Ga naar inhoud

Ziek of niet? Niet eten, dan weer wel, weinig drinken, keutels opeten...

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik maak me een beetje zorgen om één van mijn konijntjes, Fleur, ze is zichzelf niet.

Afgelopen weekend zijn we weggeweest en moesten we de konijntjes meenemen. Ze hebben daardoor 2 keer een rit gemaakt van ruim anderhalf uur en dat vinden ze sowieso maar niks. Maar normaal is het een paar minuutjes wennen als we weer thuis zijn en dan is alles weer normaal.

Sinds we gisteravond terug zijn wilde ze helemaal niets eten. Ze zat zielig in haar hok en ging steeds liggen. Normaal ligt ze ook vaak, maar dan vindt ze het gewoon lekker en is ze relaxed. Doordat ze helemaal niets wilde eten en nogal schrikerig was, kan ik me niet voorstellen dat ze lag te relaxen.

Ze is sowieso geen knuffelaar, aaien vindt ze heerlijk maar ik moet haar niet te lang optillen. Nu liet ze zich veel makkelijker pakken en was ze ook slapper.

Later op de avond heeft ze een heel klein stukje appel gegeten en ging ze toch wat rondlopen in de kamer. Nadat ze een tijd lekker tegen haar vriendje aan had gelegen op een stoel ging het volgens mij beter, want toen ik ze eten ging geven at ze gelukkig van de brokjes!

Even later vond ik een vreemde keutel met heel veel haren erin, dus ik was bang voor verstopping. Maarja, ze ging wel weer eten, en ik weet natuurlijk niet zeker of deze van haar was of van Joey...

Ik ben er vannacht nog een keertje uitgeweest en ze een lekker nat blaadje witlof gegeten en dat ging er prima in.

Vanmorgen waren ze allebei weer vrolijk aant rondrennen in de kamer en vielen ze op hun SS aan. Normaal eten ze alleen altijd alles heel snel op, en nu hadden ze na een tijdje allebei genoeg terwijl er nog wel 1/3 lag.

Toen ik vanmiddag weer thuiskwam wilde ze ook wel een blaadje witlof en een stukje wortel ging er ook in, maar toch zijn ze allebei niet zo enthousiast als anders. Ook viel me op dat er maar weinig keuteltjes in de poepbak lagen en ze hebben vrijwel geen water gedronken.

Wat me wel opviel is dat ze al sinds gisteravond keutels uit de poepbak eet... :s

Ik vraag me af of ik hiervoor de DA moet raadplegen of niet. Zou het misschien komen door alle stress van het autorijden of zou er toch meer aan de hand zijn?

Heeft iemand misschien tips?

Alvast heel erg bedankt!

Geplaatst:

nadat wij terug kwamen van belgie met onze konijnen (die waren wel aan de auto gewend)

waren ze ook totaall zichzelf niet, moe niet zoveel zin in eten vreemde keutels!

maar na 1 dag hier niks meer aan de hand.

duurt dit langer als een dag dat ze slecht eten en drinken moet je wel ingrijpen

je kan ze even op de SS junior zetten als ze hier echt niet willen eten krijgen ze dat en dan eten ze wel

kan door de stress van het rijden komen dat ze of aan de diarree gaan, gas of verstopping!

als ze slap aanvoelen met optillen is dat niet een heel goed teken, dan zijn ze zodanig verslapt dat ze te weinig gegeten en gedronken hebben, ik zou ze gaan dwanvoeren met recovery en spuitjes water in het bekje spuiten!

want dat water geven als ze zelf niet drinken is heel belangrijk!!

de keutels in de gaten houden zodra deze heel klein worden heel weinig of slap moet je even contact opnemen met de DA.

jij kent je konijnen het best vertrouw je het niet? gelijk de Da inschakelen! dan kan je over de tel uitleggen hoe of wat en kunnen hun zeggen of het noodzaak is om te komen!!

• 2 weken later...
Geplaatst:

maar dwangvoeren en water in bekje spuiten moet ook gedoseerd je kan niet je hele konijn volspuiten met eten en drinken..moet gewoon kleine beetjes verspreid over de dag...maar ja hoe die dosering gaat weet ik niet..trouwens kan geen kwaad even naar de dierenarts te gaan. Mijn konijn was ook altijd gevoellig na een lange rit wilde hij ook een dag niet goed eten..maar ik ken hem wel goed genoeg om te weten of het eventjes stress is of niet...dan geef ik gewoon een tijd lang veel natte groenten en hooi en beetje biks uit de hand voeren omdat die andere konijnen alles voor zijn neus opeten.. en desnoods verspreid over de dag wat biks geven uit de hand. Zodat je ook precies weet wat hij binnen heeft. Gas kan het ook zijn of inderdaad verstopping..mijn advies is dierenarts.. vooral omdat je niet weet wat het is of wat je zou moeten doen..

Geplaatst:

Bij een verstopping mag er absoluut geen oxbow of andere dwangvoeding gegeven worden. De vezels van deze voedingen gaan zich hechten aan de verstopping en zo wordt de verstopping alleen maar erger.. Je kunt dan beter Olvarit wortel papje geven en dan 1 ml per keer om een maag overvulling te voorkomen.

Maar als het al zo ver is dat je gaat dwangvoeren, zou ik echt even langs de da gaan.

Geplaatst:
Bij een verstopping mag er absoluut geen oxbow of andere dwangvoeding gegeven worden. De vezels van deze voedingen gaan zich hechten aan de verstopping en zo wordt de verstopping alleen maar erger.. Je kunt dan beter Olvarit wortel papje geven en dan 1 ml per keer om een maag overvulling te voorkomen.

Maar als het al zo ver is dat je gaat dwangvoeren, zou ik echt even langs de da gaan.

Mag ik vragen hoe je hierbij komt? Bij verstopping is het geven van vezels en vocht erg belangrijk en in Olvarit zitten nou niet bepaald veel vezels.

Ik ben inderdaad wel van mening dat als men al tot dwangvoeren over moet gaan een tripje naar de DA verstandig is.

Geplaatst:

Nadat de verstopping eruit is en er dus weer keutels komen, zijn de vezels inderdaad belangrijk, maar niet als er nog een verstopping zit.

Ik heb dit van diverse literarturen en m'n eigen ervaring. Het is ook terug te lezen op konijnen.nl

Geplaatst: (aangepast)

Op die site wordt een onderscheidt gemaakt tussen een beginnende verstopping en een volledige verstopping. Bij een volledige verstopping wordt inderdaad aangeraden geen vezels te geven, maar aangezien er in dit geval nog wel keutels gevonden worden is er hier geen sprake van een volledige verstopping. Daarbij zou ik bij een volledige verstopping niet gaan zelf dokteren, maar een DA raadplegen.

Bij een beginnende verstopping worden juist vocht en vezels aangeraden.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Een beginnende verstopping is inprinciepe hetzelfde als dat er na een volledige verstopping weer keuteltjes komen. Het is logisch dat beiden op dezelfde manier behandeld worden: vezels, papaya en ananassap.

Ik doelde met mijn eerste opmerking op een volledige verstopping. Dit had ik duidelijker aan moeten geven.

Geplaatst:
zit nou niet te ruzien, geef goed advies!

:rofl: Dit is een forum, daar wordt gediscussieerd. Misschien is het handig om het verschil te leren zien tussen ruzieën en discussieren/aanvullingen geven voordat je nutteloze reacties post waar een TS verder niets aan heeft;) Geef dan op zijn minst nog wat 'goed advies' naast alleen zeggen dat leden niet moeten ruzieën. Er is overigens best goed advies gegeven.

Ik heb, naast de adviezen wat te doen bij een verstopping zoals hierboven gegeven, nog een kleine aanvulling. Je zou de konijnen volgende keer Bach Rescue Remedy kunnen geven als je op reis gaat. Dan blijven ze wat meer ontspannen waardoor de de kans op verstopping volgende keer kleiner is.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .