Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn voedster heeft zere hakjes. Op allebei de voetjes heeft ze een klein rood plekje van nog geen centimeter doorsnede en op één voet lijkt het een beetje open. Ik zag het toen ze languit lag. Ze lijkt geen moeite te hebben met lopen, maar ik wil natuurlijk niet dat het van kwaad tot erger gaat.

Mijn konijnen zitten op het balkon, ze hebben geen kooi, maar lopen los en hebben een grote rieten mat, een lange bak met aarde en een stuk kale balkonvloer. Persoonlijk denk ik dat het probleem ontstaan is doordat ze vaak natte pootjes heeft omdat ze niet altijd in de wc-bak plast. Ze plast vaak op de balkonvloer en loopt er vervolgens gewoon doorheen. Mijn ram is veel hygienischer. Het zijn allebei grote konijnen.

Ik heb het gisteren toen ik het zag ontsmet en er vaseline opgedaan. Maar ik las nu dat dat niet het beste is. Mijn vragen:

- Van welk materiaal kunnen sokjes het beste gemaakt worden?

- Is het in dit stadium nodig om antibiotica te geven?

- Weet iemand misschien de werkende stoffen van de zalf die je kan gebruiken? Dus niet de merknaam. Hier in Peru hebben de medicijnen vaak nadere namen.

- Raden jullie aan om hiermee naar de dierenarts te gaan, al is die waarschijnlijk niet konijnkundig?

Bedankt!

Geplaatst:

Wat toevallig! Eén van mijn rammetjes heeft hetzelde probleem momenteel, en ook door dezelfde oorzaak: Veel door zijn eigen urine lopen (ook hij is niet bepaald hygienisch) en dus natte achterpootjes. Ik heb dit probleem al eens eerder meegemaakt bij een van mijn voedstertjes, maar toen was het veel ernstiger. Ik heb bij haar toen inderdaad sokjes gebruikt (wol), en ook medicatie gegeven: baytril, metacam, duplocilline injecties. Ik weet daar de werkende stoffen helaas niet van, sorry. Dit was overigens best een "heftige behandeling", zeker de duplocilline. Maar met slechts baytril en metacam gingen de sore hocks niet over.

Nu, bij mijn rammetje, laat ik het even voor wat het is. Ik heb zijn pootjes en achterwerk schoongewassen, de vuile haartjes weggeknipt en ik hou het nu even in de gaten.

Geplaatst:

ik heb hier wel een spuitfles in huis voor sore hocks

help erg goed binnen 3 dagen was mijn konijn ze wond weer

dicht.

maar ik weet niet of je daar wat aan heb want je vraagt om zalf.

mocht de werkzame stoffen van een spuitbus ook goed zijn

laat maar even weten dan geef ik je ze graag door

als de wond erg is zou ik wel laten na kijken bij een da

mijn da zei oei daar ben ik niet blij mee met zo zere voet

kan erg lastig zijn om te genezen.

tjee jij woont een eind weg zeg

groetjes

Geplaatst:

Ik heb bij joeri, die had beginnende sore hocks.. dus nog geen open wondjes , paw wax gebruikt, besteld via het internet. Ben er erg tevreden over. Roodheid ging snel weg en heb het doorgerbuikt totdat de hakjes mooi rustig bleven. joeri zat vaak op het hooi wat hij nat geplast had dus daar heb ik een andere oplossin gvoor gevonden en tot nu toe heeft hij ook niet meer zo`n vieze pootjes. Ik zou inderdaad wel even naar de dierenarts gaan want joeri had voor zekerheid toch iets gekregen zodat er geen ontstekingen zouden ontstaan.

Wat je tevens moet onderzoeken of hij inderdaad vaak op natte plekken zit en of je dit voorkomen kunt door ene aanpassing van jouw kant. Succes !

Geplaatst:

Hmmm, ik heb net even met moeite onder de voetjes van m'n ram gekeken (hij houdt niet van handtastelijkheden). En ja hoor...hij heeft het ook, alleen veel minder.

Morgen ga ik met ze naar de dierenarts, zodat ie het goed kan schoonmaken en wie weet nog wat advies geven.

Ook wil een twee rieten mat op het balkon leggen zodat alles bedekt is.

En over de sokjes: is het niet mogelijk om babysokjes te kopen en open te knippen?

PaulaW: ik wil wel graag weten wat er zoal in jouw spuitbus zit...

En ik wil nog graag jullie menig wat betreft antibiotica, in dit stadium (de plekjes zijn niet echt open geloof ik).

Geplaatst:

de werkzame stoffen zijn zinkoxide calsiumstearaat oregano olie

kamile olie amica olie tea tree olie en goudsbloem olie

mijn konijn zijn poot was echt heel erg kapot tot bloedens toe

hij beet het zelf open

binnen 3 dagen zat het weer helemaal dicht en 1 weel later was het weer

mooi roze.

mijn da zei dat ik een baby sokje kon proberen

ikzelf heb een katoenen laken neergelegd aangezien hij pijn aan zijn poot had

liep hij niet graag

zullen ze de rieten mat niet kapot knagen

succes ermee

• 3 maanden later...
Geplaatst: (aangepast)

Ik heb hier nog een tip:

Ik heb hier een dwerg-rex die ook last heeft van SH. Ik ben er gelukkig snel bij, het heeft nog nooit gebloed. Maar het wordt wel erg rood. Ik smeer dan altijd uierzalf. Dat is ook niet schadelijk als ze dat er af likken, en dan blijft de huid soepel waardoor het niet open scheurt. En je kan het bij elke drogist kopen. Minstens 1x per dag smeren en dan ga je vanzelf zien dat het minder rood wordt. ;)

aangepast door Ylse Veeren
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .