AnneGrootendorst Geplaatst: 7 september 2011 Geplaatst: 7 september 2011 Goedemorgen allemaal, Ik heb net iets HEEL DOMS gedaan. Ik was bezig met de dagelijkse schoonmaak van de kooitjes en had Dribbel even los gelaten. Ik dacht dat Dribbel al weer in haar kooitje zat (ze gaat altijd snel weer terug) en maakte Speedy's kooitje open om er beter bij te kunnen. Speedy wilde er graag uit dus liet ik haar gaan. .In mijn ooghoek zag ik ineens een konijn springen dus ik dacht dat Speedy binkie's aan het maken was, niet dus! Dribbeltje zat nog los en nu zaten Dribbel en Speedy samen. Ze zijn nog niet eerder samen los geweest en moeten nog gekoppeld worden. Ze renden achter elkaar aan etc. Ik heb Speedy zo snel mogelijk gepakt en haar terug in haar kooi gedaan en daarna Dribbel ook in haar kooitje gezet.Heb ze beide even rustig toegesproken en kalm geaait zodat ze een beetje tot rust kwamen. Bij Dribbel (de jongste en kleinste van het stel) heb ik een kruik in haar kooitje gelegd omdat ik een beetje bang ben dat ze er heel erg van geschrokken is. Ze drinkt gewoon, eet snoepjes en heeft een paar biksjes op - dan heeft ze geen shock denk ik?Speedy zit nu, nog nieuwsgieriger dan anders, bij Dribbels hok te kijken en ze snuffelen door de tralies aan elkaar. Denken jullie dat ik me zorgen moet maken over stress/shock o.i.d.? Dribbeltje heeft nog snot en kan absoluut niet nog meer stress gebruiken.. ik weet niet zo goed wat ik moet doen.. Volgensmij ben ik nog harder geschrokken dan de twee nijntjes.Hebben jullie tips of adviezen? Naast dat het natuurlijk NOOIT meer mag gebeuren?!
teddytjes Geplaatst: 7 september 2011 Geplaatst: 7 september 2011 Zijn je nijnen geholpen? Wanneer zou je ze koppelen dan?Denk dat het op zich geen probleem is als er geen kleintjes van kunnen komen:)Even in de gaten houden hoe ze op dit contact reageren en dan die info meenemen in het werkelijke koppelmoment....
brenda Geplaatst: 7 september 2011 Geplaatst: 7 september 2011 als het rammetje geholpen is en de snot alweer aan de betere hand, zie ik het probleem eerlijk gezegt niet zo....eens wil je ze toch gaan koppelen, en als ze elkaar al opgezocht hebben is dat misschien wel een teken dat ze het zelf willen uiteraard wel als je nijntje helemaal beter is en er geen baby's 'gemaakt'kunnen worden !stressvol is een koppeling altijd wel een beetje, er moet toch even bepaald worden wie de baas mag zijn.Ik denk niet dat je (buiten als er een ONgecastereerd manneke rondloopt natuurlijk) je zorgen moet maken
AnneGrootendorst Geplaatst: 7 september 2011 Auteur Geplaatst: 7 september 2011 Gelukkig... ik ben gewoon veel harder geschrokken dan de nijntjes zelf Ik wil ze na hun volgende controle van de dierenarts gaan koppelen. Dat zal eind september zijn. Als hij dan aangeeft dat Dribbeltje echt helemaal beter is krijgen ze hun entingen en wil ik ze gaan koppelen. Ben bang dat het anders te veel stress zal opleveren naast het ziek zijn. Het zijn twee voedsters dus baby's zullen we niet krijgen gelukkig.. daar maakte ik me ook geen zorgen om. Ze zijn sowieso al wel erg nieuwsgierig naar elkaar en zitten regelmatig door de tralies van hun kooitjes aan elkaar te snuffelen enzo. Ze eten en drinken allebei gewoon normaal en Speedy is haar gebruikelijke streken al weer aan het uithalen dus volgensmij was het meer dat ik geschrokken was dan de konijntjes zelf. Bedankt voor jullie reacties
teddytjes Geplaatst: 7 september 2011 Geplaatst: 7 september 2011 Gelukkig Ben je er wel van op de hoogte dat de combi 2 voedsters niet de meest handige keus voor een koppel is?
AnneGrootendorst Geplaatst: 7 september 2011 Auteur Geplaatst: 7 september 2011 Gelukkig Ben je er wel van op de hoogte dat de combi 2 voedsters niet de meest handige keus voor een koppel is?Daar ben ik inmiddels via dit forum van op de hoogte.. Ik ga de uitdaging toch maar aan, toen ik er van bewust was dat het niet echt handig was had ik mijn twee lieverds al veel te lang om er 1tje terug te brengen ofzo. Ik hoop maar gewoon dat het goed gaat. De koppeling tussen Binkie en Speedy (Binkie is overleden) ging wel goed en ze waren binnen een paar dagen vriendinnetjes.. Helaas is Binkie de avond nadat ze eindelijk echt lekker samen hadden gespeeld enzo overleden :( Vandaar ook dat ik zo paniekerig reageerde, ik weet namelijk nog steeds niet waaraan Binkie is overleden. We denken dat het een hartaanval geweest is. Ze vertoonde namelijk geen tekenen van ziekte of zwakte (waste zich, maakte gekke sprongen, rende lekker rond, at super goed) maar toch lag ze ineens dood in haar kooitje. Ik heb haar nog helemaal onderzocht op ziekte tekenen maar niets kunnen vinden. Ze was pas een half jaar jong...Achteraf ben ik een beetje bang dat de koppeling te stressvol is geweest en ze daardoor is overleden. Echter toonde ze tijdens de koppeling geen tekenen van stress en hadden de twee nijntjes elkaar juist geaccepteerd.. Het blijft gewoon een raadsel waardoor ze is overleden en dat maakt me soms extra bezorgd over de mijn twee vriendinnetjes. Wellicht weten jullie waaraan je stress tijdens het koppelen goed kan herkennen? Anders zal ik daar voordat ik bezig ga met koppelen nog wel eens een nieuw topic over openen zodat ik wat meer zelfverzekerd ben en beter in kan schatten of iets wel of niet goed is voor mijn beestjes.
teddytjes Geplaatst: 7 september 2011 Geplaatst: 7 september 2011 Je kunt het altijd proberen en als het goed gaat, gaat het goed toch:) Heb je evt wel een plan B als het niet gaat lukken?Ik heb een trio dat eigenlijk ook niet aangeraden word maar soms ook goed gaat. Tot nu toe gaat het erg goed Betreft het stress stukje, kan ik je niet echt helpen maar het lijkt mij wel dat je zelf gauw genoeg in de gaten hebt dat het niet meer gezond voor je nijn is. De kans is er wel dat het heftig kan gaan in het begin maar hoeft niet. Na mijn mening kun je heel veel met je gevoel. Voelt het goed dan laat je ze maar even kibbelen maar gaat het erg uit de hand lopen.......Je kunt het natuurlijk ook wat inleiden door ze eerst met een stukje gaas er tussen te laten wennen en ruilen van hok enzo....en dan pas bijelkaar zetten op neutraal terrein (wc/badkamer/hal/ren/.....) en geef ze wat te eten wat een sociaal ding is bij nijnen...Succes ermee!
AnneGrootendorst Geplaatst: 7 september 2011 Auteur Geplaatst: 7 september 2011 Dank je wel! Ik ga inderdaad gewoon op gevoel af wat de vorige keer opzich ook goed gegaan is. Ik denk dat ik niet echt een verband kan leggen tussen de koppeling en de dood van Binkie. Denk dat het gewoon stomme pech was.. :(Als ik nog tips of adviezen nodig heb zal ik tegen de tijd dat het echte koppelen gaat gebeuren een nieuw topic openen. Tot dan lees ik in ieder geval lekker mee bij andere koppelingen voor wat meer informatie. De aanhouder wint zeggen ze toch, uiteindelijk denk ik dat het ook met een trio of moeilijker duo wel moet lukken. Dat heeft zich bij jou en mij al bewezen, nu alleen weer opnieuw de uitdaging aan gaan
teddytjes Geplaatst: 7 september 2011 Geplaatst: 7 september 2011 Het is nooit leuk om een vriendje te verliezen en is ook erg spijtig dat het zo heeft moeten gebeuren. Alsnog sterkte met het verlies van Binkie.Met de koppeling van deze 2 zou ik het wel zoveel mogelijk los laten want het kan natuurlijk de koppeling in de weg staan als jij juist diegene bent die de stress er in brengt Succes hoor met de uitdaging en zal dan je topic ook gaan volgen
Aanbevolen berichten