar ze mee zit heeft nergens last van.

Liefs Roxanne & de konijntjes

Geplaatst:

Had ze verder nog klachten? Ik heb hier namelijk ook een konijntje met een snotneus ( zou geen snot zijn, verder geen klachten ) en zit helaas ook al 11 dagen aan de ab, gelukkig wel best vooruitgang maar nog niet over, dus kuur is met een paar dagen verlengd nu.

Dus ben benieuwd of jouw nijntje alleen niezen en snot had of meer klachten?

Geplaatst:

geen idee, ik moet het die paar dagen nog even aanzien, maar hij was wel al flink verbetert. Hier is ie ook heel speels en eet ontzettend goed, in die dagen met die kuur zelfs 100 gr aangekomen :P snotterige ademen bijna helemaal weg gelukkig.

Hebben ze bij jou een kweekje gemaakt van het snot? Want dat deden ze bij mij namelijk niet, maar lees je wel overal dat ze dat nromaal zouden moeten doen.

Heb ook andere ab dan jij hebt gehad

Geplaatst:

Nee klopt, ben ik ook heel alert op, ik moest dit nog 4 dagen verlengen en dan moet het weg zijn. Zo niet moest ik sowieso terug maar ik doe altijd een controle afspraak voor mijn eigen gerustheid. Maar mijn konijntje had ook al langer wat vage niesgeluidjes en echt af en toe, leek meer op allergie voor stof ( zat ook regelmatig met zijn neus in het hooi als hij nieste), niet echt de symptomen wat ik overal lees over " snot"

Geplaatst:

Nee ze hebben inderdaad bij ons ook geen kweekje gedaan omdat we er heel vroeg bij waren en er in de longen nog geen snot zat en in de luchtwegen ook bijna niks.

We moeten om 17:15 bij de DA zijn dus dan kan ik meer vertellen en of we andere AB krijgen en wat de volgende stap is.

Geplaatst:
Duplocilline schijnt ook erg goed te werken bij snot.

Klopt, als andere AB niet aanslaat wordt er vaak duplo gegeven en dit heeft in veel gevallen goed resultaat. Overigens kan snot ook erg lang duren. Mijn ram heeft bijna anderhalve maand AB gehad. Hij was wel iets eerder snotvrij, maar te vroeg stoppen heeft als risico dat de klachten weer terug komen.

Geplaatst:

Maar niet aanslaan, welke periode zou je dan moeten aanhouden? Ik heb nu 10 dagen gehad en er was best wel verbetering dus moest de ab nog 4 dagen extra gebruiken om de laatste achtergebleven klachten nog aan te pakken. Dus in mijn ogen slaat ie wel aan maar natuurlijk niet zo snel als ik zou willen .

Geplaatst:

Ik kan alleen even mijn konijnen als voorbeeld nemen, aangezien ik bij hun de resultaten heb gezien. Bij mijn ram werden de klachten al snel minder, maar had het dus wel anderhalve maand nodig. Bij mijn voedster werden de klachten ondanks de AB niet echt beter. Het leek wel iets te helpen, maar naar 3 weken had ze nog haar longen vol snot zitten. Toen is er dus besloten om haar duplo te gaan geven. Binnen 2 weken (om de 4 dagen een injectie) was het helemaal over. Als de klachten na 10 dagen wel beter zijn, maar nog niet over, denk ik eigenlijk dat 4 dagen verlengen te kort is.

Geplaatst: (aangepast)

Ok, ik weet niet of het verschil maakt, men vermoed geen snot omdat longen en rest allemaal in orde zijn, alleen klein snotneusje in het begin , verder geen bijkomende klachten ( dachten eerder aan allergische reatcie maar duurde te lang dus vandaar toch ab). Het enige wat ik nu nog zie is klein beetje viezigheid nog bij het neusje en vooral het korstje op de neus ( lijkt meer viezigheid) moet er nog vanaf, maar iedere keer als ik het eerder eraf haalde deed dat hem pijn dus daar moet ik nog ene goede oploosing voor bedenken, probeer het nu met kleine stukjes te doen en iedere keer iets te verwijderen zonder de neus huid te beschadig.

Als het over 4 dagen niet over is ga ik inderdaad over die duplo injecties beginnen want te lang ab is ook niet goed

aangepast door rabbitmams_miriam
Geplaatst:

Dat het niet in de longen zit is wel positief. Sterkte en beterschap.

Geplaatst:

Thanx, komt wel goed, die kleine kerel is zo levendig en ondeugend, eet ontzettend goed ( te goed zelfs :mdr:) maar wil graag op alles voorbereid zijn want ga nooit van het goede uit altijd de slechtste situatie ( dan weet je in ieder geval wat op je af kan komen ).

Thanx voor de toelichtingen :yes:

Geplaatst:

Tja ik ben hier ook al iets van 6 weken AB aan het geven aan 2 konijnen, het is bij allebei nog niet over, ik geef inderdaad Duplocilline.

En denk eraan: Ontsmetten. Ik heb m'n konijnen zelfs van het weekend gewassen. (ook om snotresten te verwijderen) Zij hebben inderdaad ook alleen last van niezen en snot.. Ik hoop dat het bij jouw beter aanslaat..

Geplaatst:

Sorry voor mijn late reactie! Lizzi is helemaal gecontroleerd: Temperatuur, oogjes, longen, gewicht en hart. De DA kon niks meer horen in de longen, ze zei dat ze de vorige keer een piep hoorde en nu helemaal niks meer. Het neusje vond ze ook goed en ze kon geen aanwijzingen meer vinden voor snot. Ze denkt dat het een allergische reactie is en we moetn het hooi natmaken en andere toilet bodembedekking proberen, we gebruiken nu Russel Bedding.

Zo lang Lizzi maar 3 a 4 keer achter elkaar niest als ze niest is het geen probleem en als het neusje nat is mag het geen kleur hebben, als dit wel zo is moeten we direct terug. We hebben dus geen AB meegekregen omdat de DA niet zonder reden wil behandelen.

Geplaatst:

Hoi!

Ook mijn konijntje Spetter heeft hetzelfde probleem!

Ik ben nu bij de 10e dag van de kuur aangekomen(Enrofloxoral)

t/m het weekend zag ik grote vooruitgang,maar sinds zondag

is het niezen verergerd en zit er weer snot in het neusje!:frown:

Ik ga donderdag voor controle weer naar de DA terug:yes:

Ik blijf jouw konijntje ook volgen!

Geplaatst:

" Roxanne" maakt niks uit voor je late reactie hoor. Jordi heeft hier ook heel klein beetje nog een vies neusje maar lijkt iedere keer minder te worden, is nooit gekleurd geweest de afscheiding, je zag alleen wat natte plekjes aan de zijkant van het neusje wat dan ook verharde en hij heeft bovenop de neus wel wat rommel verzameld ( wat harder is) en dat proberen we nu op de een of andere manier weg te krijgen zonder zijn neusvelletje te beschadigen, pffff valt vies tegen.

Hij niest heeeeel weinig en dan meestal alleen als hij met zijn neus in het hooi zit of in het stro ligt. Een enkele keer niest hij een keer zomaar.

Het ademen door zijn neusje hoor ik al niet meer snotterig dus dat is helemaal weg gelukkig. Ik ga vrijdag toch nog even terug voor controle voor het weekend.

Goed maar dat je da niet zomaar ab wil geven want is al zwaar genoeg voor die darmpjes van hun.

"Fireandice" vervelend dat het bij jou weer toeneemt na de kuur, dat was bij mij gelukkig niet het geval. Ik heb dezelfde medicijnen als jou en lijkt hier wel aan te slaan. Hoop dat ie na vrijdag ervan af is want al die ab vind ik maar niks. Laat even weten hoe het donderdag gaat bij de dierenarts, ben er toch wel benieuwd naar

Geplaatst:

Rabbitmams we hebben bij Lizzi het wat hardere rommel wegehaald met een warme washand terwijl we haar favoriete snack hebben gegeven dit liet ze goed toe, is dat een optie?

Lizzi niest inderdaad ook alleen als ze met haar neus in het hooi zit dus sinds gister spuiten we het een beetje nat voor het stof.

Slim dat je voor het weeknd nog even terug gaat dat geeft mij toch altijd een veiliger gevoel! Hou je me op de hoogte hoe het met Jordi gaat? Hoop dat hij geen AB meer hoeft!

Geplaatst:

Lizzi is een best angstig konijn dus erg leuk vond ze het niet maar ik had het idee dat ze het prettig vond dat we het weg haalde. Ze bleef er goed voor zitten en dat is voor haar al heel goed dus ik denk dat zodra ze door hebben dat je ze wilt helpen dat ze het heel goed toelaten maar dat is mijn idee ;)

Geplaatst:
Rabbitmams we hebben bij Lizzi het wat hardere rommel wegehaald met een warme washand terwijl we haar favoriete snack hebben gegeven dit liet ze goed toe, is dat een optie?

!

Ik heb gisteren je advies opgevolgd, maar niet met een washandje maar een katoenen theedoek in warm water gedompeld. Jordi was niet zo blij met me, maar heb beide korsten eraf gekregen. Neusje eronder was helemaal rood en dik, die arme pop. Calendula zalf erop en was vanochtend al een stuk beter gelukkig. Neusje gaat er steeds beter uitzien. haartjes bovenop het neusje krijgen ook weer de orginele kleur. Ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat ie weer 100% genezen is met alles.

In ieder geval nog bedankt voor bovenstaande tip. Ben zo blij dat hij die vieze korsten kwijt is.

Geplaatst: (aangepast)

Gisteren was ik bij de DA geweest,Spetter heeft z'n 1e injectie gekregen,maandag de 2e.

Nu merk ik nog geen verbetering,maar misschien moet ik geduld hebben.

Elk konijn is natuurlijk weer anders.

Wel heb ik nu kranten op de bodem gelegd,en daar wat hooi op en alleen op de plasplaats beetje zaagsel.

Ook ik maak regelmatig het neusje snot/korst vrij,met een warm washandje.

Hoe is het nu met jouw konijn?

aangepast door FireAndIce
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .