Ga naar inhoud

Dieet - blaasproblemen


Snoef

Aanbevolen berichten

Eén van mijn rammetjes heeft momenteel wat blaasproblemen, o.a. wat beginnend gruis. Ik heb dit probleem al eerder gehad met hetzelfde beestje, echt een heeeeele tijd terug maar dan in ergere mate inclusief blaassteen. Ik ben toen een poosje gestopt met het voeren van SS, omdat daar veel ehh eiwitten?calcium?(weet het even niet meer) inzit. In plaats van brokjes, gaf ik toen veel hooi en vooral groenvoer. Dit heeft prima geholpen, na 2 weken was de steen zo goed als verdwenen, evenals het gruis. Nu ben ik dus weer gestopt met het voeren van SS en heb een zak Vetcare Plus mee gekregen (speciaal voor nijnsels met blaasproblemen) maar dit wil hij niet eten. Ik voer 'm nu dus weer alleen hooi + groenvoer. Maar ik heb echt het idee dat hij honger heeft. Tja, hij is gewoon gewend om 2x daags een bakje brokjes te krijgen. Denk niet dat groentes + hooi daar tegenop kunnen boksen. Dus m.a.w.: ik voel me nogal schuldig en een slechte moeder op het moment en ben bang dat hij te weinig voedsel krijgt.

Wat zouden jullie in dit geval doen?? Meer groenvoer geven? Of er vanuit gaan dat gewoon veel vers hooi per dag geven, + 2 á 3x daags een portie groente wel voldoende voeding zou moeten zijn? Teveel groentes lijkt me ook niet echt handig, dadelijk krijgt hij diarree ofzo. Advies & meningen zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze vroegere DA (voordat we verhuisden, weet niet of hij echt konijnkundig was, maar toch) zei dat een konijn op alleen hooi ook kan leven.. Veel vers hooi per dag lijkt me een prima idee. Je zou verwachten dat dat goed vult, omdat er veel vezels in zitten, maar misschien is dat niet zo. Ik zou idd. oppassen dat je niet teveel groenvoer geeft: dat hij geen diarree of gas oid krijgt (maar hangt er misschien ook vanaf wat je hem geeft, maar ik ben geen expert op groenvoer gebied, die van mij krijgen naast veel hooi (en SS) vooral wat gras en soms iets anders en wilgentakken).

Ik weet dat er 3 soorten SS zijn: junior rabbit, rabbit en mature rabbit. Ik kon alleen niet op internet vinden of er een verschil zit in het calcium gehalte (ik kan wel mijn zus(je) vanavond even vragen, zij heeft een zak mature, maar je kunt natuurlijk ook in de winkel op de zakken kijken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

:rofl: okee :P

High 28% Crude Fibre

Based on Timothy Hay

Low Ca. 0.5%

Added vitamin C – 500mg/kg

Encourages water consumption

With Cranberries and Billberries – natural antioxidents

Echinacea – to help support the immune system & fight infection

Dandelion – a gentle diuretic – to stimulate routine renal function

Rich in “long fibre”

Extended feeding time

Promotes dental wear

Enhances environmental enrichment

A nutritionally complete and balance diet

Wheat and Gluten free

Added Linseed for healthy skin and coat

No artificial colours or flavours

No added sugars

Dit staat er op de site van Supreme. 0,5 dus idd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .