Renske Geplaatst: 12 augustus 2011 Geplaatst: 12 augustus 2011 Enkele weken geleden is mijn Franse Hangoor Bonny ingeslapen. Zij had last van urinebrand vanwege onbekende oorzaak. Haar hele achtergrond was rood, geïrriteerd en altijd nat en vies. De oorzaak was onbekend omdat ik er voor had gekozen geen foto of echo te maken. Ze had al een antibiotica kuur gehad wat niet had geholpen en ze was een bejaarde Franse Hangoor voor wie ik een operatie te zwaar vond, vandaar mijn keuze voor euthanasie. Boy, mijn andere konijn, had een kleine beetje last ervan, maar het ging, nadat Bonny overleden was, weer weg. Ik dacht omdat hij waarschijnlijk in de urine van Bonny had gezeten *had de dierenarts ook gezegd*.Nu zag ik hem uitstrekken en zag zijn hele achtergrond ook nat en vies was en zijn huid was ook geirriteerd en rood. Ik ben nu dus bang dat het misschien aan de omgeving ligt waar ze nu in zitten maar ik zou niet weten waaraan! Ze zijn enkele weken van mijn ouders hun huis, naar mijn vriend zijn huis verhuisd in een buitenren (nieuw hok) van hunzelf.De factoren die dus zijn veranderd:- Verhuizing -> stress?- Nieuw hok -> ander hout waar ze aan knagen. Misschien infecteert dat de urine?- Ondergrond van de ren is een grasmat (kunst), droogt langzaam na regenen dus vaak nattig, maar Bonny had het al een paar dagen voordat de grasmat er was.Ik weet het niet meer! Heeft een van jullie ook een grastapijt in de ren en komt het misschien daardoor? Maar ja. Bonny had het een aantal dagen voordat die grastapijt er kwam ook al dus zou het toch niet moeten wezen... Wat denken jullie??Bijlage: foto van Bonny hoe ze er op de laatste dag bij lag
Bianca Geplaatst: 12 augustus 2011 Geplaatst: 12 augustus 2011 Waarom geen urine onderzoek? Dan kan er nagekeken worden of er bacterieën inzitten (=blaasontsteking) of bloed (nie goed) of eiwitten (nierprobleem) of calciumkristallen (blaasgruis/blaassteen). Dus als je dat doet, kun je al een heleboel mogelijke oorzaken laten onderzoeken. Verder kan urinebrand op EC wijzen, dus even goed laten nakijken op andere symptomen (torcollitis, wolk in oog, staar, wat nog meer?) of gewoon proberen of een ontwormingskuur met Panacur verbetering geeft.
jrjsieben Geplaatst: 12 augustus 2011 Geplaatst: 12 augustus 2011 Misschien even naar de voeding ook kijkenMisschien zit er teveel calcium in het voer dat je geeftEn inderdaad urine kan je gewoon laten onderzoeken hoeft je konijn niet meeEven een schone toilet en als hij dan plast met een spuitje opzuigenBeterschap
JOEPENKOOS Geplaatst: 12 augustus 2011 Geplaatst: 12 augustus 2011 De andere 2 hebben al goede tips gegeven.ik wil alleen meegeven..maak het kontje voor nu wel goed schoon en goed droog maken..gewoon met afgekoeld gekookt water.Dit voor de vliegen..ookal is het geen mooi weer er zijn er op dit moment behoorlijk veel.
moniquexxx0 Geplaatst: 12 augustus 2011 Geplaatst: 12 augustus 2011 Inderdaad goed drooghouden. Je kunt de rode plekjes insmeren met zinkzalf om het te verzachten, wat je ook voor baby's gebruikt of met talkpoeder inpoederen maar zonder parfum. Je kunt het beste voordat je gaat smeren de lange haren voorzichtig wegknippen.
Renske Geplaatst: 13 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 13 augustus 2011 Bedankt voor jullie reacties.Ik heb de dierenarts gebeld en daar kan ik vandaag nog om 12 uur terecht. Qua voer ben ik niet veranderd, ik geef ze al 6 jaar hetzelfde voer (hope farms biksjes) en ook de hoeveelheid is hetzelfde.Ik ben bang dat het aan de omgeving ligt, maar als ik niet weet wat het is, kan ik het ook niet veranderen :(Ik vrees nu ook voor mijn nieuwe konijntje Polleke, die hou ik boven in haar eigen kooi maar.
jrjsieben Geplaatst: 13 augustus 2011 Geplaatst: 13 augustus 2011 Het voer kan het probleem niet zijnSucces biij de dierenartsIk zou het grastapijt eruit laten
Renske Geplaatst: 13 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 13 augustus 2011 (aangepast) Het grastapijt heb ik er inderdaad uitgehaald.De dierenarts zei weer hetzelfde als bij m'n vorige konijn: pijnstilling en antibiotica.Zou het misschien kunnen dat ze aan het nieuwe hok hebben geknaagd? Dit is een hondenhok van Zooplus. 18 augustus 2011 aangepast door Emilyrose link verwijderd, zie regels
Renske Geplaatst: 13 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 13 augustus 2011 Ja, blaasontsteking maar er was ook iets in de buik wat vreemd voelde (maar ze dacht dat dat een haarbal was)
jrjsieben Geplaatst: 13 augustus 2011 Geplaatst: 13 augustus 2011 Misschien baarmoederproblemenVan dat hok kan het niet komen denk ik die hebben heel veel konijneneigenaars
Renske Geplaatst: 13 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 13 augustus 2011 Dat had bij die voedster gekund *ookal was ze gesteriliseerd* maar dit is een gecastreerde ram.Ik ben bang dat ik het nooit te weten kom maar nu maar hopen dat het bij m'n andere nieuwe konijntje niet zal gebeuren (die zit nog apart nu).
Dollie Geplaatst: 13 augustus 2011 Geplaatst: 13 augustus 2011 Zijn inderdaad vele oorzaken van urinebrand, je zult echt vervolgonderzoek moeten laten doen. EC lijkt mij een reeele optie, maar ja, de andere opties ook.Bianca, hoezo duiden eiwitten op nierproblemen? Naar mijn weten hebben konijnen altijd eiwiyten in de urine. En ik ben het er niet helemaal mee eens dat de voeding niet de oorzaak kan zijn, dat hangt van meerdere dingen af.
jrjsieben Geplaatst: 13 augustus 2011 Geplaatst: 13 augustus 2011 Ze geeft hopefarms biks en die zitten met calcium niet te hoog Zijn inderdaad vele oorzaken van urinebrand, je zult echt vervolgonderzoek moeten laten doen. EC lijkt mij een reeele optie, maar ja, de andere opties ook.Bianca, hoezo duiden eiwitten op nierproblemen? Naar mijn weten hebben konijnen altijd eiwiyten in de urine. En ik ben het er niet helemaal mee eens dat de voeding niet de oorzaak kan zijn, dat hangt van meerdere dingen af.
Renske Geplaatst: 13 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 13 augustus 2011 Inderdaad en bovendien is dat niet opeens veranderd. Het merk en de hoeveelheid krijgen ze al een paar jaar, en het is erg toevallig dat ze het beide binnen twee weken krijgen.
Aniek Geplaatst: 13 augustus 2011 Geplaatst: 13 augustus 2011 Ik zou EC niet uitsluiten, zeker omdat beide konijnen er last van hebben gehad. EC tot uiting komt bij een verminderde weerstand dus bijvoorbeeld stress.Ik zou gaan behandelen met panacur en duplo injecties. Dan heb je een goede antibiotica en de juiste behandeling direct voor panacur.
Dollie Geplaatst: 13 augustus 2011 Geplaatst: 13 augustus 2011 Ze geeft hopefarms biks en die zitten met calcium niet te hoog Zijn inderdaad vele oorzaken van urinebrand, je zult echt vervolgonderzoek moeten laten doen. EC lijkt mij een reeele optie, maar ja, de andere opties ook.Bianca, hoezo duiden eiwitten op nierproblemen? Naar mijn weten hebben konijnen altijd eiwiyten in de urine. En ik ben het er niet helemaal mee eens dat de voeding niet de oorzaak kan zijn, dat hangt van meerdere dingen af.HF zit toch wel op het randje, het is imo toch echt afhankelijk van de hoeveelheid eb van wat ze er naast krijgen. daarnaast kan een konijn er ook gewoon gevoelig voor zijn. Blaaszand is ook iets dat in de loop van de tijd opstapeld, mijn nijn kreeg er ook pas na 6 jaar last van. Ik vind dat je het dus niet zo maar kan uitsluiten. Dat hij er vlak na.je andere konijn last van krijgt zegt natuurlijk ook wel iets, maar het kan toeval zijn. Persoonlijk zou ik andere oorzaken, waaronder calcium dus, niet gelijk afschrijven. Ik zou wel (naast verder onderzoek) voor EC behandelen.
Bianca Geplaatst: 14 augustus 2011 Geplaatst: 14 augustus 2011 Bianca, hoezo duiden eiwitten op nierproblemen? Naar mijn weten hebben konijnen altijd eiwitten in de urine. Oh dat wist ik niet. Ik weet alleen dat ze mij weer voor een nierbiopsie sturen als ik eiwitten in mijn urine heb, maar had geen idee dat dat bij konijnen zoveel anders werkt. Is dat typisch voor herbivoren, dat ze altijd eiwitten in hun urine hebben?
Dollie Geplaatst: 14 augustus 2011 Geplaatst: 14 augustus 2011 Geen idee. Weet alleen dat meerdere dierenartsen het me vertelt hebben. En dat er ook standaard wanneer ik de urine zelf controleer eiwitten in zitten.
Bianca Geplaatst: 15 augustus 2011 Geplaatst: 15 augustus 2011 Okay, dankjewel weer wat geleerd! (met z'n allen hier samen zijn we dan uiteindelijk toch wel een supergoede KKDA )
Nicky_the Geplaatst: 18 augustus 2011 Geplaatst: 18 augustus 2011 Kwamen de 2 konijnen van dezelfde konijnen-familie? Dan zou er ook nog een genetische aanleg kunnen zijn. Het zou ook nog allemaal toeval kunnen zijn
Aanbevolen berichten