rabbitmams_miriam Geplaatst: 25 augustus 2011 Geplaatst: 25 augustus 2011 evert, mijn konijntje is vandaag geholpen aan haakjes aan zijn kiesjes. Gelukkig allemaal goed gegaan. Sinds 5 uur weer lekker thuis. Eten gaat moeizaam, keutels nog niet maar heb ik ciseral voor en moest het in de gaten houden of hij gaat keutelen.Nu heb ik even ene vraag mbt pijnstilling. Die heb ik standaard in huis ( metacam) maar bij de da zeiden ze dat hij dat al pijnstilling gehad had en ik morgen pas zelf hoefde te geven.Volgens mij werkt pijnstiling maar max 12 uur of zit ik daar nu fout?Heb zelf namelijk het gevoel dat de pijnstilling uitwerkt langzaam. Wie heeft er ervaring mee en weet of ik vanavond al met de pijnstilling kan beginnen want nogmaals ik wacht niet tot morgen want dat is naar mijn gevoel veel te lang......
Dollie Geplaatst: 25 augustus 2011 Geplaatst: 25 augustus 2011 Ligt er echt aan welke pijnstiller gegeven is hoor. Mijn idee is dat je het moet halveren. Een pijnstiller die 24 uur werkt bij katten, doet dat bij konijnen inderdaad niet. Maar er zijn pijnstillers waarvan ze zeggen dat die 48 uur moeten werken en mijn ervaring is wel dat konijnen de daarop volgende 24 uur ook gewoon niks nodig zijn. Het gaat dan om tolfedine. Maar veel dierenartsen gebruiken metacam (injectie dan wel, niet oraal) en dat werkt ook iets minder lang is mijn ervaring. (Maar dat is wat ik aan (mijn) dieren merk, ik ben geen dierenarts natuurlijk..) Sowieso is het in mijn ogen schadelijker om te lang te wachten met pijnstilling geven dan om het toch wat eerder te geven (immers, stasis is ook levensgevaarlijk), hoewel je het wel over Metacam hebt wat vrij sterk is.. Als het om Carprofen zou gaan dan zou ik niet aarzelen en het vanavond nog geven maar Metacam.. Het is niet voor niets dat je zo een flesje Carprofen mee krijgt terwijl Metacam bij de gemiddelde dierenarts wel een 'probleem' is. Ik geef zelf alleen metacam als blijkt dat Carprofen niet sterk genoeg is.. Omdat het ook een belasting voor het lichaam, de nieren is. Durf hier verder nou ook niet echt advies over te geven. Ik zou in dit geval je DA bellen en het even voorleggen.
rabbitmams_miriam Geplaatst: 25 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 25 augustus 2011 ik heb een hele gedetaileerde rekening gekregen en er staan rimadyl erbij vermeld. Dat zou een pijnstiller zijn .
jack en olivia Geplaatst: 25 augustus 2011 Geplaatst: 25 augustus 2011 ik zou dit ook met de DA overleggen ik had hetzelfde probleem hier maar hun raadde toch aan om de dag erna pas te starten!
rabbitmams_miriam Geplaatst: 25 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 25 augustus 2011 ok thanx voor jullie reactie :-)
Debbie Geplaatst: 25 augustus 2011 Geplaatst: 25 augustus 2011 Jady van mij had dinsdag na haar operatie een injectie metacam gekregen en ik moest net als jou de volgende dag beginnen met pijnstilling geven (ook metacam)Om een uur of 7 s'avonds begon ze te knarsen en had het idee dat ze pijn had, dus ik heb even gebeld en het kon zo zijn dat ze toch pijn had en mocht daarom al beginnen met de medicatie.Mijn nijn is gecastreerd dus dat is wellicht een iets heftigere operatie maar het kan dus wel dat het ''uitgewerkt'' is.
rabbitmams_miriam Geplaatst: 25 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 25 augustus 2011 ik heb nu wel metacam gegeven maar een kleinere dosis en ik merk dat evert veel allerter is, weer probeert te eten en dwangvoeding ging er ook iets makkelijker in dus dnek dat het in zijn geval goed is geweest,wordt nu zelfs weer beetje nieuwsgierig .
Dollie Geplaatst: 25 augustus 2011 Geplaatst: 25 augustus 2011 (aangepast) ik heb een hele gedetaileerde rekening gekregen en er staan rimadyl erbij vermeld. Dat zou een pijnstiller zijn . Als ik mij niet vergis bevat dat dezelfde wekrzame stof als Metacam. Maar volgens mij zegt de reactie van je konijn inderdaad wel duidelijk dat het de juiste beslissing was. 25 augustus 2011 aangepast door Dollie
rabbitmams_miriam Geplaatst: 25 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 25 augustus 2011 ja echt wel, ze reageert allerter , heb alleen je advies wel opgevolgd en een iets mindere dosis gegeven ( om toch niet teveel in dat kleine lichaampje te stoppen) , zelfs daar reageerde ze goed op. Nu hopen dat de verbetering doorzet.
Aanbevolen berichten