Boefje Geplaatst: 27 augustus 2011 Geplaatst: 27 augustus 2011 Ik zit het een dilemma. Ik had voor 7 september een afspraak om mijn 4 konijnen in te laten enten tegen myx. Dat is op zich al best laat aangezien ze begin april ingeent zijn. Maar het was even niet anders. Een week geleden is bij 1 van mijn konijnen EC geconstateerd en die is gelijk aan de fenbendrops gegaan samen met de andere 3. Die hoeven slechts 2 weken meebehandeld te worden. Nu zouden ze a.s. donderdag voor het laatst hun medicatie krijgen. Een kleine week later zouden ze dan ingeent kunnen worden. Mijn ziek konijn die wordt voorlopig nog niet ingeent. Nu zit ik dus met de vraag... 1. kan ik die andere drie die ongeveer een klein weekje van de behandeling af zijn wel inenten? bijkomend probleem: ze zijn aardig gestressed van al dat meebehandelen. Ze gaan volgend weekend met mij verhuizen. Ander bijkomend probleem: 1 konijntje van mij is afgelopen april voor het eerst ingeent. Kort daarna kreeg ze een dik rood oogje.. was dit een reactie op de enting? Of gewoon een toevallig ontstoken oogje op dat moment? Ik ben bang dat zij er sowieso al gevoellig voor is en ben bang dat ze juist ziek wordt van de enting. En met al die stress eromheen? Ze zitten wel gewoon binnen, maar ook daar zijn wel eens muggen.. Dus ik heb 2 konijnen waarvan ik weet dat ze tegen de enting kunnen.. 1 konijn waarvan ik het niet zeker weet... en 1 konijn die EC heeft en voorlopig toch niet ingeent gaat worden. Verstandig om die twee wel te doen en die andere eerst even te laten wachten en dan samen met mijn EC konijntje in te enten als hij beter is en alle stressmomenten voorbij zijn? hmmm...moeilijk!!
cecelapin Geplaatst: 30 augustus 2011 Geplaatst: 30 augustus 2011 Dat klinkt wel als een hele hoop stress tegelijk hoor. Stress/ziekte en dan laten intenten is volgensmij geen goede combinatie. Heb je je al door je dierenarts laten adviseren? Ik heb mijn konijnen ook binnen, maar woon zelf aan het water en dus idd veel last van muggen etc. Dat was de reden voor mij om het wel te doen. Maar misschien moet je gewoon nu een keertje overslaan.. en ze volgend jaar opnieuw laten inenten.
Nicky_the Geplaatst: 30 augustus 2011 Geplaatst: 30 augustus 2011 Als je horren voor de ramen en deuren hebt, zou ik ze lekker niet enten. Enten brengt ook altijd risico's met zich mee, ook voor gezond ogende konijnen. Het kan zelfs een dodelijke afloop hebben.Een konijn dat ziek is en/of net veel stress gehad heeft en/of net beter is zou ik absoluut niet enten..Het rode oogje kan van de enting zijn, maar kan ook toeval zijn.Succes met je beslissing..
Boefje Geplaatst: 31 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 31 augustus 2011 Ja lastig.. ik kreeg geen reacties dus had maar zelf besloten toch wel de drie te laten in enten.. Bailey doe ik niet want hij zit met zijn EC. Ik heb alweer een afspraak gemaakt die ik in eerste instantie had afgezegd.. dus ik kan t niet maken weer ernaartoe te bellen om het weer te cancelen.. nou ja ik vertrouw erop dat het goed gaat komen... ik ga zaterdag over..dus hebben ze even een paar daagjes de tijd om te wennen aan de situatie.. over het algemeen zijn ze wel wat gewend met reizen en op verschillende plekken zitten..dus hoop dat ik dat voordeel hiermee kan pakken. En wat dat rood oogje betreft.. maar op de gok dat het niet daardoor kwam.. blijft t eng gedoe vinden.. maar ja wil t beste voor mijn beestjes..aan de andere kant..ik heb een konijn gehad dat dertien jaar werd vroeger als kind.. en tja..die heeft alleen maar vhs inentingen gehad en nooit myx.. en hij heeft buiten en binnen gestaan.. maar goed.. keb een beslissing gemaakt en blijf hierbij.. kan gewoon niet veroorloven om te twijfelen aan dingen want dan ga ik mezelf alleen maar voor de kop slaan..
rabbitmams_miriam Geplaatst: 31 augustus 2011 Geplaatst: 31 augustus 2011 voordat ze de enting zetten, vraag er gewoon naar. Geen enkele dierenarts die denkt dat er een risico in zit als hij/zij gaat enten zal dat doorzetten, ook al heb je een afspraak. En twijfelen is menselijk dus je hoeft je zelf niet te slaan hoor :mdr: ik denk dat iedereen hier op bb wel eens voor een dilemma heeft gestaan. Overleg voor de enting gewoon nog even en dan hoor je snel genoeg of het wel of niet kan.:yes: en jij geen stress meer daarvoor opbouwen, je wilt alleen het beste voor je nijntjes toch? Komt wel goed
Boefje Geplaatst: 31 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 31 augustus 2011 ah ja.. had t al een keer gevraagd maar ik zit beetje te klooien met meerdere dierenartsen.. woon hier amper 10 maanden weer en had mijn eerste enting gehad bij konijnenopvang aa en hunze. Dus nog niet bij een dierenarts geweest.. ik hoorde dat die in sappemeer konijnkundig was..maar dat is ffies fietsen voor mij en ik had spoed met mijn ec konijntje.. dus ik ben op de fiets gesprongen naar de dichtsbijzijnde..gelukkig wist ik meer van behandelingen af dan de dierenarts dus die heeft op mijn verzoek meerdere medicatie gegeven ipv alleen fenbendrops.. ze had dankzij mij zelf ook ff weer de boel ingelezen en daar was ze me dankbaar voor. Ze was overigens een vakantie inval.. had ik ff mazzel..want zij was wel redelijk ok. Maar ik belde dus die dierenarts waar ik wilde enten.. en die assistente zei dat ik t bij mijn andere dierenarts moest vragen of dat wel kon omdat ze pas van de fenbendrops af waren.. maarja als je een arts hebt die eigenlijk niet zo kundig is volgens zeggen.. en de assistente van de wel konijnkundige praktijk die verwijst je weg omdat zij t ook niet weet en ik t maar aan die niet zo kundige da moet vragen..tjaaaaaaa.....beetje waardeloos allemaal... dus inderdaad ik ga er gewoon naartoe en vraag t wel voor ik ze ent.. geloof niet dat die daar zo goed antwoord op weet en als ze daar dan toch al als stresskippies in dat draagmandje onder elkaar gekropen zitten hun lot af te wachten kan ik t maar beter gelijk doen anders is dat ook weer stress om niks... ach ik zie t wel.. als t goed voelt of niet.. zijn momentopnames..ik weet niet hoe ze reageren op de verhuizing..eerst dat maar afwachten.
Bianca Geplaatst: 31 augustus 2011 Geplaatst: 31 augustus 2011 Het hangt ervan af hoeveel last je in huis hebt van insecten zoals muggen of vlooien en of er Myx in de buurt is vastgesteld. Als je niet aan het water woont, veel horren gebruikt, geen honden of katten in huis hebt en er geen myx in de omgeving is, dan is de kans dus veel kleiner. Maar een ziek konijn zou ik sowieso niet enten. Gezonde konijnen laat ik wel enten ook al wonen ze bij mij binnen, want je weet nooit zeker, maar voor een ziek konijn is de enting riskanter dan het risico op besmetting. En inderdaad, overleg gewoon met je DA. Als je hem/haar vertrouwt, komt het vast wel goed
Boefje Geplaatst: 31 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 31 augustus 2011 Nou dat is juist het punt..of ik hem haar kan vertrouwen.. die waar ik nu zit vertrouw ik niet..daar heeft Dollie slechte ervaringen mee.. en die wel konijnkundige ken ik niet dus dat moet ik nog maar eens afwachten.. maar goed ik heb al weer genoeg topics gelezen over konijnen die overlijden aan myx..dus ik moet er ook niet aan denken als ze het krijgen. Dollie zei overigens dat ze in Engeland juist adviseren om panacur te geven vlak voor de enting ivm stress enz.. als ik me niet vergis..dus dat zal denk ik wel samen kunnen..maar vraag het nog even na voor de zekerheid. Of de stress teveel voor ze wordt.. ze zijn ook altijd super gestresst bij de da zelf..dus tja.. zijn ook weer moment opnames..maar Bailey gaat sowieso niet ingeent worden. Die gaat gewoon ff de boel skippen..misschien als hij eenmaal helemaal opgeknapt is.. vind het belangrijker dat als hij weer beter is dat ik hem weer kan koppelen aan de groep. Hoe ik dat ga doen is weer een ander topic waar ik vast en zeker wel weer mee ga beginnen in de toekomst.. ga ik eerst alleen 1 voedster koppelen of gelijk alle drie weer.. ik zie t wel eerst maar eens zorgen dat Bailey beter is. En alles achter de rug is.. ziekte verhuizing..enting.. enz enz. Noellie moet volgend jaar ook maar eens onder t mes.. zij is de enige die nog niet gecastreerd is.. zucht.. maar dat is volgend jaar..zien we dan wel weer.
Nicky_the Geplaatst: 1 september 2011 Geplaatst: 1 september 2011 (aangepast) Panacur tegen stress? Panacur is een ontwormings middel, niet een rust gevend middel. Bij grote (en dus ook kleine) honden kan het geven van ontworming samen met de enting al zorgen voor problemen. Ik zou dit dus zeker niet op een konijn uitproberen... 1 september 2011 aangepast door Nicky_the
Boefje Geplaatst: 5 september 2011 Auteur Geplaatst: 5 september 2011 Nee niet tegen stress...maar dat ze niet geen ec krijgen of wat als ze stress krijgen door inentingen...zoiets weet ik veel... maar goed ik ga me drie nijnen gewoon enten... ik zit nu in me nieuwe huisje..de konijntjes schijnen er niet zoveel last van te hebben de verhuizing.. Bailey at gisteren niet meer zo goed.. maar ja gisteravond pas over gegaan... vandaag eet hij wel weer redelijk. Woensdagavond worden de drie ingeent.
Dollie Geplaatst: 5 september 2011 Geplaatst: 5 september 2011 Door een inenting/stress kan de weerstand wat verzwakken. Voor een konijn dat EC bij zich draagt is dat natuurlijk absoluut niet wenselijk, want wanneer krijgen ze problemen.. Juist.. Als de weerstand verzwakt. Daarom wordt in principe aangeraden om EC-konijnen (die al eens ziek zijn geweest dus) Panacur te geven rond de inenting, zodat een eventuele 'aanval' van EC gelijk ingedamt wordt. In Engeland schijnen ze het al preventief te doen ook bij gezonde konijnen. Hoe het zit met resistentie en dergelijke weet ik niet, maar het lijkt mij dat het in elk geval geen probleem zou moeten zijn om vlak na een kuur je konijn in te laten enten. Hier worden Feline, Pip en Peter ook gewoon ingeƫnt. Feline en Peter worden woensdag ingeƫnt bij mijn DA in Sappemeer en met Pip moet ik nog even kijken. Fred had gisteren opeens rode, geirriteerde oograndjes en bobbeltjes erbij.. En Fred is vanwege zijn conditie niet ingeƫnt de laatste keer.. Vandaag bij de DA geweest en er is 'niets' aan de hand, geen myx. in elk geval. Maar de entdag bij mijn nieuwe DA is morgen en dat komt dan net niet zo handig uit.
Boefje Geplaatst: 8 september 2011 Auteur Geplaatst: 8 september 2011 Ja echt wat een gedoe he. Nou ik ben met Boefje, Noellie en Juneau geweest in sappemeer gisteren..dus dat is goed gegaan. Ze hebben nergens last van. Alleen die man die me hielp.. dierenarts..die deed wel heel klungelig met nageltjes knippen..en mijn entboekjes zijn niet eens gestempeld!! :( Heb ik zelf maar datum bij gezet dan...anders raak ik in de war.. beetje weird..ik ben gewend op zo'n ent afspraak dat ze gewogen worden, prikjes krijgen en nageltjes en gebitscontrole en alles... maar hier dus niet.. zucht.. en dan is dit een konijnkundige dierenarts..maarja ey @ dollie die ene nieuwe dierenkliniek noordnederland aan de hoofdstraat? Is dat wat? Die is ook wel redelijk in de buurt. Ja die ene vrouw bij dierenkliniek hoogezand die is weer weg en nu is die ene weer terug...beetje naar persoon.. bot.. dus ik denk erover om daar pleitos te gaan.
Dollie Geplaatst: 8 september 2011 Geplaatst: 8 september 2011 Haha, mijn moeder was er gisteravond ook met Feline en Peter. Dus als je toevallig nog een prachtig isabellabont hangoortje en een hele mooie Tan hebt zien zitten in een reismandje...... :he: en Lilian (Wupsie) was er met Max en Mini.Maar als het goed is was van der Weijde er gisteren en dat is ƩƩn van de fijnste dierenartsen die ik ooit gehad heb. Ik weet niet hoe het gisteren gegaan is, maar toen ik Peter Rabbit heb in laten enten is die ook gewoon gewogen volgens mij. Zijn kiezen zijn sowieso gecheckt. Nagels knippen is nooit nodig (of ik doe het zelf) dus ja dat zou ik niet weten. DKNN heb ik meerdere slechte ervaringen mee en Lilian ook. Voor een groot deel komen die niet eens voort uit onkundigheid maar het lijkt gewoon wel complete desinteresse. Zo waren wij er enkele weken geleden 's avonds nog met een konijntje van de opvang, zij was behoorlijk gewond en eƩn van de wonden bleef maar bloeden. Het leek ons wel zo verstandig om er een krammetje in te laten zetten. Dat zeiden we dan ook tegen de dierenarts. Die begint eerst een verhaal af te steken over waarom het niet verstandig zou zijn er een kram in te doen, doet er vervolgens wƩl een paar krammen in en controleert nog iets (geen idee meer wat?) omdat wij er om vroegen. Op onze vraag of hij aan de wonden kan zien wat er gebeurt is, antwoord hij dat het een hond geweest moet zijn, want die richten zulke erge schade aan meestal. En that's it. Konijntje is een dag later overleden (terwijl ze opgenomen was bij een andere DA) haar strottenhoofd bleek volledig kapot te zijn. Deze dierenarts had al geconstateerd dat er behoorlijke schade was, maar geeft het konijn vervolgens gewoon weer mee. Ok, hebben wij gevraagd of we haar niet beter konden in laten slapen? Nee. Maar als dierenarts hoor je toch verder te kijken, of ben ik nu gek.. Dit konijn heeft in onze ogen onnodig geleden. Nou ja en zo zijn er meer dingen. Ik ga er dus niet meer heen, tenzij het niet anders kan, zoals met Laura dan ook het geval was..Dit was overigens wel in Veendam maar volgens mij rouleren de dierenartsen een beetje. Mocht je wel naar DKNN gaan, vraag dan naar Eva. Dit is een poos de dierenarts van de opvang geweest.
Boefje Geplaatst: 9 september 2011 Auteur Geplaatst: 9 september 2011 Ow dus die dierenkliniek noordnederland is dus al helemaal niks.. waardeloos zeg..ja die man van sappemeer was wel aardig maar die deed alleen prikjes geven en meer niet..ik moest echt vragen of hij de nageltjes wilde doen en hij zei dat ik normaal gewoon dat erbij moest vragen zodat ze daar rekening mee kunnen houden als t druk is..en dan kost t verder niks..maarja beetje weird..dat ze dat bij het afspraak maken niet vroegen..hoe moet ik nou weten dat t niet standaard gebeurd terwijl ik bij elke enting dat wel heb gehad... zelfs die bij jullie toen. Ow ik weet niet heb wel een meisje op krukken met dr vriend ofzo gezien... met zo'n cabrio draagmandje met een nijn boven en eentje onder.. en verder iemand met een mandje met een konijngrijze nhd redelijk groot voor een nhdtje.
Dollie Geplaatst: 9 september 2011 Geplaatst: 9 september 2011 Dan waren mijn moeder en zusje denk ik net weg die waren voor Lilian aan. Lilian (Wupsie dus) was die met krukken :he:
wupsie Geplaatst: 9 september 2011 Geplaatst: 9 september 2011 Ow dus die dierenkliniek noordnederland is dus al helemaal niks.. waardeloos zeg..ja die man van sappemeer was wel aardig maar die deed alleen prikjes geven en meer niet..ik moest echt vragen of hij de nageltjes wilde doen en hij zei dat ik normaal gewoon dat erbij moest vragen zodat ze daar rekening mee kunnen houden als t druk is..en dan kost t verder niks..maarja beetje weird..dat ze dat bij het afspraak maken niet vroegen..hoe moet ik nou weten dat t niet standaard gebeurd terwijl ik bij elke enting dat wel heb gehad... zelfs die bij jullie toen. Ow ik weet niet heb wel een meisje op krukken met dr vriend ofzo gezien... met zo'n cabrio draagmandje met een nijn boven en eentje onder.. en verder iemand met een mandje met een konijngrijze nhd redelijk groot voor een nhdtje.Dat was ik dus :he: hihi maar hoe bedoel je eentje boven en 1 onder? Mini zat inderdaad boven op max, maar er zit geen verdieping in de box:p en die prachtige konijngrijze was ook mooi idd, had ook wel iets duitsehangoorachtigs:pmaar wie was jij dan?
Boefje Geplaatst: 10 september 2011 Auteur Geplaatst: 10 september 2011 Ik was met die twee kids en me aangetrouwde nicht. Dat was my ride..hahah die bracht me daarheen met dr kids en die wilden graag mee want ze waren nog nooit bij een dierenarts geweest. De lawaaischoppers. haha.. Met donker haar.. zat op de eerste stoel om t hoekje van t praktijkkamertje.
Boefje Geplaatst: 10 september 2011 Auteur Geplaatst: 10 september 2011 Oooh ja kan ook een duitse hangoor zijn...maar dacht dat die iets groter waren... hahaha maar heb wel eens vaker zulke grote nhdtjes gezien trouwens.. wel groter.. Maar wel sneu voor dat ene konijntje die overleden is.. bah knap dat jullie dat kunnen ik zou echt kapot van verdriet zijn telkens als ik weer zo'n konijntje kwijtraak door zoiets ookal is t dan van de opvang en niet mijn eigen konijn..je voelt je toch wel betrokken. Ik kan dat niet hoor..
Aanbevolen berichten