Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

las hier weleens iets over imaverol, de ene gebruikte het wel voor zn konijn, de ander niet omdat het zulk sterk spul is.

Ik had 1 vd ko's met schimmelinfectie. Hij bleek trouwens eerst schurft te hebben, daar kreeg hij 3 injecties voor, maar het ging over in schimmel.

Ik mocht géén imaverol gebruiken voor mijn konijn volgens de DA. Dat was veel te sterk spul. Ik kreeg dus een oraal goedje mee, dat na een week nóg niet werkte.

Omdat wij melkvee hebben, hadden wij nog een fles imaverol in de medicijnkast staan, dus besloot het toch een keer te proberen:bad:. Helaas stond er geen verhouding imaverol/water voor kleine beestjes zoals katten en konijnen op. Voor een hond moest je 5 liter water + 1 flesje imaverol gebruik. Nou, dat was ik niet van plan met mijn konijn van amper 2 kg!

Heb dus beetje gerekend en kwam op 2 dopjes imaverol + 1 liter water uit. En wat denk je! na de 2e wasbeurt begon het al weg te trekken!:mdr:

Dus, je kan rustig imaverol gebruiken bij een schimmelinfectie. Voor een konijn rond de 2 KG dus 2 dopjes IM + 1L water.

Doe dit in een tijltje, meng het goed en was je konijn met een doordrenkte washand. Goed inwrijven!!! Per bad ongeveer 3 á 4 keer lekker goed wassen. NIET UITSPOELEN maar het konijn een beetje droog deppen met een handdoek, oplikken is geen probleem, kan volgens gebruiksaanwijzing geen kwaad. Zorg bij fris weer dat je konijn een paar uurtjes binnen kan drogen, anders vat hij kou!

Na 4 dagen het bad herhalen, maar let op!! maximaal 4 wasbeurten!!!

Ik hoop dat ik jullie hiermee heb geholpen. Ga alleen altijd wel eerst naar de DA om zeker te weten of het om een schimmelinfectie gaat, want de DA heeft wel gelijk dat imaverol erg sterk spul is! en daarbij, imaverol is ook alleen een middel voor schimmelinfectie's!

groetjes!

Geplaatst:

Bij mijn eigen konijn wist ik ook zonder dierenarts dat het schimmel was (ringworm, wist het door de vorm van de plekken en de wondjes). Heb toen de dierenarts gevraagd en die zei: de plekjes natmaken met aangemaakte imaverol (ik was al aan het behandelen met imaverol) en met een tandenborstel goed poetsen. Want de schimmel zit diep in de huid en als je de imaverol alleen op de huid smeert werkt het niet zo goed/snel. Als je met een tandenborstel poetst helpt het beter. Bij mijn konijn ging het dan om enkele kleine plekjes. Ik maakte iedere keer maar 10 ml aan en de plekjes smeerde ik daarmee goed in, wat ik overhield verspreidde ik over de rest van de vacht.

Weet zo uit mijn hoofd de verhoudingen niet meer, maar voor konijnen is er een speciale verhouding, staat op het flesje dat ik hier achter in de schuur heb liggen, zal morgen kijken als ik het niet vergeet.

Geplaatst:

@Kaatje-Kim: Dat is wel handig als er een verhouding voor ko's op staat. Stond dus niet op de mijne. Mss ligt het aan de hoeveelheid die je koopt, ik had zo'n grote fles(200 ml volgens mij....), die worden natuurlijk eerder door eigenaren van grote dieren aangeschaft(zoals vee & honden).

Zal jouw tip ook onthouden mocht hier weer eens schimmel ontstaan. Gelukkig gaan we de winter weer in, dan is de kans op ongedierte en schimmels kleiner!

Geplaatst:

100 ml op 4,9 liter water. Dat is dus de dosering die op jullie flesje staat. Ik denk tenminste dat dat flesje 100 ml is...

Gewoon een standaard dosering voor alle dieren denk ik dan.

Ik heb geen officieel flesje van imaverol, maar een ''pipetflesje'' waar imaverol in is gedaan.

Daarop een etiket met de dosering en tot wanneer die houdbaar is.

Ik deed dus 0,2 ml imaverol bij 10 ml water.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .