Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb ontzettend last van de konijnen, voornamelijk als ik ze vast heb gehad moet ik ontzettend niezen en ook hebik een snotneus.

Dit komt door de haren, bij het verschonen of in de buurt zijn van de diertjes heb ik nergens last van. Geen last van cavia's of andere huisdieren, alleen als ik met de konijnen heb geknuffeld.

Ook als ik de diertjes knuffel komen er losse haartjes in de lucht. Geen hele plukken. De ren ligt niet onder met haren, alleen alsik ze aai of ze pak dan laten er vaak wat haartjes los en gaan dwarrelen. Haar uitval lijkt me een extreme term, omdat de diertjes geen vreemde vacht hebben ( geen kale plekken of een slecht uitziende vacht, verder ook helemaal gezond en geen andere klachten ).

Mijn 2 vragen:

Is er iets om deze allergie te remmen ( buiten rustig aaien waardoor er minder haren door de lucht dwarrelen )

Is het normaal dat je bij het aaien en oppakken wat haren door de lucht krijgt of moet een konijn amper haren verliezen?

Graag hoor ik of mensen hier iets over weten, ik denk er niet aan om ze weg te doen ivm een beginnende allergie omdat het alleen bij het knuffelen voorkomt, voor de rest (nog ) niks aan de hand.

Geplaatst: (aangepast)

Bij nader in zien nog een extra vraag over de vachtverzorging van een diertje.

Officieel vast geen vos konijntje maar het gaat om een diertje op dwergformaat van 1.6 kilo.

hij heeft op de oortjes en rond het kopje een andere soort vacht, een dikke pluizige vacht die

naar mijn idee ook groeit. De haren worden langer. Op dekont zitten gladden haren zoals de meeste konijnen

die hebben.

Mijn vraag of die 'vosachtige' haren bijgehouden moeten worden en gekamt en geknipt? Dat diertje verliest namelijk ook wat haartjes als ik hem aai. Ik ben niet bekend bij dit soort vacht dus ik hoop dat iemand me daar meer over kan vertellen.

aangepast door bupsie
Geplaatst:

wat losse haartjes hou je altijd wel volgens mij.

misschien kan je voor het aaien met een iets vochtig

washandje over je konijn gaan zodat de losse haartjes

niet gaan dwarrelen

geen idee of dit helpt hoor

ja je moet de lange haren kammen en indien te lang mag

je die gewoon knippen

succes

Geplaatst:

Konijnen laten uit angst/stress haren los. Oppakken is een angstige onderneming voor konijnen en daarom laten ze vaak een hoop haren los. (Is voor een konijn gegrepen worden door een roofdier en dus de dood voor zo'n beestje)

Dit kan je dus heel makkelijk aanpakken door je konijn niet meer op te pakken en gewoon lekker met z'n pootjes op de grond te laten en dan te knuffelen.

Konijnen horen gewoon te verharen van wintervacht naar zomervacht en andersom. Ik merk dat mijn konijn dit jaar ook enorm lang blijft verharen en dus blijft pluizen.

Verder heeft mijn konijn ook een hele sprietenkop en zolang hij daar geen last van heeft, ga ik daar niet in zitten knippen.

Geplaatst:

Je kunt bij de huisarts een speciale neusspray halen tegen allergieƫn ;)

Verder zo veel mogelijk kammen, borstelen en plukken (desnoods een mondkapje voor of een dikke sjaal). Je hebt ook van die rubberen handschoenen. Ik heb er geen ervaring mee, maar veel mensen zijn er positief over.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .