Gast Geplaatst: 12 augustus 2011 Geplaatst: 12 augustus 2011 Hij eet veel groenten (1/3 andijvie of brocolli) verdeelt over de dag (dit is altijd zo op!) Hij drinkt daarbij meer dan fles per dag! is dit niet erg veel vocht?Zijn keutels zijn goed. Dit is nu sinds 2 maanden (sinds de verhuizing). Hij eet ook de gekste dingen, vorige keer betrapte ik hem met een sigaret in zijn mond maar ook de energydrink, koekjes, yoghurt en eigenlijk alles moet ik verstoppen (behalve warm eten want aardappels moetie niet )Hij krijgt van mij nisk maar het wil wel eens gebeuren dat hij wat "vind" of een glas omgooit om het leeg te drinken Hij was zindelijk met plas maar doet het nu echt door zijn HELE kooi. Terwijl hij een toiletje heeft. In zijn eetbak, hooi overal behalve in zijn transporter (deze staat in zijn kooi want hier slaapt hij in). Hij is niet gecastreerd en 5 maanden oud. Zal hij nog groter worden of is hij nu uitgegroeid? Dit zijn zomaar wat opvallende dingen die ik wilde delen reacties!!??
Toushka Geplaatst: 12 augustus 2011 Geplaatst: 12 augustus 2011 Hoe groot/zwaar is je konijn en hoe groot is de waterfles?(Mijn dwergkonijntje dronk op een gegeven moment heel veel en dat was helaas een slecht teken (nierproblemen ws. door EC), maar dat hoeft het natuurlijk te zijn.)Mijn andere vroegere konijntje lustte ook koekjes etc., maar worst moest ze niet (en is ook allemaal helemaal niet goed voor ze). Dat overal plassen zou markeren van de kooi (soort teritoriumgedrag dat dacht ik vooral rammen vertonen(?)) kunnen zijn, maar ik heb daar niet zo heel veel verstand van.
Bianca Geplaatst: 12 augustus 2011 Geplaatst: 12 augustus 2011 Het hangt van de grootte van de fles af. Ik had er een van 400 ml die moest ik 1 a 2 keer per dag bijvullen, dus u hangt er een van 1,1 liter, maar ik heb ook twee nijnen. Een dwergras is doorgaans rond 8 maanden wel uitgegroeid in de lengte en groeit dan nog wat door in de breedte. Dus na ongeveer 1 jaar is een klein konijn volgroeit. Grotere rassen kunnen er wat langer over doen. Zindelijkheid is vaak iets wat op en neer gaat bij jonge konijnen. Wat helpt is dat hij vanuit zijn WC bij zijn eten kan, want konijnen poepen en plassen het liefst terwijl ze zitten te eten. Sommige konijnen eten inderdaad bijna alles. Pas daar dus heel erg mee op, want een vergiftiging is zo opgelopen. Dierlijke eiwitten zijn heel slecht voor je nijn en dat tabak giftig is, hoef ik hopelijk niet te zeggen. Verder noem je ook veel dingen met suiker en dat is ook heel slecht voor je nijn, want dat kan een gasaanval veroorzaken. Goed uit de buurt houden dus!
Gast Geplaatst: 15 augustus 2011 Geplaatst: 15 augustus 2011 Bedankt!Ik houd hem uit de buurt van het eten, doe echt mijn best! Tabak ligt soms wat los door mijn tas en dan heb ik het niet door als hij er met zijn kop ingaat.Hij is nu 5 maanden dus dan gaat hij zeker nog wat groeien! Het valt me inderdaad op dat hij een bredere kop krijgt!Ik weet zijn huidige gewicht niet en heb geen weegschaal, ik weet dat het tot 3maanden in orde was. Hij voelt eerder mager dan dik aan maar hij eet echt genoeg!Het is een 300 ML flesje. Soms drinkt hij wel 450 ML per dag zonder dat het warm is.Gizmo is ook een echte springer! hij springt zo op de bankleuning of op een tafel haha en een ren houd hem ook niet tegen!
Toushka Geplaatst: 16 augustus 2011 Geplaatst: 16 augustus 2011 Je weet niet hoeveel hij weegt, maar weet je wel wat voor konijn het is/hoe groot hij ongeveer is? (Dwerg, Vlaamse reus etc...)Ik had een konijntje (waar ik in mijn vorige berichtje over vertelde) die was +/- 1,5 kg en dronk samen met haar vriendje (1,85 kg) bijna een hele 1,1 L fles leeg per dag, zeker als het warm was. Dat was niet normaal..., maar ze dronk altijd al meer dan hij. Het lijkt mij dat er in ieder geval individueel verschil zit tussen konijnen, maar waar de grens ligt van gezond en ongezond (er kunnen meerdere oorzaken zijn van teveel drinken (en plassen) weet ik zo niet. Misschien een KKDA wel? Ik weet ook niet of het bij jonge konijnen anders is dan bij oudere.
rabbitmams_miriam Geplaatst: 16 augustus 2011 Geplaatst: 16 augustus 2011 mijn konijntjes dronken echt heel veel een tijdje terug.moest in de ochtend en avond de literfles weer vullen en daarnaast ook nog 2 drinkbakjes. Ze hadden in die tijd ook alleen hooi te eten ivm keutelproblemen. Heb ze nu op ander droogvoer en hooi en ze drinken nu nog met hun beiden 0,5 ltr en een beetje uit het bakje dus een behoorlijke vermindering. Bij hun dachten ze ook aan nierziekte of suiker maar ze drinken nu opeens weer normaal.Het feit dat alles ondergeplast is kan diverse oorzaken hebben. Ik heb toen een kk da laten checken of er iets te ontdekken viel aan hun gezondheid maar waren in uitstekende conditie verder. Probleem is hier gelukkig opgelost vanzelf en navraag bij een da kan nooit kwaad, dan weet je zeker dat er niks aan de hand is toch?
Aanbevolen berichten