Ellebel Geplaatst: 11 september 2011 Geplaatst: 11 september 2011 Ik werd zojuist wakker van mijn konijn (hij loopt los door het appartement en zit vaak op de slaapkamer als wij slapen) doordat hij een erg vreemd geluid maakte. Ik kan heel moeilijk omschrijven wat voor geluid het is, het klinkt een beetje als verslikken/roggelen. Alsof er iets vast zit in zijn keeltje dat hij eruit probeert te schrapen. Ik heb niet gezien wat hij doet als hij dit geluid maakt, voordat ik op kon staan was het weer voorbij. Daarna heeft hij wel heel veel gedronken en nu zit hij lekker rustig op zijn eigen plekje. Gistermiddag maakte hij dit geluid ook al, iets korter, maar ook toen heb ik niet gezien wat hij deed. Meteen daarna at hij ook weer gewoon verder. Aan zijn gedrag is verder niets veranderd. Hij eet en keuteld de laatste weken meer dan dat hij ooit gedaan heeft. Hij is wel iets minder actief dan anders, speelt wat minder en ligt meer lekker languit de hele dag. Maar ik heb niet de indruk dat dat hiermee te maken heeft.Herkent iemand deze geluiden? Wat zou het kunnen zijn en moet ik hiermee naar de dierenarts? Zou het kunnen dat hij zich verslikt of bijvoorbeeld haar in zijn keeltje heeft zitten (is een teddy konijn)?
Nicky_the Geplaatst: 11 september 2011 Geplaatst: 11 september 2011 Kun je er misschien een video van maken? Als het klinkt zoals ik denk dat je bedoelt dan kan dit meerdere oorzaken hebben. Het kan een haartje zijn wat in de weg zit, maar het kan ook een allergie zijn (voor stof bijvoorbeeld) of een pasturella infectie wat de ziekte 'snot' geeft. Bij dit laatste is het belangrijk om zo snel mogelijk een antibiotica kuur te geven om te voorkomen dat het chronisch wordt. Bij 'snot' zie je vaak dat de konijnen een vies neusje en/of vieze pootjes hebben. Kijk anders even op konijnen.nl. Daar vind je een uitgebreide beschrijving van 'snot'.
Ellebel Geplaatst: 11 september 2011 Auteur Geplaatst: 11 september 2011 Ik zou er graag een video van maken, maar helaas heb ik het zelg nog niet eens gezien alleen gehoord. Voordat ik bij hem was, was het alweer voorbij. Voordat ik mijn telefoon of camera erbij heb en kan gaan filmen zal het al helemaal voorbij zijn.Snot heeft hij niet. Toevallig hoorde ik hem vorige week een paar keer niezen en sindsdien controleer ik iedere dag zijn neusje en pootjes. Ook zijn oogjes staan gewoon normaal en zijn niet waterig. Hij gedraagt zich nu weer helemaal normaal, speelt een beetje, eet veel en ligt lekker te relaxen. Ik denk nu bijna zeker te weten dat hij zich verslikt of iets in zijn keeltje blijft steken. Maar wat ik me afvraag is of dat vaker voorkomt bij konijnen en wat er eventueel aan te doen is.
Nicky_the Geplaatst: 11 september 2011 Geplaatst: 11 september 2011 Konijnen die dwangvoeding of medicijnen via een spuitje krijgen, weet ik wel dat ze zich gemakkelijk kunnen verslikken.Wat voor bodembedekking geef je? Klop je het hooi buiten uit voordat je het geeft?
JOEPENKOOS Geplaatst: 11 september 2011 Geplaatst: 11 september 2011 Snot kan het zeker nog wel zijn!Dat roggelen hoesten wat jij noemt deed Nelleke ook(en ook niet constant maar gewoon af en toe) en ze had ook geen vies neusje of vieze pootjes of smerige ogen.Toch naar de DA gegaan...ze had een beginnende vorm van Snot dus ik was er redelijk snel bij en met een AB kuurtje hadden we het ook snel weer onder de duim.
Nicky_the Geplaatst: 11 september 2011 Geplaatst: 11 september 2011 Naast de da bezoek kun je ook enchinacea geven. Dit helpt bij mij altijd super (naast de reguliere medicijnen).
Ellebel Geplaatst: 11 september 2011 Auteur Geplaatst: 11 september 2011 Ik wil voor komende week een afspraak maken om zijn nageltjes te knippen, dan zal ik dierenarts vragen om te onderzoeken of het snot is. Doen ze via bloed toch?
Nicky_the Geplaatst: 11 september 2011 Geplaatst: 11 september 2011 Snot onderzoeken ze meestal door wat weefsel af te nemen en op te sturen. Zo kunnen ze zien of er een ziekteverwekker is en welke dit is. Op die manier kunnen ze dan ook direct de juiste antibiotica mee geven.Succes!
Bianca Geplaatst: 13 september 2011 Geplaatst: 13 september 2011 (aangepast) Snot opsturen voor onderzoek kostte bij mijn DA wel ruim 70 euro. Meestal gaan ze gewoon AB geven als het echt snot is (dus niet alleen niezen, maar ook echt snot aan de neus.)De combinatie van niezen en 'verslikken' klinkt alsof de longen al vol slijm zitten en je konijn dit probeert 'op te geven' iof uit te hoesten. Dat is wel een vrij ernstige situatie waar je snel bij moet zijn. Want als het longonsteking is, kan binnen een dag (of zelfs uren) je konijn al zijn overleden. Verslikken in eten kan ook en wijst soms op gebitsproblemen (haakjes aan de kiezen bv) of te gulzig eten. Maar verslik-geluiden terwijl je konijn niet zit te eten wijst vaak op slijm in de luchtpijp, dus daar zou ik niet meer wachten. In hoeverre een Teddy last van haar in de keel kan hebben, weet ik niet. Maar het kan geen haar in de slokdarm zijn, want konijnen kunnen niet overgeven. Dus geluiden alsof hij probeert te braken of hoestgeluiden wijzen bijna altijd op iets in de luchtpijp (meestal slijm). 13 september 2011 aangepast door Bianca
Ellebel Geplaatst: 13 september 2011 Auteur Geplaatst: 13 september 2011 Ik moet toevallig over 45 min bij de dierenarts zijn met hem. Maar hij heeft geen longontsteking, dat weet ik zeker. Nu een paar dagen later heb ik geen 'vreemde' geluiden meer gehoord en hij heeft ook geen piepje als hij adem haalt of gaapt. Tussen het niezen en verslikken heeft ruim een week gezeten. Dus of het echt verband heeft met elkaar..?Ik denk dat meneer gewoon te snel wilt eten of een beginnende vorm van snot heeft. Hoewel het inmiddels al 2 weken geleden is dat ik hem heb horen niezen. Ik ga het overleggen met de dierenarts!
Bianca Geplaatst: 13 september 2011 Geplaatst: 13 september 2011 Ah okay, ik wist niet dat er zoveel tijd tussen zat. Maar je DA kan even naar de longen luisteren en dan weet je zeker of er niks aan de hand is, anders hoort hij wel een reutel. Hopelijk valt het mee!
Aanbevolen berichten