Nicky_the Geplaatst: 12 september 2011 Geplaatst: 12 september 2011 Nadat mijn konijnen ernstig ziek waren geweest zijn ze weer aangekomen en zitten nu op hun normale gewicht. Althans: het gewicht dat ik van ze gewend ben: 2,2 kilo per konijn.Toch vinden wij dagelijks 1 of 2 bdk's. Eerst dacht ik dat het van mijn ram kwam, maar nu bleek mijn voedster wat vieze haartjes aan haar kont te hebben.Mijn konijnen krijgen zeker niet te veel te eten (al zeg ik het zelf). Zo krijgen ze in totaal samen per dag:- 70 gram HFST- Ongeveer 10 theelepels gedroogde kruiden- 2 luzerne ruiten- Wilgentakken of Riet tunnel- JR Farm bergweide hooiEen hele enkele keer krijgen ze een kruiden knaag klok of kruiden knaag stengel, gemaakt van 100% kruiden (max 2x per maand).De tip van laatst om ze niet meer overdag eten te geven heeft helaas ook niet geholpen. Het veranderen of weg laten van de kruiden soorten heeft ook geen invloed gehad. Ik ging er daarom vanuit dat het iets is wat ze over hebben gehouden van de klaproos. Toch bleef ik speuren naar mogelijke oorzaken en 1 oorzaak die ik steeds terug vind: te dik zijn. Maar zijn mijn konijnen dat dan? Ik voel hun ribben, maar niet overdreven. Hun ruggen graat voel ik wel goed:Of wat zijn andere mogelijke oorzaken?Alle tips / inzichten zijn welkom!
elnienkjo Geplaatst: 12 september 2011 Geplaatst: 12 september 2011 Misschien hebben ze last van wormen?
Nicky_the Geplaatst: 12 september 2011 Auteur Geplaatst: 12 september 2011 Misschien hebben ze last van wormen?Waar moeten ze wormen van krijgen en dan moeten ze toch nog meer kenmerken hebben? Dan zouden ze af moeten vallen en zou ik ook wormen in hun keutels moeten vinden, toch?
elnienkjo Geplaatst: 12 september 2011 Geplaatst: 12 september 2011 Wormen sterven vrij snel nadat ze het lichaam van het konijn verlaten en dan zijn ze niet met het blote oog terug te vinden.Maar je vroeg naar mogelijke oorzaken, en wanneer konijnen wormen hebben vinden ze hun bdk's niet meer lekker.
Elvje Geplaatst: 12 september 2011 Geplaatst: 12 september 2011 Inderdaad, da's ook mogelijk.Maar ze kunnen ook teveel voedingstoffen binnen krijgen, waardoor ze hun bdk's niet eten, maar toch niet genoeg om (meteen) dik te worden. Hier krijgen ze overigens maar 20 gram per kilo konijn, hun gezamenlijk gewicht schat ik op ongeveer 3 kilo. Maaike kan ik namelijk niet wegen Als bovengrens wordt hier vaak 25 gram per kilo volwassen konijn geadviseerd. Dan zou ik bij jouw konijnen hooguit 55 gram geven, geloof ik. Al is het natuurlijk altijd zien hoe ze er op reageren en aan de hand daarvan aanpassen. Zo kom ik onder andere ook aan m'n 60 gram hfst per dag.
Nicky_the Geplaatst: 12 september 2011 Auteur Geplaatst: 12 september 2011 Met 25 gram per kilo konijn, zou ik 110 gram HFST moeten voeren en ze krijgen 70 gram, dus dat is dan ook niet te veel..Ik zal de da eens vragen of ze op wormen gecontroleerd kunnen worden. Dat is toch alleen maar keutels afgeven en ik moet toch heen om de jaarlijkse enting van mijn kat op te halen (die moet ik zelf thuis geven).Inderdaad, da's ook mogelijk.Maar ze kunnen ook teveel voedingstoffen binnen krijgen, waardoor ze hun bdk's niet eten, maar toch niet genoeg om (meteen) dik te worden. Hier krijgen ze overigens maar 20 gram per kilo konijn, hun gezamenlijk gewicht schat ik op ongeveer 3 kilo. Maaike kan ik namelijk niet wegen Als bovengrens wordt hier vaak 25 gram per kilo volwassen konijn geadviseerd. Dan zou ik bij jouw konijnen hooguit 55 gram geven, geloof ik. Al is het natuurlijk altijd zien hoe ze er op reageren en aan de hand daarvan aanpassen. Zo kom ik onder andere ook aan m'n 60 gram hfst per dag.
Nicky_the Geplaatst: 12 september 2011 Auteur Geplaatst: 12 september 2011 Maar mijn konijnen zijn dus niet te dik?
JoBoris76 Geplaatst: 12 september 2011 Geplaatst: 12 september 2011 Ik vind ze niet te dik en ik zou dan misschien toch eens Panacur proberen. Wie weet helpt het.
Elvje Geplaatst: 12 september 2011 Geplaatst: 12 september 2011 Met 25 gram per kilo konijn, zou ik 110 gram HFST moeten voeren en ze krijgen 70 gram, dus dat is dan ook niet te veel..Ja, sorry, verkeerde gelezen was het woordje 'per' vergeten.
Nicky_the Geplaatst: 12 september 2011 Auteur Geplaatst: 12 september 2011 Ik heb de DA gebeld en kreeg een beetje een vaag antwoord... Nu moet ik zeggen dat ik haar ook niet konijn kundig vind, maar ze zijn goedkoop en controle van de keutels = controle van de keutels. Wormen zijn wormen. Bij ziekte ga ik wel naar een ander.Maar goed, ze zeiden dus dat zij de keutels niet konden controleren en dat konijnen nooit wormen hebben! Ze adviseerden mij om fibrex te geven (vezel pasta) of om te kijken hoe het volledig zonder biks gaat en dus alleen hooi en kruiden..Vind het een erg vaag advies! Wat voor een aanvulling heeft vezelpasta als ze al hoogwaardige biks, hooi en luzerne (30% vezels) krijgen?
Nicky_the Geplaatst: 12 september 2011 Auteur Geplaatst: 12 september 2011 Hoe erg is het eigenlijk als ze 1 of 2 bdk's per dag laten liggen? Ik weet eigenlijk niet hoeveel ze zelf produceren en dus hoeveel ze binnen krijgen..
JOEPENKOOS Geplaatst: 12 september 2011 Geplaatst: 12 september 2011 Haha..dat antwoord van Konijnen kunnen geen wormen krijgen heb ik ooit ook is gehad(andere DA toen,dan nu)En waarempel ik heb 2 x wormen gehad.Ene waren die hele kleintjes in de keutel en de andere aren volgens mijn pinwormen(maar pin me daar niet op vast;))die blijven in de maag zitten.Maar gewoon even een panacuur halen en die geven kan echt geen kwaad:)En 1 a 2 bd keuteltjes zijn nou ook geen ramp dat ze die laten liggen....zolang het maar niet heel vaak gebeurt.
Nicky_the Geplaatst: 12 september 2011 Auteur Geplaatst: 12 september 2011 Bedoel je met 'heel vaak' meer dan 2 bdk's per dag of dagelijks? Wat ze laten dat dus dagelijks liggen..Haha..dat antwoord van Konijnen kunnen geen wormen krijgen heb ik ooit ook is gehad(andere DA toen,dan nu)En waarempel ik heb 2 x wormen gehad.Ene waren die hele kleintjes in de keutel en de andere aren volgens mijn pinwormen(maar pin me daar niet op vast;))die blijven in de maag zitten.Maar gewoon even een panacuur halen en die geven kan echt geen kwaad:)En 1 a 2 bd keuteltjes zijn nou ook geen ramp dat ze die laten liggen....zolang het maar niet heel vaak gebeurt.
JOEPENKOOS Geplaatst: 12 september 2011 Geplaatst: 12 september 2011 Dagelijks....1x in de week kan wel.Maar elke dag vind ik wel heel veel.
Wabbit Geplaatst: 12 september 2011 Geplaatst: 12 september 2011 Pinworm zit toch niet in de maag, maar in de blindedarm ??In ieder geval kun je die soms gewoon zien. Hiervoor zou je inderdaad een kuur panacure kunnen geven (14 dagen). Doerakje laat hier per dag ook wel 1 of 2 BDK's liggen. Hij is mooi slank en op gewicht; heeft geen wormpjes en doet het verder goed. Het lijkt erop dat meneertje na het slapen gewoon geen zin heeft om ze op te eten. De rest van de dag eet hij ze gewoon allemaal op, dus vindt ik het niet zo heel erg. Als ze maar niet aan het kontje gaan kleven.....De kleine man zit nu op zijn stoeltje me kwalijk aan te kijken alsof hij weet dat ik het over hem heb en zich een beetje schaamt over het feit dat ik het over zijn stoelgang heb.
Toushka Geplaatst: 12 september 2011 Geplaatst: 12 september 2011 Ik denk dat het goed is om, zo mogelijk, wel (door een KKDA of een die verstand heeft van parasieten) te laten onderzoeken of en zo ja welke wormen het zijn. Al vind je ze niet altijd met onderzoek van keutels, omdat ze niet altijd op elk moment worden uitgescheiden ook al zijn ze er wel.Zoals ws. wel bekend, kunnen konijnen dus wel degelijk wormen krijgen, alleen worden ze er in principe nooit preventief voor behandeld. Om eerlijk te zijn zou ik niet 'zomaar' Panacur gaan geven. Tegen sommige wormen kan bijv. Stronghold werken en Panacur misschien minder en dan kun je resistentie van de parasieten veroorzaken.
Wabbit Geplaatst: 12 september 2011 Geplaatst: 12 september 2011 Stronghold werkt niet tegen pinworm, maar panacure juist wel weer. Eerst maar eens de uitslag van het keutelonderzoek afwachten; denk ik
lianne Geplaatst: 12 september 2011 Geplaatst: 12 september 2011 (aangepast) Waar moeten ze wormen van krijgen en dan moeten ze toch nog meer kenmerken hebben? Dan zouden ze af moeten vallen en zou ik ook wormen in hun keutels moeten vinden, toch?Ach, bij de mens heb je zandbakwormen (oxyuris vermicularis, gaat tegenwoordig door het leven als Enterobius vermicularis, beter bekend als de aarsmade) die familie zijn van pinworm die bij konijnen voorkomt (Passalurus ambiguus/Oxyuris ambigua), dus het zou prima kunnen dat het gewoon in je tuin zit. Niks aan te doen, maar je konijnen kunnen het zo onbewust binnen krijgen. 12 september 2011 aangepast door lianne
Gast Geplaatst: 12 september 2011 Geplaatst: 12 september 2011 Ik zou me niet te druk maken om Ć©Ć©n of twee BDK's op een dag. Ik heb er misschien overheen gelezen, maar heb je de lucerneruiten als eens weggelaten?
lianne Geplaatst: 12 september 2011 Geplaatst: 12 september 2011 Ik zou me niet te druk maken om Ć©Ć©n of twee BDK's op een dag. Ik heb er misschien overheen gelezen, maar heb je de lucerneruiten als eens weggelaten?Zit inderdaad aardig veel eiwit in luzerne en teveel aan eiwit kan inderdaad BDK's tot gevolg hebben. Goede van je!
Dollie Geplaatst: 12 september 2011 Geplaatst: 12 september 2011 Zou me er ook niet echt druk om maken als dit het enige is en hun normale keuteltjes er goed uit zien, ze goed op gewicht zijn en mooi in hun vacht zitten.
Gast Geplaatst: 12 september 2011 Geplaatst: 12 september 2011 Zit inderdaad aardig veel eiwit in luzerne en teveel aan eiwit kan inderdaad BDK's tot gevolg hebben. Goede van je! Idd vanwege het eiwitgehalte...
JoBoris76 Geplaatst: 12 september 2011 Geplaatst: 12 september 2011 Ik heb de DA gebeld en kreeg een beetje een vaag antwoord... Nu moet ik zeggen dat ik haar ook niet konijn kundig vind, maar ze zijn goedkoop en controle van de keutels = controle van de keutels. Wormen zijn wormen. Bij ziekte ga ik wel naar een ander.Maar goed, ze zeiden dus dat zij de keutels niet konden controleren en dat konijnen nooit wormen hebben! Ze adviseerden mij om fibrex te geven (vezel pasta) of om te kijken hoe het volledig zonder biks gaat en dus alleen hooi en kruiden..Vind het een erg vaag advies! Wat voor een aanvulling heeft vezelpasta als ze al hoogwaardige biks, hooi en luzerne (30% vezels) krijgen?Ik denk dat je Fibreplex bedoelt en dat is probiotica/prebiotica in pastavorm en inderdaad veel vezels. Ik denk toch eerder dat ik persoonlijk Panacur zou proberen om te kijken of dit helpt. Succes!!
Nicky_the Geplaatst: 12 september 2011 Auteur Geplaatst: 12 september 2011 Ik loop er al maanden mee te modderen en heb van alles geprobeerd. Volgens mij heb ik idd alleen de luzerne ruiten niet weg gelaten... Ik ga dat eens proberen!Als dat niet werkt ga ik de biks helemaal weg laten.Als dat niet werkt ga ik naar een kkda om de keutels te laten onderzoeken.Ik ben er ook niet zo'n voorstander van om een konijn die toch al snel last van zijn darmen heeft panacur te geven..
Gast meloen Geplaatst: 12 september 2011 Geplaatst: 12 september 2011 (aangepast) Neem aan dat je hier dus niets aan had?Biks 12 september 2011 aangepast door meloen
Aanbevolen berichten