Snufoverijssel Geplaatst: 9 september 2011 Geplaatst: 9 september 2011 Afgelopen week zagen we bij ons voedsterje dat ze hele kale achterpootjes had. Daarbij is ze ook nog eens flink afgevallen ( dit hadden we niet zo heel erg door :-(). We zijn woensdag naar de dierenarts gegaan ( geen keus voor dierenarts) die avond. Vond voedstertje idd erg dun ( 680 gram ). Jeetje wat schrok ik. Heb het niet in de gaten gehad.... Ze at normaal ( geen veranderingen gehad in voeding) krijgt samen met haar mannetje al ruim een jaar elke dag dezelfde voeding en hoeveelheid!! Elke dag hooi, groenvoer en een keer per dag een hoeveelheid biks. Volgens de dierenarts heeft ze een blaasontstekking ( niet getest ) en daardoor urinebrand aan haar pootjes. Kan... Ze heeft nu een AB kuur "enrofloxoral" drops..... Hij heeft haar de eerste dossis via spuitje gegeven. Nu thuis al drie keer via spuitje gegeven. Maar merk nog geen verbetering bij haar in haar gedrag. De actie die we moesten doen om haar aan te laten komen, is onbeperkt biks neerzetten voor haar (??). We hebben speciaal voer meegekregen waar meer energie in zit, maar ze haalt haar neus ervoor op en eet alleen de vertouwde biks eruit. Echter ze eet nu niet of nauwelijks meer groenvoer en hooi. Ik heb haar ook nog niet zien drinken. Normaal zit ze altijd naast haar mannetje en nu zit ze veel alleen boven. Is gisteren wel even beneden in haar hok geweest, maar vanmorgen weer boven. Ze keutelt wel, maar af en toe zitten er wat kleine keuteltjes bij Al met al vertrouw ik het dus niet. Heb net weer de dierenarts gebeld en gevraagd of ze een konijnkundige dierenarts hebben. Gelukkig is deze aanwezig en kan ik vanmiddag bijmhem terecht!!Kent iemand of heeft iemand al eens te maken gehad met dr. Kwant van de sterkliniek in Deventer??Denk misschien zelf aan E.C??
JOEPENKOOS Geplaatst: 9 september 2011 Geplaatst: 9 september 2011 Wat vervelend zeg.....Hoop voor je dat je vanmiddag dan wat meer duidelijkheid krijgt....want 680 gram das wel heel mager.
Wammes030 Geplaatst: 9 september 2011 Geplaatst: 9 september 2011 (aangepast) EC kwam ook bij mij op toen ik de symptomen zo las. Momenteel heeft mijn nijn namelijk ook last van urinebrand, doordat ze heel veel drinkt en plast door EC. Zij wordt nu samen met mijn andere nijn behandeld tegen EC met Panacur.Ben benieuwd wat de konijnkundige dierenarts zegt vanmiddag. 9 september 2011 aangepast door Wammes030
Aniek Geplaatst: 9 september 2011 Geplaatst: 9 september 2011 Ook bij mij was het eerste wat in mij opkwam EC en zou daar voor de zekerheid gaan behandelen.
Snufoverijssel Geplaatst: 9 september 2011 Auteur Geplaatst: 9 september 2011 Ze heeft nu idd behandeling voor EC!! Dierenarts weet het niet zeker, maar we behandelen haar daar nu wel voor!! Urinebrand was alleen geen urinebrand..... Maar wat wel weet hij niet. Maandag urine brengen om te laten onderzoeken. Of ze blaasontsteking heeft weet hij niet zonder te testen!! Maar de AB daarvoor kon geen kwaad. Had ik deze maar eerder ( woensdag ) getroffen! Dan had ze al eerder aan de fenbendrops ( panacur meen ik ) gezeten!! Ze is nu binnen en hopen dat ze opknapt.... Wanneer zouden we voorgang moeten merken?
rabbitmams_miriam Geplaatst: 9 september 2011 Geplaatst: 9 september 2011 jeetje wat een verhaal, goed dat je nog een keer met een kk dierenarts gebeld hebt toen je het niet vertrouwde. 680 gram is wel heel licht.......voer je hem wel bij met dwangvoer?
Snufoverijssel Geplaatst: 9 september 2011 Auteur Geplaatst: 9 september 2011 Nee, geen dwangvoer. Ze eet namelijk wel en heeft nu de hele dag biks, hooi en groente voor haar staan. Ze was wel al iets aangekomen. Dus ze krijgt wel meer voer binnen dan normaal. Maar hij heeft het niet over dwangvoer gehad. Komen ze daar dan beter van aan dan? ( misschien onnozele vraag hoor, maar ken het niet en weet niet wat het is. )
Snufoverijssel Geplaatst: 9 september 2011 Auteur Geplaatst: 9 september 2011 Nee, geen dwangvoer. Ze eet namelijk wel en heeft nu de hele dag biks, hooi en groente voor haar staan. Ze was wel al iets aangekomen. Dus ze krijgt wel meer voer binnen dan normaal. Maar hij heeft het niet over dwangvoer gehad. Komen ze daar dan beter van aan dan? ( misschien onnozele vraag hoor, maar ken het niet en weet niet wat het is. )
rabbitmams_miriam Geplaatst: 9 september 2011 Geplaatst: 9 september 2011 als ze normaal eet en genoeg bijkomt lijkt het me niet noodzakelijk, weet natuurlijk ook niet wat je konijntje normaal zou moeten wegen. Dwangvoer is meestal als een konijn slecht of niet eet , dan zorg je dat ze toch genoeg voeding en vezels binnen krijgen om de darmen op gang te houden en hun gewicht op peil te houden. En er zijn geen onnozele vragen hoor, helaas heb ik het vaker gehad ivm zieke konijntjes. Wees blij dat je het nog nooit gehad hebt, betekent dat je nijntje het niet nodig gehad heeft ivm ziekte en problemen.Hoop dat je nijntje weer snel op haar normale gewicht komt. Kan me voorstellen dat het schrikken was dat ze zo afgevallen was he.......
Aniek Geplaatst: 9 september 2011 Geplaatst: 9 september 2011 Ik had ook een konijntje hier gekregen met EC, zij waren al steeds aan het behandelen met panacur, hij werd heel mager ook en had last van een nat kontje steeds. Hij had al een maand panacur, maar ging alleen maar achteruit.Nu hij weer hier is, zit hij bij mijn geweldige pleeggezin voor zieke konijntjes. Hij krijgt nu gewoon panacur, maar daarnaast ook een kruidenelixer, we hadden er weinig hoop in, omdat hij al behandeld werd en er allemaal achteruit gang in zit. Maar nu sinds hij weer bij ons is en kruidenelixer erbij krijgt gaat hij alleen maar vooruit, hij valt niks meer af. Wellicht handig om eens naar te zoeken het is van Jan Smit.
Wammes030 Geplaatst: 9 september 2011 Geplaatst: 9 september 2011 (aangepast) Heeft je DA nog iets gezegd over het behandelen van je andere nijn? EC is besmettelijk en kan via urine verspreid worden. Ik moet mijn andere nijn dat geen symptomen heeft voor de zekerheid ook Panacur geven. 9 september 2011 aangepast door Wammes030
Snufoverijssel Geplaatst: 9 september 2011 Auteur Geplaatst: 9 september 2011 Nee, niks gezegd over andere konijn. Dierenarts is ook niet overtuig dat het EC is. Maar uit voorzorg toch maar behandelen! Ze zit nu ook binnen en de andere buiten. Hij zit er wat verloren bij sinds ze ziek is. Hij beneden in het hok zij zat boven... Nu is ze dus binnen en hij nog buiten. Vind het lastig ... Wat is goed voor beide nijnen. Maar idd was/ben heel erg geschrokken toen ik hoorde dat ze nog maar zo weinig woog. We hebben het niet gemerkt. Ze heeft nu veel voer staan en kan eten wanneer ze wil en gelukkig doet ze dat nog wel. Hoop dat ze gaat opknappen!! Aniek zal eens even gaan Googlen. We hebben Suuz ( voorheen Cleo ) bij jou uit de opvang gehaald. Weet jij het ras nog? Dierenarts vond haar erg klein voor dwergje en haar lijfje niet in verhouding met haar koppie. Denkt anders ook nog aan iets genetisch dat niet klopt.... Ik weet het niet hoor, maar hoop dat ze opknapt!!
Aniek Geplaatst: 9 september 2011 Geplaatst: 9 september 2011 Arm meiske.. het is natuurlijk het fijnste bij elkaar te blijven, maar ze moet flink eten en dat is erg moeilijk met een maatje erbij. Ik verwacht zeker wel EC, bij Joe die terug hier is, dachten ze ook met twijfels over EC.. omdat panacur niet aansloeg.. nu met kruidenelixer erbij slaat het zeker wel aan.Ik weet Cleo zeker nog, ze was nog vrij jong toch? Een Dwerghangoortje.. dat zijn net van die blokjes, klein met een smal kopje en een breed lijf, dat is eigenlijk wel vrij normaal zo willen ze, ze zien helaas.
Toushka Geplaatst: 9 september 2011 Geplaatst: 9 september 2011 Mocht het EC zijn (wat in een levend konijn niet met zekerheid te testen is): dit kan ook de nieren aantasten, dat kan met het mager worden te maken hebben (maar meestal gaan ze dan ook veel drinken en veel plassen). Misschien kan de DA als hij/zij toch de urine test meteen testen of er eiwit (en evt. glucose) in de urine zit. Voor zover ik weet kan dat met een 'dipstickje'. Normaal kan eiwit niet in de urine komen, als de nieren beschadigd zijn wel. De DA kan ook de nieren voelen. Ik had helaas een konijntje dat kortgezegd mager geworden was en beschadigde nieren had, mogelijk door EC (de nieren voelden te klein en met littekenweefsel en ws. heeft ze er nog een infectie overheen gehad dat helaas teveel was).Goed dat ze behandeld wordt met Panacur (=fenbendazol). Hopelijk helpt het! Het schijnt ook extra te kunnen helpen als je haar Metacam erbij geeft (pijnstiller/ontstekingsremmer). Dan voelt ze zich mogelijk ook beter en gaat ze misschien nog beter eten. Zie evt.: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html voor extra informatie.Let wel op met het voer, mocht ze nierproblemen hebben (ik zeg zeker niet dat dat zo is, dat weet ik natuurlijk niet, maar voor de zekerheid), dat ze geen voer krijgt met veel/extra eiwit (vaak in voer voor jonge dieren). Eiwit belast de nieren zeg maar. Heel veel sterkte en beterschap voor je konijn!!
Snufoverijssel Geplaatst: 10 september 2011 Auteur Geplaatst: 10 september 2011 Heb met de Da afgesproken dat ik maandag idd een plasje probeer te brengen om dit op een aantal dingen te laten testen. Meer drinken zie ik haar niet doen ( heb haar helemaal nog niet zien drinken eigenlijk ), maar zie wel plasjes. Dus extra dorst lijkt ze ook niet te hebben. Ze krijgt wel groente, dus daar zit ook wel vocht in. Hoop dat we snel vooruitgang zullen zien!!
Elvje Geplaatst: 10 september 2011 Geplaatst: 10 september 2011 Hou in ieder geval wel in de gaten dat ze drinkt... hoeveelheid bijhouden.Heeft ze een fles? misschien een idee om een bakje erbij te zetten? Konijnen kunnen zomaar stoppen met uit de fles te drinken (zoals die van mij ), maar ook als ze niet fit zijn, vinden ze een bakje vaak net iets makkelijker.
Snufoverijssel Geplaatst: 12 september 2011 Auteur Geplaatst: 12 september 2011 Suuz lijkt iets op te knappen. Ze reageert weer wat alerter.... Zit niet meer alleen in een hoekje en af en toe wat te eten. Zodra je haar kooi benadert, komt ze naar je toe of kijkt weer wat je komt doen. Dit deed ze de afgelopen dagen vanaf woensdag niet meer. Kon haar met een hand oppakken voor de AB. Nu gaat ze alweer een beetje door haar kooi hupsen als ik haar wil gaan oppakken. Ze eet veel: hele dag door heeft ze biks staan. Ook hooi heeft ze de hele dag en zit regelmatig een hooitje te knabbelen. Groente krijgt ze ook regelmatig, omdat ze nog niet uit het flesje gedronken heeft ( althans ik heb het niet gezien ). Is ze weer ff actief geweest, daarna lijkt ze weer ff uit te rusten.... Lijkt wel of ze ff goede momenten heeft en daarna weer mindere momenten. Na hoeveel dagen zou ze weer aan moeten komen? En wanneer zou ik herstel moeten gaan zien ( van uitgaande dat ze EC heeft)?
Aanbevolen berichten