Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Sjaak heeft er een nieuwe ouderdomskwaal bij. Althans, daar lijk het toch op.

Zijn achterpootjes zijn vies. Zijn kontje niet, alleen zijn achterpootjes.

Ik heb het even aangezien, maar het werd steeds erger. Het stro en de aubiose bleven er aan plakken en het was bijna zwart. Nu was het vandaag warm weer, dus heb ik hem vandaag laten pootjebaden. Losweken deed het niet, dus ik heb met een klein beetje huidvriendelijke zeep wat geholpen.

Het is wel redelijk schoon nu, maar echt schoon werd het niet. Op een gegeven moment vond meneer het echt genoeg en heb ik het maar zo gelaten. Hem afgedroogd, een flinke laag aubiose in zijn hok, in het toilet, in het nachthok gelegd.

Wat me opvalt is dat de huid heel hard aanvoelt. Alsof het helemaal is samen geklit.

Nu is het een kortharig konijn, dus dat lijkt me stug. Zijn voetjes zien er niet meer donzig uit (ook niet nu ze droog zijn) maar heel dun en je kan zijn teentjes afzonderlijk erg goed zien. Ook de nagel aanzet is goed te zien.

Heb hem eens goed bekeken, en het is niet kapot of open. Ook niet schraal of rood.

Hij huppelt niet meer, maar hij loopt. Niet meer met 2 achterpoten tegelijk, maar om de beurt. Als een hond eigenlijk. Verder is hij was afgevallen maar hij eet gewoon normaal. Hooi, brokjes en groenten.

Nu heb ik geen zin in sore-hocks. Wat kan ik nog meer doen? Heeft iemand dit wel eens gehad met een konijn?

En waarom zou hij zichzelf niet meer schoonhouden?

Geplaatst:

Fred heeft ook o.a. hier last van.. Probleem bij hem is (deels) dat hij gewoon in z'n plas blijft zitten. Als je dan geen bodembedekking hebt of bodembedekking hebt die niet goed absorbeerd, dan worden ze vies.. Fred zit nu op een vetbed. Een dikke laag bodembedekking hielp ook wel, maar daar wordt het vrouwtje niet blij van, in huis.. ;) het hersteld bij hem nu ook redelijk goed, al blijft hij er erg gehavend uit zien.

Vergis je er niet in hoe de vacht beschadigd en de haren samenklitten. Wij hebben Fred laatst geschoren. Het schiet gewoon niet op anders.

Wat ik in dit geval zou overwegen, ook omdat hij afgevallen is en wat raar loopt, is een maandje Panacur geven.. Gezien zijn leeftijd is een ouderdomskwaaltje natuurlijk niet ondenkbaar maar ik zou EC graag uit willen sluiten. (Wat bij Fred ook gedaan is overigens.)

Geplaatst:

Ik hoor hier snel de term EC, maar hij is verder gezond.

Een gezond konijn zomaar aan de panacur, verminderd dat de weerstand niet?

Hij loopt inderdaad wel raar, maar ik had eigenlijk zelf gedacht dat het hem gewoon niet lekker zat, die plakkerige poten. Maar goed, ik ben geen deskundige op dit gebied!

Scheren vond ik niet zo'n strak plan, omdat ik bang was dat het vocht dan op de huid zou dringen en ik dan juist sore hocks zou krijgen.

Geplaatst:

Panacur is een ontwormingsmiddel, daar kun je weinig kwaad mee doen. En eerlijk gezegt vind ik dit al niet meer als 'verder gezond' klinken, hij is afgevallen zonder aanwijsbare reden, hij loopt wat vreemd en hij heeft urinebrand. Dat zijn wel klassieke symptomen van EC. Hoeft niet, kan wel. Natuurlijk, hij is wat ouder, maar juist daardoor ook al vatbaarder en wanneer duikt EC op? Precies, als de weerstand verminderd. Het is niet zo dat ik vind dat het perse EC is, maar de behandeling voor EC is zo simpel, kan geen kwaad.. Ik zou niet het risico willen lopen dat het eigenlijk makkelijk te behandelen was maar dat je het op ouderdom hebt afgeschoven. Bovendien, aangezien hij afgevallen is terwijl hij goed eet, is ontwormen misschien ook geen slecht idee. Twee vliegen in éen klap.

Ik weet niet hoe de conditie van zijn vacht nu is, maar als dit doorzet is scheren wél verstandiger is mijn ervaring (alleen zijn pootjes zelf, niet zijn voetjes!). De vacht beschermd de huid. Maar wat als de vacht door en door nat is? Constant vies blijft? Je geeft zelf al aan dat je het niet echt meer schoon kreeg. En dan werkt het averechts. Bovendien zal de vacht dan ook vanzelf uitvallen. Een kale huid is makkelijker schoon te houden. Alleen is het niet verstandig om hem dan in de winter buiten te laten zitten.. En ook in de zomer is het uitkijken als de vacht zo vies is, met het oog op myiasis.

Overigens zou ik niet zomaar zonder overleg met de dierenarts medicatie gaan geven, ik ben ook geen expert ik deel alleen maar mijn ervaring.. maar ik ging er vanuit dat ik dat bij jou niet hoefde te vermelden.. :yes: (doe het voor de zekerheid toch maar ff.. :P)

Geplaatst:
Panacur is een ontwormingsmiddel, daar kun je weinig kwaad mee doen.

Altijd gedacht dat panacur een antibiotica was, sorry! Nee, dan is het misschien inderdaad wel verstandig om te doen.

En eerlijk gezegt vind ik dit al niet meer als 'verder gezond' klinken, hij is afgevallen zonder aanwijsbare reden, hij loopt wat vreemd en hij heeft urinebrand.

Urinebrand? Met alleen vieze pootjes? Ik dacht dat hij het gewoon niet meer schoon kon krijgen.

Ik weet niet hoe de conditie van zijn vacht nu is, maar als dit doorzet is scheren wél verstandiger is mijn ervaring (alleen zijn pootjes zelf, niet zijn voetjes!). De vacht beschermd de huid. Maar wat als de vacht door en door nat is? Constant vies blijft?

Zijn vacht ziet er verder top uit, al lange tijd niet meer zo goed geweest. Hij glanst als een spiegeltje, het wit is ook echt wit en het zwart is in-en-in zwart. Hij is niet meer continu in de rui, rond zijn staart is het allemaal mooi droog. Hij heeft alleen vieze achterpootjes. Die nu overigens niet meer nat aanvoelen, maar niet meer mooi wit zijn (eerder mest-achtig bruin).

Overigens zou ik niet zomaar zonder overleg met de dierenarts medicatie gaan geven, ik ben ook geen expert ik deel alleen maar mijn ervaring.. maar ik ging er vanuit dat ik dat bij jou niet hoefde te vermelden.. :yes: (doe het voor de zekerheid toch maar ff.. :P);)
Niet nodig, maar altijd een goede waarschuwing
Geplaatst:

ik heb dat probleem hie rook gehad, poostjes ontzettend vies. Hier bleven ze bij het eten van het hooi zitten en plasten tussendoor waardoor ze op het natte hooi bleven zitten en daardoor ook urinebrand kregen en zelfs begin van sore hocks ( was er gelukkig op tijd bij).

Ik heb de pootjes altijd lekker laten weken in lauwwarm water en ze daarna op katoenen doeken laten opdrogen en dan pas weer naar buiten op de gewone bodembedekking. Heb nu ene oplossing gevonden waardoor ze niet meer het hooi op de grond kunnen gooien, extra bakje bij hooiruif en hun pootjes zien er gelukkig weer fluffig uit als altijd.

Heb je al geprobeerd om de oorzaak te achterhalen waardoor hij zo`n vieze pootjes heeft? Het niet willen huppelen is naar mijn mening toch misschien een teken dat er meer aan de hand is.

Vervelend he .........ik hoop dat je de oorzaak kunt achterhalen en zo een oplossing kunt vinden. Succes!!

Geplaatst:

Urinebrand? Met alleen vieze pootjes? Ik dacht dat hij het gewoon niet meer schoon kon krijgen.

Welk deel van zijn poten is dan precies vies? Bij poten denk ik aan het hele 'been' en als dat vies is, is er wel degelijk sprake van urinebrand. Zoals het op deze foto ook zit:

IMG_1640.JPG

Als het echt alleen zijn voetjes zijn, zou je zeggen dat hij er in blijft zitten. Wat ook niet zo'n goed teken is, maar op zich niet gebruikelijk is voor EC.

Zijn vacht ziet er verder top uit, al lange tijd niet meer zo goed geweest. Hij glanst als een spiegeltje, het wit is ook echt wit en het zwart is in-en-in zwart. Hij is niet meer continu in de rui, rond zijn staart is het allemaal mooi droog. Hij heeft alleen vieze achterpootjes. Die nu overigens niet meer nat aanvoelen, maar niet meer mooi wit zijn (eerder mest-achtig bruin).

Ja, ik doelde ook op de achterpootjes, de vieze vacht. Maar als het echt de voetjes zijn dan is scheren ook al een ander verhaal.

Geplaatst:

Hoi!

Verkeerde benaming dan, excuus. Het zijn alleen de voetzolen, de voetjes.

Verder ziet alles er keurig wit en donzig uit. Alleen die voetzolen, die zijn echt ranzig.

Ik zal straks eens kijken of ik een foto kan maken. Meneer houd niet zo van optillen dus als het teveel stress is dan laat ik het voor wat het is.

Hier zitten ze ook veel in het vieze hooi. Ik krijg er niks op verzonnen.

Joep vind het namelijk een feest om met hooi te slepen. Hij trekt het uit de ruif, legt het in een hoek en maakt daar dan een wc van. Zet ik een toilet in die hoek, legt hij er alsnog een laag hooi in of zoekt een andere hoek op. Sjaak vind het wel makkelijk, die zit daar zo ongeveer de hele dag.

Het is dat Joep een gecastreerde ram is, anders zou je denken dat hij schijnzwanger was als je hem met dat hooi ziet rondrennen.

Geplaatst:

Wat heb jij aan je ruif veranderd? Heb je er misschien een foto van?

We gaan straks natuurlijk wel de winter in, en dan wil ik het eigenlijk opgelost hebben.

Hij zou bij wijze van spreken met zijn voeten aan de bodem van de kooi vastvriezen zo ;)

Geplaatst:

Een foto is niet gelukt. Sjaak kent het kunstje nog van het badderen gisteren en als ik de ren openmaak schiet hij onder het nachthok. Slim konijn ;)

Risico op sore hocks is inderdaad behoorlijk naar mijn idee. We hebben bij de paarden vaak waterafstotende, verzorgende zalf om mok te voorkomen. Nadeel bij een konijn zou zijn dat hij er op moet zitten, en ik dus niet weet of dat zin heeft. En het is nog gewoon haar, niet kaal. Geen idee dus of het meer kwaad zou doen dan goed.

Geplaatst:

ik heb een ruif gemaakt van zo`n mandje wat je vaak onder een kast-plank kunt hangen voor sokken en dergelijke. Heb een foto in mijn mapje staan. Het werkt hier perfect. En heb niet meer zoveel hooi op de grond.

Als ze rode ahkjes hebben, kun je evt paw-wax gebruiken, Heb ik ook gebruikt , ze hadden wel geen open wondjes maar hielp ontzettend goed. Dat geeft namelijk een beschermlaagje over de hakjes. Meestal gaf ik het vlak voor hun eten dan gingen ze eerst eten en kon de pawwax rustig intrekken.

Ik heb wel de poostjes eerst goed in lauw warm water geweekt, wat ik al aangaf om ze zo veel mogelijk schoon te krijgen, gewoon tegen je aan houden en achterkant in het water laten zitten en rustig over de pootjes heen gaan, zo is er bij mij alle rommel afgegaan en geloof me dat was echt aangekoekt.......

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .