Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat hangt er helemaal vanaf wat de concentratie is van de Panacur die je hebt. Ik had eerder een suspensie (dikke witte 'vloeistof' die je eerst moet omzwenken omdat het uitzakt) met 2,5%. En een konijn van 1,85 kg moest 1,5 ml hebben. Maar je hebt ook een pasta (ze hadden toen berekend dat die veel duurder is dan de suspensie, mijn toenmalige DA had de suspensie niet, maar hebben een andere DA daarvoor gebeld en toen kon ik het daar ophalen).

Maar als je Panacur hebt, heb je dat neem ik aan van je DA? En die vertelt je toch wel hoeveel je moet geven?

Geplaatst: (aangepast)

Ik namelijk gelezen dat je 20mg per kilo gewicht mag geven. En dat 2 keer per dag 2 weken lang en dan 10 mg 2 keer per dag gedurende 2 maanden

aangepast door stephanie1301
Geplaatst:

Ik ben vandaag toevallig zelf bezig geweest met het afstruinen van BB op zoek naar info over Panacur-doseringen, omdat ik overweeg mijn konijn voor de zekerheid te gaan ontwormen. Ik heb het volgende gevonden:

Van Panacur pasta geef je 20mg per kilo lichaamsgewicht elke 24 uur (geen flauw idee hoeveel ml dit is, maar daar is ook een topic over geweest), twee weken lang.

Van Panacur suspencie 2,5% geef je 0,8ml per kilo lichaamsgewicht elke 24 uur, twee weken lang.

Je zegt, dat je de vloeibare versie van Panacur hebt, dus dan zou ik dus zeggen, dat je aan 2kg zware Liz dus 1,6ml per dag zou moeten geven (en je mag je het ook nog naar boven afronden, las ik in datzelfde topic).

Dit is dus, wat ik er vandaag over gevonden heb. Anderen zullen hier meer over kunnen zeggen dus dan ik.

Geplaatst:

Volgens mij is er niet zoiets als 'de' vloeibare versie, je hebt diverse soorten Panacur, sommige dierenartsen maken een oplossing van de tabletjes en dan heb je ook een vloeibare versie maar dat is dan niet perse een concentratie van 2,5% dus kijk de concentratie na..

Geplaatst:

@ Dollie

Oké, dat wist ik niet! Voor zover ik na kon gaan hier op BB, kwam ik op 2 soorten Panacur. De suspencie 2,5%, die door Wilhelminapark wordt aangeraden en de pasta. Oh, wacht even, ik herinner me nu ook, dat er ook tabletten bestaan, maar ik wist niet, dat dierenartsen daar zelf vloeibare versies van maken. Omdat ik nergens iets was tegengekomen over andere vormen, ging ik er vanuit, dat de vloeibare versie automatisch de 2,5% was. Mijn fout!

@ stephanie1301

Luister maar naar Dollie en niet naar mij! Ik dacht weer eens ergens verstand van te hebben :$

Geplaatst:

De concentratie is inderdaad heel belangrijk. Volgens mij geldt inderdaad 20 mg / kg lichaamsgewicht, of dat nu pasta of suspensie (of evt. andere vorm) is. Deze 20 mg/kg kreeg ik ook van mijn DA mee. Maar hoeveel ml dat is, hangt dus van de concentratie af. De hoeveelheden die Beestenbende noemt voor de 2,5% suspensie komen overeen met wat ik had van de DA.

Maar ik neem aan dat je het bij je DA moet halen en dat die je kan vertellen hoeveel erin zit/hoeveel je moet geven? En waarvoor wil je het gebruiken als ik mag vragen?

Ik zou eerlijk gezegd niet preventief gaan ontwormen als je konijn gezond is/lijkt. Je kunt hiermee ook resistentie opwekken. Ik heb het weleens gevraagd bij DA, maar die adviseerde dat ook niet.

Geplaatst:
@ Dollie

Oké, dat wist ik niet! Voor zover ik na kon gaan hier op BB, kwam ik op 2 soorten Panacur. De suspencie 2,5%, die door Wilhelminapark wordt aangeraden en de pasta. Oh, wacht even, ik herinner me nu ook, dat er ook tabletten bestaan, maar ik wist niet, dat dierenartsen daar zelf vloeibare versies van maken. Omdat ik nergens iets was tegengekomen over andere vormen, ging ik er vanuit, dat de vloeibare versie automatisch de 2,5% was. Mijn fout!

@ stephanie1301

Luister maar naar Dollie en niet naar mij! Ik dacht weer eens ergens verstand van te hebben :$

Ik denk dat je wel gelijk hebt hoor :P maar dubbelchecken is in dit soort gevallen wel belangrijk.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .