Ga naar inhoud

Help, konijn eet niet


Luna

Aanbevolen berichten

Mijn konijn eet niet.

Ik heb om 11.30 uur wat korrels aan beide gegeven en om eerlijk te zijn weet ik niet zeker of Billie toen heeft gegeten. Het viel me wel op dat hij alleen in de ren lag. Toen ik op het etensbakje tikte kwam hij wel naar boven, het nachthok in. Maar heb hem niet gezien of hij wel of niet ging eten.

Rond een uur of 15.30 lag hij in een hoekje van de zandbak en reageerde niet op mijn roepen. Viel me op dat zijn neusje ook niet bewoog. Heb hem kunnen pakken maar uiterlijk zag ik niks anders aan hem.

Heb een half uur geleden een beetje andijvie bij hem gehouden en hij draaide zich hier van af. Daarna korrels aangeboden maar ook hier wilde hij niks van weten.

Diarree heb ik niet in het hok gevonden. Obstipatie weet ik niet of hij heeft want ze zitten met zijn tweeën. Hoe zie je of een konijn gas heeft?

Ik heb in huis anti-gas medicijnen (infacol), medicijnen tegen obstipatie (prozyme), science recovery en olvarit wortel.

Wat moet en kan ik nu het beste doen en zou ik hem naar binnen moeten halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hebben de laatst snot gehad. Een van de twee had toen ook erg veel moeite met eten, zelf het lekkerste wilde ze niet meer hebben.. Ik heb haar toen voor de zekerheid infacol gegeven, had gezien dat het in ieder geval geen kwaad kan dus dat heb ik haar gegeven. Het eerste uur geef je dan ieder kwartier 1 ml, daarna elk uur nog een keer als het nodig is.

Wanneer ze echt gas hebben hoor je hun buikje harder dan normaal borrelen. Het zou kunnen zijn dat het hard of juist erg zacht aanvoelt maar dit heb ik bij mijn konijntje toen ook niet opgemerkt. Toch ging ze na de infacol wel weer een klein beetje eten. Wat witlof (haar lievelingsgroente) ging er met hele kleine hapjes weer in.

Omdat ze nog steeds niet echt veel at en geen biks op had heb ik haar inderdaad olvarit wortel gegeven. Dat vond ze heerlijk! Hier heeft ze die dag 3 kwart van het potje op en nog wat witlof en andijvie er bij. De volgende dag at ze nog steeds niet het normale aantal biks, toen heb ik haar nog wat olvarit er bij gegeven en dit de dagen erna steeds wat afgebouwd. Door de olvarit heb ik wat van de biks geroerd. Je kunt bijvoorbeeld het onderste uit de zak schudden en dat er bij doen, dan heeft ze wat extra vezels binnen. Een andere mogelijkheid is een beetje lauw-warm water bij de biksjes doen en hier een soort papje van maken met de olvarit.

Inmiddels is haar eetlust weer helemaal terug en eet ze weer als de oude (of zelfs beter!).

Misschien dat je voor de zekerheid infacol kunt geven en proberen of ze de olvarit lekker vindt. Bij mij hielp het om het de eerste keer op mijn vinger te doen, daar likte ze het zo van af. Eerst wilde ze het niet van een bordje af eten maar wel van mijn vinger, later ook van een bordje. Hoop dat het snel beter gaat met je nijn, niets zo vervelend als je zorgen maken om je kleine vriendje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat je je konijn stress bezorgd door medicijnen toe te dienen, zou ik eerst goed gaan observeren of hij/zij nu daadwerkelijk niets meer eet en geen ontlasting meer heeft.. Stress is nooit goed voor een konijn..

Als ik denk dat er iets mis is, ga ik gewoon in de ren zitten. Ik zeg niets, doe niets, beweeg niet en kijk gewoon naar wat ze doen. Dit hou ik dan een tijdje vol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat je je konijn stress bezorgd door medicijnen toe te dienen, zou ik eerst goed gaan observeren of hij/zij nu daadwerkelijk niets meer eet en geen ontlasting meer heeft.. Stress is nooit goed voor een konijn..

Als ik denk dat er iets mis is, ga ik gewoon in de ren zitten. Ik zeg niets, doe niets, beweeg niet en kijk gewoon naar wat ze doen. Dit hou ik dan een tijdje vol.

Heb je helemaal gelijk in.

Ik ben vandaag in de tuin bezig geweest en om de paar minuten heb ik in het hok gekeken en hij blijft in het hoekje zitten van het nachthok. ik heb hem 2x zien verplaatsen naar een ander hoekje maar nu zit hij alweer even in het hoekje waar hij nu meestal zit.

Terug denkend over vanmiddag, toen ik hem optilde dacht ik wel even van "zo je bent dikker geworden". Normaal voel ik alles duidelijk nu had ik het idee dat ik alleen buik vast hield. Toch gas??????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf (gelukkig) geen ervaring met gas, maar dit zijn de symptomen (konijnen.nl):

Symptomen die het meest voorkomen zijn:

- Harde borrelende geluiden in de buik van je konijn, of doodse stilte. Normaal hoor je zachtjes borrelen/pruttelen als je aan de buik luistert.

- Je konijn wordt apathisch, wil met rust gelaten worden, zit vaak met de ogen half gesloten.

- Stopt met eten (hoeft zelfs de lekkerste dingen niet).

- Je konijn ligt in een ongemakkelijke of ongebruikelijke houding - gedeeltelijk op de zij om de pijn te verlichten (hoogstwaarschijnlijk met het voorste gedeelte van het lichaam wat omhoog terwijl de achterpoten relaxed lijken); of je konijn wil helemaal niet liggen maar geeft de voorkeur om rechtop te zitten in een heel rechte houding.

- Vaak zal je konijn rusteloos zijn, steeds een andere plek zoeken en met de achterpoten het stro wegtrappen, dat is vanwege de pijn.

Meer tekenen van pijn:

- - Wegrennen en zich verstoppen, als dat geen normaal gedrag is

- - Snelle ademhaling of hijgen.

- - Knarsetanden, luid, alsof er kiezels worden doorgebeten.

- De buik zal heel hard aanvoelen, of extreem zacht.

- Als je je konijn optilt, is hij (vaak) slap.

- Geen keutels, of natte.

aangepast door Nicky_the
link eruit gehaald ivm regels bb
Link naar reactie
Delen op andere sites

Symptomen die het meest voorkomen zijn:

- Harde borrelende geluiden in de buik van je konijn, of doodse stilte. Normaal hoor je zachtjes borrelen/pruttelen als je aan de buik luistert. (nog niet gehoord)

- Je konijn wordt apathisch, wil met rust gelaten worden, zit vaak met de ogen half gesloten. (apathisch klopt)

- Stopt met eten (hoeft zelfs de lekkerste dingen niet). (eet niks)

- Je konijn ligt in een ongemakkelijke of ongebruikelijke houding - gedeeltelijk op de zij om de pijn te verlichten (hoogstwaarschijnlijk met het voorste gedeelte van het lichaam wat omhoog terwijl de achterpoten relaxed lijken); of je konijn wil helemaal niet liggen maar geeft de voorkeur om rechtop te zitten in een heel rechte houding. (ligt wel anders als dat hij altijd ligt maar niet zoals hier beschreven)

- Vaak zal je konijn rusteloos zijn, steeds een andere plek zoeken en met de achterpoten het stro wegtrappen, dat is vanwege de pijn. (verplaatst zich nu wel op zijn tijd)

Meer tekenen van pijn:

- - Wegrennen en zich verstoppen, als dat geen normaal gedrag is (hij blijft juist heel stil liggen)

- - Snelle ademhaling of hijgen. (zijn neus gaat juist niet op en neer)

- - Knarsetanden, luid, alsof er kiezels worden doorgebeten. (nee)

- De buik zal heel hard aanvoelen, of extreem zacht. (hard)

- Als je je konijn optilt, is hij (vaak) slap. (nee)

- Geen keutels, of natte. (weet ik niet zit met tweeën)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn al deze tips, maar in feite is er maar 1 ding wat je met een niet-etend konijn moet doen: naar de dierenarts. Ik weet niet of je dit nog leest en hoe het nu gaat, maar ik zou contact opnemen met een dierenarts.

En voor de volgende keer ook: niet hier vragen, maar bellen met de dierenarts! Een diagnose stellen kan niet via een verhaal op een forum. Bovendien zijn hier, volgens mij, geen dierenartsen.

Succes,

Groetjes Christa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga net zoals voor mezelf niet ala minuut naar een arts. Eet hij morgen nog niet ja dan ga ik naar een DA.

Vele hier hebben net zoals ik een EHBO doos voor onze nijnen en dus wil ik de eerste hulp zelf aan mijn nijn geven. Ik heb dan niet zoals een DA chemische medicatie maar zekers wel veel in homeopathische vorm hier liggen. Vandaar mijn vraag hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sluit ik me bij aan

een konijn laat pas zien dat hij wat mankeert als hij echt goed ziek is

Beterschap

Hoe gaat het vandaag

Fijn al deze tips, maar in feite is er maar 1 ding wat je met een niet-etend konijn moet doen: naar de dierenarts. Ik weet niet of je dit nog leest en hoe het nu gaat, maar ik zou contact opnemen met een dierenarts.

En voor de volgende keer ook: niet hier vragen, maar bellen met de dierenarts! Een diagnose stellen kan niet via een verhaal op een forum. Bovendien zijn hier, volgens mij, geen dierenartsen.

Succes,

Groetjes Christa

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet eten is nooit goed, en als je een dag wacht kunnen de problemen alleen nog groter worden of zelfs fataal worden.

iedereen beslist het natuurlijk voor zichzelf maar als een van mijn nijntjes niet eten sta ik echt heel snel bij mijn dierenarts voor ene goede diagnoze zodat ik de behandeling kan starten.

Hoe gaat het nu met je konijntje??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gaat het nu met je konijntje? Ik moet aan mijn verhaal toevoegen dat ik wel contact heb gehad met de dierenarts. Ze waren toen bezig met een antibiotica kuur en de DA gaf aan dat daardoor de eetlust wat af kon nemen of het eten ander effect op de darmen kon hebben. Hij gaf aan dat ik hem goed in de gaten moest houden en indien nodig dwangvoeding kon komen halen. Hij heeft me de tip gegeven van de olvarit potjes en dat werkte bij mij goed.

Ieder besluit voor zich of hij/zij naar de dierenarts gaat. 1 ding is zeker: een konijn dat niet eet is niet helemaal gezond. Dus extra aandacht en goed kijken wat hij/zij wel of niet doet. Bij twijfel zeg ik altijd dat je beter 100 x te veel bij de DA kan staan dan 1 x te weinig..

Ben erg benieuwd naar hoe het nu met je konijn gaat,,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nijn Billie huppelt sinds vanmiddag weer gezellig met zijn dame Bodhi rond in hun villa.

Ik kon vannacht echt niet in zijn bek kijken, ik kreeg met moeite het pipetje naar binnen bij hem. Masseren van zijn buik heb ik ook gedaan.

Maden heeft hij niet. Ik had hem gister middag hierop al nagekeken. Dit naar aanleiding van jouw topic over Bonbon Ingrid.

Billie is net 15 maanden oud.

Knaagstenen krijgen mijn nijnen niet ivm met teveel calcium erin. Ze hebben zo ie zo 2 boomstammen in hun hok (maar daar hebben ze de barst al geheel vanaf gegeten) tevens krijgen ze regelmatig takken te eten, hebben ze altijd hooi en bestaat hun voeding groot en deels uit groente en een heel klein beetje biks. Ik controleer van beide nijnen regelmatig hun uiterlijk op bv plakpoep, sore socks en dan bekijk ik ook hun onder en boven voor tanden. De rest van de tanden laten ze niet toe.

Ik ben vannacht op gebleven tot 2.30 uur en tot die tijd ook infacol gegeven. Had mijn wekker op 8 uur gezet en dan zou het ongeveer 18 uur geleden zijn dat hij gestopt was met eten.

Ik word nooit wakker als Mike naar zijn werk moet maar nu wel, dat was om 7.15 uur. Het eten dat ik in zijn hok had gelegd was op, behalve het hooi. Hij had dus 2 blaadjes witlof op en 2 theelepels olvarit wortel en er lagen een paar keutels in het hok. Heb hem weer 2 blaadjes witlof gegeven, 1 blad andijvie en een heel klein beetje biks. Het biks begon hij meteen aan te eten. Een paar uur later was alles op.

Ik vond hem nog wel wat te stil/rustig verder dus wilde hem nog wat infacol geven. Nadat hij me flink open gekrast had en zijn kaken stijf op elkaar hield kreeg ik toch het pipetje erin. Die is dus nu in tweeën. Hij heeft gewoon tijdens het slikken, gelijk het plastieken pipetje doorgebeten. Ik had toen dus al van, hij voelt zich een stuk beter.

Heb hem nog een uur in het binnenhok hierna gelaten om weer tot rust te komen na deze worsteling en heb hem toen bij zijn dame terug gezet. Dit was even snuffelen bij elkaar, Billies gelijk gelegde keutel goed besnuffeld door Bodhi, even stampen en toen waren ze weer beide blij.

Billie was gelijk door de gehele ren en het nachthok aan het lopen, ging 2 maal op het toilet en begon te eten aan het kruiden hooi die ik Bodhi had gegeven. Vanavond met een beetje biks aangeboden en hij hing als vanouds weer in het bakje die ik nog in mijn hand had.

Hoe het nou gekomen is ik weet het niet. Ik heb wel sinds kort de groente in de groente la van de koelkast, misschien toch te koud gegeven!!

Het hooi wat ik nu heb zijn ze niet gek op, misschien te weinig hooi gegeten!! (ga snel nieuwe halen)

Maar Billie is er nog en is weer oude en daar ben ik heelllllllll blij mee. Wat kan je zelf toch ziek zijn als je diertje ziek is zeg wink.gifwink.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik thuis kom leg ik de groente uit de groentela van de koelkast boven op zijn kooi.

Doerak krijgt deze pas als wij gaan eten, zo kunnen de groenten wat op temperatuur komen.

Zo voorkomt je direct scheumen (bedelen) tijdens het eten

Terwijl de groente op temperatuur komen, ben ik aan het koken, etc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .