Elvje Geplaatst: 6 september 2011 Geplaatst: 6 september 2011 Zoals sommigen waarschijnlijk hebben meegekregen, is Milo 2,5 week terug gewond geraakt toen hij met Maaike op vakantie was bij Dollie.Hij mist boven nu een voortand en heeft de andere boventand scheef staan. Je merkt er eigenlijk niets van, hij smikkelt alles probleemloos op en pikt ook nog rustig het stukje wortel van Maaike (en hupt er mee weg), minder positieve dingen kan hij ook nog (behang van de muur trekken en tralieknagen :yes:) Maar dat is de vraag niet Het valt me vanaf dag 1 dag hij weer terug is op dat hij er een enorme knoeiboel van maakt. Je kunt zo zien waar Milo heeft zitten smikkelen, daar ligt een hele plas nattigheid op de grond. Oké, witlof is een natte groente, maar het valt ook op bij wortel. Eerst dacht ik dat een konijn een illegaal plasje had gedaan, maar het is echt 'eetvocht'. Hij moet zichzelf ook echt poetsen na het eten.Is dit herkenbaar bij konijnen die één of meerdere snijtanden missen? Volgens mij was hij verder gezond verklaard bij de dierenarts. Hij eet supergoed en staat ook steeds om eten te bedelen. Het hooi is gewoon niet aan te slepen meer bij ze.
Polomeisje Geplaatst: 6 september 2011 Geplaatst: 6 september 2011 Mijn vrouwtjeskonijn mist een aantal kiezen en door die operatie zijn haar tanden iets scheef gaan staan. Ze slijten nu scheef af.Op het moment dat haar tanden iets te lang worden, maakt ze er ook zo'n knoeiboel van.Geef eens een lekker stukje appel ofzo, en dan zo dat hij het van boven moet pakken. Jij kan dan goed zien hoe hij eet en hoe de tanden eruit zien. Misschien moet je wel, net als ik, om de 6 weken naar de DA om de tandjes te laten slijpen. (Hoef trouwens steeds minder vaak, het lijkt weer recht te trekken.)Een filmpje maken kan ook, dan kun je vertraagd terug kijken hoe hij eet.
Elvje Geplaatst: 7 september 2011 Auteur Geplaatst: 7 september 2011 Ah, in ieder geval iemand die 't herkent. Zaterdag heb ik nog kunnen zien dat zijn tand niet mooi staat en niet goed afslijt En gelukkig mag ik mij Milo heel wat doen qua onderzoek. (Nou ja, dat was tenminste zo, hopelijk nu nog steeds)Het is bij Milo afwachten of z'n tand weer terug groeit en of de boel dan weer recht komt te staan, dat zal zo'n 2 maanden duren. Zo niet, dan wordt hij waarschijnlijk een tandloos monstertje.
kaatje-kim Geplaatst: 7 september 2011 Geplaatst: 7 september 2011 Zo zagen de tandjes van Fibi eruit toen ze na een vechtpartij een tand was verloren. Dit is trouwens niet net na de vechtpartij, maar een maand later. Bij Fibi merkte ik alleen niks van knoeien ofzo, die zat wel in een groep van 5 toen.
Tigger Geplaatst: 7 september 2011 Geplaatst: 7 september 2011 Mijn nijnemans heeft een geboren tandafwijking. Ze hebben ze in de juiste hoek proberen slijpen, maar zonder enig resultaat, de rotdingen slijten gewoon niet af. Omdat hij nog maar 6 maand is, liet mijn DA weten dat de tanden trekken de beste oplossing was. Bij vorige controle voor oortjes en tandjes zei ze dat we best nog eventjes afwachten (3wk) omdat de tandjes dan lang genoeg zijn om te trekken. Had ik voor eind deze week een afspraak, vind ik gisteren iets op de grond dat verdacht lijkt op een konijnentand. Verdorie toch! Even gecheckt en ja hoor, ook een onderste tandje kwijt. Dan maar even gebeld naar de DA - ze zei ook: "Goh, dan zijn we best dat we moeten slijpen, want anders kan ik er maar 3 trekken en die vierde achteraf - maar dat kan dan weer pas binnen 4 weken ofzo". Oké damnit, nu ga ik geen half uur rijden naar de DA, om dan meer dan een uur te wachten, om gewoon 2 secondjes werk van het slijpen... Afspraak bij de vaste DA hier in de buurt gemaakt, we mochten gisterennamiddag al langs. Nu heeft Tigger dus 3 geslepen tandjes - en de knoeiboel die hij maakt, neem ik er met veel liefde bij.De stukjes moesten sowieso steeds kleiner omdat hij het moeilijker en moeilijker kon nemen. Gisteren was hij zelfs (toen we naar de DA gingen) zo in zijn vervoerskooi (kattevervoersbox) aan het knagen dat hij niet meer los kon laten, die zat achter zijn tandjes vastgehaakt - AWTCH! En je moet eens druiven proberen geven Hier een halve druif is echt een plasje op de grond, daarom snij ik het ook allemaal kleiner voor hem. Nu moet hij weer maar eens proberen goed knabbelen natuurlijk!
Elvje Geplaatst: 7 september 2011 Auteur Geplaatst: 7 september 2011 Witlof is zo'n lekkere knoeipartij, er stond een bodempje vocht in de voerbak en op de tegels lag ook een plas van zo'n 20cm doorsnee.Gelukkig is Milo blijkbaar niet de enige met een knoeiprobleem Ik blijf 'm natuurlijk in de gaten houden en vooral z'n eetgedrag, maar voorlopig doet hij het prima. Hij kan Maaike ook nog met gemak bijhouden in hun wortel-eet-wedstrijd, dus de eetverhoudingen komen ook nog niet scheef te liggen.
Aanbevolen berichten