annelotte Geplaatst: 6 september 2011 Geplaatst: 6 september 2011 Hoi,Toen ik zonet mijn konijn eten gaf zag ik dat er op best veel plekken in het stro hoopjes diarree liggen...Het konijn is ook al wel heel oud, nu ongeveer 8 jaar, maar kan dat daarmee te maken hebben?Ik weet toevallig dat het bij hamsters een dodelijke afloop kan hebben, is dat ook zo bij konijnen?help!groetjes Anne-Lotte
jrjsieben Geplaatst: 6 september 2011 Geplaatst: 6 september 2011 Heeft hij wat gegeten wat hij normaal niet krijgt
annelotte Geplaatst: 6 september 2011 Auteur Geplaatst: 6 september 2011 Ja, ik ben wel net overgegaan op ander voer.
jrjsieben Geplaatst: 6 september 2011 Geplaatst: 6 september 2011 Ben je langzaam overgestapt ?Welke biks geef
annelotte Geplaatst: 6 september 2011 Auteur Geplaatst: 6 september 2011 Om heel eerlijk te zijn heb ik van de ene op de andere dag gewoon ander voer gegeven.Het oude voer was gewoon gemengd voer en het nieuwe voer is gemengd voer met gedroogde banaan en kruiden erdoor.
jrjsieben Geplaatst: 6 september 2011 Geplaatst: 6 september 2011 Je moet heel langzaam overstappen dus eerst oud voer mengen met nieuw voer en zo langzaam overstappenEn gemend is helemaal niet zo bestJe kan beter een goede biks gevenKunnen ze ook niet uitzoekenNu gewoon op hooi en water tot ontlasting weer goed isZijn het gen blindedarm keutels ?
WiepPip Geplaatst: 6 september 2011 Geplaatst: 6 september 2011 Mijn konijn heeft het ok net gehad.. Het gaat vanzelf over als je ze maar geen groente geeft alleen brokjes en hooi !
annelotte Geplaatst: 6 september 2011 Auteur Geplaatst: 6 september 2011 Oja, best wel raar: mijn konijn lust geen hooi!Ik heb hem al vaak genoeg hooi gegeven, maar hij eet er nooit van en na een dag of twee haal ik het dan maar weer weg.Dus ik kan hem geen heel droog eten geven waardoor hij weer wat aansterkt.Maar bedankt voor de tip, ik ga alsnog heel rustig overstappen.En het zijn geen blindedarmkeutels, het is gewoon totaal vloeibaar.
happy211 Geplaatst: 6 september 2011 Geplaatst: 6 september 2011 Grote kans dat dat het is. Konijnen hebben gevoelige darmen en een plotselinge verandering in voer kan idd diarree geven. Maar mag ik vragen waarom je op ander gemengd voer bent overgestapt? Als je een beetje op het forum rondgelezen hebt, merk je dat je beter gewoon biks kunt geven. Sommige konijnen eten alleen het lekker uit het gemengd voer en bij biks heb je dat niet en weet je zeker dat ze alle goede voedingsstoffen binnen krijgen.
kleindierenparadijs Geplaatst: 6 september 2011 Geplaatst: 6 september 2011 Het konijn moet altijd beschikken over hooi en vers drinkwater. Om de diaree tegen te gaan kan er ook hooithee gemaakt worden. Diarree kan echt heel veel oorzaken hebben. Het kan komen door voedingsfouten; te veel voeren, gemengd voer, plotseling wisselen van voer, te veel groenvoer, weinig hooi. Sommige konijnen hebben een plakpoepsyndroom. Dit komt vaak voor bij oudere of te dikke konijnen. Ze hebben dan geen echte diarree maar samengeklonterde ontlasting (blinde darm keutels). Deze eten ze niet op. Vaak omdat ze te veel voer en te weinig hooi krijgen. Verwijder de vastgeplakte ontlasting van het konijn, geeft twee dagen alleen hooi en water. Ook al lust je konijn geen hooi, probeer kruidenhooi, hij zal vanzelf beginnen.Veel beterschap....
happy211 Geplaatst: 6 september 2011 Geplaatst: 6 september 2011 Als je konijn geen hooi eet, kun je het misschien nat maken. Dan komt de geur beter vrij. Of als je het nu in de ruif geeft kun je het in een hooibal doen of het op de grond leggen. Helpt dit niet, probeer dan eens een ander merk. Merk bij mijn konijnen ook dat ze 1 merk wel lekker vinden en het andere echt niet.
Elvje Geplaatst: 6 september 2011 Geplaatst: 6 september 2011 Als ik jou was, zou ik inderdaad op zoek gaan naar hooi dat wel in de smaak valt. Hooi is absoluut het hoofdvoer van het konijn en zorgt voor een goede spijsvertering.Gemengd voer is sterk af te raden wegens slechte samenstelling, doorgaans puur snoepvoer. Bovendien is banaan al niet geweldig voor een konijn. Waarom niet gewoon over stappen op gezonde biks?
annelotte Geplaatst: 6 september 2011 Auteur Geplaatst: 6 september 2011 Ik ga ander hooi kopen en ga langzaam overstappen op biks.Bedankt voor jullie tips!
Stéphanie87 Geplaatst: 6 september 2011 Geplaatst: 6 september 2011 Hoeveel voer geef je? Als je konijn onbeperkt voer krijgt dan zal hij ook vaak gen hooi willen eten.
annelotte Geplaatst: 6 september 2011 Auteur Geplaatst: 6 september 2011 Ik geef ongeveer een half hondenbakje. Inderdaad heeft hij dat niet altijd in één dag op, dus ik ga hem voortaan wat minder geven denk ik. Ik hoop dat hij dan wel hooi gaat eten. Bedankt voor de tip!
Beestenbende Geplaatst: 6 september 2011 Geplaatst: 6 september 2011 Een half hondebakje vol??? Je geeft zoveel gemengd voer, dat hij het niet eens altijd in één dag op eet???Jouw konijn lust dus waarschijnlijk wel hooi, maar eet het gewoon niet, omdat hij vol zit met voer. Als ik jou was, zou ik niet wat minder voer gaan geven, maar heel veel minder voer. Ik weet natuurlijk niet, hoe groot je konijn is, maar de richtlijn is 20 tot 25 gram biks per kilo lichaamsgewicht per dag (of 10 tot 15 gram Science Selective per kilo lichaamsgewicht per dag). Een konijn zal meestal voor biks kiezen en niet voor hooi, dus als jij hem genoeg eten geeft om ruim een dag van te eten, dan gaat hij logischerwijs geen hooi eten.Mijn advies: Stop met gemengd voer (wat helemaal niet goed is voor je konijn) en geef hem een afgewogen portie goede biks. Op die manier geef je hem de kans om hooi te eten en dan zul je hoogstwaarschijnlijk zien, dat je konijn heel toevallig wel hooi lust.Ennuh, als je overgaat op biks, doe dat dan geleidelijk. Zomaar in 1x overstappen is erg slecht voor je konijn, zoals je nu zelf ook gemerkt hebt.
Elvje Geplaatst: 6 september 2011 Geplaatst: 6 september 2011 Een half hondebakje vol??? Je geeft zoveel gemengd voer, dat hij het niet eens altijd in één dag op eet???Ik deel je verwondering En verder sluit ik me volledig aan bij Beestenbende!
Aanbevolen berichten