Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo Allemaal,

Ik heb twee vragen.

Ik heb twee konijnen die samen in een binnenhok zitten: Oscar en Cruesli.

Het zijn beide asielkonijntjes en we hebben ze nu een jaar.

Elk heeft een eigen probleem.

Cruesli:

Cruesli is een voedster van twee jaar oud en heeft waarschijnlijk chronisch snot. ben bij de dierenarts geweest, en die heeft me een aantal antibiotica kuren gegeven maar deze hebben geen effect gehad. Ik ben vorige week met haar bij een andere dierenarts geweest en hij heeft gezegd dat zolang ze gewoon eet, drinkt, poept en speelt ze geen antibiotica heeft. wel niest ze heel veel, en haar neusje is vies, hoe kan ik dit het beste schoonmaken? en hoe kan ik het haar zo aangenaam mogelijk maken? Ze zitten momenteel op stro, maar ik wil hennep gaan uitproberen.

Oscar:

Oscar is een ram van onbepaalde leeftijd, en is vrij fors voor zijn omvang. hij heeft geen overgewicht maar is wel groot. Oscar heeft regelmatig last van ontlasting die aan zijn kont blijft plakken en hij er zelf niet meer afkrijgt. Ik probeer er zo min mogelijk aan te doen maar af en toe maak ik hem schoon met wc papier en als het heel erg is doe ik hem in een laagje lauwwarm water, waarna ik hem heel grondig afdroog. ze krijgen science selective voer, en zo min mogelijk snoepjes. ze krijgen de ene dag 4 wortels met loof, en de andere dag een witlof met zijn 2e. wat kan ik nog meer doen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes

Geplaatst:

voor oscar zou ik geen wortel meer geven enkel het loof en probeer peterselie is? en vers ananassap helpt ook voor de darmen.

misschien kan je wat gedroogte paardebloem en brandnetel kopen dat is ook erg goed voor ze.

je kan de bodembedekking een beetje nat sproeien misschien helpt dat voor een beetje irritatie in de neus?

onze konijnen hebben hebben hier toen 2 dingen te gelijk gehad en de snot was weg, zou even op moeten zoeken welke?

ik denk dat het schoonmaken met een watje met afgekoelt gekookt water het beste is? deppen en niet wrijven.

dan droogdeppen met een zakdoekje, vergeet ook niet de binnenkant van de voorpootjes na te kijken en misschien ook schoon te maken?

Geplaatst:

Ik zou oscar gewoon een tijdje op hooi en water zetten en kijken of de plakpoep dan weg is.

Dan kun je weer proberen met biks en kijken of het dan nog wegblijfd.

En dan zal ik toch is kijken naar verschillende groente,want 4 wortels is wel erg veel en zit ook veel suiker in.

En als je het dan geeft de andere soort groente eerst beginnen met de groote van een postzegel heeft die dan nog steeds geen plapoep dan kan het wel wat groter.

Geplaatst:

plakpoep krijg je meestal als ze te veel groenten in een keer krijgen. Verminder het wat, en ik zou hem ook een tijdje op hooi en water zetten.. maar nog wel voer in z'n bakje doen :P

Geplaatst:

Ik zou inderdaad stoppen met de snoepjes en de groente. Als het weer goed gaat zou ik met een postzegeltje groente per konijn beginnen en zo opbouwen. Elke keer als je een andere groente geeft, moet je weer beginnen met een postzegeltje en het rustig aan opbouwen.

Heeft het andere konijn al duplo injecties tegen de snot gehad?

Geplaatst:

Hallo Allemaal,

Bedankt voor de reacties, ik ga jullie tips zeker uitproberen.

Cruesli heeft eerst een kuur van twee weken met duplociline gehad die ik zelf onder huid moest injecteren, later nog een keer een kuur van ruim 4 weken, maar daar reageerde ze helemaal niet op.

Geplaatst:

De Duplo injecties zijn namelijk het laatste wat er bij een konijn met snot wordt uitgeprobeerd. Ik er gekeken welke bacterien het niezen veroorzaken zodat ze een passend antibiotica kunnen uitproberen? Is er een ander anti bioticum uitgeprobeerd?

Zijn die 2 dierenartsen wel konijn kundig?

Geplaatst:

Nee er zijn geen onderzoeken gedaan, en er is 1 keer eerder een antibioticum geprobeerd die ik oraal moest toedienen waarvan ik de naam niet meer weet. dit had ook weinig effect. ik heb geen idee of deze twee dokters konijn kundig zijn, ben vorige week voor een second opinion geweest. ik vind het vooral zo zielig voor haar, maar ze lijkt er zelf niet echt veel last van te hebben, al begint haar vacht er een beetje plukkerig uit te zien, maar dit kan ook van het weer zijn.

Geplaatst:

Je voedster: je kan inderdaad een kweek van het snot laten opsturen zodat ze in het lab kunnen uitzoeken welke bacterie het is en welk AB er het beste tegen werkt. Dat kost wel behoorlijk wat. Ik heb het laatste laten doen en dat was 53 euro. Maar dan weet je wel waar je aan toe bent.

Je ram: Kijk eens of je ram ook nog plakpoep heeft als je helemaal geen groenvoer geeft. Alleen SS en hooi. Als dat zo is, dan kun je eens mestonderzoek laten doen bij je DA (ongeveer 20 euro) om te kijken of je ram soms last heeft van coccidiose. vaak wordt het bij volwassen konijnen over het hoofd gezien omdat alleen hele jonge konijnen er snel aan dood gaan, maar sommige volwassen konijnen reageren toch ook nog een beetje op cocc. en krijgen dan chronische plakpoep. (als dat zo is: 3 dagen 1 x daags Toltrazuril geven aan beide konijnen en de kooi heel geod schoonhouden om herbesmetting via de keutels te voorkomen).

Als de plakpoep na het weglaten van groenten wel stopt, ga dan heel langzaam in kleine beetjes weer groenten toevoegen en kijk op welk moment de plakpoep terug komt. Als dat meteen is, probeer dan eens andere groenten. Als dat ook niet werkt, geef je konijn dan geen groenten meer. Op hooi en SS kan een konijn ook heel gezond oud worden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .