Ga naar inhoud

Pootje gebroken.... heeft iemand hier ervaring mee?


Toushka

Aanbevolen berichten

Ik snap wel waarom je DA met het idee van zwemmen komt, aangezien dit voor honden (en als je ze in het water krijgt; katten) een goede vorm van fysiotherapie is. Maar ik ben het er mee eens dat dat voor konijnen minder geschikt is omdat je de vetlaag van de huid aantast en het konijn zijn natuurlijke isolatie kan verliezen. Dus het klinkt mij een beetje in de oren als weer zo'n DA die de technieken die hij gewend is te gebruiken bij honden en katten, ook wil toepassen op konijnen, terwijl dat niet altijd zomaar kan.

Zeker weet ik dat natuurlijk niet, maar het lijkt mij beter om zelf voorzichtig te kijken of je het pootje mag aanraken, en zo ja, om er elke dag voorzichtig zelf allerlei beweginkjes mee te maken om het spierweefsel en de gewrichten weer soepel te maken. Of je probeert of ze misschien met spelen het pootje meer gaat belasten bv met zo'n bal waar je lekkers in kan doen of met een zandbak als ze van graven houdt? Het zijn maar wat ideetjes, maar misschien heb je er wat aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

De DA liet me een foto zien in een boek (dat alleen over konijnen gaat) waarin ze een konijn lieten zwemmen. Dus het komt niet direct van honden of katten af. En ze zijn wel KK, volgen ook (elk jaar geloof ik) studiedagen over konijnen en staan ook op de BB KKDA lijst en verder heb ik ook goede ervaringen met ze:)

Ik denk dat veel dieren zo'n vetlaagje hebben (paarden moet je ook niet te hard borstelen als je dit laagje intact wilt laten), maar vet lost niet op in water, dus misschien valt het mee als ik haar niet te ruig afdroog, maar ik zal het even navragen voordat ik het evt. ga doen.

De DA zei dat ze wel mocht zwemmen, maar nog 2 weken zo min mogelijk lopen, zodat ze het nog niet teveel belast (=gewicht erop, en bij zwemmen belast ze het niet). Probleem met fysiotherapie is dat er 'aangezeten' wordt en als ze dan in de stress raakt en wegspringt, dan is dat natuurlijk niet bevordelijk. Ik mag het pootje vaak wel aanraken, maar niet op de plek van de breuk, of heel voorzichtig (niet dat ik niet voorzichtig doe natuurlijk).

Bianca, bedankt voor je ideeen, maar die zijn meer voor later denk ik, als het alweer iets sterker is:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Weer een update, voor wie het interessant vindt: Sofie moest nog 2 weken 'hokrust' (=tot afgelopen maandag). Sindsdien zit ze weer de hele tijd samen met Fred (eerst zette ik hem meestal bij Sofie in het hokje, maar liet hem ook in de ren lopen) in de overdekte ren. Dit is nog niet de ruimte die ik ze uiteindelijk weer wil geven, maar rustig beginnen. In het kleine hok graafde en waste ze zichzelf al met het pootje, dat kon ik moeilijk tegenhouden. Het was wel dun, nadat de spalk eraf was, maar wordt alweer steeds dikker. Ze sprong er van de week zelfs mee op de bench die ik als nachthok in de ren had gezet. Die heb ik er dus maar weer gauw uitgehaald, ik wil niet dat ze het weer breekt door er te hard op terecht te komen. Ze eet weer als vanouds (lijkt wel net zo'n vreetzak als mijn vorige konijntje Flappie (met alle respect natuurlijk);-) ).

Hier 2 foto's, nog niet zo mooi. Hopelijk later meer:

a> (Ik hoop dat het zo werkt.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn te horen dat het goed gaat. Het pootje begint dikker te worden, dus sterker. Het spierweefsel is zich weer aan het ontwikkelen. Hou inderdaad in de gaten dat ze het niet te veel belast, want het kan dan weer mis gaan. Het is in ieder geval wel een teken dat ze er geen last van heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .